Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Ron,

als ik de eerste foto's bekijk, ..... dit ziet er zeker niet slecht uit man!:8:8
Als we je vorige projecten zijn gaat dit ook zeker een kanjer worden .;);)
Ik blijf je zeker volgen hoor. Suc 6 hoor!!!!!!!!!!
 
Goed bezig Ron, denk dat je met een soepel strooklatje het voor en achterschip ook kunt controlleren, michien een tip om links en rechts te vergelijken spanten overtoer omdraaien ?:huh:
 
dat is tog best nog een hele klus hoor ron. ook al lijkt het niet zoveel .

een goede bandschuurmaschiene kan hier een welkome zaak zijn, want als je dit allemaal met de hand moet gaan doen ben je nog wel ff bezig.

maar ik zie het wel goed komen .
 
Het materiaal op zich(triplex) laat zich best wel goed bewerken. Ik moet eigenlijk oppassen dat ik niet er teveel vanaf haal. Het is wel te doen in ieder geval. Alleen is het wat te warm^^

Ron.
 
Op zoveel spanten is dit een zeer aanvaardbaar resultaat :)
Volgens mij is er prima mee te werken.

In je kelder was het toch altijd koel :)
 
Op zoveel spanten is dit een zeer aanvaardbaar resultaat :)
Volgens mij is er prima mee te werken.

In je kelder was het toch altijd koel :)

Yep,alleen ga ik het triplex niet in de hobby kelder zagen en schuren omdat anders het stof over de aanwezige modellen neerslaat:8...En in de grote kelder is het niet lekker koel:(

Ron.
 
lijtk me toch veel werk en complex :-)

we follow
 
En het zijn juist die spanten die mij hoofdbrekens bezorgen.

Ik heb de boeg lijnen uitgetekend op de spanten met een potlood aan een zijde. Het is de bedoeling om als de vorm juist is dit te spiegelen naar de andere zijde zodat de vorm gelijk is.
Daar zit geen probleem..

Maar het probleem waar ik nu al enkele dagen mee zit is dat ik de vorm er (nog )niet uit durf te gaan zagen. Ik ben nog niet overtuigd dat het allemaal goed is.
Misschien dat jullie mij over de drempel heen kunnen trekken ?

Eerst eens een overzicht foto van de boeg sectie.

P1010001_goed%7E20.jpg

Deze 7 spanten vormen de boeg sectie.

Spant 27 moet zo blijven doch heeft al duidelijk de smalle overgang naar de boeg erin zitten,precies zoals het ontwerp aangeeft. Daar zit geen probleem in.

Maar vanaf spant 28 tot aan het spant 33 moet de vorm " hol" en strak naar beneden gaan lopen.

Ik heb(zoals de tekening aangeeft) in spant 28 met een potlood aan een zijde deze vorm erin overgenomen.

P1010003_goed%7E20.jpg

De groene pijl geeft aan waar de vorm erin veranderd.

En spant 33 is de laatste erin met de eindvorm,ook precies zoals het ontwerp aangeeft.

P1010006_goed%7E15.jpg

Nog even beide spanten onder elkaar.

P1010008_goed%7E11.jpg

En de overgang tussen spant 27 en 28.

P1010007_goed%7E11.jpg

De tussenliggende spanten 29 tot en met 32 nemen deze vorm aan in tussenliggende stappen. Later komt er tegen spant 33 een massief blok hout tegenaan om de eindvorm erin te maken.

Maar ik ben nog niet overtuigd of deze juist zijn.
Eenmaal eruit gezaagd is er geen weg meer terug.

En dat is nu nog een dilemma. Zijn de twee start en eind vormen juist of niet?.

Ron.
 
ron er lijkt me niets mis met de overgang van de spanten.

als je spanten heel dicht bij elkaar staan +/- 10 cm zou je spant 28 niet meteen hol moeten maken maar meer recht zodat je een normale overgang van bol naar hol krijgt.

staan je spanten verder dan 20 cm uit elkaar zou ik er wel voor gaan zoals je hier hebt uit getekent dan heeft het huidlatje plaats genoeg om te kunnen torteren van bol naar hol.

spant 28 is dan ook de enige spant waar je verkeert kan gaan dus teken die ff af voor de zekerhijd moest het fout gaan, dan kun je ze nog vervangen .

maar ik zie niet echt een probleem .

je kan ook spant 28 er voorlopig tussen uit laten en er later inzetten en aanpassen aan de vorm die de huidlatjes aan nemen. dan ben je natuurlijk helemaal zeker dat je goed zit
 
hier van onder ga je wel met een bocht moeten werken denk ik ron anders ga je een geweldige knik krijgen

wtxtd.jpg

maar dat is dan ook alleen maar op dit spant ;)

spant 28 zal het wringertje worden :D
 
Ik weet bijna zeker dat de onderkant van spant 28 zo moet zijn omdat later hier uitloop komt van de boegkegel. Deze loop vrij hoog en lang door. Misschien dat daardoor deze onderkant zo vlak moet zijn?.

In ieder geval bedankt voor je advies,ik zat er wel wat mee:wub:.
Nu kan ik gerust verder eraan werken.

Ron.
 
Dat is een lastige Ron, de spanten die ik tot nu toe heb moeten plaatsen lopen scherper naar beneden als jouw originele spanten.
Zelfs nog iets scherper dan jij met de potloodstreep hebt gedaan. Het is alleen een heel ander schip, dus vergelijken is lastig.
Je zegt zelf ook al dat het scherper naar beneden moet, dus Dirk (amazone) komt met het juiste advies naar mijn idee.
Bij het achterdek ziet het er weer anders uit.
Kun je het misschien met DELFTship beter bekijken, eventueel eens advies aan René (Isola2) vragen?
Je had al eerder gezegd dat het een uitdaging zou worden :)
 
Inderdaad Wim,zoals je zelf al schrijft is toch iedere romp in type anders van vorm. De vorm die ik erop heb getekend is afkomstig uit het ontwerp van Delftship. Daarom dacht ik wel al dat het goed was,maar mijn gevoel gaf mij een ander idee.

Soms heb je gewoon een aansporing nodig:laugh:...

Ron.
 
Wat een project Ron !! :O

Maar met zoveel "TLC" wordt dit vast en zeker weer een unieke beauty.

Groeten

Wet Sellery
 
Ron, je spanten op elkaar leggen foto nemen en inbrengen in delftship, kun je een tussen resultaat bekijken van de 3 D romp , correcties aanbrengen op de tekening en vervolgens op je spanten. Als je de foto hier toond kan ik hetzelfde doen en bestand doorsturen dan kun je vergelijken . Door die bulb is dat een zeer moeilijke vorm om te beoordelen :8
 
Rene,ik heb gisteren al de stoute schoenen aangetrokken en de boeg spanten voorzien van hun holle vorm. Ik ga er vanuit dat deze nu nog niet optimaal zijn. Maar daarom kan ik ze gelukkig nog prima aanpassen als ze worden gemonteerd aan de romp. Immers lopen deze spanten schuin naar boven.

En omdat ik hiermee een groot gedeelte van de afgelopen week mee ben bezig gewest heb ik deze voor even opzij gelegd. Ik heb vanmiddag het eerste schot definitief gemonteerd tegen een styroporblok aan. Ik had daar gewoon zin in. Morgen kan ik daar het tegenovergestelde schot tegen aan gaan monteren. En dan kan ik deze lekker gaan bijwerken.

Gelukkig kun je soms even wat anders doen^^

Later zal ik daar uiteraard foto`s van plaatsen. De boeg spanten zijn in ieder geval nog niet klaar....:sleep:

Ron.
 
Mischien een dom idee Ron maar als je de spanten nu eens in een dik karton uitknipt of uitsnijd.
Deze dan op op de geleiderails schuift op de juiste afstans van mekaar dan kan je met een fineerlatjes ofzo nagaan hoe de vorm er dan uit komt te zien.
De kartonnen spanten kan je dan bijknippen als het wat holler moet en als je er teveel hebt afgeknipt maak je even een nieuw.

Groeten,

Michel.
 
Ondanks dat er wat minder updates verschijnen wordt er toch hard gewerkt aan de Emma.
Zo ben ik tussendoor begonnen aan het monteren en samenstellen van de hoofd spanten.

De werktafel ligt er vol mee momenteel.

We zien half gemonteerde hoofd spanten liggen welke nog maar aan een zijde de spanten erop hebben gemonteerd met montage kit.

P1010001_goed%7E21.jpg

Verder zijn de boeg spanten te zien en de nog niet gemonteerde spanten. Aan de linkerzijde dan de eerste hoofd spanten.

De hoofd spanten zijn flink dik ( 9 cm). En dat geeft al meteen een idee hoe lang de romp alweer gaat worden.

P1010002_goed%7E20.jpg

De half gemonteerde hoofd spanten (midscheeps).

P1010005_goed%7E13.jpg






P1010003_goed%7E21.jpg

Een hoofd spant apart genomen.

P1010004_goed%7E17.jpg

P1010006_goed%7E16.jpg

P1010007_goed%7E12.jpg

De eerste drie op een rij.

P1010008_goed%7E12.jpg

Deze liggen nog uit te harden. Het middelstuk kan er pas uit worden gezaagd nadat het goed is uitgehard.

P1010009_goed%7E10.jpg

Nog veel werk te verzetten eer dat ik de romp kan gaan samenstellen.

Ron.
 
Mischien een dom idee Ron maar als je de spanten nu eens in een dik karton uitknipt of uitsnijd.
Deze dan op op de geleiderails schuift op de juiste afstans van mekaar dan kan je met een fineerlatjes ofzo nagaan hoe de vorm er dan uit komt te zien.
De kartonnen spanten kan je dan bijknippen als het wat holler moet en als je er teveel hebt afgeknipt maak je even een nieuw.

Groeten,


Michel.

Ik heb de spanten ook met papier overgenomen. De vorm heb ik er bijna goed inzitten. Dus dit gaat de goede kant op.

Ron.
 
dat word straks nog puzelen ron.

het ziet er al wel goed uit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan