Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja nooit vergeten te nummeren....:)

In ieder geval komen de komende tijd de leuke klusjes aan de beurt. Dat wil zeggen het aftekenen en het uitzagen van de schotten.
Dat is ook de reden waarom ik de romp eerst in stukken heb gezaagd. Nu kan ik de schotten langs de romp stukken aftekenen.
Erg belangrijk is dat je rekening houd met het aflopen van de romp vormen. Daarom moet je ook het aftekenen langs deze stukken altijd aan dezelfde kant doen. Anders ga je de daarna komende schotten in spiegelschrift tekenen.

P1010011_goed%7E8.jpg

We zien in de bovenste foto dat ik als geheugensteuntje altijd een kruisje heb gezet waar ik de stukken heb nagetekend. Zo kan ik me nooit vergissen en houd ik ook altijd dezelfde kant aan. In dit geval dus richting het achterschip.

Maar er is altijd een nadeel aan deze manier. En dat is dat je na het aftekenen kunt zien dat het styropor nooit volmaakt van vorm is en dat je als mens altijd tijdens het vormen van de romp in styropor afwijkingen erin schuurt. En dat is goed te zien in de onderstaande foto.

P1010012_goed%7E12.jpg

Niet mooi in de hoek radius en wel wat "bobbelig" zijn de lijnen overgekomen. Maar dat is gelukkig niet erg. Deze stukken dienen als hoofd vorm. Na het rondom aftekenen van de schotten ga ik dan de vormen perfecter proberen te maken.En daar heb je wat hulpmiddeltjes voor.

We zien nog een keer duidelijk dat de schotten niet perfect zijn overgetrokken.

P1010013_goed%7E6.jpg

Ik heb daarna eerst de lijnen perfect met een liniaal en verstekhaak in de juiste vorm getekend over het eerder omtrokken deel van het rompdeel (A10).

P1010015_goed%7E5.jpg

Vanuit de hoeken trekken we dan een lijn van 45 graden als eerste.Ernaast een verkeerd lijntje onder 60 graden :)

P1010018_goed%7E6.jpg

De passer instellen op 25 mm...(in dit geval).

P1010019_goed%7E4.jpg

En dan een kwart cirkel trekken van hoekje naar hoekje..

P1010020_goed%7E1.jpg

En daarmee hebben we dan de kimhoek van het eerste schot erin staan.

P1010017_goed%7E6.jpg

En zo krijgen we dan uiteindelijk de buitenste kimhoeken erin en de hoeken in de romp.

P1010021_goed%7E3.jpg

Lijkt ingewikkeld maar is het niet. Al doende wijst het zichzelf allemaal prima uit.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
hoi ron het ziet er goed uit maar niet vergeten een middelijn( kiel lijn ) te trekken op je spanten anders kun je wel eens bedrogen uit komen .

en zien dat je links en rechts de zelvde afstant hebt
 
Zo zie je maar weer. Denk je niets te vergeten ben ik wel de middellijn op de spanten vergeten.
Gelukkig dat jij dat nu hier schrijft. Dus zal ik het alsnog kunnen doen:). Mijn dank dat je dit hebt vermeld.

Ron.
 
np ron je moet mij niet zeggen aan hoeveel dingen tegelijk je moet denken bij een schratch bouw.
als ik dus iets zie wat ik normaal wel zou doen laat ik het je meteen weten.
dan ben ik ook gerust gestelt
 
En dan nu een kleine update nog waarin de eerste schotten klaar zijn. Deze zijn identiek omdat ze allen midscheeps zitten.

P1010001_goed%7E15.jpg

Natuurlijk zitten ze niet zo dicht op elkaar. Ik heb dit gedaan om ze zo beter op te bergen.

P1010002_goed%7E16.jpg

De nu komende schotten hebben allemaal een ietwat andere vorm door het verloop van de romp.

Ron.
 
Hoi Ron,

je bent er al goed in gevlogen zeg!:laugh::laugh:

Maar voor de spanten heb je triplex gebruikt, hoeveel mm en welke soort heb je gebruikt??:$
 
Hoi Ron,

je bent er al goed in gevlogen zeg!:laugh::laugh:

Maar voor de spanten heb je triplex gebruikt, hoeveel mm en welke soort heb je gebruikt??:$

Ja inderdaad heb ik triplex gebruikt. In mijn voorgaande projecten heb ik altijd MDF gebruikt. Nu werkt deze " timmermans " triplex natuurlijk hartstikke fijn. Deze drie laags gelijmde platen zijn erg licht. En dus uitstekend te verwerken. Maar nu weet ik wel weer waarom ik in het verleden geen triplex heb gebruikt. Je moet voorzichtig zijn langs de randen anders stoot je erg vlug een stukje van een van de buitenste lagen eraf. De dikte van 4 mm is verder wel goed gegokt,omdat deze nauwelijks kan buigen.

Ron.
 
:) ziet er heel netjes uit ron en jij vind dat je wijnig spanten gebruikt :unsure: ik vind dat het er veel zijn. maar beter te veel dan te wijnig dus zeker geen komentaar over het aantal spanten want dit gaat lekker stevig worden, en dat mag wel voor zo een grote dame ^^


mischien wat vroeg maar komt er ook nog een soort valse kiel in zodat ze van onder ook niet kunnen gaan lopen ?
 
:) ziet er heel netjes uit ron en jij vind dat je wijnig spanten gebruikt :unsure: ik vind dat het er veel zijn. maar beter te veel dan te wijnig dus zeker geen komentaar over het aantal spanten want dit gaat lekker stevig worden, en dat mag wel voor zo een grote dame ^^


mischien wat vroeg maar komt er ook nog een soort valse kiel in zodat ze van onder ook niet kunnen gaan lopen ?

Ik ben er nu nog niet helemaal uit hoe ik de spanten later onderling ga verbinden. Maar waarschijnlijk ga ik een combinatie toepassen van en spantenbouw en sandwich bouwwijze. Bij het laatste is een valse kiel niet nodig omdat de ruimtes tussen de spanten worden opgevuld met styropor. Dat geeft altijd een stevig resultaat. Dit heeft zich al enkele keren bij mij goed bewezen (U82,Pershing 72,KURSK en de Typhoon).

Ron.
 
Mischien een dom idee Ron maar kan je ipv styropor gebruik maken van pur schuim?
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar als je het spantenframe klaar hebt en er dan een goot in maakt voor de leds dan kan je de ruimte tussen de spanten dan vullen met purschuim.
Dit kan je erin spuiten en dan de vorm de overschot ervan langs de buitenzijde van de romp afsnijden en in vorm schuren of schaven.

Het is maar iets wat in me op kwam ...
 
Mischien een dom idee Ron maar kan je ipv styropor gebruik maken van pur schuim?
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar als je het spantenframe klaar hebt en er dan een goot in maakt voor de leds dan kan je de ruimte tussen de spanten dan vullen met purschuim.
Dit kan je erin spuiten en dan de vorm de overschot ervan langs de buitenzijde van de romp afsnijden en in vorm schuren of schaven.

Het is maar iets wat in me op kwam ...

Eigenlijk ja en nee. Ik weet dat PUR schuim enorm uitzet en daarbij is de kans dan aanwezig dat de schotten onder druk worden gezet. Ook blijven er altijd plaatsen van PUR nat ook al is de PUR al enige dagen uitgedroogd. En daarbij komt toch eigenlijk wel het feit dat de tussenruimtes al klaar zijn in hun eventuele styropor vormen.

Eenmaal uitgezet is de vorm dan wel prima na te snijden,maar ook daar kleeft een nadeel aan. Je moet wel erg secuur kunnen snijden om er geen deukjes of bobbels in te laten zitten erna. Persoonlijk vind ik PUR er niet zo geschikt voor. Maar wel bedankt voor de suggestie.

Ron.
 
Ah ok.
Ik heb er nog niet mee gewerkt dus ik kende de nadelen niet. Bij deze weer wat bijgeleerd ;)
 
pur zou wel kunnen michel maar er is een grote maar aan . als er ook maar iets scheef gedrukt word door de kracht van het uitzetten dan kan je het ook niet meer recht zetten of je moet er alles weer uit halen.

ik zou het in dit geval ook niet gebruiken . want de kans dat het fout afloopt is erg groot.
 
En de eerste helft van de schotten is bijna klaar. Het is best veel werk want ieder schot vraagt de nodige aandacht. Vooral richting het achterschip is ieder schot anders van vorm.
Maar wel erg leuk om te doen.

De eerste foto van het middenschip richting het achterschip genomen vanaf de boeg..

P1010001_goed%7E16.jpg

En nog eens andersom.

P1010002_goed%7E17.jpg

De schotten zitten hier natuurlijk gewoon los opgeschoven. Ook is het geleide latje niet juist. Maar het ziet er wel leuk uit.

Het voorlaatste schot van het achterschip. Deze is helemaal gesloten omdat ik later hier een zichtbaar dek tussen moet gaan maken waar ook verlichting in komt.

P1010003_goed%7E17.jpg

Het allerlaatste schot van het achterschip nog in bewerking.

P1010004_goed%7E13.jpg

En die komt hier later te zitten..

P1010005_goed%7E10.jpg

En tussen die laatste twee schotten komt later een zichtbaar tussendek met o.a. bolders,sleepogen e.d...

Nog enorm veel te doen maar heel erg leuk om te doen :)

Ron.
 
bigint er al goed uit te zien ron dit gaat zeker goed komen
 
Zeer mooi om volgen terug Ron.
Ik lig hier met ons schip nog altijd in Singapore en heb er naast meerdere grote jongens gelegen, bulk schepen waar ze FPSO (Floating Production, Storage and Offloading) schepen van maken, is niet normaal hoe groot deze al zijn, dus deze die jij nu bouwt is nog groter in het echt.Als je eens op zoek gaat Ron naar afbeeldingen van zo een FPSO, is het misschien een uitdaging om een van de volgende projecten voor je ;)

Ik blijf je natuurlijk volgen, veel plezier nog.
 
Mijn dank jongens. Tot nu toe is het erg leuk om dit te maken. Het is helemaal anders als mijn vorige projecten. Ik vind het allemaal erg spannend. Ben benieuwd hoe het straks gaat met de boeg schotten. Die hebben een hele aparte mooie vorm.

Ron.
 
Euh, goe bezig.
Wat een vakmanschap.
Blijf in stilte volgen en genieten.

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan