Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eindelijk weer eens tijd om een update te plaatsen. Ik heb het de laatste tijd druk.
Het achterste schot is nu in ruwbouw klaar. Het schot is helemaal gemaakt van acrylglas en abs kunststof. In dit schot is een ruimte waar de sleepkabels en/of trossen of ander touwwerk wordt afgehandeld. Ik wil deze ruimte later net als bij het origineel verlicht maken. Daarom heb ik besloten om hierin details aan te brengen omdat je hier een inkijk in hebt.

P1010001_goed%7E17.jpg

Aan de buitenwand zitten rollen om de wand te beschermen en ook om de touwen beter te geleiden. Ik heb deze gemaakt van messing buis.

Aan de binnenzijde zien we de bak waar de details inzitten. Dit valt later weg in de romp/ styropor blokken.

P1010002_goed%7E18.jpg

Aan de binnenzijde zit een railing om veiligheids redenen.

P1010004_goed%7E14.jpg

Deze railing heb ik gemaakt van een rond profiel van Evergreen.

P1010006_goed%7E12.jpg

P1010010_goed%7E9.jpg

Alles staat nu in de primer. En vanaf nu ga ik weer verder met de houten schotten...

Ron.
 
knap werk en selfmade, wij volgen allemaal denk ik :-)
 
Dat ziet er al realistisch uit Ron ,rollen zien er stoer uit 8)
 
Dank jullie wel. Hoewel dit laatste schot nog lang niet klaar is (moeten nog enkele details aan de binnenzijde inkomen en de led verlichting) laat ik het voor voorlopig zo met rust. Eerst nu maar eens alle houten schotten gaan maken.

Ron.
 
Hoi Ron,

alles ziet er al netjes uit zit even in een drukkere periode (bouwvakantie nadert)!
Maar blijf geregelt even een kijkje nemen hoor.
 
knap ron mischien ook een paar matrozen inzetten die door de gang wandelen . krijg je ook een mooi schaal efekt als je er tog licht in maakt.

als je die kunt vinden zo klein.

het ziet er wel heel goed uit
 
Tja het zijn prachtige ideeën en ook de link verwijzing naar de steek figuren geeft aan dat er mooie en specifieke figuren bestaan. Hiervoor ook mijn dank. Maar ik ben geen voorstander van figuren op een model. Ik heb dit eigenlijk nog nooit toegepast al was de verleiding soms groot.

Ik kan daar daarom ook nu geen passend antwoord op geven omdat het sowieso nog erg lang duurt eer ik daar aan toe ben en of ik ze dan toepassen ga?...Waarschijnlijk niet.

Het is mijn persoonlijke smaak dat ik figuren plaatsen op een model te plastisch vind:$

Ron..
 
npv ron daar denkt ieder het zijn over .

soms is 1 manetje al genoeg om de schaal verhouding te kunnen zien omdat iets is dat iedereen kent en hoe groot het juist is
 
is ron op vakantie of is het gewoon te warm om spanten te zagen 8)
 
Nee te warm is het niet ervoor,mijn hobby ruimte heb ik in de kelder en daar is het altijd lekker koel. Nog twee spanten te zagen en dan zijn ze klaar. De twee kleinste voor de boeg.

Wij zijn vandaag naar Bobbejaan land geweest en daarom heb ik er vandaag niets aan gedaan. Ik vond de Typhoon achtbaan wel lekker^^.

Maar in ieder geval als deze twee laatste spanten klaar zijn dan zal ik daar uiteraard een update van plaatsen. Daarna begint de klus om de spanten allemaal op een lijn te krijgen. Handmatig zagen geeft toch altijd een kleine afwijking. Daarom ga ik ze allemaal op een lijn zetten om ze dan gelijk te gaan maken.

Ron.
 
hey ron

ga eens een reactie geven(stille genieter he )

ik zie dat je acrylglas gebruikt en er bestaat ook een soort pvcschuim(als je dit kunt gebruiken?),als je naar de ledendag komt zal ik eens wat stukken meebrengen

bij ons op het bedrijf is dit toch voor de vuilbak

grtz

huge
 
Ja ik heb acryl glas gebruikt ook gewoon omdat ik het op voorraad heb liggen. Er bestaan ook inderdaad andere kunst stof soorten die hiervoor geschikt zijn.

Ron.
 
Hoi Ron , dat acryl glas wat gebruik je om dat te zagen ?
 
Ik zaag het acryl glas gewoon met de hand figuurzaag. Gaat prima zolang je niet te hard gaat duwen dan wordt het glas te hard en gaat blokkeren. Gewoon lekker rustig zagen...

De schotten zijn inmiddels allemaal nu in hun ruwe vorm klaar.

P1010001_goed%7E18.jpg

Hoewel de vormen goed zijn,zal het voorkomen dat enkele schotten waarschijnlijk niet helemaal op een lijn liggen. Daarom is de volgende stap nu om de schotten allemaal achter elkaar op een lijn te gaan monteren als dryfit maar met klemmen. Zo kan ik dan met een potlood de lijnen goed gaan uitzetten.

P1010002_goed%7E19.jpg

Het is natuurlijk erg belangrijk dat ze allemaal goed achter elkaar liggen zonder dat er schotten zijn die of groter zijn (1 mm is al teveel) of kleiner zijn.

P1010003_goed%7E18.jpg

Om ze te gaan checken ga ik ze eerst op de rails schuiven(vierkant 8 mm) en ze dan klemmen. En zo zal al vlug blijken welke moeten worden bijgewerkt.

P1010005_goed%7E11.jpg

De schotten voor de boeg heb ik extra iets groter gemaakt zodat deze prima zijn bij te werken.

P1010006_goed%7E13.jpg

P1010004_goed%7E15.jpg

Ron.
 
Altijd spannend zo een eerste dryfit 8)
 
Ron, die spanten zien er netjes uit. Beter een paar iets te groot dan te klein.
Ben trouwens heel benieuwd hoe je dit allemaal gaat uitlijnen icon_smile.gif
Geven die rails dan voldoende stevigheid? evt in combinatie met klemmen.
 
De vierkante openingen in de spanten geven een enorme stevigheid eraan. Natuurlijk is dat alleen nooit voldoende. Hoewel de spanten daardoor onderling in een rij staan wil ik daar niet alleen op vertrouwen. Daarom breng ik ook de Styropor blokken ertussen in aan waarbij ik de vierkante romp uitsparingen eruit zaag. Zo geeft dit een flinke dikke romphuid. De boeg wordt een hoofdstuk op zich omdat deze zich onder een hoek naar boven begeeft. Daartoe wil ik een midden steun gaan maken welke de juiste hoek heeft. De boeg spanten bevestig ik dan hierop vast later. Ik ben eigenlijk aan het denken om eens iets nieuws te testen. Het uitlijnen van de romp met behulp van een laserstraal. Dat lijkt me wel eens leuk om te gaan proberen.

Maar eerst maar eens de schotten precies op vorm en maat gaan maken. Dat is op zich geen grote klus maar wel een secure taak

Ron
 
dat ziet er goed uit ron. je zult je werk nog wel hebben zie ik . alvast veel plezier met het uitlijnen en het juist maken van de vele spanten
 
De spanten voor het middenschip zijn onder behandeling. De eerste foto`s ervan.

P1010003_goed%7E19.jpg

Dit zijn dus alleen de middenschip spanten.

De aflopende spanten naar het achterschip zijn verrassend genoeg vrij goed. Alleen daar waar ik het lijntje heb getekend moet ik het bijwerken gaan.
Verrassend is te vermelden dat de middenlijn hobbelig loopt.

P1010004_goed%7E16.jpg

Richting boeg hetzelfde.

P1010005_goed%7E12.jpg

P1010006_goed%7E14.jpg

De onderzijde moet nog wat strakker..

P1010007_goed%7E10.jpg

P1010001_goed%7E19.jpg

Al met al valt het nog wel mee. Maar er moet toch nog wel wat werk worden verzet op deze eerste ronde. Als deze klaar zijn komen de boeg spanten en de spanten voor het achterschip aan de beurt.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan