Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een check of ik het goed begrijp :)
De voorgemonteerde 'blokken' (2 spanten met het schuim er tussen) schuif je straks op de rails en tussen die 'blokken' komt dan nog een blok piepschuim.
 
Even een check of ik het goed begrijp :)
De voorgemonteerde 'blokken' (2 spanten met het schuim er tussen) schuif je straks op de rails en tussen die 'blokken' komt dan nog een blok piepschuim.

Precies. Dit principe heeft zich al bij mij meerdere malen bewezen en is zeer betrouwbaar.

Ron.
 
Vandaag heb ik de eerste serie leds besteld bij Led-buy.

50 x oranje
50 x wit
10 x rood
10 x groen

En ook wil ik deze week nog de adapter (12v) gaan kopen zodat ik dit gedeelte al aanwezig heb.

Ron.
 
Inmiddels heb ik alle leds binnen en de adapter,en heb ook al de 4 verschillende kleuren getest. Hier kom ik later op terug.

De twee achterste schotten zijn nu samen gevoegd.

P1010012_goed%7E13.jpg

Ik heb bij de overgang van kunststof en hout er een extra houten latje in gemonteerd. Zo weet ik dat ik later overal dezelfde hechting krijg bij de montage van de dekken.

P1010013_goed%7E7.jpg

Aan de onderzijde is er geen verschil te zien met de andere modules.

P1010015_goed%7E6.jpg

Ron.
 
Hoi Ron en forumvrienden,

gisteren tot de ontdenking gekomen dat er een documentair te zien was op discovery channel te zien was over dit machtige schip.
Maar helaas kon ik het niet bekijken om dat ik een afspraakje met mijn zoontje had om maar de film te gaan.
Maar ik heb even gekeken om de site http://www.yourdiscovery.com/tv-sch..._code=BE&channel_code=DFLA-H&series_id=159221 en ze laten het nog een paar keer zien !!
Dus ga ik toch zeker eens bekijken en misschien zijn ere nog die het de moeite vinden om daar na te kijken.
Ik weet niet af onze nederlandse forumleden dit ook kunnen bekijken, even opzoeken op de deze site die ik erbij geplaatst heb!!!
 
Inderdaad is deze docu ook te zien geweest in Nederland. Ik heb deze docu inmiddels al twee keer gezien.

Een kleine aanvulling nog.

De leds zijn binnen. Deze worden aangesloten later op een 12 volt dc adapter met 1,2 Amphere. Mocht deze alsnog later te zwak blijken te zijn dan zal ik een adapter met 4,2 Amphere gebruiken.
Hoewel de adapter met 1,2 Amphere mijn voorkeur geniet omdat deze electronisch wordt aangestuurd. Hiervan is het voordeel dat de adapter alleen levert wat gevraagd wordt. Niet zozeer voor het stroomverbruik maar omdat de adapter dan gewoon minder warm wordt.

De leds met de weerstanden. Op de zakjes staan de waarden vermeld van de gemeten weerstand.Ik heb dit gedaan omdat ik daarna nieuwsgierig was omdat de werkelijke waarden vaak afwijken van de vermeldingen. Dat blijkt ook nu.

Als eerste de groene leds(5 stuks). Hoewel ik er daarvan maar een nodig heb( stuurboord indicatie) is het altijd handig om er meer van te hebben.

P1010001_goed%7E22.jpg

Gemeten waarden weerstand 550 Ohm.
Verbruik 3.3 volt en 20 mA.

De rode leds voor de bakboord indicatie(5 stuks).

P1010002_goed%7E21.jpg

Gemeten waarden weerstand 670 Ohm.
Verbruik 1.8 volt en 20mA.

De oranje leds voor dekverlichting e.d.(50 stuks).

P1010004_goed%7E18.jpg

Gemeten waarden weerstand 670 Ohm.
Verbruik 1.8 volt en 20 mA.

En als laatste de witte leds voor de overige verlichtingen (50 stuks).

P1010003_goed%7E22.jpg

Gemeten waarden weerstand 560 Ohm.
Verbruik 3.3 volt en 20mA.

Verder de adapter 12 volt en 1,2 Amphere.

P1010005_goed%7E14.jpg

De inmiddels gesoldeerde aansluitnippel voor in de romp naar de adapter.

P1010006_goed%7E17.jpg

Zo wordt de adapter later erin gestoken in de romp.

P1010007_goed%7E13.jpg

En hoewel niet bijster verstandig en professioneel een test run met de leds. Let op dit is een tijdelijke aansluiting bedoeld om te kijken hoe de leds branden. Hier zitten dus eigenlijk verschillende leds bronnen door elkaar gesoldeerd. Niet bedoeld voor definitieve montage.

P1010008_goed%7E13.jpg

P1010009_goed%7E11.jpg

Het zijn allen ultra bright leds. Doch omdat ik in de test run twee verschillende spanningen door elkaar heb gesoldeerd branden de 3.3 leds nu iets minder fel.

Ron.
 
Even laten weten dat ik nog steeds volg hoor. Maar steeds oohhh roepen heeft niet echt heel veel zin he. Ik heb gewoon niets toe te voegen. Gaat lekker zo. Gewoon doorgaan. :)
 
Ron als je met je 1.2 A adapter wild genoog hebben kun je leds die samen branden in serie zetten . B.V. 4 leds 3.3 V samen op 12 V ~ zelfde verbruik als 1 led + weerstand , doe de test maar eens. Al die weerstanden geeft alleen maar verlies en is alleen nodig als je elke led afzonderlijk wild laten branden zoals voor groene en rode boordlicht O-oO
 
is het niet een beetje vroeg voor kerstmis :laugh:

je hebt ze al aan het branden gekregen ron dat zou bij mij nooit lukken dus ga ik net als rik zwijgen want ik ken niets van elec.

maar het ziet er heel goed uit.8)
 
Ron als je met je 1.2 A adapter wild genoog hebben kun je leds die samen branden in serie zetten . B.V. 4 leds 3.3 V samen op 12 V ~ zelfde verbruik als 1 led + weerstand , doe de test maar eens. Al die weerstanden geeft alleen maar verlies en is alleen nodig als je elke led afzonderlijk wild laten branden zoals voor groene en rode boordlicht O-oO

Hoi réne,

als ik me niet vergis heeft Ron ze in serie (achter elkaar) staan.

-Maar Ron een ding is me niet duidelijk, je heb elke keer na een ledje een weerstand tussen geplaatst. Niet te veel van het goede???

En voor diegene die een beetje willen volgen heb ik even een site opgesnort waar het grootste deel formules opstaan. http://www.michaeljordan.nl/elek10.html
 
@John Met weerstanden staan ze parrallel, weerstand diend om stroom te beperken
 
Ja het is inderdaad zo dat de nu door mij gesoldeerde samenstelling niet juist is. Daarom had ik dat ook vermeld in mijn vorige bericht. Het is/was louter bedoeld om eens te kijken hoe ze branden. Ik heb daarom ook voor iedere led een weerstand gesoldeerd. Dat is ook inderdaad niet nodig,maar nu wel omdat twee verschillende stroomsterktes aan elkaar waren gesoldeerd ( 3.3 en 1.8 volt). Deze samenstelling haal ik ook weer uit elkaar. Later zal ik waarschijnlijk dan per situatie kijken hoeveel en of er een weerstand voor moet komen.
Wel bedankt vor de reacties.

Ron.
 
Ron, per ledje altijd een eigen weerstand toevoegen. Dan weet je zeker dat er geen ledjes doorbranden. Neem altijd een halve volt minder uitkomst dan de led moet hebben, dan gaan ze je hele leven mee...... En zeker dat ze niet doorbranden. Hierdoor zullen ze echt minder snel doorbranden omdat ze niet tegen de uiterste grens aan branden. Ledjes zijn heel gevoelig.
 
yep als je dan even een stroom schommeling hebt is de kans kleiner dat ze door de piek doorbranden.
 
Ja natuurlijk is deze bewering het overwegen waard. In mijn vroegere projecten met led verlichting Queen Mary II en de Hermann Marwede heb ik ook iedere led parallel aangesloten en voorzien van een weerstand. Het risico van een hele serie uitgevallen leds is dan uiteraard nihil. En waarom ook niet ook hier weer in dit project?. Het is geen klus die snel gereed moet en de weerstanden heb ik ervoor.

Ron.
 
En zo ben ik begonnen aan de eerste samenstelling. Net als bij het origineel ga ik de romp opbouwen in modules. Dat werkt lekker gemakkelijk en geeft mij ook de kans om steeds alles goed uit te richten. Als het bij de werf kan,moet het ook bij de modelbouw kunnen. Althans dat ga ik gewoon proberen. Je moet innoveren.....anders weet je het niet.

De eerste module. Ik zie in de foto dat er bij de groene pijl enige nabewerking moet komen.

P1010001_goed%7E23.jpg

De module rust tijdens de bouw nu op een op maat gemaakt stuk styropor. Zo kan ik de module niet beschadigen. Later als ze groter wordt komt ze te rusten op een werk standaard.

Als we tegen het achterschip kijken (ligt hier op haar kop) is de module beter te overzien.

P1010002_goed%7E22.jpg

Omgedraaid kijken we hier in de romp. Hier komt later de hoofdleiding in te lopen voor de voeding van de verlichting.

P1010003_goed%7E23.jpg

Van de achterzijde bekeken is ze al een beetje te herkennen.

P1010004_goed%7E19.jpg

Ter vergelijking met mijn hand.

P1010006_goed%7E18.jpg

Van voren gezien is de schuin oplopende rompvorm goed te zien.

P1010007_goed%7E14.jpg

Voor de uitlijning gebruik ik ook deze twee geleiderails uit vurenhout.

P1010008_goed%7E14.jpg

Ondertussen bouw ik ook een Emma Maersk in een kleiner formaat. Deze is voor mijn dochter. En het geeft mij ook de kans om moeilijke stukken eerst hierin op te lossen.

P1010009_goed%7E12.jpg

Dit wordt uiteindelijk de bedoeling hier.

P1010012_goed%7E14.jpg

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan