Hoofdsponsor

1/82 Creole Queen raderboot scratch 1:82 [DONE]

" van die foto's moet ik het wel hebben. "

" Er zullen later best verschillen zijn met het origineel, gaandeweg moet ik vaak al moeten improviseren en aanpassen."

" Van heel dingen heb ik namelijk nergens de goede maten kunnen vinden "

" Ik ga dan wel zo veel mogelijk meten op de tekening en de verhoudingen op de foto's bekijken "

" ik kom zo een eind in de goede richting. Uiteraard wil ik haar wel laten lijken, maar mijn doel om een scratchmodel te realiseren staat hoger dan 100% gelijkenis. "

Ha heerlijk. Ik lees hierboven teksten die wel op een scratchbouwer lijken. Het zijn voor mij allemaal " Deja Vu " woorden. Wim je gaat steeds meer de goede kant op!.
 
Ziet er mooi uit Wim. Leuk project om te volgen. Hoedje af dat je dit helemaal "scratched" hoor !
 
Dank jullie :).

@homeghost
Ron, en toch heb ik nog 1 kit liggen die ik heel graag wil bouwen.
Maar de ideeën voor een volgend scratchproject borrelen ook weer op....
 
Wederom een klein stukje vooruitgang.
De eerste uitvoering van de Creole Queen had een open trapopgang net achter het midden van het schip.
Bij de latere uitvoering is deze opgang dicht gemaakt en is er een overkapping gemaakt op het bovendek.
Tevens twee dekken een eerste laag grijs gegeven en de trappen nog wat extra geel.

main.php


'Bekisting' voor de schoorstenen gemaakt.
De schoorsteen is nog niet definitief, ben eens aan het proberen wat het mooiste staat.

main.php


En nog een overzicht:

main.php


Waar ik nog steeds mee worstel is hoe maak ik het bovenste deel van de schootstenen.
Ik heb het idee om dit van stevig papier te maken, dit is goed in te knippen, maar betere ideeën zijn van harte welkom!

main.php
 
Is een drankblikje geen idee Wim, is dun, goed te knippen en te vormen, en is ook nog stevig.

Fred
 
een stukje van een ped fles kan ook lukken en is minder scherp dan blik
 
een stukje van een ped fles kan ook lukken en is minder scherp dan blik

Maar blijft minder gemakkelijk in model... wanneer je die kroontjes in papier zou maken, overweeg dan eens een busje G7 (of was het G4 ???) te aan te schaffen, dat verhardt je papier enorm en zorgt ervoor dat het in de gewenste vorm blijft.
 
Laatst bewerkt:
Je zou een bovenste ring van 1 mm dik lood kunnen maken. Ik heb vaker onderdelen van lood gemakt en dit is altijd goed gegaan. Kun je ook prima lijmen met contactlijmen zoals Bisonkit.

Ik zou dan bijvoorbeeld eerst een vlak maken (rechthoek) waar je tot een bepaalde hoogte (of diepte) lijnen in krast en deze dan met een scherp mesje doet insnijden. Daarna het vlak rond maken op de dikte van de schoorstenen en het uiteinde gewoon stomp tegen elkaar lijmen met bisonkit. Dan monteren op de schoorstenen(eventueel een stukje eroverheen zodat het lijmvlak groter is) en de losse vlakjes netjes ombuigen zoals je het wilt hebben.

Althans zo zou ik het waarschijnlijk doen..
 
Bedankt voor de reacties.
Mij kennende zal ik er een aantal gaan proberen en de 'frutsels' zal ik hier laten zien.

Zal ook iets moeten zijn wat een beetje mee wil buigen, de diameter aan de bovenzijde van de schoorsteen is 1 cm schaalgrootte.
Met al die ideeën moet het goed gaan komen.
 
al mooie vorderingen wim en de schouw gaat zeker goed komen met al de ideeén die je aangerijkt krijgt.
 
Nog bedankt Dirk, die schouw heb ik inmiddels al in papier geprobeerd en in blik. Het papier is makkelijker te knippen, maar voor het mooie nog even te slap en dan heb ik al 160gr gebruikt. Nog geen foto van gemaakt, komt nog.

Ondertussen wel met het schoepenrad bezig. Een messing pijp van 5 mm gebruikt over de gehele lengte. Wat stukjes 6 mm afgepast en met sluitringen zorgen die voor de juiste afstand tussen de raderen. Dit is nog een dryfit na een eerste laag verf.
En de naam Creole Queen aangebracht. Zijn wrijflettertjes van nog geen 3mm- de Q zit niet helemaal lekker, maar ik krijg het ook niet meer beter.

CreoleQueenscratch0084.png
 
ziet er tog goed uit hoor wim en bij zo klein lijkt 1/10 van een mm wel een meter ;)
 
Ja, Wim,

Een tijdje geleden dat nog eens op bezoek kwam.
't Is speciaals een rivierschip, Queen mag je het tot nu toe ook wel noemen.
ik vind het persoonlijk een mooi werk, het schoepenrad super en gelijkmatig.

groetjes
Ward
 
Dank mannen :).

In feite worden het zelfs 2 schoepenraderen van elk 3 raderen. Vandaar ook de geringere ruimte tussen schoep 3 en 4.
 
Die schoepen zien er strak uit Wim.
Ik ben benieuwd hoe je die schoorsteen gaat fabriceren.
 
Die schoepen zien er strak uit Wim.
Ik ben benieuwd hoe je die schoorsteen gaat fabriceren.

Dank je Arjan.
Ben zelf ook benieuwd hoe die schoorstenen gefabriekt gaan worden, maar ik heb er vertrouwen in.
 
Prachtig werk Wim. Inderdaad goed op gelijke afstand. Misschien heb ik het overlezen maar met welk materiaal heb je de schoepen gemaakt?. En ik ben reuze benieuwd hoe je de pluimen gaat maken althans van welk materiaal..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan