Hoofdsponsor

1/82 Creole Queen raderboot scratch 1:82 [DONE]

Moet helaas meedelen dat mijn denkwijze niet helemaal correct geweest is.
Ik had alles afgeleid van het aanwezige referentiemateriaal.
Nadat de lijm was gedroogd kreeg ik door van een collega-bouwer dat het derde en vierde rad eigenlijk tegen elkaar horen te zitten, de verspringing van de bladen zit echter wel goed, die hoort er in te zitten.
De gelijkenis is nog steeds groot door de verspringing en dat is ook de reden dat ik dit nu niet meer ga veranderen; er zit nu een ruimte tussen van ong 6 mm.
Tevens zou ik er uit op kunnen maken dat het wellicht toch één aandrijving is geweest.
 
Wim dat is ook niet erg. Bij full scratchbouw gaat het erom dat het model lijkt op het origineel. En de gelijkenis is erg goed. Dus niets om je zorgen over te maken. Mijn projecten zijn ook niet altijd perfect naar het origineel/ Details kun je ook nooit perfect namaken..
 
Ron, bedankt voor de ondersteuning.
Eerlijk gezegd baalde ik wel even, maar na het zien van de gelijkenis en de onmogelijkheid de boel weer af te breken heb ik er nu vrede mee.
Iets overnieuw doen of een stapje terug is niet zo'n probleem, maar dit zit nu zo muurvast dat ik één van de uitlopers waar de aandrijving op rust zou moeten afzagen (en dat is even geen optie meer).
 
Hmm... één enkele drijving en sturen met de roeren lijkt me voor die tijd technisch gezien wel evidenter, maar met het idee van twee raders was ik het blijkbaar weer eens te ver aan het zoeken! :wacko:

Nu ja, of het er nu één of twee zijn, het wordt eender hoe een prachtexemplaar! :)
 
Nog bedankt Walter :)

Voor de afwisseling deze weer eens tevoorschijn gehaald.
De naam in grote letters op beide zijkanten (bak- en stuurboord) gezet en tevens de letters "CQ" vervangen door grotere exemplaren.
Hier ben ik nu wel tevreden mee.

CreoleQueenscratch0096.png

In de cabines van het 3e dek ruitjes geplakt en rode gordijntjes.

CreoleQueenscratch0097.png

Dit dek dat dat overdekt moet gaan worden is groen van kleur, alvast een eerste laagje gegeven.

CreoleQueenscratch0098.png

En het laatste grote dek alvast op maat (ruw) gemaakt.

CreoleQueenscratch0099.png

En dat was het al weer voor deze keer.
 
Ze begint ondertussen toch wel al een grote dame te worden. Alleen zit ik met een kleine kant tekening..Is natuurlijk een smaak kwestie. Je hebt bij ieder raam een rood gordijn opgehangen. Blijft dit zo of maak je er later verschillende kleuren of standen van de gordijnen nog in?. Verder vind ik de letters erg mooi van vorm. geeft ook meteen meerwaarde weer eraan.
 
Dank je Ron.
Het rood blijft zo; zelf heb ik het idee gehad het af te wisselen met blauw, maar de wens van mijn opdrachtgeefster was rood.
Alleen de stuurhut straks niet, die blijft open en wordt dus ook netjes van binnen gemaakt.
 
Wim, een klein vraagje... 1/82... waarom die schaal, had je niet een eenvoudige schaal zoals bvb 1/50 of 1/100 kunnen nemen??
Het is maar een vraag omdat ik 1/82 zo'n rare schaal vind.
 
Geen rare vraag hoor Walter.
Bij de houten modelschepen zijn vele schalen trouwens, meer als bij de plasticbouw.
De schaal 1/82 is tot stand gekomen omdat ik met mijn oude werkkamer aan een maximale maat gebonden was van maximaal een meter.
Daarnaast bleek 1/82 overeen te komen met de tekening van Dumas in die zin dat elke 4 cm op de tekening 5 cm op het model was, puur praktisch dus.
 
ha ok, vandaar dus. Nuja, ik vond 1/82 zo raar maar dat er in houten scheepsbouw een grote diversiteit aan schalen bestaat wist ik al.
Ik vroeg me enkel af waarom je nu net deze schaal had gekozen, met deze dus uitgelegd. :)
 
Blijft een mooi project om te volgen Wim.

Fred
 
Dank je Fred.

Weer eens aan het stoeien geweest met de schoorstenen. De eerste versie is weer overboord gekieperd, de twee verschillende diktes rondhout waren niet lekker uit te lijnen. Na veel gerommel eens een stukje koperen waterleidingpijp van 15 mm doorsnede gepakt, een 10 mm rondhout om 2 plaatsen omwikkeld met evenveel tape en voila, het stond gecentreerd. De kap (afscheiding dik-dun) is uiteindelijk gemaakt van 160 grams papier bewerkt met vernis, dit liet zich beter bewerken als alle materialen.
En toen een werkje waar ik erg tegenop zag, de versiering tussen de schoorstenen.
Na wat mislukte pogingen met diverse materialen is het me gelukt 2 rondhoutjes gelijk te buigen, vervolgens van messingdraad de versieringen en letters gemaakt.
Met ZAP werden de letters etc tussen de rondhoutjes gelijmd. Het staat er in 2 zinnen, maar dit heeft nog wel wat uurtjes gekost.
Zelf ben ik hier dik tevreden mee.

CreoleQueenscratch0100.png

CreoleQueenscratch0101.png

CreoleQueenscratch0102.png

CreoleQueenscratch0103.png
 
Met eenvoudige dingen sterke oplossing gebouwd, ziet er echt goed uit.

Grtx Jan
 
Alweer een knap staaltje van creativiteit, vindingrijkheid en veel geduld... Applaus
 
Mooi gemaakt wim, je bent creatief bezig prachtig.
 
Dank mannen :).

Kreeg elders de vraag hoe ik het messing had gebogen.
Dit ging eigenlijk heel makkelijk door een staaf hout van de juiste diameter te nemen en het messing er rond te draaien.

Buigen1.png

Met twee tanden goed strak trekken.

Buigen2.png

Op de juiste plaats knippen en de braampjes er afhalen.

Buigen3.png

Voor het tweede ornament heb ik de messing er twee keer rondgedraaid.
 
Dat is inderdaad een mooi sier element Wim.

Fred
 
Dank je Fred.

Terwijl ik nog aan de schoorstenen bezig ben ook eens begin gemaakt met de verdere opbouw. Die zal er toch op moeten voordat ik de schoorstenen kan gaan plaatsen.

Het stuurhuis heb ik geprobeerd in hout te maken en net als de rest van 1 mm triplex.
Hoewel zich dat over het algemeen prima laat bewerken ging het bij de raampjes toch telkens niet lekker.

CreoleQueenscratch0107.png

Toen maar eens uit plasticcard geprobeerd. Dat ging al een pak beter.

CreoleQueenscratch0105.png

Het achterste deel van het bovenste dek zit al vast en een aantal steunen zijn al aangebracht.
Dit moet nog verder afgewerkt worden.
Het voorste deel zit er nog los op en moet nog verder netjes op maat gemaakt worden.

CreoleQueenscratch0106.png

En tot de volgende update :).
 
Hoi Wim,

Het schip wordt al goed zichtbaar, dat vindt ik altijd het leukste als je iets bouwt.
Jammer dat het niet goed ging met het hout voor het stuurhuis, ik weet niet of je het machinaal het uit zaagt of met de hand, maar ik zou het met de handfiguurzaag doen en het gat kleiner uit zagen en dan met een vijltje vijlen tot de oorspronkelijke grootte van de ramen, ik zeg dit niet om het af te kraken wim, het plasic huisje ziet er goed uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan