Hoofdsponsor

1/82 Creole Queen raderboot scratch 1:82 [DONE]

@Walesha
De krullen op dit schip zijn puur versiering, omdat dit schip diesel vaart.
Ze is evenwel gebouwd naar het evenbeeld van de vroegere riverboats die op kolen hebben gevaren.
Zover is weet was het toen niet alleen een versiering, maar ook een vonkenvanger.
Ik had al zo de indruk, dat van die "vonkenvanger" laat ik ook in het midden, het zou kunnen natuurlijk... maar wat me wel opvalt is dat men in de 19de tot halfweg de 20ste eeuw wel veel aandacht besteede aan (overbodige) versieringen, je zag ze overal: aan gebouwen, schepen, machines enz. terwijl de hedendaagse design eerder saai en sober is... nu ja, de vooruitgang zeker? :unsure:
 
Ik zie trouwens ook een dunne ring in de krullen zitten. Ga je deze ook maken van messing?.
 
Ik zie trouwens ook een dunne ring in de krullen zitten. Ga je deze ook maken van messing?.

Ron, die heb ik gezien en volgens mij moet dat te doen zijn met dun messingdraad, dat is in ieder geval wat ik ga proberen.
 
Oke, Wim.
Is me al heel duidelijker.Dank
Ja, hoor.... die ring solderen, dus koperdraakje (telefonie) of 1,5 mm, of messingstripje
moet goed te doen zijn

groetjes
Ward
 
Vandaag een dagje aan twee schepen kunnen werken.
Bij deze heb ik de raderen weer eens aangepakt.

Even een referentieplaatje:
CreoleQueenscratch0087.png

Nu had ik nog niet goed uitgelegd hoe ik het een en ander in elkaar gestoken heb.
Gelukkig had ik nog wat materiaal over.

Messing pijp van 5 mm, stukjes messing pijp 6 mm, metalen ringen en het rad (had er 8 - voor de breuk):
CreoleQueenscratch0088.png

Rad op de 5mm pijp - ringen er op - afsluiten met stukjes 6 mm pijp.
CreoleQueenscratch0089.png

En dan zit het zo:
CreoleQueenscratch0090.png


Omdat de raderen nog een beetje draaien moest ik iets verzinnen om de boel toch gelijk te houden bij het plaatsen van de schoepen.
Het geheel maar tussen 2 grote klemmen gezet, een latje hout door de openingen steken. Het latje houdt ik op de plaats met 2 kleine klemmen.
CreoleQueenscratch0091.png

CreoleQueenscratch0092.png

CreoleQueenscratch0093.png

Nog maar een paar schoepen en één helft is klaar:
CreoleQueenscratch0094.png
 
Mooi Wim!. Ziet er gelikt uit. Zet je de raderen ook per stuk vast of zet je ze vast door ze te verbinden met het latwerk?. En hoe zet je de buitenste vast?.
Maar wat een mooie indruk meteen zo zeg..
 
Mooi Wim!. Ziet er gelikt uit. Zet je de raderen ook per stuk vast of zet je ze vast door ze te verbinden met het latwerk?. En hoe zet je de buitenste vast?. Maar wat een mooie indruk meteen zo zeg..

Ron, het zijn twee afzonderlijk draaiende schoepenraderen - voor nu had ik ze expres wat draaiend gehouden om speelruimte (of smokkelruimte) te hebben tijdens het monteren. Nu nog de linkerzijde en de blokken die op het schip komen heb ik ook al bijna klaar. In die blokken zit de messing pijp.
Hoop dat de volgende foto duidelijk is (van een paar pagina's terug).

CreoleQueenscratch0084.png
 
Ja het is mij nu duidelijk. De wielen zitten verbonden met elkaar en de assen zitten geblokt in het geleidehuis/aandrijfhuis.
 
hoi wim

je bent goed op dreef maar nu is de vraag waneer we is mogen meevaren met dit prachtig schip en waar zijn de kaartje te koop

gr luc
 
Wim er begint goed vorm in te komen.
als de schoep raden en schoorstenen zijn gemonteerd zal het meteen een andere indruk nalaten.
succes met de verdere bouw.
vgr
Marc
 
Een mini ingenieurswerkje;
leuke van miniatuur scheepsbouw is dat van je alles op de hoogte moet zijn,...en vindingrijk zijn om stukjes technisch op te lossen.
Het gezegde" schoenmaker blijf bij je leest", telt eigenlijk niet voor ons.

groetjes
Ward
 
Ja het is mij nu duidelijk. De wielen zitten verbonden met elkaar en de assen zitten geblokt in het geleidehuis/aandrijfhuis.

Zoals ik het inschat zitten drie wielen verbonden aan elkaar en dat tweemaal, met ieder een eigen aandrijving.

hoi wim

je bent goed op dreef maar nu is de vraag waneer we is mogen meevaren met dit prachtig schip en waar zijn de kaartje te koop

gr luc

Wanneer de maiden is durf ik je nog niet te zeggen, maar er is genoeg plek :)
Je bent welkom.

Wim er begint goed vorm in te komen.
als de schoep raden en schoorstenen zijn gemonteerd zal het meteen een andere indruk nalaten.
succes met de verdere bouw.
vgr
Marc

Dank je Marc.
Die schoepen en schoortstenen zijn inderdaad zeer bepalend voor deze schepen.

Een mini ingenieurswerkje;
leuke van miniatuur scheepsbouw is dat van je alles op de hoogte moet zijn,...en vindingrijk zijn om stukjes technisch op te lossen.
Het gezegde" schoenmaker blijf bij je leest", telt eigenlijk niet voor ons.

groetjes
Ward

Ward, en dat maakt onze hobby juist zo leuk.
Creatief zijn in de oplossingen met het materiaal dat voorhanden is.
 
Deze update zal ik slechts 1 foto plaatsen, maar voor mij is dit wel een hele essentiele.
De raderunit zit er op, lijm onder de blokken gedaan en nu maar drogen.
Daarna nog wel wat afwerken, plamuren en verven, maar het is nu al een ander gezicht.

CreoleQueenscratch0095.png
 
Achterover leunen en even genieten. Dit zijn altijd de mooiste momenten van modelbouwen.
Ik zie dat je het 'ikkrijgdielettersnietop1lijn' probleem ook creatief hebt opgelost.
 
Dank jullie :)

Jack, dit was inderdaad zo'n moment :)
Die letters heb ik inderdaad opgelost door van de "C" en de "Q" hoofdletters te maken, het zit nu al iets beter als daarvoor.
 
Nu was ik zo aan het denken... twee raders vanachter... wordt die boot nu bestuurd op dezelfde manier als een rupsvoertuig of heb ik dat mis want ik zie eigenlijk geen roer?
 
Walter, technische gegevens zijn er niet veel van deze, maar de constructie lijkt er inderdaad op gemaakt te zijn dat beide raderen apart aangedreven kunnen worden.
Roeren zitten er wel degelijk onder, je ziet op de laatste foto net nog drie zwarte vlakjes en anders hier nog een foto van heel wat berichten terug.

CreoleQueenscratch0062.png
 
dit zal wel hetzelfde zijn als bij bijvoorbeeld de modernere schepen met onafhankelijke schroeven, deze worden ook gebruikt in combinatie met de roeren om te sturen.
voor de details zul je het toch met een praktijkman uit de scheepvaart moeten bespreken, wanneer alleen roer, alleen motoren of een combinatie.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan