Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank jullie.

Inderdaad Rik, nog 1 kit.
Heel eerlijk gezegd heb ik er nog één in 100 delen liggen (Titanic), maar ik denk er aan om die van de hand te gaan doen.
 
Toch is het een zeer mooi schip hoor. Ik weet uit ervaring (heb deze zelf gebouwd) dat dit een uitdagend schip is. Maar misschien niet helemaal jou style... :)
 
Toch is het een zeer mooi schip hoor. Ik weet uit ervaring (heb deze zelf gebouwd) dat dit een uitdagend schip is. Maar misschien niet helemaal jou style... :)

Daar gaat het ook niet om Rik, het is zeer zeker een mooi schip, maar als ik alles wil doen wat ik van plan ben moet ik keuzes gaan maken. Mijn volgorde van de schepen wordt:
Jonk uit kit, Jonk scratch, Egyptische boot (kit) en daarna de riverboat scratch. En in mijn hoofd heb ik nog meer plannen :).
Voorlopig heb ik alle delen netjes in een doos opgeslagen en ligt het niet in de weg.
 
Op het achterdek dienen diverse hekwerkjes te komen. Ze staan op de tekening, de bouwbeschrijving zwijgt in alle talen over hoe en wat en met welke materialen.
In de kit kon ik ook zo gauw niet ontdekken wat ik daarvoor kon gebruiken. Dan gaan we zelf wat freubelen. Omdat ik het nier voor elkaar kreeg gelijke staanders van 8 mm bij 1,7 mm te maken (een fractie van een mm verschil levert al een scheef hekwerk op) de volgende oplossing gevonden. Wellicht wat omvangrijk, maar voor mij een methode om de hekwerken een beetje gelijk te houden en steviger neer te zetten.

Jonk69.jpg


Latje (3mmx1mm) met 4 gaatjes van 2mm.

Jonk70.jpg


Latje op dek en met 2mm boortje gaatjes in dek maken.

Jonk71.jpg


Even uitruimen tot 2 mm, omdat een boortje spits loopt en ik ook niet te diep kon boren.

Jonk72.jpg


Een tandenstoker of partyprikker in delen hakken.

Jonk73.jpg


Uiteraard een beetje bijschuren, druppel lijm in de gaatjes op het dek en bij het latje.

Jonk74.jpg


Na drogen van de lijm bovenzijde schuren.

Jonk75.jpg


Het 20 centstuk er maar weer eens bijgehaald.

Jonk76.jpg


En nu nog afwerken natuurlijk met een dun latje of fineer.
 
Laatst bewerkt:
Mooi priegelwerk Wim. Dit zit goed vast zo ;)
 
Ik heb het scheepje met eigen ogen mogen aanschouwen en weet dus hou klein het is:huh:
Toch zijn de spijltjes wel wat aan de dikke kant lijkt het, maar zoals gezegd "schijn bedriegt";)

Het op maat brengen heb je netjes opgelost zo Wim.

Fred.
 
Dank je Michel.

Fred, die spijltjes zijn in verhouding inderdaad eigenlijk te dik, een volgende keer zou ik dat ook anders doen. Ik wilde nu bij hout blijven en omdat dit de eerste keer was dat ik op deze manier een reling maak heb ik hiervoor gekozen.
Een optie is messingdraad van bv 0,8mm gebruiken, dat komt dan meer richting werkelijkheid.
 
Ziet er toch goed uit zo?

Niet te veel aan doen hoor. Gewoon zo laten... Misschien schilderen ipv lakken, moet je zien hoe dit er dan uit ziet. bijvoorbeeld in twee kleuren... Deze schepen waren vaak bont gekleurd.
 
Wim,
je komt volgende week toch naar de ledendag hé? Zodat ik deze beauty eens in real life kan aanschouwen.
 
Dank je Davey!

Rik, op zich ziet het er niet verkeerd uit inderdaad. Ben nog een beetje aan het dubben over de afwerking. Op het achterdek wil ik het een beetje in de olie zetten en daar waar ik nu bezig ben wil ik delen in het rood zetten, maar meer verweerd rood.
Ze zijn er in zo veel uitvoeringen, heel veel bonte ook, dat eigenlijk alles mogelijk is :).

Dominiek, dan zal ik haar volgende week meenemen, en de Bon Retour. Als er belangstelling voor is zal ik de Mississippi ook meenemen. Die heb ik laatst ook meegenomen, maar onderweg werkten mijn zweetklieren extra hard :). Hoop dat de weg richting Antwerpen een beetje zonder hobbels is :).
Ik hoop trouwens dat er meer modellen te bewonderen zijn.
 
Als er belangstelling voor is zal ik de Mississippi ook meenemen. Die heb ik laatst ook meegenomen, maar onderweg werkten mijn zweetklieren extra hard :). Hoop dat de weg richting Antwerpen een beetje zonder hobbels is :).

Een extra buske deodorant meebrengen ook dan hé...
 
Dank je Davey!

Rik, op zich ziet het er niet verkeerd uit inderdaad. Ben nog een beetje aan het dubben over de afwerking. Op het achterdek wil ik het een beetje in de olie zetten en daar waar ik nu bezig ben wil ik delen in het rood zetten, maar meer verweerd rood.
Ze zijn er in zo veel uitvoeringen, heel veel bonte ook, dat eigenlijk alles mogelijk is :).

Dominiek, dan zal ik haar volgende week meenemen, en de Bon Retour. Als er belangstelling voor is zal ik de Mississippi ook meenemen. Die heb ik laatst ook meegenomen, maar onderweg werkten mijn zweetklieren extra hard :). Hoop dat de weg richting Antwerpen een beetje zonder hobbels is :).
Ik hoop trouwens dat er meer modellen te bewonderen zijn.

Wim tot de Belgische grens is alles vlak :D
Dan pas begint Typisch België,:D:D
Nee :D ik vervoer mijn modellen tussen een hele hoop kussens en dekens, mooi geschoord rond de rompen van de schepen.
Op de baan:
Natuurlijk moet je een paar wagens gewoon je laten voorbij steken, en kijken naar de derde wagen voor je, die kan???? onnozel doen op de baan.....en ruime (vrachtwagen) afstand houden.

Ik zal 4 modellen vervoeren en een hoop klein gerief en documentatie.
Dus Wim...ga ervoor, wij zien eens bij die gelegenheid de werkelijke werkjes van ons allen, hé
Groetjes
Ward
 
Ward, ga even dekens van de bedden hier afhalen :) en voorzichtig rijden...

Even een tussenstand van het hekwerk, er moet nog meer gebeuren...

Jonk77.jpg
 
Laatst bewerkt:
wim wim hoe krijg je het voor elkaar 8) ik heb mijn ogen uitgekeken op je jonk

ik vind het klasse hoor zo klein zo fijn en alles ziet er allemaal even netjes uit.

ben blij dat ik hem heb mogen bewonderen . klasse man :yeah:
 
Wim...maatje ....het is een pracht van een schip...als je zo iets in het echt ziet....man...man...hoed af maatje zeker weten :nowink::nowink::nowink:
 
Dank je Swa :), het is een klein scheepje met hele kleine spijltjes voor de hekjes :D. Die hekjes zijn nu af en de spijltjes heb ik rood gemaakt. De bovenzijde ben ik donker aan het maken, maw ze moeten nog donkerder dan op de foto te zien is. Foto is met kunstlicht genomen.

Jonk78.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wim je zegt rood.....maar zo te zien is het meer rose...of is het weer het optisch effekt van die foto's met dat kunstlicht en ja hoor ze mogen nog lekkerder donker...of mischien heviger..het was een piraat en die moesten angst uitsralen op alle manieren die ze hadden...maar voor de rest...knap maatje :8:8:8:8
 
Swa, het is inderdaad het kunstlicht dat het rose laat lijken :) :). Foto's bij kunstlicht moet ik maar niet meer doen.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan