Hoofdsponsor

Auf befehle warten (1/35)

ERVARING
Nul
BOUWWIJZE
Zoveel mogelijk zelf maken
BOUWBUDGET
Nvt
BOUWSTATUS
Started
COMMENTAREN
Heel graag
Een schuifpoort hangt meestal slechts vast aan de bovenzijde dit in tegenstelling tot bijv. verandaramen die boven en onder vastzitten.
De stalen rail loopt derhalve over iets meer dan de dubbele breedte van de poort want de poort moet volledig open kunnen.
Je kan een rode (red oxide) primer gebruiken zoals op Duitse tanks en dan overschilderen met zwart. Later kan je accentueren met roestpigmenten. Als de poort regelmatig gebruikt wordt/werd zou ik toch niet overdrijven met roest. Het deel dat het meest onderhavig is aan de elementen zijn de beide uiteinden.
Heb je geen rode primer, gebruik dan zwarte, die hoef je niet meer te overschilderen.
Waar de wielen lopen op de rail kan je eventueel wat staalkleur aanbrengen; dit kan zelfs met een potlood.

Vergeet ook niet dat een dergelijke rail op meerdere punten vastzit in de muur. Waar de vijzen of bouten zitten kan je sporen van fijne roest aflopers aanbrengen .
 
Wauw, wat een kleine details allemaal.
Ga er mijn werk van maken

Falco
 
heb jij misschien foto's over hoe je dakgoten maakt?
Ik gebruik daarvoor styreen profielen of overschotten van plastiek.
Ook de afvoer verticaal gebruik ik ronde styreen.
Hou wel rekening dat dit aanhechtingen heeft aan het gebouw want anders klopt het niet.
Dakgoten zijn niet allemaal hetzelfde en verschillen ook naargelang de tijds periode.
Deze die ik toon zijn van foto's rond 1800 en die huizen bestaan nu niet meer.


DSC03441.JPG

DSC03230.JPG

DSC03223.JPG

DSC03234.JPG
Hou ook rekening met de details waar ikzelf ook opmerkingen over kreeg in het begin.
En dat is aan de ramen en deuren waar de steen ook aanwezig moet zijn want anders klopt dit ook niet.

Schermafbeelding 2023-09-25 081657.png
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt voor de info
Ga het allemaal toepassen, heb ook wat bezig geweest met jouw werkwijze pannen maken, pfff daar moet je geduld voor hebben ze 😄

Falco
 
Ben zelf is gaan googelen en kreeg diverse afbeeldingen maar 8/10 oude hoeves/boerderijen hebben de halfronde dakgoot.
Ikzelf woon ook in een soort boerderij, van begin 1900 en heb een vierkant dakgoot.

Falco
 
Oke jongens,
Hoe graag en hoe hard ik ook probeer, zelf pannen maken lukt me dus niet he.
Om verdere frustratie te vermijden heb ik een kit besteld van miniart waarbij ook de dakgoten zitten en met een redelijk mooi detail.
Screenshot_20230926_152553_Google.jpg
 
Benieuwd naar de inhoud van dat mini art dak kitje

Greetzzzz Modest
 
Inhoud bevat 2 delen pannen 2 delen onderkant pannen (draagbalken) en dakgoten, regenpijp en zelfs een schoorsteen.
Omdat ik moet wachten met het dak, Ben ik al een beetle in de details gevlogen. Een houten vloer in het kleine gebouw, raamluiken gemaakt. Een berg hout dat verzaagd moet worden + de bijhorende zaagezel.
 

Bijlagen

  • 20230926_172839.jpg
    20230926_172839.jpg
    295,2 KB · Weergaven: 12
  • 20230926_172858.jpg
    20230926_172858.jpg
    308,1 KB · Weergaven: 11
  • 20230926_172923.jpg
    20230926_172923.jpg
    211,5 KB · Weergaven: 11
  • 20230926_172938.jpg
    20230926_172938.jpg
    230,7 KB · Weergaven: 12
  • 20230926_172948.jpg
    20230926_172948.jpg
    290,4 KB · Weergaven: 13
  • 20230926_173011.jpg
    20230926_173011.jpg
    297 KB · Weergaven: 13
Vele beter allemaal.
Luiken en deuren alsook de poort zijn mooi gedaan.
Ben ook benieuwd naar dak van miniart ( wat wel knap gaat zijn) maar hoop dat je toekomt om alles te bedekken.
De zaagezel is super bedacht en mooi gemaakt(y)
 
Ja hoor pascal, 1 deel is 250mm en totaal lengte van mijn dak is ongeveer 340mm
Dus 250 x2...hoop alleen dat ik die voeg daartussen mooi kan wegwerken

Falco
 
Goed idee die zaagbok, het zijn de details die het hem doen.
 
Ik heb dat idee gezien tijdens mijn wandeling, niet ver van mijn deur staat een oude boerderij en de tijd is daar blijven stil staan in de 5o jaren. Heb ook met die men's gesproken en kreeg zelfs een rondleiding op zijn werf. Heb daar ook leuke tafarelen gezien, de Kat had zin in een 4uurtje (duif gevangen), maar de herdershond had zijn zinnen gezet op de Kat. Op dat moment moest de Kat keuzes maken 😄
Misschien ook wel leuk om op het dio te verwerken.
 
Als je diorama wil blijven maken is het misschien een optie om van de Miniart dak een mal te maken, is een kleine investering maar je kan je hele leven lang dakpannen maken. IK heb dat vroeger ook gedaan, silliconen rubber voor mallen maken en je kan met gips je dakpannen gieten.
 
Hoi Ron,
Dat is een knappe sugestie die zeker het overwegen waard is.al kan ik nu al zeggen dat mijn volgend project een Italiaans huis bevat, dus ander soort pannen. Meer info geef ik niet 😄

Nu heb ik een vraag en wil graag jullie mening, want ik begin op mijn vrouw haar zenuwen te werken. Het gaat over het laag gebouw. Ik vind dat de kleur van de bakstenen en de kleur van de deur/poort te dicht bij elkaar liggen. Links heb je dat stuk plaaster en had een idee om de rest van de stenen te overschilderen met een witte wash zodat de huidige kleur wat gebroken word. Zo komt de poort er beter uit en ook de rails waar de poort zich op bevind.

Laat maar horen 😄
Avast bedankt
 
Ik vind dat je een aardig resultaat behaalt met de materialen die je gebruikt, en je (voorlopig) beperkte ervaring.
Ik kan je alleen maar aanmoedigen om zo verder te doen. Je hebt de gave om 'out of the box' te denken en eenvoudige materialen te gebruiken om mooie dingen te maken.
 
Het dak is op maat gesneden, geschuurd en geplaatst. De kier tussen de 2 delen waar ik doodsbenauwd voor was, valt beter mee dan ik verwacht had.
Nu laten drogen en dan de dakgoten en Co.

20230928_133248.jpg20230928_133303.jpg
 
Valt inderdaad goed mee,

Mooi pannendak.

Grtz.

Luc :cool:
 
Mooi pannendak. Ik wil geen spelbreker zijn maar eigenlijk is het dak iets te mooi, de rest van het gebouw in aanmerking genomen. Misschien hier en daar een kleine beschadiging aanbrengen?
 
Ik ga zien of ik nog iets kan doen, aangezien de ondergrond waar de pannen op liggen, nogal fragiel is.

Falco
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan