Hoofdsponsor

Auf befehle warten (1/35)

ERVARING
Nul
BOUWWIJZE
Zoveel mogelijk zelf maken
BOUWBUDGET
Nvt
BOUWSTATUS
Started
COMMENTAREN
Heel graag

falco

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 sep 2023
Berichten
217
Mijn allereerste stap in de modelbouw wereld.
 
Hoi,















Zoals beschreven in de kennismaking heb ik 0% ervaring. Waarom dan direct dioramabouw? Het lijkt me het meest logische omdat daar alles in voorkomt. Bouwen van huizen, ondergronden, omgeving, voertuigen, figuren etc...
Anders heb ik AL 5 topics open zonder dat er iets gebeurt.

Over dit dio
Ben in 2003 getrouwd in belgie maar een maand later ons feest gegeven in een boerderij/ hoeve in normandie, omdat mijn vrouw en ik beidde verzot zijn op die streek.

Ik wil dus de hoeve ongeveer nabouwen en er zal iets militairs gebeuren, maar dat is nog veraf.
Hiervoor wil ik laminaat vloer isolatie gebruiken omdat daar AL wat lijnen in gedrukt staan om stenen te Klassen (al veel youtube filmpjes gezien)

De eerste foto's zullen snel volgen

Mvg falco
 
Normandië ? Mijn stokpaard (zie mijn verslagen in de rubriek "Uitjes").
Welke streek / plaatsen in Normandië verblijf / bezoek je?
 
Hoi erwin

We hebben toen een week gelogeerd in een rustig dorpje, niet zo ver van bayeux, maar omg Ben de naam vergeten...mijn vrouw vermoord me 😆
Some keren we terug en doen de kleine dorpen langs de kust, de Grote steden vermijden we.
Volgend jaar staat honfleur en omstreken op de agenda.

Falco
 
De eerste foto's...Ben er bang voor 😆
 

Bijlagen

  • 20230909_171633.jpg
    20230909_171633.jpg
    296 KB · Weergaven: 9
  • 20230909_171712.jpg
    20230909_171712.jpg
    264,6 KB · Weergaven: 8
  • 20230909_173834.jpg
    20230909_173834.jpg
    366,9 KB · Weergaven: 8
  • 20230910_113919.jpg
    20230910_113919.jpg
    293,9 KB · Weergaven: 9
Mooie foto's van een mooi begin en jij bent zeker geen man zonder ervaring, denk dat jij wel iets gedaan hebt of nog doet met technisch tekenen of vergelijkbaar.

Wat Normandië betreft: ik verblijf meestal in Colleville-sur-Mer, sector Omaha Beach.
Als je volgend jaar Honfleur aandoet (hele goede restaurants en markt op zaterdag) kan je in omgekeerde richting de route van Bde Piron volgen die meehielp met de bevrijding van die plaatsen.
 
Leuke sugesties, GA ik zener voorstellen

En nee, wat modelbouw bereft heb ik niks ervaring. Ik Kan wel redelijk goed repliceren, iets van foto met potlood op papier zetten.
Maar tekenen of een huisje bouwen zijn well 2 aparte zaken he.

Falco
 
Hoi,
Het heeft Lang geduurd maar het eerste obstakel is er. Was bezig met het dak maar krijg de juiste hoek niet gesneden. Tips zijn welkom

20230910_204349.jpg
 
Mooi werk al.
Daken zijn er in verschillende hoogte.
In de een kan je rechtstaan en de andere moet je dan weer bukken om er in rond te lopen.
Hangt er een beetje vanaf welk type huis je maakt.
Ik bereken gewoonlijk de breedte van het huis en neem daarvan het midden.
Dan bepaal je de hoogte van het midden en verbind met de gevels .
Sommige huizen hun gevels zijn wat hoger gemetst zodanig dat de zolder nog een grotere ruimte word.
Hou ook rekening met de dakgoot.
Eventueel ook de bekabeling van electriteit tegen gevel enz,
1694387290395.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik me wat bezig gehouden met schilderen, en voor een eerste keer vind ik het zelf niet slecht. Heb voor mezelf wel een opmerking...
Kleur van de Steen...hoeve/Normandie???
Als het niet Kan, zoek ik de juiste kleuren.

20230911_152447.jpg20230911_152349.jpg
 
Iemand die nog nooit aan modelbouw heeft gedaan en direct een diorama gaat maken. Je maakt mij echt nieuwsgierig. Ik volg met heel veel interesse.
 
Iemand die nog nooit aan modelbouw heeft gedaan en direct een diorama gaat maken.
Dat klopt, maar heb ondertussen al 50 uren gespendeerd aan youtube filmpjes en daar zie je veel. Wat een kunstenaars zijn Dat zeg, cw modeling, night shift, barbarossa, en veel Meer...

Falco
 
Ik heb net deze kit gevonden van een duitse tank, echt prachtig, MAAR...de doos geeft 5 sterren aan. Is dit te hoog gegrepen voor mij of zal ik het aangaan samen met jullie hulp.

Screenshot_20230904_192711_Samsung Internet.jpg
 
Als je nog nooit iets hebt gebouwd zou ik aanraden om ergens een kleine kit, van een Kübel of Jeep, te kopen om te proberen. Zo kan je een beetje de te gebruiken materialen leren kennen en de reactie op lijm e.d.
Qua moeilijkheidsgraad zal het best wel meevallen. Hoe meer sterren, hoe meer (kleinere) onderdelen...
 
Kreeg vandaag bericht van een goede vriend die ook aan modelbouw doet, wear ik niks van wist (zo goed Ken ik mijn vrienden 😄)

Hij volgt mijn eerste stappen, en ik citeer



Mooi begin amigo, ik weet al direct wat gebouw het is.ik heb gezien Dat je al met verf bezig bent, stop daarmee. Werk eerst alles af, muren, daken, binnenvloer, Houten latjes op de gevel.Als Dat klaar is geef je heel het geheel een beschermlaag, het beste met verdunde houtlijm 1/1.

dan geef je al de gevels een plaasterlaag waar nodig en ineens al de kieren en spleten opvullen. Laten drogen en lichtjes opschuren waar nodig. Laat het dan aub 24h drogen en dan kan je er primer opzetten en schilderen, niet eerder.

wat je kleur betreft, nice try...maar niet voor dat gebouw. Ik stuur je een foto, probeer die kleuren aan te houden en het komt dik in orde.



 

Bijlagen

  • Screenshot_20230912_121646_Google.jpg
    Screenshot_20230912_121646_Google.jpg
    324,5 KB · Weergaven: 7
Zo, eerst maar alles gesneden en geplaatst, afgeplakt en de voegen dichtges20230912_161759.jpgpoten met lijm. GA de plakband toch zeker 12h laten zitten tot de lijm volledig droog is. Daarna kan ik de Houten latjes op de voorgevel doen.
 
De sterren van Revell gaan meer over het aantal onderdelen dan iets anders. Aan het aantal onderdelen op de doos te zien zullen de tracks allemaal aparte schakels zijn. Wil je dit niet dan zou ik eens rondkijken naar vb een kit van tamiya.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan