Hoofdsponsor

Auf befehle warten (1/35)

ERVARING
Nul
BOUWWIJZE
Zoveel mogelijk zelf maken
BOUWBUDGET
Nvt
BOUWSTATUS
Started
COMMENTAREN
Heel graag
Ik GA jouw raad zeker opvolgen. Heb het eens opgeteld en kwam op 15 figuren + tank, idd veel te veel. Heb hier een Paar bouwverslagen gelezen en er werd door iemand gezegd om een vleugje humor toe te voegen, dus daarom het plan even herzien.
Toch al bedankt heren dat je mijn inzet waardeerd en zal zeker veranderingen doen als jullie zeggen dat het niet kan.

Falco
 
Heb net je topic eens doorgenomen , zeer ambitieus voor een eerste project. Maar dat is positief hè. Zal zeker meevolgen naar het vervolg. Volg ook Erwin in zijn opmerking less is more anders wordt het te druk en naar mijn mening ook teveel voor een eerste project en ga je je waarschijnlijk verslikken in het vele werk
ik zie dat je al een tank hebt gekozen , ik bouwde nooit een Revell tank , maar als je echt een makkelijk te bouwen tank wil die bij wijze van spreken vanzelf in elkaar valt dan kan ik je zeker de Panzer III van Tamiya aanbevelen


Greetzzzz Modest.
 
Hoi,
Bedankt voor het mee volgen, maar Ben aan het snoeien in het dio. De tank zal voor een Ander Normandy project zijn. Ook de melkende duitsers vallen af, de koe blijft.
Dan heb ik nog 5 soldaten, boer en boerin en 2 dieren. Zal Meer dan genoeg zijn

Falco
 
Hoi,
Heb eerst wat gedaan met de indeling van het terein om te zien hoeveel plaats ik heb en waar.

20230918_143411.jpg20230918_143436.jpg20230918_143453.jpg
 
wel wel , ik was van het gedacht dat het enorm groot zou worden , nu ik de fles lijm zag staan valt het best mee , je bent goed bezig , zoals reeds vermeld let goed op de details want anders word het snel speelgoedachtig , ik volg met veel interesse en denk dat het wel prachtig gaat worden
Een raad : bezoek regelmatig de beurzen daar heb je een overvloed van diorama's waar je ideeën kan stelen met je ogen er waren gisteren weer prachtige dio's te zien , hopelijk staat de uwe er achtereen ook bij he
Succes makker
 
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Het was eigenlijk de bedoeling dat voor de erf nog een zandweg liep met daarop de tank. Erwin heeft me dat uit mijn hoofd kunnen praten met de info dat infantrie en panzers zelden of nooit samen rust namen. 2de punt was, dat ik dan een totaal had van 15 figuren + tank. Veel te veel en zeker voor een beginner.
beurzen GA ik waarschijnlijk nooit doen, een slechte eigenschap van mij is dat ik me nooit goed genoeg vind voor iets/iemand.
Vind het wel plezant dat mijn werk gewaardeerd word, ook al is het mijn eerste.

Falco .
 
Over details gesproken, wil graag stroom voorzien maar hoe doe ik dat het best. Zou de onderste zijgevel willen gebruiken waar de stroom binnen gaat. De 2 foto's komt dat in aanmerking want ken daar niks van

Screenshot_20230918_154544_Samsung Internet.jpgScreenshot_20230918_154404_Samsung Internet.jpg
 
Hoi,,
GA eerst de hoeve verder afwerken, maar heb eerst het loopvlak rond de hoeve gedaan, het hekje een wasch gegeven en de zijgevel is ook klaar.

20230919_113221.jpg20230919_113236.jpg20230919_113301.jpg20230919_113320.jpg
 
Voor een eerste diorama is dit al heel goed, al zijn er zeker opmerkingen hier en daar.
Vergeet geen kleine details door de snelheid waarmee je bouwt.
Daar waar de aarde is ben je beter dat je de ondergrond eerst zwart of toch donker maakt voor je er met zand en dergelijke op werkt.
Zodanig dat je de foam niet meer ziet achteraf als alles af is.
koperdraad kan dienen als leidingen maar daar moet je eens kijken naar foto's van oude huizen zodat je dit kan namaken.
Zo zie ik ook geen goot aan het dak en wordt het nu moeilijker om te maken daar de pannen er al op liggen.
Pleisterwerk is knap gedaan.
Volg graag mee want hou wel van diorama's.
 
Probeer de illusie van een hek niet teniet te doen door de kijker te laten denken ‘ah dat heeft hij gemaakt van roerstokjes’.

20230918_143453-jpg.434841
 
Thx heren
De dakgoot en regenpijp zijn het volgende op de taken lijst. Het rechtse gedeelte word een mooi groen gazonnetje, het deel achter het hek een stuk aangevreten Weiland voor de koe en links mag het wat rommelig zijn omdat daar (nog geen foto) wat hout ligt dat nog verzaagd moet worden.
Roy vd m hoe of wat kan ik doen om dat probleem met het hekje op te lossen?

Falco
 
Die verticale staafjes, halfrond van boven, verraden je. Daar zou ik dus zelf iets aan doen als ik jou was.
 
Toch even een reactie en deze is niet kwaad bedoeld; integendeel !

Ook hier bespeur ik nu hetgeen ik "het volle hoofd syndroom" noem. Je hebt een idee, meerdere ideeën, veel te veel ideeën en die kroppen zich op in je hoofd en je wil die kwijt, je wil die uiten in het diorama.

Basis idee: je wil naar Normandië en je wil daar een hoeve creëren.
Sta mij toe te zeggen dat ik nog nooit een afsluiting met hek gezien heb op de binnenkoer van een hoeve. Maar ik begrijp waar je naar toe wil, je wil die koe integreren in het geheel alsook de rustende infanterie die er misschien wel van profiteert om ondertussen die koe te melken. Dat op zich is een heel goed item, dat gebeurde en er bestaan ook foto's van. Duitsers waren verzot op verse melk recht van de koe en als bezetter hadden ze eerste keus.

Wat je binnenkoer betreft vind ik de stenen rand voor het huis te veel op een voetpad met stoeprand lijken. Hoeves hebben stenen liggen voor het huis maar die liggen gelijk met de grond, niet verhoogd, en zijn breder. Dikwijls beslaan zij zelfs de gehele binnenkoer.

Wat het gebruik van die stokjes betreft ga je de mist in, je zou beter de ronde kanten afsnijden en de stokjes als rechte planken gebruiken.
Grote fout is te zien op de eerste foto in topic 48. Kijk eens goed naar de hoek van dat huis, die staat zo goed als open en die ronde kopjes zijn zeker geen meerwaarde. Kijk op die foto ook naar de dakpannen, je hebt geen hoekpannen die het dak over de gevel brengen.

Ik begrijp dat je veel wil en dat je dat ook vlug wil realiseren maar neem effe een stap terug en concentreer je eerst eens op de gevel van de hoeve zelf. Zoals al gezegd heb je nog geen dakgoten en ik zie nog veel openingen in de aansluitingen. Werk ook eens de balken wat bij, die staan er nu maar bleekjes op terwijl die typisch hoeves toch donkerder balken hebben.

Ons lid Pascal is wat dat betreft een heel goede dio bouwer. Neem eens de moeite om wat van zijn werk te bekijken en lees vooral zijn en onze bemerkingen die er toe geleid hebben dat zijn dio's bijna uit het leven gegrepen zijn.

Nu zal je misschien zeggen "waarom bouw jij geen dio's als je het zo goed kan uitleggen?"
Ik heb er eenvoudigweg het geduld niet voor want ik weet dat ik mijzelf dreig te verliezen in details en dat vraagt tijd dat ik niet meer kan/wil opbrengen. Maar ik kan zeker een goed dio appreciëren, zeker als het met de realiteit overeen komt.
 
Zoals reeds opgesomd zijn er puntjes waar je op moet letten om jezelf niet te verliezen.
Ik ken het, tijdens de bouw komen er zoveel ideeën naar boven dat ik dit direct wil realiseren eer ik het vergeet en een volgend iets wil toevoegen.
Nu concentreer ik mij op een bepaald iets, en ideeën schrijf ik op. Met basismaterialen zet ik intussen een dio mock up , en telkens iets is afgewerkt neem ik het volgende item van op het lijstje aan.
Moet wel zeggen dat je werk er zeer goed uitziet voor een eerste... :cool:
 
Bedankt voor de commentaren, ik hoopte al dat ze gingen komen gewoon al omdat ik een nul ben op dit gebied. Over die koe heb je gelijk, ik wou eerst naast de erf nog een zandweg maken met daarnaast een stukje weide. Ook zodat de duitsers dan wat verspreid zaten over het dio. Het hekje kan ik nog losmaken en aanpassen, wat de stenen rondom de hoeve betreft, het is foam op foam gekleefd en vrees dat ik stukken ga maken, maar wil het proberen. Heb ook de dakgoten en alles wat er bij hoort laten bestellen bij rt diorama dus dat kan even duren. Wat die Grote opening betreft, in mijn vorige woning zat de regenpijp half in de muur gemetseld en wou dat op het dio overbrengen. De latjes zijn inderdaad wat bleek, misschien is chocolade bruin wel een optie. Beyond wat een super idee z'n takenlijstje, GA er vanaf nu mee beginnen. Wat Ramen betreft, wacht ik tot laatste. Mijn vrouwtje had een setje bij en ze zijn of te hoog of te smal.



Ps. Ik wil iedereen tevreden houden, MAAR...als de èèn zegt ja en de Ander zegt nee moet ik een gouden middenweg zoeken.



Nogmaals bedankt voor jullie volgen en reacties



Falco



Raingutters

 

Bijlagen

  • Screenshot_20230919_172707_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230919_172707_Samsung Internet.jpg
    240,7 KB · Weergaven: 4
Iedereen tevreden houden, daar gaat het niet om hè. We proberen je met kleine duwtjes en rukjes bewust te maken van bepaalde dingen, maar daar hoef je het zeker niet mee eens te zijn en uiteindelijk bouw je niet voor de leden van het forum…
 
Hoi,,
Ik ga zolang het nog mogelijk is de zaken veranderen waar het beter kan. Iedereen tevreden houden was nu niet op de leden van dit forum bedoeld, maar genoeg meegemaakt in het verleden. Ik wil een goede dio bouwer worden dus ga zeker aan de slag met de commentaren die jullie me geven

Falco.
 
Ach falco.
Ik ben 7 jaar geleden begonnen met modelbouw en met een grote voorkeur voor diorama bouw.
Ook ik heb geen lang verleden in de modelbouw zoals velen hier wel hebben.
Wij zijn in het begin vooral beginners en dat wil zeggen proberen en ondervinden wat werkt en wat niet.
Neemt niet weg dat de gevorderden ook nog bijleren en durven veranderen indien nodig.
De mensen hier hebben gemaakt dat ik op korte tijd veel verder stond in de modelbouw.
Gebruik in het begin materialen die je hebt liggen zoals karton en papier.
Durf opnieuw te beginnen indien nodig .
Natuurlijk werkt iedereen anders en met verschillende materialen voor hetzelfde resultaat.
Ramen en deuren kan je zelf maken wat je veel plezier geeft achteraf.
Je wil niet weten wat voor kemels ik geschoten heb in het maken van diorama's, waar ik nadien wel mee kan lachen.
Zoals Roy schrijft menen we het goed en moet het vooral prettig blijven.
Bouw niet voor ons maar voor u zelf en neem de adviezen mee waar je van overtuigd bent.
En geloof mij dat het snel vooruit gaat als je dit graag doet.
Mijn eerste werk en dat van nu is toch wel een groot verschil.
Ontspanning is het belangrijkste in de hobby.
Blijf met plezier en interesse uw werk volgen.
 
Heb de commentaren ten Harte genomes en heb veranderingen toegebracht. Het hekje heb ik aangepakt, het voetpad rond de hoeve is weg en het dak is verlengd. Ik moet wel bekennen dat een kleine verandering een heel Ander beeld kan geven.

20230919_223350.jpg20230919_223400.jpg20230919_223430.jpg



20230919_223511.jpg
 
Hoi,
Vandaag nog wat knelpunten aangepakt, veel kieren zijn dichtgewerkt maar doe nog een volledig nazicht. De hoekpannen heb ik zo goed en kwaad mogelijk geprobeerd te maken en plaatsen waardoor er nu wel een heel Grote spleen zit. Dit kan ik achteraf misschien wel maskeren met wat dak begroeing. De laatste gevel is ook beplijsterd. Ik werk nu ook met een takenlijstje maar aangezien ik toch nog redelijk Lang moet Wachtel op mijn dakgoten, start ik met de electriciteit.
 

Bijlagen

  • 20230920_140614.jpg
    20230920_140614.jpg
    312,6 KB · Weergaven: 7
  • 20230920_140652.jpg
    20230920_140652.jpg
    330,3 KB · Weergaven: 6
  • 20230920_140720.jpg
    20230920_140720.jpg
    467,4 KB · Weergaven: 7
  • 20230920_140806.jpg
    20230920_140806.jpg
    284,9 KB · Weergaven: 7

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan