Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

Mooie gril en is dat nog een beetje stevig dan Erwin? Voor de rest mooi stukje werk.

Het is natuurlijk niet zo stevig als een plastieken exemplaar en je moet inderdaad opletten wat je doet, daarom dat je deze beter opzij houd om slechts op het einde geplaatst te worden.

@Swaken: Tx M8
 
Die grill ziet er goed uit, ook de binnenkant van de cabine is knap, vooral het stuurwiel dat vind ik heel prachtig.

Grtz Bart.
 
resultaten mogen er zijn en spijtig dat jullie club zo ver is want zou er veel kunnen leren grt Pascal
 
Aber stelt voor om de toolkit van de GMC te vervangen door een PE exemplaar. Niets mis mee ware het niet dat Aber zelf geen tools (bijl, houweel en schop) levert en je moet deze dan maar gaan halen uit de toolkit van Tamiya zelf.
Maar als je deze werktuigen wil gebruiken dan moet je wel de ganse toolkit stuk snijden en dan maar hopen dat je niets verkeerd gedaan hebt zodanig dat je ze nog kan gebruiken.
Komt daar nog eens bij dat het frame van de Aber toolkit groter is dan deze van Tamiya.

attachment.jpg

Wie heeft er nu gelijk ?
Wel, in feite hebben beiden gelijk want mijn referentieboeken tonen mij 2 foto's van bijna dezelfde toolkit waarbij de ene inderdaad groter is dan de andere. Bij de grotere toolkit word een ander type schop bevestigd.

Omdat ik geen goesting had het Tamiya exemplaar te verzagen om uiteindelijk de verkeerde schop op het frame te hebben, heb ik dan maar besloten om het Tamiya exemplaar wat te verbeteren.

attachment.jpg

De cirkelvormige houder onder aan de schop werd weggesneden en vervangen door een stukje metaaldraad en de opening in het houweel werd uitgeboord. De werktuigen werden voorzien van riemen en Aber gespen, een laagje verf en een beetje verwering.
Morgen hopelijk wat meer vorderingen want het einde is in zicht.
 
Zeer goed gelukt Erwin, en goed dat je de referenties erop naslaat.
 
Dat vind ik nu fijn die kleine schopjes en gereedschappen het hoort erbij en ze zijn nog mooi gemaakt ook tof spul
grt
Marc
 
Mooi detail, en onderbouwd met een beetje kennis :), altijd welkom natuurlijk ;)
 
die details maken het nog plezieriger om te volgen grt Pascal
 
Het zijn de kleine dingen die uiteindelijk een model zo mooi én overtuigend maken, het tunen van zo'n rek met gereedschap is een goede zet.
 
De "Jimmy" Series 4 is bijna afgewerkt.
Morgen nog een wash, enkele retouchkes en een laagje fijn stof.
Omdat ik vind dat ik toch mijn best gedaan heb om de motor en het chassis zo goed als mogelijk weer te geven, heb ik besloten deze GMC te presenteren met open motorkap gebruik makende van het mechanisme zoals het hoort in het echt én van hem in de toekomst te presenteren op een spiegel zodat ook het chassis kan bekeken worden zonder hem te moeten omdraaien.

De volgende foto's zijn nog geen eindfoto's, ze zijn gemaakt in de hoop dat jullie en ikzelf ze nog eens goed bekijken en mij opmerkzaam maken op eventuele fouten of te verbeteren punten.

attachment.jpg

attachment.jpg

In het motorcompartiment moet hier en daar nog iets geretoucheerd worden. Het vuil aan de binnenzijde van de motorkap is opzettelijk aangebracht afgaande op een referentiefoto.

attachment.jpg

Op de treeplank werd een houder voor een jerrycan, in feite een Merrycan bij de Amerikanen, aangebracht uit de Aber PE set. Deze bestaat uit de houder, 2 riemen en een gesp. Aan de rechterzijde van het voertuig heb ik beslist geen merrycan te plaatsen maar de riemen zijn wel met elkaar verbonden op de lege plaats.

attachment.jpg

De laadbak heeft een veiligheidsriem gekregen en de trekhaak werd voorzien van een veiligheidsketting. De 2 kettingen die de laadklep tegenhouden werden voorzien van een stukje canvas en in afhangende toestand aangebracht.
De achterlichten moeten nog bijgewerkt worden.

De decals zijn voor een voertuig dat dienst deed bij de fameuze "Red Ball Express".
ASCZ = Advanced Section Communication Zone
3886th Transportation Corps Truck Company
Trk 49 = Truck n° 49

attachment.jpg

attachment.jpg

De toolset hangt op zijn plaats zoals voorzien in werkelijkheid, een merrycan en zijn houder staan hier wel achter het spatbord en de achteruitkijkspiegel werd geplaatst (scratch staaf + 2PE)

attachment.jpg

Tot slot nog een zicht van bovenaf, de laadbak zal nog bestoft worden. Het dak van de cabine werd vervaardigd uit een papieren servet.

Om de GMC nog iets extra te geven ben ik ook maar gestart met de bouw van zijn 1 ton aanhangwagen, in het algemeen gekend als een "Ben Hur" trailer.

attachment.jpg

Deze trailer werd vervaardigd door Willis en het betreft een in hoofdzaak houten trailer die perfect past bij de GMC voorzien van een houten laadbak.

attachment.jpg

Dit is een full resin kit waar toch wel wat werk aan is want hij heeft last van vervorming en is tevens nogal grof gegoten.

Laat jullie maar horen, opmerkingen welkom.
 
Hoe ik van een 'dikke tien' naar een 'negenhalf' kom:

Ik kan het verschil in zand-/modderaanslag tussen de achterwielen rechts voor mezelf niet verklaren, dus dat vind ik persoonlijk een minpunt.

Daarnaast vind ik de bruinachtige aanslag op de hekken van de bak misschien wat minder.

Voor de rest dus prachtig.
 
Laatst bewerkt:
van zo'n resultaat kan ik maar dromen vind dit wel zeer knap gedaan grt Pascal
 
heel mooi zo vlak voor de eindmeet...

komt er nog stof over de achterste ster?
 
Erwin, een erg mooi model is dit aan het worden. Wat mij vooral zo leuk aan deze lijkt om te doen, is de vloer van de laadbak lekker van stevige schade voorzien.

De verf zal met name bij de laadkant zwaar beschadigd zijn, met bloot hout en gepolijst metaal voor gevolg. Kieper daar nog een vleug zand/stof overheen en olievlekken oid., vocht bij de randen en je krijgt niet zomaar een topmodel maar ook eentje dat hyperrealistische trekken krijgt.

Ga je iets in de bak zetten ? Fueldrums misschien ? Persoonlijk zou ik hem op en top Red Ball looks geven, zodat hij ook nog iets extra's vertelt.
 
Hey,

Ziet er toch goed zulle.....zal vrij eens goed mijn best doen om te kijken.....;)
Ga je lading bijplaatsen in de gmc en de ben uur of niet?
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

@Roy: goed gezien Roy en met de wielen heb je een punt waar ik zeker rekening met zal houden. De bruinachtige verkleuring is echter meer gelegen aan de foto dan in het echt. Ik breng hem zeker mee naar de ledendag ongeacht de toestand waarin ie zich bevind, afgewerkt of niet.

@GUnit: sterk beschadigen door laden zal ik deze niet want uiteindelijk mag hij wel in de kleuren van de Red Ball zijn, het is toch de bedoeling dat ie zogenaamd deel uitmaakt van mijn private collectie militaire voertuigen. Net zoals ik een museum/vliegveld heb op 1/72, heb ik ook een garage/depot op 1/35.

@Swaken: voorlopig nog geen lading voorzien niettegenstaande ik genoeg "brol" liggen heb hiervoor.
 
Er is niet te veel docu te vinden over deze specifieke Willy's trailer en dat komt waarschijnlijk doordat niet minder dan 18 bedrijven ingeschakeld werden om deze trailers te maken, elk met hun eigen kleine verschillen. Als je dan al docu vind is deze dan meestal nog over de versie met metalen laadbak.
Zo bestaat er twijfel over de vorm van de hoepels die de planken en de bache dragen. Afgaande op foto's denk je soms dat het buizen zijn maar op andere zijn het platte metalen stukken.
De kit voorziet deze hoepels niet, enkel de planken als resin onderdelen. Maar laat het nu net dat zijn dat volgens mij de aantrekkelijkheid van de kit weerspiegeld.

Dus zijn we een beetje aan het experimenteren geslagen.
De kit voorziet wel een sjabloon maar nergens is er vermelding of je nu metaaldraad of plastiek moet gebruiken.
Voor de stevigheid val ik terug op aluminiumdraad die gemakkelijk plooibaar is naar de sjabloon.

attachment.jpg

Maar om de platte hoepels te bekomen moet ik beroep doen op Evergreen strips die met behulp van Colle 21 superlijm op de aluminiumdraad verlijmd worden.
Het geheel zal zowat het dichtste bij de realiteit zijn als de sterkte toelaat vrees ik. Misschien, als alle onderdelen geplaatst zijn, dat het dan zal mogelijk zijn om de aluminiumdraad te verwijderen.

attachment.jpg

Nu eerst de andere hoepels verlijmen.
 
Puik vakmaschap Erwin..aan alles is gedacht,ben blij dat je hem waarschijnlijk ga meebrengen naar de ledendag , want...die wielen wil ik eens in real time zien.
Als ik je topic zo gevolgd heb laat je op een moment de verwering van je chassis zien,daar zijn de banden echt zeer mooi, niet te..Terwijl ik op het eindresultaat een andere kijk krijg,misschien de lichtinval of dergelijke, ben gewoon eens benieuwd in het echt..Voor de rest.. Respect voor uw werk maat..Echt Toppie..!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan