Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

nu ik ondervonden heb hoe moeilijk het is om met PE te werken heb ik nog meer respect voor het gebruik ervan en ben onder de indruk van wat ik hier volg en besef de meerwaarde ervan en zal deze topic gebruiken als ik in het kort aan Duitse truck begin grt Pascal
 
een topic om duimen vingers van af te likken oh wat zie ik dat toch allemaal graag zulke manier van verweren ik leer alle dagen bij op mijne ouderdom amaai zenne
Marc
 
Nog een manier om uit te proberen, ik ben heel oplettend aan het afkijken
 
Volgende stap wat de wielen betreft en hier ga ik gelijk even de mist in wat het artikel betreft.

Het artikel spreekt over het aanbrengen van een "jus", wash dus, gemaakt van olieverf Burnt Sienna sterk verdund met white spirit als ware het gekleurd water.
Ben even in mijn doos met olieverf gedoken en haalde zowaar een nog nieuwe gesloten tube Burnt Sienna naar boven maar al bij het openen stelde ik vast dat die nieuwe nog nooit geopende tube blijkbaar zo nieuw niet meer was want de verf kwam er maar heel moeizaam uit.
Toch maar geprobeerd om een nootje verf te verdunnen met white spirit maar noppes.
Ander nootje verf gepoogd te verdunnen met terpentijn maar die was al even jong of de verf en dus tweede maal noppes.

Vermits ik echter niet wil wachten om ergens een nieuwe tube te gaan halen heb ik het dan maar geprobeerd met MIG Brown Wash om reden dat er in het artikel sprake is dat de olieverf wash een warme roodachtige kleur geeft en dat doet de brown wash ook.

attachment.jpg

Dit is het resultaat. Bovenaan een wiel zoals dit voordien geverfd was, dus zonder wash.
Links het pas ingestreken wiel en rechts een wiel waar de nog natte wash afgehaald werd op de meest vlakke stukken zoals het loopvlak van de band en de zijwanden.
Het is duidelijk dat de wash een mooi kleurverschil achterlaat en enkel aangebracht word met de intentie meer diepte te geven aan band en wiel.

Nu alles mooi laten drogen en morgen verder kijken.
 
Amai wel een geslaagd resultaat..vooral het contrast van de band en wieldop...!!

Grtz yves,
 
Mooi!! keur en diepte verschil!!!
 
Erwin, mag ik weten welk merk olieverf je wilde gaan gebruiken ? Ikzelf werk al jaren met deze verf en ik heb er tubes bij die stammen uit de jaren 80 waarbij de inhoud nog steeds netjes uit de tube komt en zich probleemloos laat verdunnen. De olieverven van Talens, Winsor&Newton etc. zijn erg degelijk, vooral de iets duurdere reeksen omwille van hun fijne pigmenten die rijkelijk aanwezig zijn (aangeduid met + in het geval van Tamiya) en dus -sorry Adam en Mig- kwalitatiever dan de voorgekauwde potjes (welke ik trouwens ook gebruik hoor).

Maar even over de bouw van je truck, dat is een fijn stukje werk dat je hier aan ons toont. Ik heb dit topic in mijn achterhoofd voor wanneer ik zelf aan dit model begin.

Succes met het schilderwerk, ik blijf volgen !
 
@ GUnit: het is maar brol olieverf hoor. De verfdoos is zo iets met waterverf, tubes olieverf, pastelkrijt en dergelijke alles samen in een mooi koffertje. Kan heel goed zijn dat dit nog iets is dat ooit in "den Aldi" gekocht is voor weinig geld. Was in ieder geval iets dat mijn kinderen ooit lang geleden nog op school gebruikt hebben (de jongste is nu 32 jaar), kun je denken hoe oud het al moet zijn.
Zal dit weekend eens kijken om misschien iets van Abteilung te kopen of zo.

Maar eerst wil ik jullie eerlijke mening over de volgende stappen bij het verven van de wielen voor de GMC.
Volgens het artikel moet er na de burnt sienna wash nog eens een lichte mist Buff gespoten worden op de zijkanten van de banden (dus niet op het loopvlak of op de velgen).

attachment.jpg

met dit als resultaat.
Links het wiel met de opgedroogde burnt sienna wash, rechts het wiel waarvan enkel de zijkant van de band een nieuwe lichte laag buff gekregen heeft.
Ergens denk ik dat er hier beter een fijne spray zandkleur was gebruikt i.p.v. buff omdat het dan nog iets lichter zou zijn.

Volgende stap is het aanbrengen van het zwart onder de vorm van grafietpoeder.
Nu heb ik wel grafietpotloden maar geen poeder en ik val hierbij terug op MIG Black Smoke dat volgens mij eenzelfde effect heeft.
Dit breng ik aan met mijn vinger waarover ik een stuk keukenpapier doe. Een plastiek handschoen zal ook wel bruikbaar zijn.

attachment.jpg

Links telkens de behandelde band.
Gelieve dus wel naar de band, het rubber, te kijken en niet naar de velg.

Ik heb er een beetje een gemengd gevoel bij temeer daar de kleur in de ribben van de band mij nu wat te donker lijkt.
Vergeet niet dat het om een voertuig gaat dat bijna constant op de baan is door alle types weer en over alle types wegdek.

Graag jullie reacties want die kunnen leiden tot verbetering.
 
leerrijk topic,maar tegelijk plezant om te lezen,topbouw
 
Bedankt Yvan.

Heb ondertussen ook eens getracht om het zwarte poeder met de vingertoppen aan te brengen, dus zonder gebruik van een stuk keukenrol en wat raad je ???

attachment.jpg

stukken beter !

Maar toch nog altijd graag jullie mening.
 
Ik heb de laatste post toch een paar keren opnieuw moeten lezen eer ik mee was met de zaak (ligt aan de vermoeidheid hoor)

In mijn ogen is dit zeker geen storende zaak dat de kleur in de ribben niet veel lichter is. Vind het een vrij realistisch beeld. Het is ook zo dat de kleur van de band sterk gaat variëren naargelang de ondergrond en dat is in die tijd niet altijd tarmac geweest denk ik, het zal dan vooral "eenzelfde" kleur gaan hebben. Heel donker zou ik het geheel sowieso niet maken want er zal altijd een film van stof en modder blijven hangen van een zandwegje.
Dus in mijn beperkte ervaring zou ik durven zeggen dat er niet veel aan zou veranderd moeten worden, maar daar kunnen de gevorderde bouwers misschien nog wat beter advies in geven.
 
Bedankt Tim. Zoals je zal gelezen hebben, heb ik de stappen beschreven in het artikel gevolgd.
Volgens het artikel is het wiel nu afgewerkt maar ik denk dat ik toch één of andere wash ga aanbrengen op de velgen, kwestie van de kleuren toch nog wat te breken.
 
@ GUnit: het is maar brol olieverf hoor. De verfdoos is zo iets met waterverf, tubes olieverf, pastelkrijt en dergelijke alles samen in een mooi koffertje. Kan heel goed zijn dat dit nog iets is dat ooit in "den Aldi" gekocht is voor weinig geld. Was in ieder geval iets dat mijn kinderen ooit lang geleden nog op school gebruikt hebben (de jongste is nu 32 jaar), kun je denken hoe oud het al moet zijn.
Zal dit weekend eens kijken om misschien iets van Abteilung te kopen of zo.

Maar eerst wil ik jullie eerlijke mening over de volgende stappen bij het verven van de wielen voor de GMC.
Volgens het artikel moet er na de burnt sienna wash nog eens een lichte mist Buff gespoten worden op de zijkanten van de banden (dus niet op het loopvlak of op de velgen).

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=83201

met dit als resultaat.
Links het wiel met de opgedroogde burnt sienna wash, rechts het wiel waarvan enkel de zijkant van de band een nieuwe lichte laag buff gekregen heeft.
Ergens denk ik dat er hier beter een fijne spray zandkleur was gebruikt i.p.v. buff omdat het dan nog iets lichter zou zijn.

Volgende stap is het aanbrengen van het zwart onder de vorm van grafietpoeder.
Nu heb ik wel grafietpotloden maar geen poeder en ik val hierbij terug op MIG Black Smoke dat volgens mij eenzelfde effect heeft.
Dit breng ik aan met mijn vinger waarover ik een stuk keukenpapier doe. Een plastiek handschoen zal ook wel bruikbaar zijn.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=83202

Links telkens de behandelde band.
Gelieve dus wel naar de band, het rubber, te kijken en niet naar de velg.

Ik heb er een beetje een gemengd gevoel bij temeer daar de kleur in de ribben van de band mij nu wat te donker lijkt.
Vergeet niet dat het om een voertuig gaat dat bijna constant op de baan is door alle types weer en over alle types wegdek.

Graag jullie reacties want die kunnen leiden tot verbetering.

Erwin ik heb dit citaat gekozen omdat ik vind dat het tot hier het zeer realistisch is en zeer geslaagd,persoonlijk vind ik op beide foto's de linkse het beste...maar.. het hangt bijdeze ook vanaf in welk landschap; de lichtere tint(woestijn), de iets donkere (europees)..dus het is persoonlijk,het resultaat hierna..mijn mening:te gemaakt,niet conform met de realiteit.;

Grtz yves
 
Bedankt Yves.
Ik zal ze in ieder geval in deze versie meenemen naar Affligem om daar de mening van anderen te horen. In het slechtste geval gaan ze in de was en herschilder ik ze op mijn eigen manier.
 
Ik ben het met Yves eens, en ik vind het puur top dat hij echt geeft waar om gevraagd wordt, een eerlijke mening; in plaats van steeds de complimenten die je zeer terecht ontvangt maar waar je feitelijk niet zoveel van leert. Het gaat juist om die nuances die net wel, net niet beter zijn dan andermans of eerder behaalde resultaten. In dit geval toon je heel duidelijk het verschil en ik kijk er hetzelfde tegenaan als Yves. Het eerdere resultaat was ernstig mooi, het tweede is wat te gekunsteld.
 
door geen ervaring kan ik niets zinnig zeggen over resultaat en alleen kijken en lezen maar volg met grote interesse grt Pascal
 
Langzaam maar zeker.
Cabine bevestigd op het chassis en nu dus tijd voor het plaatsen van de lichten.
Standaard op deze truck zijn 2 koplampen, 2 richtingslichten en een black-out licht enkel aan de linkerzijde.

attachment.jpg

Wat extra gaatjes geboord voor de bekabeling van de lampen, enkel nodig bij de grote koplampen en de black-out. De richtingslichten zaten op holle buizen waar de bekabeling direct door binnen kwam.
 
Het geheel is knap maar de bekabeling erbovenop vind ik TOP...!!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan