Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

Dit is een zeer leuk bouwverslag van een knap voertuig.
 
Jawadde, het opnieuw opstarten ging minder vlot dan verwacht maar we zijn toch herbegonnen.
Weer effe inlezen in de plannen en passen en meten en tot de vaststelling komen dat, als je Aber volgt en de PE gebruikt, je met een laadbak komt te zitten die bij wijze van spreken met haken en ogen aan elkaar hangt.

Even verduidelijken: op de vorige foto's is te zien dat ik de plastieken steunen vervangen heb door PE uit de Aber set. Voor hetgeen ik van plan ben met die truck (Red Ball Express) een hele verbetering.
De zitbanken moeten echter die procedure ook ondergaan en dit is allemaal wel doenbaar maar je verliest hierdoor een hele pak aan sterkte en je komt dus te zitten met 2 zijkanten die met superlijm aan elkaar hangen (plastiek, PE, plastiek, PE, enz.....) Nu is CA lijm wel heel sterk maar het is ook breekbaar en vermits ik van plan ben om de truck regelmatig mee te nemen naar beurzen vrees ik dat ik bijna altijd breuken zal hebben.
Vandaar vandaag mijn (misschien onsportieve) beslissing om de banken niet te verbouwen en gewoon de stukken uit de kit te gebruiken. Red Ball Express trucks reden trouwens hoofdzakelijk met goederen rond en de banken bleven derhalve in opgevouwen toestand.

Ben ik daarmee gemakkelijk af? Iets makkelijker, ja, maar tot nu toe zitten er toch al 51 stukken PE verwerkt in de laadbak alleen en er moeten er nog bij komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je ziet is de laadklep zelfs nog niet geplaatst want daarover is in de Aber set het laatste woord ook nog niet gesproken.

attachment.jpg

De spatborden zijn wel al geplaatst waarbij ik tot de vaststelling gekomen ben dat er GMC trucks waren waarbij de steunen van de achterste spatborden naar achteren stonden i.p.v. naar voor zoals hier.
Zoals je ziet diende er heel wat opgevuld te worden met het bijpassende schuurwerk tot gevolg.

Deze avond steek ik deze al eens in de primer (spuitbus Humbrol Olive drab 155) om eens te zien waar we gaan uitkomen.
Morgen zal het waarschijnlijk een avondje werken worden aan de cabine. De canvas geleverd in de Tamiya kit is voor mij trouwens niet bruikbaar en moet vervangen worden door papier.
 
Blij dat je terug begonnen bent en volg wederom om bij te leren Erwin grt Pascal
 
Gisteren was het beeeuuuu, veel tijd verspeeld aan het maken van soms piepkleine PE onderdelen om de cabine er wat beter te doen uitzien.
Zo bestede ik ongeveer een uur aan het maken van de steun voor de achteruitkijkspiegel annex de vernieuwde zijstukken aan de voorruit en dan nog eens een uur aan het maken van 2 gordels die de portieren moeten beveiligen.
Maar hier is het resultaat van het tot nu toe geleverde werk:

attachment.jpg

In deze cabine zit dus een groot stuk resin, wat scratch, 39 stukken PE en natuurlijk delen uit de kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vanavond gaat dit alles in de primer en morgen gaan we verder kijken of we de onderzijde wat kunnen verweren alvorens we hem op het chassis gaan plaatsen.

Ben er echter bijna zeker van dat ik de mijzelf opgestelde deadline van de Nationals volgende week niet zal halen maar niet getreurd, ik breng hem zeker mee en dan kunnen jullie hem bekijken op de stand IPMS Gent.
 
Erwin op laatste foto lijkt het of pe stuk scheef staat maar kan ook houding fototoestel zijn natuurlijk en komende van leek is dit vrij gewaagd te zeggen maar als het zichtbaar word is het misschien handig eens na te kijken want op foto lijkt het erop dat het scheef staat
grt Pascal
 
Ligt aan de foto Pascal, staat wel degelijk recht.
Heb al vermeld dat mijn Nikon D50 stuk is en werk nu tijdelijk met een Canon EOS 550D, toestel waar ik niet vertrouwd met ben. Hij wou niet inzoomen en ben beginnen bewegen vandaar het resultaat.
 
:$dacht het wel en sorry voor opmerking
 
Hey,

Ziet er niet slecht uit, zeker met het geleverde werk dat je erin heb gestoken. ;)
Breng volgende week maar mee naar de club, kunnen we hem onderkwijlen dan....:))
 
Bedankt mannen, leuk dat jullie volgen.

't Is toch veel plezanter als het een beetje meezit. Heb de indruk dat ik vandaag meer voor elkaar gekregen heb dan in de voorbije dagen.
De aandacht ging deze keer naar de laadklep waarvoor Aber onderdelen voorziet ten einde deze beweeglijk te kunnen maken. Bij Tamiya kan ze enkel open of dicht gemonteerd worden en hiervoor zijn er dus een aantal zaken voorzien op de kit onderdelen die eerst moeten verwijderd worden.
Opnieuw jammer dat Aber geen uitleg geeft wat moet verwijderd worden en raadpleging van docu is nog maar eens meer dan noodzakelijk.

Van de laadklep geleverd in de kit werden derhalve de scharnierpunten + as en de 4 steunen weggesneden waarna deze vervangen werden door PE.

attachment.jpg

Met de 2 vernieuwde haken erbij zitten hier 12 stukken PE in alsook een scratch as uit aluminiumdraad.
Het zal jullie opvallen dat er een "bobbel" in de plaatjes zit maar dat is in het echt ook zo, heb ik geverifieerd aan de hand van mijn boeken.

attachment.jpg

en het werkt nog ook, ça marche !!!

attachment.jpg

Vervolgens bijkomend nog eens 6x PE aangebracht om de kettingen te bevestigen

attachment.jpg

en 5x PE om de veiligheidsriem aan te brengen.
Hier moet ik Aber wel lof toespelen want de kettingen en hun haken zijn van het fijnste PE waar ik ooit met gewerkt heb.

Verder heb ik de wielen samengesteld en ik hoop morgen te kunnen starten met het verven ervan. Ben eens benieuwd want ik zou eens een techniek willen volgen die ik onlangs in een oud tijdschrift ben tegengekomen maar die mij heel realistisch lijkt.
Wordt dus vervolgd.....
 
dat zien er me extreem delicate PE zaken uit, lijkt me niet evident om dat deftig geplaatst te krijgen.
Morgen volg ik zeker voor de wielen, al heb ik het artikel al eens kunnen lezen. Is toch altijd leuker om de ervaring van de bouwer erbij te lezen. Knap werk geleverd alvast Erwin !
 
Dat ziet er nog steeds erg mooi uit.

Die kettingen zitten niet strak meen ik te zien, rust de laadklep op zijn eigen onderzijde tegen de bak? Of worden de kettinkjes daadwerkelijk gebruikt (=komt er kracht op te staan) ?
 
Ik zit vooraan om de verwerings technieken hier ook te volgen. Hele knappe bouw en een leerzaam verslag.
 
Dat ziet er nog steeds erg mooi uit.

Die kettingen zitten niet strak meen ik te zien, rust de laadklep op zijn eigen onderzijde tegen de bak? Of worden de kettinkjes daadwerkelijk gebruikt (=komt er kracht op te staan) ?

De laadklep hangt onder zijn eigen gewicht in de scharnierpunten maar het is plastiek en dus niet zwaar genoeg om de kettingen te doen strekken.
Deze kettingen moeten nog deels overtrokken worden met een canvashoes waarvoor ik een stukje papieren servet ga gebruiken; was in het echt ook zo. Dat zal dan weer toelaten om ze eventueel te plooien als beslist word om de laadklep gesloten te monteren want nu is alles nog beweeglijk.

@Baenske en Aris: ben ook benieuwd wat ik er van ga terecht brengen.
 
Zeer verzorgde bouw en fijn PE-werk Erwin..dat zijn we dan ook gewend van u hé.. ;)

Grtz yves,
 
ik heb alktijd schrik om aan dat PE gedoe te komen, maar als je dat hier en bij andere de resultaten daarmee ziet...
Ga me daar toch ook eens moeten verder in verdiepen presies
heel mooi werk
 
Yves en Hondafan, bedankt om te volgen en aan te moedigen.

ik heb alktijd schrik om aan dat PE gedoe te komen, maar als je dat hier en bij andere de resultaten daarmee ziet...
Ga me daar toch ook eens moeten verder in verdiepen presies
heel mooi werk

Als je aan PE wil beginnen dan zou ik je toch aanraden om met Eduard te beginnen alvorens je een Aber set aanpakt.
Bij een Aber set heb je niet alleen CA lijm nodig maar ook Temesta, Dafalgan of iets dergelijks nodig want het zorgt regelmatig voor kopbrekens. :wacko:
 
Hier een eerste serie m.b.t. de wielen.

Normaal gezien verf ik de wielen van auto's en trucks altijd op dezelfde wijze zijnde mat zwart of donkergrijs voor de banden en de velgen in de kleur zoals vereist in de kit.
Deze maal wil ik eens een techniek uitproberen welke ik een tijdje geleden tegengekomen ben in het Tamiya Model Magazine International n° 57 van Mei-Juni 2002. Tijdje geleden dus en er zal wel al veel andere uitleg in één of andere publicatie verschenen zijn met één of andere "how to".
Waarom wil ik dit dan proberen? Wel, omdat het hier gaat over wielen van hoofdzakelijk US trucks die in het veld of op de baan gereden hebben en dus last hebben gehad van modder en stof. Vermits ik mijn huidige GMC wil maken als een voertuig gebruikt door de Red Ball Express zag mij er dit de moeite van het proberen waard uit.

Het artikel is in het Frans maar dat mag geen hinder zijn.
Eerst spreekt men om de wielen in hun geheel te spuiten in een grondlaag Tamiya XF-65 Field Grey maar vermits ik voor mijn truck tot nu toe altijd de spuitbus Humbrol Olive Green 155 gebruikt heb ga ik hiermee beginnen.

attachment.jpg

Voor- en achterzijde Olive Green 155

De volgende stap is het volledig overspuiten van de wielen met Tamiya XF-52 Flat earth waarbij er zeker voor moet gezorgd worden dat de groeven in de banden ook hun deel krijgen.

attachment.jpg

Tamiya XF-52 Flat Earth

In een derde fase moeten de banden overspoten worden met een laag Tamiya XF-57 Buff (vertaald als "Chamois" in het Frans). De velgen moeten eveneens overspoten worden doch met een lichtere laag t.t.z. niet van kleur maar gewoon overneveld.

attachment.jpg

Tamiya XF-57 Buff
Door de belichting minder goed te zien maar de velgen zijn minder sterk geschilderd dan de banden.

Binnenkort volgen de washes.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan