Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

Dat ziet er uit als een prima traject tot zover Erwin.
 
mooi en blijf met aandacht volgen grt Pascal
 
topwerk zoals altijd,we blijven volgen
 
Prachtwerk, op de ledendag eens rustig kunnen bekijken, en heb genoten van de fijne details... ;)
 
Met al die miserie in Parijs en de Traction zouden we vergeten dat we hier nog een aanhangwagen moeten afwerken.
De kit voorziet uiterst dunne en zeer fragiele planken die het geraamte van het dekzeil moeten vormen.
Moeilijk deftig los te zagen van hun zware voet, wel mooi van detail en redelijk gemakkelijk te plaatsen maar uiteindelijk klopt het plaatje niet, toch tenminste niet naar mijn goesting.
Vermits we hier nog wat balsa liggen hebben, deze er bij gehaald en maar planken gesneden op maat ten einde de resin exemplaren te vervangen.

attachment.jpg

Is het niet perfect, het ziet er in ieder geval al beter uit dan met de resin.
Nu nog de boutjes bevestigen (4 per plank) en dan kunnen de latten al eens in een primer gespoten worden.
 
Erwin ik denk dat dit er meer dan oké uit ziet man.
 
Prachtig hoor, je gaat hier toch geen volledige "bache" (dekzeil) over hangen hoop ik?
 
vind dit toch ook zeer geslaagd grt Pascal
 
Dat ziet er inderdaad mooi uit. Ik let vooral op de dikte (dunheid) van het gebruikte materiaal en dat zit hier wel goed zo te zien.
 
zonder me te willen bemoeien,maar zou een lading toch niet deze zeer knappe truck nog een beetje verheffen,hij moet natuurlijk niet afgeladen vol zijn e ?...
 
Zeer fraai werk Erwin,zou er persoonlijk niks inleggen maar dan wel de"bache" zoals Xavier reeds suggereerde..!!!

Grtz yves,
 
wat me altijd bijblijft zijn de ideeen om slechte onderdelen te
vervangen door betere materialen,puik werk erwin
 
@ Kassei: een lading was inderdaad een optie en ik heb zeker genoeg materiaal liggen daarvoor maar ik heb reeds aangehaald dat hij in feite deel zal uitmaken van zoiets als een private collectie voertuigen. Op showgebied is het de bedoeling dat ik er later misschien eens met zal uitpakken op een beurs, al dan niet als GMC collectie met andere van dit type.
Zal wel nog even duren want ik heb er nog maar 2 af met een 3de in start (nog zonder topic want gestart op een beurs).

@ Yves: als ik er een bache zou opleggen dan gaat veel van het detail verloren voor het oog dus dat neem ik niet als optie. Ten andere, foto's van voertuigen van de Red Ball Express tonen deze meestal zonder bache ten einde het laden en lossen sneller en vlotter te laten verlopen. Ik bezit ook een foto waarbij de baches en uiteraard ook de hoepels gebruikt worden als tent voor de chauffeurs op de voorlopige kampplaatsen.

In het algemeen zou ik de truck ook kunnen uitrusten met veldconversie racks voor transport van extra jerrycans. Deze racks die bij de winch versie gemonteerd werden op de voorbumper links en rechts van de winch zijn trouwens voorzien in zowel de Tamiya kit als de Aber set. Ik heb deze echter niet gebruikt om reden dat ik hier enkel een Series 4 truck wou van maken.

Toch bedankt om te blijven volgen.
 
Vandaag een rare vaststelling gedaan.
In de Real Models set van de Ben Hur aanhangwagen steken 2 resin stukjes die ik niet kan thuis brengen. Ze staan niet op het bouwplan (of wat er moet voor doorgaan) en ik vind ze niet terug in mijn referenties. Eerst dacht ik dat het de steunen waren voor de achterlichten maar dat is ook niet juist want de achterlichten zijn zelfs in die kit niet inbegrepen.

Daarom eens een kijkje gaan nemen in een andere kit van een Ben Hur. Het is een model van de metalen versie van die aanhangwagen, eveneens 1/35, resin en uitgebracht door het ter ziele gegane Franse merk NKC Modèles.
Ook hier die stukken niet in teruggevonden maar tot mijn verbazing moeten vaststellen dat die aanhangwagen beduidend kleiner is dan deze van Real Model terwijl de algemene afmetingen van zowel de metalen als de houten bak dezelfde waren.

attachment.jpg

Links mijn Real Model houten Ben Hur dat ondertussen in de Humbrol Olive Drab 155 primer staat (spuitbus), rechts de metalen Ben Hur van NKC.

Voor alle zekerheid alles eens opgemeten en de schaalberekening gedaan en het blijkt dat Real Model juist is; mijn huidige houten Ben Hur is juist.

attachment.jpg

Hier een zicht van de zijkant, nogal een verschil hé.
Ge vraagt U soms af hoe het mogelijk is dat ze zo veel voorkomende voorwerpen niet eens juist kunnen opmeten alvorens er een kit van uit te brengen.
Anderzijds moet ik wel bekennen dat de NKC kit voorzien is van PE en kettingen die in de andere kit ontbreken. Zal dus zaak worden van goed te combineren.
 
Ik vraag me dat ook dikwijls af, hoe is het mogelijk dat merken zo weinig onderzoek doen naar het ene model, terwijl ze het andere zo netjes engineeren.
 
Hier ook nog effe aan verder gedaan.
Haken voor de touwen en voetsteunen aan de achterklep bevestigd, alles scratch PE.

attachment.jpg

Denk dat we langzaam kunnen beginnen met het betere verfwerk.
 
Mooie verwering en details,echt prachtwerk.
Marc S
 
Ook hier nog wat verder gewerkt.
De vorm van de scratch voetsteunen achteraan stond mij niet aan niettegenstaande deze gebaseerd was op PE aanwezig in een andere kit.
Opnieuw referentiefoto's bekeken en hopelijk gevonden waar men in de fout gegaan is namelijk dat de linker steun (rechtse aan de andere zijde) vertikaal moet lopen gelijk aan de achterklep.

attachment.jpg

Hopelijk bied de foto wat meer uitleg.
Tevens een kleine ketting aangebracht aan beide zijden. Deze ketting diende enkel om te voorkomen dat de klep zou openslaan tijdens het rijden, het is dus niet zo een grote als bij de GMC.
Achterlichten ontbraken ook en deze dan maar scratch gemaakt van een stukje Evergreen rod en een restje PE van een jeep kit. Elektrische leiding aangebracht onder de aanhangwagen en de handrem aangebracht.
De wielen staan nog in dryfit voor de foto.

attachment.jpg

Aan de voorzijde het resin voorwiel uitgezaagd uit zijn houder, alles verfijnd en herplaatst voorzien van een metalen as.
Veiligheidskettingen aangebracht en de bedrading voorzien van een stekker.
Jammer genoeg is de trekstang afgebroken tijdens de werkzaamheden maar dit zal nog hersteld worden.

Deze avond nieuwe base coat aangebracht waar nodig en gestart met het schilderen van de wielen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan