Hoofdsponsor

1/35 Vickers-Armstrong 6 ton [wip]

Jelle, dat zou ik niet kunnen zeggen, maar ik denk dat de verdunner van Revell eigenlijk "white spirit" is.
White spirit is van nature een beetje vettig (is ook een olie derivaat...) dus...
Heb al op zoek geweest naar het artikel, maar kan het zo direct niet terugvinden (het web is ook zo groot hé...)
Als ik het vind, laat ik het je wel weten.

Mark

Kan alleen de raadgevingen van Interecptor maar bijtreden.
Ik gebruik sinds kort ontsmettingsalcohol

Even niet gelezen, maar zeker een meer dan knap resultaat. Veel oog voor detail en propere build.

jelle , een zeer waardig bouwer in militair geworden
secondelijm en mooie oppervlakte spelen een grot rol
maar lijm die kouder staat moet ook langer zijn werk doen voor hij echt begint
te lijmen

tom

tom

Bedankt mannen.

Vandaag weer een beetje tijd gevonden om verder te doen.
En zover staat hij nu.

attachment.jpg

Het volgende zijn de onderste (loop?)wielen.
Hier komt wat pe werk bij kijken waaronder dit.
Het haakje moet haaks in het midden van het plaatje komen.:wacko:
Ga dit proberen te solderen, want denk niet dat dit met secondelijm lang zal blijven zitten.

attachment.jpg

En er moeten ook een paar scharnieren geplooid worden.
Hoe kan ik deze het beste rond krijgen?

attachment.jpg

Jelle, voor het plooien van je PE scharnieren gebruik je inderdaad het best een stift om de lipjes om te leggen.

De stift, bvb een staafje messing van 0.5 mm, evenwijdig leggen met de rechte plaat van je scharnier en aan de basis van de lipjes. Dan de lipjes één voor één omleggen rond de stift tot ze tegen de basis aan komen. Het best begin je met de twee uiterste lipjes, dan kan de stift niet meer bewegen en heb je meer vrijheid om de andere te plooien. En liggen ze allemaal mooi in één lijn.

Succes !

Groeten Rik

Hej Jelle, goed bezig ! lukt het nu met de PE ?

Heb de link niet gevolgd die hier gepost werd daar over, maar kan je wel
deze tip melden :
Voor het uitknippen van de PE leg ik het fretje plat en borstel het aan beide zijden
schoon met een glasvezel stift, (denk om ogen en longen !)
Kun je echter ook met een fijn schuurpapiertje doen.

Dan even afnemen met azijn.

Bedenk ook dat superlijm wel snel werkt, maar nooit echt in seconden uithardt.
Ik laat een verse CA verbinding minstens 15 minuten met rust.

Misschien heb je er wat aan...

mazzelz compliment02_zps1f780117.gif

Bedankt voor de input,

zie het eigenlijk niet zitten om die kleine stukken te solderen.
Moet er zo 8 doen en ik zou niet weten hoe ik die kleine dingen mooi haaks kan houden en terwijl solderen.:worried:

Jelle, eerst een beetje soldeerspul op het ene onderdeel doen en dan met een klein tangetje het ander onderdeel er op houden en met je andere hand de soldeerbout vast houden, gewoon aan beginnen jelle dan komt het meestal wel goed.

Jelle, wat een idee is om de scharnieren eerst uit te lijnen op wat blu tack of een stuk plakband. Zo heb je je handen vrij voor het solderen. Echter moet je jezelf afvragen of je dit lijmt of soldeert. Persoonlijk lijm ik dit formaat scharniertjes altijd, met solderen heb je kans dat alles aan elkaar vloeit. Suc6 ermee.

Hey swa,
bedankt voor de info.
Ik had het eigenlijk op die andere kleine dingen die ik moet solderen.
Het haakje moet mooi in het midden en haaks op dat andere kleine ding gesoldeerd worden.

Ja Jelle. Dat zal natuurlijk wel een beetje "spielerei" worden, maar met het nodige geduld en volharding gaat dit wel goed komen.
Bij onze "meester" PE-gebruikers kan je zeker de nodige tips opdoen en ze zullen u met plezier ook helpen, dus...
In ieder geval succes met de onderneming.

Mark

Leuk hè PE ?? komt goed maatje, iedereen die hier ervaring mee heeft zal dit herkennen...
Hoe krijg ik dit in godes-naam gedaan....sos_zpsbf51f56d.gif

Misschien heb je wat aan het volgende in verband met het scharnieren krullen :

Heb wat plaatjes opgeduikeld van een sbs die een andersoortig onderdeel betreft,
maar bruikbaar om het omkrullen te laten zien.
Zie het maar als dat het platte uiteinde van het koperdraadje het strookje uitbeeld wat aan een scharnierhelft zit.
Hieronder spreek ik voor het gemak maar even van PE.

Ik zoek een asje uit dat liefst iets kleiner is dan de diameter die je wilt verkrijgen.
t-handle_05.jpg

Dan leg ik dit hulpstuk erover zodat ik het asje op de PE vast kan duwen en gelijk ook ruimte heb om de PE te krullen.
Dit hulpstuk is niet door mij gemaakt.. is uit een cassettedek en terwijl ik op zoek was naar houvast, kwam dit toevallig van pas.
t-handle_06.jpg

Terwijl ik de plaat stevig neer druk, kan ik het PE deel nog richten zodat je mooi recht kunt omkrullen.
t-handle_07.jpg

Het gaat op deze manier wel wat provisorisch, maar met zorgvuldig bewegen lukt het best.
Rustig aan je gereedschap onder het lipje steken, en terwijl je geleidelijk het lipje om het asje heen werkt,
hou je met je tool het lipje zo strak mogelijk tegen het asje.
t-handle_08.jpg

Uiteindelijk zal het lipje mooi om het asje zitten.
Waarschijnlijk zit je gemaakte krul niet helemaal dicht,
maar dat kun je doen door met een plat uiteinde van een cocktailprikker voorzichtig de krul dicht te duwen.
Ben je bang dat je de krul plat gaat drukken, steek dan voor de zekerheid een nog wat dunner asje of draad erdoor.
t-handle_09.jpg

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Deze manier is niet heilig hoor.
Hoe je het ook doet, gebruik in ieder geval een asje om omheen te krullen.

Misschien heb je hier wat aan..

Succes ! bravo_zpse8aefded.gif

Terug
Bovenaan