Hoofdsponsor

1/35 Vickers-Armstrong 6 ton [wip]

Bedankt Mark.

Dat is een mooi voorbeeld Peter.

Heb nog even een vraagje voor de pe soldeerders.
Ik heb momenteel alleen soldeersel met harskern liggen.
Kan ik dit ook gebruiken of liever niet?
Heb als vloeimiddel Stannol-soldering grease for soldering and tinning.

Hoi,

normaal gezien is het bruikbaar, maar je kan toch zelf flux bijvoegen naar behoefte. Onder de How-to's staat nog ergens een documentje over solderen (http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5145). De soldeerdraad daar heeft ook een harskern, maar door het platnijpen van deze draad gaat deze zo goed als verloren.. In verband met het vloeimiddel kan ik je geen antwoord geven, heb dit nog nooit gebruikt. Zelf gebruik ik S-39 van Griffon.

Eventueel gewoon eens proberen op 2 stukjes van het PE-raam zelf om deze aan elkaar te zetten en zo een beetje feeling te krijgen. Goed op letten dat je je stukjes mooi opschuurt en reinigt... dan werkt alles een beetje vlotter.

Hoi,

normaal gezien is het bruikbaar, maar je kan toch zelf flux bijvoegen naar behoefte. Onder de How-to's staat nog ergens een documentje over solderen (http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5145). De soldeerdraad daar heeft ook een harskern, maar door het platnijpen van deze draad gaat deze zo goed als verloren.. In verband met het vloeimiddel kan ik je geen antwoord geven, heb dit nog nooit gebruikt. Zelf gebruik ik S-39 van Griffon.

Eventueel gewoon eens proberen op 2 stukjes van het PE-raam zelf om deze aan elkaar te zetten en zo een beetje feeling te krijgen. Goed op letten dat je je stukjes mooi opschuurt en reinigt... dan werkt alles een beetje vlotter.

Had je how-to al eens goed bestudeert.:D
Zal het eerst eens proberen op een teststukje.

Net even een testje gedaan.
En vind de test geslaagd.
Nu de kleine onderdeeltjes nog proberen om mooi haaks en op zijn plaats te houden.:huh:

attachment.jpg

attachment.jpg

Moet wel zeggen dat het stevig vast zit.

De meeste tips in verband met solderen heb je reeds gekregen, zie ik.

Wat ik vaak gebruik bij het solderen van fijne delen is een fietsspaak. Aan één uiteinde is een scherpe punt geslepen zodat je de delen beter kunt positioneren.
Het andere uiteinde is in een oog geplooid, kwestie om de naald niet verkeerd vast te nemen. De punt kan namelijk soms wat warm hebben... :$

Groeten Rik

Bedankt Rik,

het eerste haakje is een feit.
15 minuten over gedaan om het goed te krijgen.
Maar hier is het resultaat.
Nog 7 te gaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Pracht resultaat Jelle. Je kan eventueel ook gebruik maken van een "derde hand" om het stukje op zijn plaats te houden.
Als ik dit nu zie, ga je die niet nodig hebben. Gewoon TOPPIE dit.
Succes met de 7 andere...

Mark

Hey Mark,
had het eerst geprobeerd met een derde hand.
Dit ging voor mij helemaal niet.
Had de twee stukjes erin gedaan, maar kreeg ze niet goed op hun plaats.
Ga straks proberen om er 1 in te steken en de andere met de hand op zijn plaats te houden.
Het probleem is alleen dat als ik zo een fijn werk moet doen,
dat ik dan verschrikkelijk bibber met mijn handen.:(

Neem een stukje hardhout om op te solderen. Leg daar het vlakke plaatje op, hou met een pincet het haakje (voorzien van een beetje tin) op de juiste plaats. Een beetje vloeimiddel en de soldeerbout ertegen. In luttele seconden is de soldeerverbinding gebeurd.

Je hebt alvast een prachtig resultaat met je eerste exemplaar !

Groeten Rik

Dat wilde ik juist zeggen Jelle. Slechts één deeltje in de derde hand en zoals Rik zegt met een stukje hardhout vasthouden.
Proberen om zo rustig mogelijk te blijven en normaal blijven door ademen als altijd en niet je adem inhouden (deed dat vroeger ook gemakkelijk).
Maar gaat helemaal goed komen, dat heb ik al lang gezien.
Succes bij de verdere werkzaamheden.

Mark

Bedankt mannen om op de voet te volgen en bij te springen waar nodig.
Ondertussen zijn ze gedaan en ben best tevreden voor een eerste keer.
Zijn niet allemaal 100%, maar dat zie je bijna niet.

attachment.jpg

Ja Jelle, die zien er goed uit hé man. Zijt ge zeker dat dit maar de eerste keer is ?
Op naar het vervolg...

Mark

Bedankt mannen,
is idd de eerste keer Mark.
Zal je tip om te ademen onthouden.
Want ik hou idd mijn adem in als ik met prutswerk bezig ben.

Zeg Jelle, zijt ge zeker dat ge met een tank bezig zijt ? Het zijn precies slagershaken om een half beest aan op te hangen.

Waartoe dienen deze, overigens PRACHTIGE, haken ?

Groeten Rik

Hey Rik,
die vleeshaken komen aan de onderveering (of hoe het moge noemen)
Hier moet dan nog een beugel door die onder de bladveren gaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Terug
Bovenaan