Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt voor de reacties. Vandaag zijn de Columbia en de Callaway beide volledig in de P+ gezet. Daardoor is het grijs op de bovenbouw van de kruiser iets donkerder geworden, wat beter overeenkomt met de kleur op de boeg. Voor het hull number heb ik gebruik gemaakt van de decals voor de Birmingham, die het nummer 62 had. Door de 2 ondersteboven en voor de 6 te kleven, is dit 56 geworden. Een meevaller dat ik hier geen andere decals voor moest gaan zoeken.

9c622040aa6618be90f134f12e1f30e2.jpg


b696486269b3281687a21637e3d50968.jpg


De katapulten en de kraan konden nu ook vastgelijmd worden. Alleen de turrets en de watervliegtuigen zijn nu nog niet vastgelijmd. Op de volgende foto's was de P+ nog niet gebruikt.

c497ab386e29b4ca4068cde35e893b1d.jpg


e9107f67937bbe0bad94b0c41b02d5c1.jpg


De dekzeilen boven de laadruimen van de freighter zijn geschilderd.

b70a6c8db5383c9ba65bd2d63b24f121.jpg
 
Indrukwekkend hoor Steven. Lijm je die dingen op de verf of krab je die eerst weg om rechtstreeks op het plastic of PE te lijmen?
 
Dit is inderdaad een project waar je op een stoeltje kan gaan bijzitten om alles rustig te bekijken. Respect voor het geduld om hier maanden aan te priegelen en terwijl zo'n hoog niveau te handhaven.
 
efkes moeten zoeken waar ik gebleven was, Maar daarna weer met volle teugen genoten van je vorderingen.
 
Bedankt voor de leuke reacties, waar het voor de structurele hechting van onderdelen nodig is krab ik de verf er af, maar voor kleinere stukjes kan het vaak met wat CA-lijm zonder te krabben.

Nu kwam er een riskante maar noodzakelijke stap in het project. De kruiser is naar het droogdok gebracht om een reden en dat is vooral het opkalefateren van de romp. Ik kon dus niet de hull in deze glanzend rode toestand laten. Als we kijken naar oude foto's van dit werkje, dan zien we dat de romp begroeid kon zijn met een dikke laag zeeorganismen, die er dan met zwabbers afgekrabd moest worden vanop de stellingen.

ba5bc30896caa06c5d59637595f9d23c.jpg


db2648454580e5d9225e3e34c2c34623.jpg


dfacc1ed369e109979621fb4de20d965.png


Ik vond dat de haarlaktechniek ook dit klusje moest kunnen opknappen.

fb014eebdfd303f86d8204396369121e.jpg


Beide zijden van de hull zijn hier bespoten met de lak.

d2e5e5d6fc64588fdb68e29ef466281f.jpg


Dan is er met grijze Vallejoverf over de hele hull gespoten. De volgende foto's tonen nu hoe met een vochtig penseel deze verflaag gechipt werd. Gelukkig draaide de mast nog altijd rond zijn as, de ra kon nu uit de weg gedraaid worden om alles op zijn kant te leggen. Dit ging allemaal prima tot ongeveer 2/3 van de hull, maar stuurboord achteraan ging er soms wel wat van de basisverf mee los. Ik vermoed dat de verdunner van de haarlak hier ingevreten had in de lacquer. Op dat gedeelte was de te verwijderen verflaag ook kleveriger dan elders, waardoor het vaak alles of niks was en niet de mooie constante chipping van bijvoorbeeld de boeg. Gelukkig zijn dit ook de delen die het minst te zien zijn in het droogdok. Waar het plastic terug bovenkwam, zal ik een staalkleur opschilderen, zo krijgen we realistische beschadiging van de menieverf.

b0eb1264bb7074837beb3ea5fe2872dd.jpg


b6edc7b1031bb71c1d9ec7d62b088911.jpg


1419aa9ad0c86d524337e72c69207879.jpg


1a310af3ef5a3744322a802f01814359.jpg


8e337cc38330a8bda33a8cf8c0dc42ce.jpg


ea2128d2cd76f17aa9a15ec15e227696.jpg


121811b909401885610a9134af82c592.jpg


842a5c0111823803d202ce6c64eed744.jpg


e02e59b33f06df3d89479901ff4b15a4.jpg
 
Zeg mij nu niet dat je zeepokken gaat bestellen in die schaal. 🤔😀😀
 
Als gepensioneerd marinier zeer interessant om volgen, ook al ben ik zelf houtbouwer. Chapeau voor dit meesterwerk !
 
Heel erg knap wat je hier weer toont. Zo fijn om te volgen.
 
Alsnog bedankt voor de reacties, het is weer een poos geleden dat er nog een update gekomen is in het droogdok. Dat komt omdat alles aan de kant geschoven was voor een bouwwerk in het landvoertuigengedeelte, maar dat is nu achter de rug. Daarom kunnen we ons weer concentreren op de scheepsbouw. Ik had nog een foto van de drijvervliegtuigen te goed van deze zomer:

a7e7aac29e6f4d26a7f65e781cc0d567.jpg


Deze week heb ik WEM 2-bar reling op de werkboten geplaatst. Ik had die al eens grijs geprimed maar het dekt nog niet.

abcf85f4a74f26a774899e7127d1e3f2.jpg


Om de freighter te kunnen riggen, moeten er nu heel wat katrollen bevestigd worden, die dan met nylondraad aan elkaar verbonden zullen worden. Om die te scratchen, maak ik gebruik van een set PE Nuts & Washers.

e0c846315ee0426bb6600fe0ad03470e.jpg


Een stukje koperdraad wordt aan de mast gekleefd en dan komt daar een washer aan. Ze zijn aan twee zijden ge-etst, dus zit er een groefje over de omtrek zodat je meerdere wieltjes ziet.

021d20bbfa78e2563c3865b56f8ad144.jpg
 
Er worden nog meer katrollen toegevoegd, om de giek met de windas te verbinden en om de laadbomen te kunnen bewegen. In totaal zijn er al 50 wieltjes gebruikt.

2e7ffe48c5ecf39a73d3e82e03e557d2.jpg


0559d55efa5a0c2db7b127d8ba1901e1.jpg


a3b0f414935f4be82b398655413ddc08.jpg


09f3e5500d03e7836a22b367b5556537.jpg


Iets dat ik ook nog wilde regelen, was de naam op de achtersteven van de Columbia. Die naam moet in reliëf, dus kocht ik in de zomer deze set.

3f4e210da93c8baed673e00a7f4a0ca2.jpg


Ik heb elke letter maar 1 keer nodig. Helaas betekent dit, dat ik er niet meer de naam van de Callaway mee uit krijg, zelfs al komt elke letter tweemaal voor.

ba77879158c91490745ccd2f82398175.jpg


Ik heb geluk dat de letter L net achter het laddertje valt, andere letters zouden hier moeilijker achter te voegen geweest zijn. Spijtig dat ik deze letters terug blauw zal moeten overschilderen.

af5ccebf1ec999a987ef38560b637d89.jpg


Het uitsnijden van de bemanning is ook begonnen. De Ion-figuurtjes zijn makkelijk te verwijderen.

6d642fb4dfabd8c248c32f929673e5ff.jpg


e0dfeae8a7804123eb6fef2e8fe700ef.jpg


Ik kan alles gebruiken behalve de twee pilotensprues in de sets met carrierpersoneel. Je ziet aan de riemen dat het piloten zijn. Ik bewaar deze dan maar voor de Essexen.

fab5f9a96220b6652c33870944f9199f.jpg
 
Ongelooflijk, zo klein en al die extra details nog eens bij. Jij moet toch heel goede ogen hebben!
 
Bedankt voor de complimenten, en toch eet ik geen rauwe wortelen. De figuren worden lichtblauw geprimerd. Er is een houten latje achter de spuittafel gelegd zodat eventueel voortvluchtige figuren opgevangen worden.

807d0c2aa820521ff5d4c2f9ee5674f4.jpg


Verdere kleuren worden met Vallejo op een penseel aangebracht.

ae605a3156d85778e74cd4349fabb012.jpg


a184c87baf15b570ef02ed80471593a0.jpg


01db082e0f22e78bb1131bf2d00601c3.jpg


902d3374cd97a9935a6c602abdf538d6.jpg


dee755630136b5b46b301d7fcdb7995c.jpg


De Columbia is nu achteraan herspoten. Het lijkt of ik terug wat zal moeten schaduwen.

9b06837839eba6664b4673fd63693127.jpg


Nu komt de rigging van de Callaway aan de beurt. De middelste versie van Uschi Van Der Rosten draad wordt gebruikt.

bb9f39f7dc598051a0148a7656b7cb8a.jpg


02944b31b5f2d7851b68c4e9c069ce9a.jpg
 
Bedankt voor de complimenten, en toch eet ik geen rauwe wortelen.
da's een hardnekkige urban legend dat je van wortelen beter ziet 's nachts. Deze is ontstaan in WWII, toen de Duitse piloten boven Engeland bij de nachtgevechten makkelijke doelen bleken. 1 zo'n gecrashte piloot zou bij zijn gevangenname gevraagd worden waarom de Engelsen de Duitse vliegtuigen zo gemakkelijk konden vinden 's nachts. Omdat het gebruik van radar niet mocht onthuld worden zou de opmerking gemaakt zijn dat het kwam omdat de piloten veel wortelen te eten kregen, vandaar...

Ontopic: strak en filigraan werk..
 
Bedankt, Silenoz. De rigging van de Callaway gaat verder, nu worden de lijnen gelegd om de gieken te wenden. Ik was wel zonder riggingdraad 0.030mm gevallen, dus heb ik maar een grote bestelling gedaan.

ce2507fce793f6a099c198e8cf926e06.jpg


Ik vind het wel vervelend dat AK in plaats van te zeggen wat ik gekocht heb, namelijk 0.030 mm draad, alleen de omschrijving "thin", "super-thin", "hyper-thin" en "mega-thin" gebruikt. Dat zegt natuurlijk niks, op de verpakking vind je niks zinnigs. De afmeting vind ik gelukkig ergens op hun website, respectievelijk 0.055-0.045-0.030-0.020.

1928796271992886504b0777cb29c727.jpg


De washers zijn vrij makkelijk aan te brengen op de rigging, door de spanning springen ze aan dezelfde kant van de draad. Lijnen die hieronder nog niet strak lijken, worden uiteindelijk nog belast tot ze wel strak staan.

ede601af7afca006b3cfdf42cec17151.jpg


63aa64b18b1cc5a10bc9c204930fa1dd.jpg


96ca38d2e444dea9c74f00da1c0d5af6.jpg


b8e3184487176add21632cef84284855.jpg


Er is ook een staand want aan deze masten, ik heb daarom de verankering hiervoor gescratcht. De hoek van de stukjes staaldraad is niet helemaal correct maar ik kan het moeilijk nu nog corrigeren want de riggingdraad staat onder spanning.

ccd3ec20cce1084d224d2c405807cacc.jpg


ba90096c0f3877c13cc26d4d5a689bb5.jpg


3e5527b62c36cd0260724e05f4fe8b0f.jpg


a636df201d71daa6ca8625b991547410.jpg


Op de foto's van de Callaway zag ik dat die op de mast boven de brug een radar had, die ik ook op de Columbia geplaatst had. Die had ik toen van de Pontos PE-set voor een vliegdekschip gehaald, waar er een surplus in zit. Gelukkig heb ik 2 zulke sets, dus heb ik nu ook de tweede radar er uit gehaald.

5dae1f0227b06b4a9275cf8d344cadb8.jpg


Die staat nu al op de mast, ik hoef nu nog maar een paar lijnen toe te voegen, denk ik.

6832851b10d37623c731cc10d494b7d8.jpg
 
Die rigging is een grote meerwaarde voor dat schip.
Vol bewondering dat je dat allemaal kan.
 
Ik weet hoe ik vaak zit te prutsen op 1/32 en zeker op 1/50 durf ik al wel wat weglaten, ( anders wordt het er toch maar afgestoten bij het te water laten )
Veel bewondering dus voor dit minuscule en nauwkeurige werkje, dat inderdaad zoals de kers op de taart is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan