Hoofdsponsor

Sopwith Camel f1 Belgisch. 1/16

ERVARING
In deze materie eerder durver dan kunner.
BOUWWIJZE
Indien nodig hier en daar wat aanpassingen.
BOUWBUDGET
+++++
BOUWSTATUS
Van het begin.
COMMENTAREN
Zeker welkom en laat jullie gerust gaan.
Zeer indrukwekkend werk betreffende het corrigeren van de body, ziet er prachtig uit zover.
Wat gebruik je bij het windscherm als "raam"? Een vel dun plastiek ga ik van uit? Ziet er wat onzuiver uit of is dit gewoon van aan te raken?

Weer goed bezig met aanpassingen ook al zijn ze misschien niet correct maar je leert er weer van.

Zeer indrukwekkend werk betreffende het corrigeren van de body, ziet er prachtig uit zover.
Wat gebruik je bij het windscherm als "raam"? Een vel dun plastiek ga ik van uit? Ziet er wat onzuiver uit of is dit gewoon van aan te raken?
Vermits het maar een poging is, gewoon doorschijnende verpakking dat ik hier had liggen.

Bedankt .
Heb trachten te schetsen hoe ik hout schilder op vraag van Michel.
Dit is hoe ik het doe ,en er zijn zeker beter en mooier manieren. Maar dit terzijde.
Voor deze heb ik met AB grijze primer aangebracht en houtkleur als basis.
Dan gebruik ik vier verschillende kleuren en ga vrij snel enkele keren over het werkstuk (Dit is zuiver op gevoel en hoe de verf zicht zet).
Soms blijf ik er lang zonder verf bij te nemen om dunne strepen te bekomen.
Ik heb voor de steunen een andere kleur gekozen dan de romp om eentonigheid te breken.

,.JPG

c.JPG

P7290006.JPG

P7290007.JPG

P7290008.JPG

P7290012.JPG

P7290014.JPG

P7290017.JPG

P7290020.JPG

P7290022.JPG

P7290023.JPG

Hoop dat dit duidelijk is gebracht want ben daar niet sterk in.
Bij de triplexplaten maak ik halve draai bewegingen.
Maar het is vooral op gevoel werken .
Dat is ook bij olieverf vermoed ik waar het voordeel is dat het mooier mengt bij het aanbrengen.

Vandaag wat nagedacht hoe ik de vleugels ga aanpakken.
De kabels komen op enkele punten door het zeildoek wat het er niet gemakkelijker op maakt.
Ik hoop met de aangebrachte verstevigingen met witte styreen het mij wat gemakkelijker te maken.

P7310012.JPG

P7310006.JPG

P7310007.JPG

P7310009.JPG

P7310010.JPG

P7310011.JPG

P7310015.JPG

P7310016.JPG

P7310017.JPG

toch weer een knappe update.
Vreemd dat ze dat zo hebben ontwormen vroeger. Je zou denken dat gaten in het zeildoek niet echt bevorderlijk is voor de stevigheid.
succes met het vervolg

Eindelijk de tijd gevonden om hier en daar wat bij te lezen.
Dit wordt een pracht van een bouw. Perfect uitgevoerde schilderwerken (staartstuk, distel op de zijkant, hout- en metaalstructuur op de cockpit...).
Ik vind dit project werkelijk grensverleggend, vooral de manier waarop je de aanpassingen uitvoert (omsluiting cockpit, constructie windscherm...). Ik zou zoals reeds werd gesuggereerd niet wakker liggen van de kleinere details in de bouw die niet helemaal duidelijk zijn door het ontbreken van voldoende referentiemateriaal. Het model ziet er prachtig uit en is reeds heel realistisch weergegeven. Het is een plezier om te volgen. Respect voor je kennis over het onderwerp en je volharding in de bouw. Ik zou totaal niet weten hoe ik hier aan zou moeten beginnen. Succes met het vervolg.

Sprakeloos over de hele bouw geweldig , geniet iedere keer weer hoe jij een oplossing vind en de manier van dit prachtstuk te bouwen

We komen stilaan aan het aankleden van de vleugels.
Omdat dit een experiment bouw is wil ik toch nog wat proberen.
De romp is met styreen gedaan wat niet echt een uitdaging was omdat het allemaal vrij recht is.
Het staart gedeelte is ook niet perfect met de styreen. (maar dat ligt zuiver aan mezelf)
Een tijdje terug schreef ik over testen met textiel hardener #81 en eze papier hardener.
Beide werken, maar het stof was te dik en daarom niet bruikbaar.

1754139689757.jpeg

Het papier werkt ook zeer goed maar is te gevoelig voor scheuren tijdens werken.
Het blauwe stof is perkal 300 wat fijn katoen is en had hier een nog een stuk van.

P8020013.JPG

Dat ziet er niet uit, maar had het aangebracht zoals je met het papier doet en dat werkt niet.
Toch was mijn aandacht getrokken, omdat dit zo dun is en heb dan maar de werkwijze gebruikt zoals voorgeschreven.
volledig onderdompelen met het nodige geklieder.
24 uur drogen en was niet blij met het resultaat.

P8020011.JPG

Te dik en met teveel fout opgedroogde lijm.
Dan maar de grove middelen en doen wat het product zeker afraad.
Wie niet waagt ,enz.....
Jawel, strijken met warm strijkijzer en met genoeg bescherming tussen.
En jawel ,hier denk ik wel dat ik verder kan om de vleugels eens te proberen zoals ik het de eerste keer al wilde proberen.

P8020008.JPG

P8020016.JPG

Het volgende probleem zijn de steunen die wat dieper zitten dan het kader.
Bekleden van het toestel is dan ook niet de bedoeling van de kit.
Ik ga de oogjes moeten weghalen en een versteviging voorzien zodat ik later nieuwe kan maken op het zeil.

P8020019.JPG

s (3).JPG

Ga ook niet dezelfde fout maken om direct met acryl verf beginnen te spuiten wat vorige keer er voor zorgde dat het doek begon te golven door het nat.
alles zal eerst met sneldrogend vernis bedekt worden.
Dus in hoop van zege krijgt dit een goed vervolg.......

Vraagje Pascal, is de textuur van de blauwe stof niet te grof? Als ik dat zo zie op de foto van het stukje stof dat je bij de strut hebt gelegd lijkt het me dat de textuur toch aan de grove kant is? Kan natuurlijk ook zijn dat de foto een opgeblazen beeld geeft.

MVG

Danny

Vraagje Pascal, is de textuur van de blauwe stof niet te grof? Als ik dat zo zie op de foto van het stukje stof dat je bij de strut hebt gelegd lijkt het me dat de textuur toch aan de grove kant is? Kan natuurlijk ook zijn dat de foto een opgeblazen beeld geeft.

MVG

Danny
Dat valt best mee Danny wetend dat het nog moet geschuurd worden. (foto)
Het zal pas goed duidelijk worden na het schilderen.

P8030008.JPG

Ga ook niet dezelfde fout maken om direct met acryl verf beginnen te spuiten wat vorige keer er voor zorgde dat het doek begon te golven door het nat.
alles zal eerst met sneldrogend vernis bedekt worden.
Dus in hoop van zege krijgt dit een goed vervolg.......

Misschien had het wel gewerkt als je de Acryl in dunne laagjes had gespoten, snel droog en niet teveel laagjes in ene keer?? Je ben lekker bezig met het uit proberen van materialen 👍🏽

Zou Oracover geen oplossing kunnen zijn ? Zij hebben (of hadden althans zo'n 30 jaar geleden) cover met textuur.

Pascal, ik kan niet goed volgen , zal wel aan mij liggen waarschijnlijk.
Waarom niet gewoon papier en spanlak zoals de RC vliegers gebruiken. kan je gewoon schilderen en is water bestendig.

Terug
Bovenaan