Hoofdsponsor

1/32 slag bij poitiers 1356 [DONE]

Dat is heraldisch dwz rood en propre gebruiken ze voor natuurlijke kleuren zoals geel.
Azuur is blauw, goud is or enz.
Als je ze allemaal wilt weten zal ik ze wel eens hier opzetten.

Grt Nicolas
Awel weeral iets bijgeleert zele......en als het niet te veel tijd neemt van je tijd maatje ...mag je dat er gerust eens opzetten
dank bij voorbaat ;););)

ok geen probleem! hier een lesje middeleeuws.;)
attachment.jpg

dit zijn bepaalde uitdrukkingen die men op beelden van steen en houtsnede's voor de bepaalde kleuren aan te duiden op de schilden om zo de heraldische omvang te kunnen herkennen.
en hier zijn de kleuren.

or=goud
gueles of keel= rood
sabel= zwart
pourpre= purper
argent= zilver
azuur= blauw
sinopel= groen
propre= de natuurlijke kleuren

deze zijn de courante kleuren die in de middeleeuwen voorkwamen , alsook de nerts .
andere pigmenten kende ze na de ontdekking van Amerika en hun rondtrek naar Azië.
in de tijden van de kruistochten brachten ze speciale pigmenten mee uit deze landen maar waren alleen bestemd voor de rijke , dat was zoal het purper .^^

grt nicolas

Amaai amaai, het wordt hier een echt geschiedenis cursus! Leuk dat je dit allemaal graag uitlegt Nicolas! Bedankt

Thierry

bedankt nicolas
zitten inderdaad van wat ik kan zien grote stukken in of zoals je het al zegt veel te grof voor het beetje dat er bij mijn figuren maar te doen is

ben begonnen met de standaard van mijn kruisboogschutter.
attachment.jpgattachment.jpg
attachment.jpgattachment.jpg
de tekening komt van een zuidduits standschild.
de grove tekening moet nog bijgewerkt worden maar moet nu wat drogen.

grt nicolas

Een standschild ? Wat uitleg please... Stond dit schild 'alleen' terwijl de schutter aanlegde ? Hoe groot was dergelijk schild ? Waartegen moest het dienen : pijlen of andere wapens ?

Sorry dat ik je bestook met deze vragen, maar verder dan WOII ben ik nog niet geraakt in de geschiedenis... :D:D

Groeten Rik

Een standschild rik was inderdaad een schild waar de schutter achter stond om zich te beschermen tegen de pijlen en ander opstormend geweld.daar kon men ook rustig herladen.
De grote waren verschillend van 1m50 tot wel2m.
Grt Nicolas

Mooi werk, proper en gedetailleerd afgewerkt.
Ik ben net toevallig begonnen aan het boek "De waanzinnige veertiende eeuw", en zit nu aan het hoofdstuk de slag bij Poitiers :)
Leuk om je dio te volgen en zo een beeld te vormen van de slag. Best een woelige tijd toen...om het lichtjes uit te drukken :)

achja , "waanzinnige veertiende eeuw" van barbara tuchman... nostalgie voor mij,heb dit boek ook al een paar keer gelezen.:$

grt nicolas

Bedankt voor je toelichting, Nicolas. Hoewel de middeleeuwen mij wel enigszins interesseren, maar ik dit niet praktizeer in model, was dit schild mij onbekend.

Groeten Rik

Mooi gedaan, ga ook eens een paard doen. Ik mix altijd water zand plus houtlijm voor een diorama, dat scheurt niet. Knauf voegenfit ook niet. Enne de mok van Iron Maiden was ook strak geschilderd ;-)

normaal mix ik ook houtlijm , zand en polyfilla , maar dat was nieuw en ging dat eens proberen dus...:wacko:
yep Iron maiden ,zeer strak...:laugh::laugh:
schilder je ook figuren?

grt nicolas

normaal mix ik ook houtlijm , zand en polyfilla , maar dat was nieuw en ging dat eens proberen dus...:wacko:
yep Iron maiden ,zeer strak...:laugh::laugh:
schilder je ook figuren?

grt nicolas

Ja, meestal in 1:16. Gezichten in olieverf, af en toe voorzichtig blenden. Kleine figuurtjes ook 1:35 en dan probeer ik schaduw/highlight in het uniform aan te brengen. Div. boeken en dvd erover aangeschaft en vooral genieten van mensen die het echt kunnen :-)

toon eens wat foto's van je figuurtjes, dan kunnen we ook misschien wat helpen.;)
en leren we wat van jou ook.

grt nicolas

Terug
Bovenaan