Hoofdsponsor

1/32 slag bij poitiers 1356 [DONE]

Vuil werkje, maar met een prachtig resultaat.

In Arville, in de Loirestreek, ligt de Commanderie Templière d'Arville. Dit is een middeleeuws recruterings- en opleidingscentrum van de Tempeliers.
Toen ik dit bezocht, twee jaar terug, was er een Middeleeuws Feest. Hier werd gedemonstreerd hoe destijds maliënkolders gemaakt werden.
Van een geduldwerkje gesproken...

Groeten Rik

klopt rik een serieus werkje. wist je dat er 5 soorten malienkolders bestonden?
Deze malien werden in verschillende in eeuwen gemaakt:
- Ringpantserhemd
-schildpantser
-schubbenpantser
-benageldepantser
-kettingpantser

Mooie techniek, is de eerste keer dat ik het uitgelegd krijg. als ik het goed begrijp word de glans verkregen door het wrijven en niet door de dikte van de laag die men aanbrengt?

Grtx Jan

Het wordt heel realistisch, het lijkt wel echt metaal te zijn.... btw: hadden de Romeinen destijds ook al geen maliënkolders of heb ik dat mis?

Walesha , De Romeinen hadden inderdaad al maliënkolders, maar dat hebben ze wel afgekeken (zoals zoveel zaken) en in dit geval van de Oude Belgen...

dat klopt jan, door het poetsen en oppolieren van het metaal ( en ook de hoeveelheid,maar in mindere mate) krijgt men een hoog glans.
en inderdaad stropke, de kelten waren de voorlopers van de maliënkolder waarvan de romeinen deze overnamen.

Maerlandt even een vraag over het gebruik van harnassen, ik heb mij vroeger laten wijsmaken dat van die volledige harnassen (gelijk in de link) tijdens echte veld/kruistochten niet gebruikt werden wegens te zwaar en onpraktisch. Ze werden voornamelijk gebruikt als status symbool of voor gelegenheden en ternooien enz...
Is hier iets van waar ?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Modern-Knight.jpg

Misschien heb ik het gemist maar hoe groot zijn die figs en waar zijn ze van gemaakt? Hoe groot ga je je dio maken?
Oeps. Heb het gezien. 54mm. Van welk merk zijn die?

@Lox665: ik dacht idd toch ook dat die volledige zware harnassen niet in een veldslag werden gebruikt zoals jij zegt.

toch wel, maar alleen de edelen op hun paard waren volledig geharnast.zie maar bij de guldensporenslag, de fransen zonken in de grachten door het gewicht van hun uitrusting die ze droegen ,daarna hebben ze de harnassen ingedeelt op de belangrijkste plaatsen zoals schenen,knieen en borst en rug. later hebben ze de zware uitrusting alleen bij tornooien gebruikt, let wel de grote zwaarden( de slagzwaarden) werden nooit op het slagveld gebruikt,wel ook op tornooien.
de figuurtjes zijn van andrea,pegaso en M-models.

gisteren me wat beziggehouden met onze vriend Gilles.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ben aan het gezicht begonnen, vindt het jammer dat het niet duidelijker te zien is, heb van alles geprobeerd maar lukt niet beter te krijgen.
de mengeling zie je hier onder.

attachment.jpg
attachment.jpg

Ik ga iets bekennen, om mijn ogen te schilderen bij zulke figuurtjes heb ik een zelfgemaakt borsteltje gemaakt.
Beste mensen van Gaia sluit nu effetjes jullie oogskes.

attachment.jpg

Dit is een snorhaar van mijn lieve kat die ik op de grond vond dus NIET UITGETROKKEN.
daarmee kan je heel fijne puntjes zetten.

Idd, snorharen van de kat, die heb ik in het verleden ook vaak gebruikt.
En ja, als de kat in de rui zit worden ook haar snorharen vernieuwd, bijkomend voordeel: het is niet enkel zeer bruikbaar maar ook nog eens gratis! :D

effekes ontstressen!:wacko:
ben bezig aan het opkleven van het sluitstuk van het bit die in verbinding staat met het leidsel, maar shiiiiiiiiit het ringetje breekt af , sluitstuk breekt door twee!!!!!!!!!!! Nu wat laten rusten en wat anders doen.
effekes de taichi houding aannemen en alles laten wegzinken....:O
foto's volgen nog.:$

Lol @ mezelf. Ik was maar aan het denken ik zie toch geen moslims, maar nu zie ik het aan je datum dat er nog een 2de slag om Poitiers is geweest.
zo zo we leren bij :)

yep,den eerste slag kennen de meeste,de tweede is niet zo bekent, alleen als je 100jarige oorlog volgt klinkt het bekent in de oren.;)

Ik blijf het toch intrigerend vinden als je kijkt wat er zich in Europa allemaal heeft afgespeeld aan conflicten en oorlogen. Zoveel verhalen en geschiedenis ik vind dat men hier in scholen en in het algemeen wat meer aandacht aan zou mogen besteden. Ken je toevallig nog goede boek(en) hierover ? voor we back to topic gaan :)

geen probleem , hier heb je er een paar:
-De waanzinnige 14de eeuw van Barbara Tuchman
-Katharen in Europa van Yves van Buyten
-Herfstij der Middeleeuwen van Johan Huizinga
-Rampzalige veldslagen van Julien Spilsburg

De laatste gaat over veldslagen allom der tijd tot heden...

Als je nog inlichtingen moet hebben,altijd welkom!

grt Nicolas

hier de beloofde foto's die me gisteravond nog wat meer grijshaar deed krijgen!!:wacko:

attachment.jpg

zo moest het worden aan beide kanten!

attachment.jpg

en zo is het aan de ene kant gebeurt, het ringetje onderaan afgebroken,
en de aansluiting van het leidsel in gruizelmenten!!
hieronder het "beruchte"ringetje!:angry:

attachment.jpg :tongue:

Accidends happens :laugh:

Maar serieus, we krijgen er allemaal wel eens mee te maken, enige remedie: ff alles laten bezinken en vol goeie moed opnieuw beginnen! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan