Hoofdsponsor

1/100 Simara Ace

ERVARING
Vandaag wat meer dan gisteren, maar minder dan morgen.
BOUWWIJZE
Met toevoeging van lasergesneden frames en details
BOUWBUDGET
Zo laag mogelijk... kleurkrijtjes, kleurstiften en een paar verfjes en een rolletje garen heb ik nog in voorraad.
BOUWSTATUS
WiP
COMMENTAREN
Dat mag, zolang je maar geen rivetten gaat tellen of over de tint van een kleur valt
Zo, met een beetje vertraging, toch nog een update.
Zoals gezegd was het wachten op karton voor het zonnedek, dit heb ik ondertussen in huis zodat we verder kunnen ...

Het zonnedek op zijn plaats (ook hier is het papier met de spuitbus op het karton bevestigd) :
IMG-0725.jpg


Dan was het tijd voor de eerste strook van de romp, eigenlijk zijn het bij de echte Ace raampjes, maar helaas is het hier gewoon opdruk :
IMG-0726.jpg


Maar toen besefte ik dat ik het fout had, de flappen moesten geplooid worden en tussen de langsliggers gelijmd worden, gelukkig was de lijm nog niet overal even uitgehard, zodat ik deze strook met min of meer acceptabele schade kon verwijderen om (hopelijk) correct terug te plaatsen :
IMG-0730.jpg


Ook aan stuurboord werd een gelijkaardige strook bevestigd :
IMG-0729.jpg


Volgende stap wordt de achtersteven die nu reeds uitgesneden is :
IMG-0727.jpg

IMG-0728.jpg


Wordt vervolgd...
 
prachtig maat , in ieder geval doe ik het u niet na
 
Bedankt, Marc, maar we zijn er nog lang niet hoor... zie je waarom ik er zelfs niet over denk om met een dergelijk cardboard model mee te doen aan de groepsbouw ; no way dat ik dat in 5 weken klaar :-)

Laatste foto voor vandaag ; de achtersteven is gedeeltelijk aangebracht, welswaar voorlopig slechts met twee drupjes lijm, pas wanneer dit volledig verhard is, zal ik dit stuk volledig in vorm rond het frame brengen.

IMG-0731.jpg


Wordt vervolgd...
 
Bedankt, Marc, maar we zijn er nog lang niet hoor... zie je waarom ik er zelfs niet over denk om met een dergelijk cardboard model mee te doen aan de groepsbouw ; no way dat ik dat in 5 weken klaar :-)
Je kan toch een vliegtuigje vouwen Dany :ROFLMAO: maar ik had toevallig geluk dat ik mijn inzending voor weinig mee kon laten komen met een bestelling want anders had ik ook niet mee gedaan vanwege de grote projecten die er nog liggen.

Maar jammer van de ramen dat daar even mis ging maar is toch ook weer goed opgelost neem ik aan.
 
Als het bij papier mis gaat is het dikwijls direct goed mis maar blij dat je het kon opknappen.
Beloofd een mooi schip te worden.
 
Als het bij papier mis gaat is het dikwijls direct goed mis maar blij dat je het kon opknappen.
Beloofd een mooi schip te worden.
Inderdaad Erwin, vooral wanneer men zoals ik nu, geen fotocopies genomen heeft van het origineel.

Maar goed, voorlopig lukt het nog, en omdat ik het toch niet kon laten, zit de achtersteven er nu toch volledig op :
Echt waar ; laatste foto's voor vandaag.

IMG-0734.jpg


IMG-0732.jpg


IMG-0733.jpg


Wordt vervolgd... (maar niet meer vandaag)
 
Toch wel aardig aan de maat zo te zien. :oops:
 
Gelukkig dat je op tijd de fout inzag, was je er de volgende dag achter gekomen dan had je het kunnen vergeten denk ik?

Misschien een idee bij dit soort wat veelomvattender modellen, om bij een copyshop scans te maken van de vellen alvorens met de bouw te beginnen. Dan kun je ze altijd nog opnieuw printen in geval van groot leed..

Flink vaartuig wordt het inderdaad al; en inderdaad het ziet er keurig netjes uit.
 
@Roy vd M. Dat is inderdaad wat ik eigenlijk zou moeten doen, maar helaas begin ik dan meestal impulsief aan de bouw ('s avond of op een zondag), waardoor ik niet meer bij een copyshop geraak. Nochtans heb ik op mijn werk ook de beschikking over een scanner, voor A4 formaat staat er zelfs eentje op armlengte op mijn bureau, voor de A3 moet ik naar het copy lokaal :-)

@Ron Ze is inderdaad niet heel erg klein ; van kop tot kont meet ze 59cm nu.
 
tja....dat ken ik, ik maak ook nooit kopieën...
Maar met een scherp mesje is de fout meestal wel op te lossen.

Die achtersteven is echt super strak!

Fred
 
Vandaag was het de beurt aan de bekleding van de romp, een werkje uiteraard waarmee alles staat of valt , mislukt dit, dan is het einde oefening...

Oordeelt u zelf maar :
IMG-0735.jpg


Het moeilijkste was natuurlijk om de bekleding netjes aan te laten sluiten op de achtersteven, in eerste instantie bleek de bekleding zo'n dik 3mm te lang.
Vanwege de vorm heb ik deze niet eerst ingekort, maar gewoon bevestigd, en nadien getrimd met een vers #11 mesje en geretoucheerd met RLM83.
IMG-0736.jpg


En het resultaat :
IMG-0743.jpg


Gelukkig heb ik lang genoeg als rangeerbestuurder in de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent gewerkt om te weten dat echte schepen niet zo glad en vlak zijn als de plastic rompen van kits doen vermoeden ; dus, ja, ik ben wel tevreden.

Wordt vervolgd...
 
Bij gelezen en je mag zeker tevreden zijn.
Dit is geen gemakkelijk werk wat je daar laat zien .
Ook ik ben verwonderd van de grote van het schip en gaat indruk nalaten eens die af is.
 
Ziet er strak uit.
Zie altijd graag papierbouwers aan het werk.
 
Netjes gedaan Dany.
Zoals jij het schrijf doe ik het ook, eerst een gedeelte plakken.
Daarna de overlap met een scherp mes tegelijk snijden.
De snijrand past dan altijd precies.

Fred
 
Zelfde als met plastic werken op sommige vormen een overlap en dan weg snijden en schuren en plamuren en.... :-)
 
Bedankt om nog steeds te volgen, mannen.
En we gaan nog een (klein) beetje verder, de boeg is puzzelen, hoewel er een Engelstalige handleiding bij zit, is de vertaling niet altijd even duidelijk... een beetje zoals een plastic kit van een Tiger bouwen mbv de bouwinstructies van een Sherman...

Het eerste stuk van de boeg... het lijkt wel een snor, maar eigenlijk is dat de verschansing :
IMG-0745.jpg


Alle stukken die samen de boeg zouden moeten vormen, al is "vormen" een groot woord hier, want ik vermoed dat de bouwer eerder gevoelsmatig het papier in min of meer de juiste vorm moet leggen bij het aanbrengen...
IMG-0746.jpg

IMG-0747.jpg


Zo ziet de puzzel er dan aan de binnenkant uit :
IMG-0748.jpg


Alea iacta est... de teerling is geworpen, er is geen weg meer terug ; op de neus heb ik de flap er met een lijntje lijm van zo'n 3cm op bevestigd, en nu blijf ik er met mijn pollen af tot morgen, wanneer de lijm in-en-in droog is :
IMG-0749.jpg


Wordt vervolgd...
 
Toch verbazingwekkend wat je met papier en karton kan maken. Veel succes met het “dodgy “ bouwplan. Heb ook zoiets voor momenteel

Greetzzzz Modest.
 
Bij dergelijke moeilijke vormen is het heel belangrijk dat de lijm goed kan drogen. Heb er in het verleden met mijn Citroëns te weinig aandacht aan besteed.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan