Hoofdsponsor

1/33 SaturnV - schaal 1:33

Die centrale pilaren zijn aluminium dikwandige buis ⵁ50mm. Die moeten het complete gewicht van Launcher/LUT/SaturnV opvangen.
Nog geen idee hoeveel die combinatie gaat wegen, maar 't zal niet weinig zijn...:oops:
 
Blijkbaar is URL niet meer van toepassing.
Maar met wat googlen ga je toch wel iets bruikbaar vinden denk ik.:winking:
 
Heb eens gebeld naar modelbouw Antwerpen. De dame wist me te vertellen dat Preiser slecht tot helemaal niet reageren op bestellingen, zelfs bestellingen vanuit een winkel. Daar komt nog eens bij dat er niet al te veel van die figuurtjes gemaakt worden op schaal 1:32, van eender welke fabrikant. Blijkbaar is 1:32 niet zo'n courante maat.
Heel spijtig want die figuurtjes hadden daar helemaal niet misstaan. Er komen daar enorm veel scholen (lager) elke voormiddag op bezoek. 't zou een meerwaarde geweest zijn. Dam...:confused:
 
Heb jij weet van 'arbeiders' van een bepaald merk..?
Tot nu zocht ik alleen op dat ene merk en op schaal 1:32 omdat daar wel hele leuke tussen zaten bij Preiser. Weten anderen die dit lezen leuke reeksen....?
Ben heel nieuw in dit figuurtjes gedoe. Er zijn misschien bronnen die niet zo voor de hand liggen of te vinden zijn.
Bedankt alvast..!
 
Heb jij weet van 'arbeiders' van een bepaald merk..?
Tot nu zocht ik alleen op dat ene merk en op schaal 1:32 omdat daar wel hele leuke tussen zaten bij Preiser. Weten anderen die dit lezen leuke reeksen....?
Ben heel nieuw in dit figuurtjes gedoe. Er zijn misschien bronnen die niet zo voor de hand liggen of te vinden zijn.
Bedankt alvast..!

Er zijn inderdaad veel meer mogelijkheden dan enkel Preiser.
Om te zoeken is het natuurlijk handig om exacter te weten wat je juist zoekt?
Als ik de term Modern worker figures 1:35 intik krijg je al dit:
https://www.google.com/search?q=modern+worker+figures+1:35&tbm=isch&ved=2ahUKEwi8qafYhOb1AhVHEWMBHSnQCFsQ2-cCegQIABAA&oq=modern+worker+figures+1:35&gs_lcp=CgNpbWcQA1DMD1jHJWDaN2gAcAB4AIABRIgB8QOSAQE4mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=VBr9YbyvNseijLsPqaCj2AU&bih=722&biw=1536&hl=nl]

Wat ook kan helpen is zoeken naar figuren met de vermelding 54mm. Dit is schaal 1/32, maar wordt in die vorm in de figuren sectie niet vaak gebruikt, wel de mm.
Verder zijn er legio sites die figuren aanbieden, zeker nu het 3D printen een ferme opmars maakt.
Het vergt wat zoekwerk, maar ik ben overtuigd dat er iets te vinden is :winking:
Suk6
 
Bon, de kogel is door de kerk.
Heb net van 't net een 20tal figuurtjes gedownload in verschillende houdingen, zeker bruikbaar gezien ze een veiligheidshelm op hebben.
Net eentje geprint en wat kleurtjes met de nagellak van vrouwlief.
Voor alle duidelijkheid dit is een su-per-snel-le test om te zien of er iets bruikbaars van te maken is.
Volgende stap betere(fijnere) prints en zeker beter schilderwerk.

Tips zijn altijd welkom, nu kom ik trouwens in het gebied van jullie hé, de échte modelbouwers ...:-):winking:

1644021888635.png
 
Niet zo slecht voor een supersnelle draft, maar voor figuren is een fdm niet zo erg geschikt, als jullie budget het toelaat zou ik voor figuren toch echt wel investeren in een resin printertje, die heb je tegenwoordig al voor 200 euro en je zal zien dat het een wereld van verschil maakt.



Ik besef natuurlijk wel dat de figuren niet van zo dichtbij zullen bekeken worden door het publiek, maar ik vind het dan altijd jammer dat een mooi werkstuk ontsiert wordt door een entourage dat niet dezelfde kwaliteit heeft.
 
Inderdaad Dany,

de toeschouwer zal, gezien de grootte van deze SaturnV, steeds op een afstandje staan. Het gevaarte van 4+meter zal alle aandacht opeisen. Het zijn de kleinste bezoekers die de figuurtjes opmerken, kinderen hebben die kleine ventjes snel opgemerkt. Volwassenen kijken naar de raketten en maar heel even naar de astronautjes (52mm) die bij de 1:55 SaturnV raketten staan.
Maar dat wil niet zeggen dat we er alles aan doen om die arbeiders zo goed mogelijk zullen afwerken. Men heeft mij al aangeraden om ook een paar vrouwen daartussen te zetten...:rolleyes:

Ik bedank voor een resinprinter. Het is en heel gedoe en de producten zijn niet echt 'gezond' te noemen.
PLA is 100% veilig, maar werkt inderdaad de kleinere objecten niet zo secuur af, spijtig...
 
Dit zijn die figuurtjes in stl formaat, een vijftiental.
Allemaal in een ander positie. Daar is wel wat mee te doen.
Nu nog een paar ploegbazen, met de gsm in zijn hand, of iemand die teken doet naar iemand anders, en uiteraard ook een vrouw hé.

1644062132357.png

detail zat, maar met mijn printers krijg ik dat er niet uit uiteraard

1644062321360.png
 
Men heeft mij al aangeraden om ook een paar vrouwen daartussen te zetten...:rolleyes:

Ik bedank voor een resinprinter. Het is en heel gedoe en de producten zijn niet echt 'gezond' te noemen.
PLA is 100% veilig, maar werkt inderdaad de kleinere objecten niet zo secuur af, spijtig...
Ik begrijp de roep naar diversiteit wel, maar vrouwen horen er niet bij te staan, Chris, we spreken hier tenslotte over eind jaren '60 tot midden jaren '70, de enige vrouwen die bij het project betrokken waren (en let op, dit is niet degenererend bedoeld, want ze hadden verdomd belangrijke functies en waren slimmer dan de meesten hier onder ons inclusief ik) waren wiskundigen die mooi uit het zicht in de kelders aan het werk waren.
Zelfs in de gewone bouwnijverheid zal je in die tijd geen vrouwen op de werf gevonden hebben.

Die resin is inderdaad niet zo gezond, maar spuitbussen en airbrush zijn dat ook niet, daarom is het belangrijk te weten waar je werkt en een goede ventilatie te voorzien. Ik heb éénmaal ABS door mijn printer gejaagd (was een gratis staaltje), en hoewel het resultaat zeer mooi was, ondanks dat ik geen enclosure rond de printer heb, heb ik de rest van dat staaltje netjes in de blauwe zak gekieperd, heel de bovenverdieping stonk als de pest, hoewel de printer in een apart lokaal stond met de deur dicht en het raam open.
 
Je vergeet dat bij jou ABS avontuur te vertellen dat je zeer zeker heel wat fijn stof binnen. kreeg.
Dat is nog steeds een gigantisch minpunt van ABS. er is een hele poos geleden onderzoek naar gedaan. ASB gaf schandalig hoge gemeten waarden, zeer ongezond, vandaar dat een afzuiging nodig is. PLA heeft dat totaal niet. Van fijn stof tijdens printen is er een amper meetbaar resultaat. Geeneens de moeite om te vermelden
 
Heb er momenteel een 40 tal van verschillende bronnen. De ene al wat bruikbaarder dan de andere.

Moet me trouwens bezighouden met printer instellingen in combinatie met een fijnere nozzle.
Als kleinste nozzle gebruik ik momenteel een 0.4mm, wat bij de meeste commerciële printers de standaard is. Bij 99.99% van de gebruikers gaat die nozzle er nooit af. Ik heb een systeem bedacht waarbij die nozzle zeer snel geswapt kan worden. Maar... tot nog toe gebruikte ik alleen grotere nozzle, die trouwens ook allemaal hun specifieke instellingen nodig hebben.
Deze keer moet ik de andere richting uit, een nozzle plaatsen die kleinder is dan 0.4mm. Heb het nog nooit gedaan btw. Ben zelf ook benieuwd...
 
De prints zijn zeker niet perfect, helemaal niet, ik heb er nog eentje voorzien van een likje 'verf' en hebben beslist om ze zo te gebruiken. Ze staan redelijk ver van de waarnemer, detail zal niet te zien zijn. En per slot het is geen diorama. De aandacht gaat vooral naar SaturnV zelf. Het is niet wat jullie gewend zijn(sorry), maar we moeten vooral verder met de raket.
De volgende figuurtjes gaan zeker nog wat beter afgewerkt worden. ttz een beetje schuurwerk om die fijne draadjes weg te werken. Nu heb ik slechts die vele draadjes bewerkt met een filmmes.

1644358654368.png
 
Ondertussen is Peter bezig met de kraan te tekenen, het wordt een torenkraan. Er is nog wat werk aan maar het ziet er al geweldig uit. De volledige lengte van de giek is ongeveer 1 meter.
De contergewichten aan de achterkant van de giek en de grote gewichten helemaal onderaan wil hij uit cement maken(gieten).

vakwerk 6.00m assy.jpg
 
Die torenkraan zal niet al te hoog zijn, zoals bij Elon Musk's Starship. Onze torenkraan zal eerder laag zijn, maar we monteren die op een platform om die kraan te liften. Die lift is niets meer dan een platform dat aan twee buizen hangt. Die buizen zijn 4.5m hoog en worden tegen een muur vastgevezen. Met een motortje gaan we dat platform op en neer bewegen om op die manier een object(bv een volledige verdieping van de LUT) op de juiste hoogte te brengen. Dat gaat natuurlijk geen praktisch nut hebben. We doen dat enkel voor de 'show'. Zoals ik al vertelde er komen heel wat kinderen op bezoek, meestal tijdens de schooluren, elke dag minstens een klas. En daarvoor doen we dat. Ze zien niet alleen de opbouw van die raket maar ook wat activiteit van het 'werkvolk' en ook van die kraan. We laten de lading heel traag op en neer bewegen.
 
Bon, de kogel is door de kerk.
Heb net van 't net een 20tal figuurtjes gedownload in verschillende houdingen, zeker bruikbaar gezien ze een veiligheidshelm op hebben.
Net eentje geprint en wat kleurtjes met de nagellak van vrouwlief.
Voor alle duidelijkheid dit is een su-per-snel-le test om te zien of er iets bruikbaars van te maken is.
Volgende stap betere(fijnere) prints en zeker beter schilderwerk.

Tips zijn altijd welkom, nu kom ik trouwens in het gebied van jullie hé, de échte modelbouwers ...:-):winking:

Bekijk bijlage 424914
kan je ze niet gladder maken met zo'n aceton nevel? Heb dit ergens eens opgevangen.
 
kan je ze niet gladder maken met zo'n aceton nevel? Heb dit ergens eens opgevangen.
Dat werkt enkel wanneer je print met ABS, Jerre, Chriske print in PLA (zoals de meesten en ikzelf), PLA is in tegenstelling tot ABS een plastic op plantaardige basis en reageert niet op aceton (ook al zijn er beweringen dat dit wel eventueel zou kunnen onder bepaalde ongedefinieerde omstandigheden).
 
Chriske, mag ik nog even terug komen op je te printen figuren.
persoonlijk print ik ook met pla , het eindresultaat hangt sterk af van de positie waarin je de figuren print.
het beste resultaat bekom je door deze tussen 35° en 45° te kantelen ipv gewoon rechtop.
na het printen gebruik ik ook Revel email color verf, grijs ,( ik weet het deze is niet zo gezond ) voor een eerste laagje als primer, ik heb het gevoel dat hiermee de ribbeltjes nog wat verminderen. daarna verf ik de figuren met watergedragen verf.
onderstaande figuren zijn 45mm hoog
86 (1).jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan