Hoofdsponsor

1/33 SaturnV - schaal 1:33

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
390
Alweer een SaturnV, maar deze keer op de juiste schaal. Ik vertelde het al eerder, alles wat in ons planetarium staat is op schaal 1:33. Ook wat er nog zit aan te komen. Er zullen, buiten de raketten die er nu al staan, nog wat andere bijkomen in de verre toekomst. Als alles op dezelfde schaal gemaakt wordt dan heeft de bezoeker een goed idee hoe de grootte van al dat rakettengeweld correct in te schatten.
Er zijn voor dit project al heel wat onderdelen(tekeningen) klaar en zijn net gestart met de rest te tekenen. Op de juiste schaal wordt deze SaturnV 4.2 meter hoog. De oude(kleinere) wordt verwijderd uiteraard, en zal op een andere locatie hergebruikt worden.
In die 4.2 meter hoogte zitten ook de crawler en launchplatform. De Crawler brengt de combinatie lanceerplatform/SaturnV naar de locatie waar de lancering doorgaat. Als die combinatie op de juiste plaats aangekomen is vertrekt de Crawler terug naar 'huis' om terug te worden gebruikt voor een volgende lancering.

Er zijn geen bleuprints of set tekeningen die we kunnen downloaden om SaturnV te tekenen. Alles is (zoals we dat steeds doen) gemaakt met behulp van vele foto's.
Dit is wat we al hebben, een deel van de onderdelen zijn al geprint.
Het blauwe vak onderaan is de Crawler en het bruine is het Lauchplatform. Die zijn in rechthoeken getekend in deze assembly omdat anders de video niet kan volgen als we SaturnV op het scherm roteren. Er zijn op de duur te veel onderdelen, vandaar...

1632906490404.png

Onze aandacht gaat momenteel naar al de koppelstukken van de stairways naar SaturnV. Die worden getekend door Michel.


1632906855352.png


De onderste constructie van de LUT(Launch Umbilical Tower) zal niet geprint worden. Dat onderdeel is nét iets te groot. Peter bekijkt hoe we dat zullen aanpakken. Hij denkt aan een aluminium constructie.

1632907052915.png

Ik begin alvast de caterpillar-shoes van de Crawler te printen, er zijn er maar liefst 400 nodig...
Bij de echte weegt zo ééntje 900(!)kg.

1632907265370.png

1632907346645.png

En zo ziet dat ding er in het echt uit...
Gewicht van de Crawler : 2721 ton.

1632907617888.png
 

Bijlagen

  • 1632907236015.png
    1632907236015.png
    33,3 KB · Weergaven: 1
Wat een prachtig project zeker eentje om te volgen :-)
 
Heb mij altijd afgevraagd hoe die raket + launcher uiteindelijk van die crawler af geraakt tot op zijn lanceerpositie maar ik veronderstel dat we dat in dit topic wel gaan leren.
 
Ik zal ook met aandacht volgen, want de laatste paar weken is mijn interesse in het 3D printen weer toegenomen (al zal ik binnenkort wellicht toch eens in onkosten moeten komen om mijn 6 jaar oude printertje eens te vervangen).
 
Ga deze volgen ( weliswaar in stilte ) want is een groot project weer van jullie.
 
Wel eigenlijk valt het nogal mee Rudi. De meeste stukken van SaturnV zelf worden geprint dus daar is geen werk meer aan. Er zal heel wat uurtjes werk kruipen in monteren. Om nog maar te zwijgen over al het tekenwerk. Maar we zijn met drie, die ieder een deel van dat tekenwerk doen. En met een beetje geluk komt er nog een vierde man mee doen.
De Crawler en Launchplatform+LUT zal voor een groot gedeelte bestaan uit multiplex. De kleinere details om en rond die twee worden ook weer geprint. Zoals wij het doen is het een makkelijke 'formule'. We moeten wachten tot de printers stukken produceren die direct bruikbaar zijn.
Bij de meeste van jullie modelbouwers die alle onderdelen zelf maken is er meestal nog heel wat nabewerking nodig, waar vermoedelijk heel wat uurtjes in kruipen. Als ik zie wat velen van jullie hier produceren, wel, dat dwingt respect af..!!
 
Heb mij altijd afgevraagd hoe die raket + launcher uiteindelijk van die crawler af geraakt tot op zijn lanceerpositie maar ik veronderstel dat we dat in dit topic wel gaan leren.
Dag Erwin, antwoord op uw vraag kan je hier lezen.
Als er wat vertaal problemen zijn wil ik het in 't kort samenvatten in 't nederlands, laat maar weten.
 
Net de eerste caterpillar-shoes voor de Crawler geprint, 3 per keer. Geprint met mijn kleinste printerke(100x100). Die ga ik elke dag een paar keer opstarten. Diene kleine kadee heeft een paar weken werk...:-)
Nog 461 te gaan...:rolleyes:

1633179058936.png

1633179227390.png
 
Prachtig van een mooi grote serie Chris :-) Hoe lang duurt zo één programma ??
 
Benniemee Swa, wat bedoel je precies met : Hoe lang duurt zo één programma..??
 
Haja... met de instellingen die ik gebruik doet de printer er 70min over.
 
knap werk maar wel tijdrovend , maar het resultaat is dan ook verbluffend , maar ja terwijl de printer loopt moet ge uw bed er niet naast zetten en kan je nog iets anders doen he
Tof
Marc
 
Nee hoor, ik blijf daar niet bijstaan. Print opstarten en inderdaad andere bezigheden ondertussen. Als de tijd verstreken is ga ik terug naar mijn printers, verwijderen de stukken en klik terug op printen voor een volgende sessie...enz...
 
Erwin,

Nog een paar animaties ivm launchpad 39A op KSC

Hier staat alles te wachten tot de combinatie aankomt.
1633253119842.png


Op deze tekening zie je SaturnV + Launchplatform op de stalen pijlers staan.
De Crawler heeft gigantische pompen aan boord. Als de Crawler op de juiste plaats staat laat hij met die pompen de combinatie heel traag zakken tot alles netjes op zijn plaats staat. Eens alles verankerd is zakt de Crawler verder door en vertrekt terug naar de assembly-hall.
1633253771472.png
 
Bedankt Chriske, nu is het mij duidelijk.
 
Centraal in de LUT staat de liftkoker. Dit is een prototype van de voorkant met deur. Vermoedelijk wordt hier en daar nog wat aangepast. Deze geprinte stukken worden tegen de houten zuil gevezen. De drie andere kanten van de liftkoker hebben uiteraard geen deur.
Die zuil wordt bekleed met 72 stukken(18verdiepingen)
Links van de deur lopen datalijnen.

1633429648423.png
 
Alleen al voor deze Caterpiller Shoes(zoals die amerikanen die dingen noemen) bij elkaar te houden heb ik 470 boutjes en moeren nodig...:oops:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan