Faller 130922 Martinstor Im Freiburg
Nog een oude schone tegen gekomen in de voorraad, en ik had er wel zin in om deze wat op te knappen.
Ben zelf ooit in Freiburg geweest bij kennissen, dus is dit er één die ik zeker zelf wil behouden

Het is mij wel niet de bedoeling deze exact als het origineel te krijgen, integendeel.
Ik wil later graag een stad kunnen bouwen naar het voorbeeld van de (middeleeuwse) steden waar ik een band mee heb, namelijk Ieper, Brugge, Gent en Kortrijk. Aangezien de gebouwen hier met andere materialen werden gebouwd, zijn de kleuren niet altijd hetzelfde zoals op het model.
Bedoeling is dus om een "Vlaams" middeleeuws aanvoelend gebouw te verkrijgen. Zelf ben ik wel tevreden met het resultaat. Sommige foto's zijn van iets mindere kwaliteit, maar zal het hiermee moeten doen, want de toren is reeds ingepakt om beschadiging te voorkomen en plaats te maken voor een volgend projectje

Veel werk om te herstellen was er niet, enkele torentjes die los zaten, maar welke mij makkelijker toegang verschaften aan de hoeken om te schilderen
Er ontbraken drie bollen op drie torens, deze zijn vervangen door bolletjes die ongeveer de juiste diameter hebben.
De binnenkant van de toren heeft een lichtje om de klok te verlichten. Het jammere aan reeds gebouwde modellen, is dat je soms niet de mogelijkheid hebt om fouten te herstellen. Een foutje welke ik 9/10 gevallen tegenkom, is dat de binnenkant niet licht dicht is gemaakt. Daardoor schijnt het licht van een lampje niet enkel door de ramen van het gebouw, maar ook door de muren. Zelf vind ik dit niet kunnen, dus probeer ik de gebouwen aan de binnenkant te voorzien van aluminiumfolie, behalve dan de plaatsen waar je het licht wel wil zien doorschijnen

. Dit is niet altijd voldoende als ik niet overal bij kan, maar dan probeer ik dit op te lossen door een vel zwart papier om te vouwen zodat dit langs de binnenkant van het gebouw past. Zelf geef ik de voorkeur aan aluminumfolie om de reden dat dit de vorm van het gebouw makkelijk volgt, 100% het licht tegen houdt en vooral omdat het ook het licht mooi weerkaatst en zo versterkt.
Eens al deze werkjes achter de rug was het een kwestie van wat verven en verweren.
De klok werd met de hand her beschilderd, want deze tekening had zo goed als alle kleur verloren behalve de blauwtint.
De basis:
En dan het resultaat:
Ben tevreden met het resultaat en zal blij zijn als ik deze ooit terug kan uitpakken om op de baan te plaatsen....
De volgende staat al klaar om me te inspireren wat ik er mee kan aanvangen...