Hoofdsponsor

1/87 Opwaarderen/herstellen van gebouwen H0 (1/87 )

De BD5 bestaat op 1/72 van onder meer Arii, de HP42 is een Airfix model op 1/144.
 
Het bezoek aan de kastelen heeft er voor gezorgd dat ik langs een vervallen villa passeerde, en voor ik het wist had ik de verbouwingen gestart...

Het kasteel:
2-009.jpg

En dan de villa. Deze is ontworpen met de bedoeling veel inkijk te hebben in het huis. Zo zijn er drie kamers/ruimtes met grote ramen en met meubilair om ingericht te kunnen worden.
Als eerste werd de onderste verdieping aangepakt, en deze is intussen al aardig opgeknapt.
De muren aan de buitenzijde waren behangen met baksteenmotief papier. Dit had lang geleden betere tijden gehad, dus aan vervanging toe.
Alles werd in water geweekt en daarna verwijderd om vervangen te worden door een nieuwe baksteen.
De ruimte beneden welke inkijk heeft, leende zich perfect voor een mancave, en dan woont er toevallig een modelbouwliefhebber...
Nog enkele details en de benedenverdieping is klaar...
001 Faller 257 Villa met interieur.jpg
002.jpg
003.jpg
006.jpg
008.jpg
010.jpg
011.jpg
012.jpg
014.jpg
015.jpg
013.jpg
016.jpg
 
Dat soort architectuur noemden we tot een paar jaar geleden wanstaltig, maar is langzamerhand begonnen aan een revival. Het is duidelijk te zien in welk decennium deze kit is ontworpen...

Leuk om te zien dat je hier zichtbaar veel plezier aan beleeft. De modeltreinbaan is een geweldige vondst en doet een beetje denken aan het Droste-effect. Ik meen daar namelijk in één van die miniatuurhuisjes ook weer een modeltreinbaan te zien, klopt dat? :D
 
Lijkt mij zo een bouw typisch jaren '60 met o.a. een deel in glasbetondallen.
 
.... De modeltreinbaan is een geweldige vondst en doet een beetje denken aan het Droste-effect. Ik meen daar namelijk in één van die miniatuurhuisjes ook weer een modeltreinbaan te zien, klopt dat? :D

Jij hebt ongelooflijk scherpe arendsogen, nooit gedacht dat het iemand ging opvallen :LOL::winking:

Ja, Erwin, is een oud model, hopelijk lukt het om het er iets moderner te laten uitzien?
Maar die stijl heeft ook wel iets..

Treinbaan is natuurlijk op H0 schaal Dany :biggrin:
 
heerlijk om te zien hoe alles veranderd in die tijd was dat knap he maar we hadden niks anders he dan dat plastiekerig uitziende huisjes er waren er wel mooiere bij die wat echter leken he
Ik heb me laten wijsmaken dat elk Faller huisje in werkelijkheid ook bestaat of bestaan heeft
In ieder geval is uw opzet van dit huisje goed gelukt ( de andere ook hoor )
 
Inderdaad Coachke, veel van deze bouwdozen hebben ergens een voorbeeld.
Hier kan je enkele pagina's bekijken op een forum waar foto's van de modellen en de voorbeelden staan.

Intussen zijn de renovatiewerken iets meer gevorderd.
De onderste verdieping is zo goed als volledig afgewerkt, daar zijn de mannen in de mancave bezig. Hier moet ik nog enkel kijken om verlichting aan te brengen.
Tweede verdieping is ook zo goed als klaar, interieur is reeds geplaatst en in gebruik genomen door de dames voor een koffieklets. Ook hier nog kijken voor verlichting.
Het dak vordert ook, daar komt nog een eyecatcher op, de dochter des huizes heeft namelijk vriendinnen op bezoek .....:biggrin:

018.jpg
019.jpg
020.jpg
021.jpg
023.jpg
 
een vraagje komt er aan dat terras nog een trap of iets want ik zie daar een open gat ( denkelijk wel he )
 
Coachke, er komt inderdaad nog een trap waar het gat in de grond zit, ik wacht nog even met bevestigen tot ik beide etages aan elkaar ga bevestigen. Zo vermijd ik eventueel afbreken van de trap tijdens het verder werken...
 
Even terug wandelen naar het tweede kasteel, want daar zijn de laatste werkjes aan gedaan.
Even het grote voorbeeld
3.006.jpg

Het kan mooier en beter afgewerkt worden, ben ik heel bewust van. Het is echter terug een model dat ik niet zelf wil behouden, dus deze zal ooit op de markt komen om te verkopen. De volgende eigenaar kan er dan de laatste details zelf aan toevoegen naar eigen smaak en het model makkelijk integreren op de treinbaan. Het geheel is in twee losse delen gemaakt, om op die manier makkelijker toegang te krijgen aan de binnenkant indien de verlichting defect is.
Ik ben al tevreden met het feit dat het model er iets mooier uitziet en toch een kleine meerwaarde heeft gekregen.

2-012.jpg
2-013.jpg
2-14.jpg
2-015.jpg
2-016.jpg
Zo, deze kan ingepakt worden in zijdepapier en in een doos verdwijnen tot de gelegenheid zich voordoet om te veranderen van eigenaar :winking:
 
Echt heel mooi gedaan. Misschien nog een gele ‘filter’ over de witte toren om die iets minder spierwit te maken.
 
Even niet gekeken en al heel wat gemist.
mooie werken en de inkijk hier en daar is geweldig.
 
Via de omweg in het H0-immo-gebeuren is het wachten op de elektrieker om de lichten te komen installeren in de villa...
Tijdens het wachten zijn de aannemers gestart en geëindigd met het opsmukken van een oude stadspoort uit een set van Faller
001 Faller 921 Stadspoort set.jpg

Enkele foto's van voor de aanvang van de schilderwerken, vlak na het opvullen van kieren en toevoegen van ontbrekende onderdeeltjes.
002.jpg
003.jpg
004.jpg

En afgewerkt, klaar voor gebruik...
005.jpg
007.jpg
 
Er ontbreekt een sierstuk onder de klok, als ik het goed zie. Is makkelijk te scratchen. Voor de rest, prachtige upgrade wederom.
 
Er ontbreekt inderdaad een stukje als het volgens het boekje zou moeten, maar deze laat ik zo, ik vind het persoonlijk mooier...
En zo heb ik dan ook een iets ander model dan de meesten die dit model op hun baan staan hebben :-p
Wel scherp opgemerkt :winking:
 
Faller 130922 Martinstor.png
Faller 130922 Martinstor Im Freiburg
Nog een oude schone tegen gekomen in de voorraad, en ik had er wel zin in om deze wat op te knappen.

Ben zelf ooit in Freiburg geweest bij kennissen, dus is dit er één die ik zeker zelf wil behouden :-)
Het is mij wel niet de bedoeling deze exact als het origineel te krijgen, integendeel.
Ik wil later graag een stad kunnen bouwen naar het voorbeeld van de (middeleeuwse) steden waar ik een band mee heb, namelijk Ieper, Brugge, Gent en Kortrijk. Aangezien de gebouwen hier met andere materialen werden gebouwd, zijn de kleuren niet altijd hetzelfde zoals op het model.
Bedoeling is dus om een "Vlaams" middeleeuws aanvoelend gebouw te verkrijgen. Zelf ben ik wel tevreden met het resultaat. Sommige foto's zijn van iets mindere kwaliteit, maar zal het hiermee moeten doen, want de toren is reeds ingepakt om beschadiging te voorkomen en plaats te maken voor een volgend projectje :))
Veel werk om te herstellen was er niet, enkele torentjes die los zaten, maar welke mij makkelijker toegang verschaften aan de hoeken om te schilderen
Er ontbraken drie bollen op drie torens, deze zijn vervangen door bolletjes die ongeveer de juiste diameter hebben.
De binnenkant van de toren heeft een lichtje om de klok te verlichten. Het jammere aan reeds gebouwde modellen, is dat je soms niet de mogelijkheid hebt om fouten te herstellen. Een foutje welke ik 9/10 gevallen tegenkom, is dat de binnenkant niet licht dicht is gemaakt. Daardoor schijnt het licht van een lampje niet enkel door de ramen van het gebouw, maar ook door de muren. Zelf vind ik dit niet kunnen, dus probeer ik de gebouwen aan de binnenkant te voorzien van aluminiumfolie, behalve dan de plaatsen waar je het licht wel wil zien doorschijnen :winking:. Dit is niet altijd voldoende als ik niet overal bij kan, maar dan probeer ik dit op te lossen door een vel zwart papier om te vouwen zodat dit langs de binnenkant van het gebouw past. Zelf geef ik de voorkeur aan aluminumfolie om de reden dat dit de vorm van het gebouw makkelijk volgt, 100% het licht tegen houdt en vooral omdat het ook het licht mooi weerkaatst en zo versterkt.
Eens al deze werkjes achter de rug was het een kwestie van wat verven en verweren.
De klok werd met de hand her beschilderd, want deze tekening had zo goed als alle kleur verloren behalve de blauwtint.
De basis:
001.jpg
002.jpg
008.jpg

En dan het resultaat:
003.jpg
004.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg

Ben tevreden met het resultaat en zal blij zijn als ik deze ooit terug kan uitpakken om op de baan te plaatsen....
De volgende staat al klaar om me te inspireren wat ik er mee kan aanvangen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan