Hoofdsponsor

1/87 Opwaarderen/herstellen van gebouwen H0 (1/87 )

Terug enkele huisjes die onlangs de revue langs de verfafdeling hebben gepasseerd.
Van B-273 heb ik er twee, 1 is er klaar
1.000 Faller 273 Villa met pergola 1.000.png
0.001.jpg
1.001.jpg
1.002.jpg
1.003.jpg

En dan Faller B-269 Pension Bären. Dit model was in twee gebroken aan de grondplaat, en er was ook een deel van de grondplaat dat ontbrak.

002.jpg

Dat werd opgelost met een nieuwe onderplaat in plastic card.
De tussenstukken werden dan op hoogte gebracht om het bijgebouw recht te kunnen zetten
004.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg

Afgewerkt is het dan dit geworden
008.jpg
009.jpg
010.jpg
012.jpg
 
veeeel beter het plastiekachtige is nu wel verdwenen
knap werk
 
Zo, wat een verschil! Echt een grote extreme home makeover. Complimenten! Wel zou ik de twee huisjes echt in een asymmetrische of in elk geval afwijkende stand plaatsen ten opzichte van elkaar.

Die Stube lijkt me wel een plek waar wat nazi-officieren bij elkaar zouden willen komen voor een drietal Schnapps of biertjes.
 
Coachke, Pascal, Marc en Roy ook natuurlijk, bedankt :)

Wat de plaatsing betreft van de huisjes heb ik nog geen flauw benul, ook niet of ik deze daadwerkelijk ga gebruiken?
De opzet is om zoveel mogelijk van de (oude) huisjes welke ik hier heb liggen wat op te knappen en wat realistischer te doen uitzien.
Als ik dan ooit alles heb gebruikt wat ik nodig heb, dan kan ik de overschot te koop aanbieden om zo de hobby te bekostigen.... of is het om terug te winnen :unsuree:

Intussen is de tweede villa ook aangepakt en afgewerkt.
Eerst werden de schuine palen van de pergola vervangen en de dakgoot moest hier en daar terug bevestigd worden. De kleine schouw had ook nood aan wat aandacht
2.001.jpg

2.002.jpg

Toen de schrijnwerker en loodgieter weg waren kon de schilder en de tuinier aan de slag, en daarmee werd de woning bewoonbaar verklaard
2.003.jpg
2.004.jpg
2.005.jpg

2.007.jpg

Samen met de vorige versie
0.005.jpg
0.006.jpg
0.007.jpg
 
plezant om te kijken hoe het plastiekerige er stilaan afgaat
 
1-000 Faller 245 Kasteel Lichtenstein.jpg

Héél lang geleden, in een ver en sprookjesachtige wereld, hebben twee van deze modellen ooit diens gedaan bij een vorige eigenaar.
Deze zijn via omzwervingen in mijn bezit gekomen, maar hebben tijdens deze omzwervingen hier en daar wat schade opgelopen.
Sommige onderdelen waren zelfs verdwenen of onvindbaar in de onderdelen-voorraad.
Sommige onderdelen zijn nog steeds afwezig, andere zijn door scratsh-onderdelen vervangen.

1 van deze kastelen is intussen afgewerkt, de tweede is aan het vorderen, maar daar heb ik een extra verhoog gemaakt in de vorm van een berg, dus iets meer werk aan ;)
Enkele foto's
1-001.jpg
1-004.jpg

Dit is de eerste die afgewerkt is...
De rots onder het kasteel is een vacuuform, en nooit behandeld geweest. Na verloop van jaren resulteert dit in een broos materiaal. Om dit iets te verstevigen heb ik dit met houtlijm ingesmeerd, en dan toiletpapier/tissues/keukenrolpapier opgelegd en dit terug met verdunde lijm aangestipt met een borstel. Als alles mooi droog is krijg je een steviger geheel dat niet zo vlug meer zal barsten. Het geeft ook iets meer structuur aan de rotsen.
1-007.jpg
1-010.jpg
1-011.jpg
1-012.jpg

Zo, weer eentje dat een mooier leven te wachten staat, maar het zal niet op mijn baan zijn, deze zal wellicht ooit te koop aangeboden worden als ik er nog enkele heb afgewerkt welke ik niet wil behouden. Voor nu, mooi inpakken en opbergen in een doos...
 
Mooie gebouwen en eigenlijk best nog met de tijd mee.
 
Het tweede kasteel is ook al iets gevorderd, enkel de berg moet nog verder aangepakt worden.

2-001 H0.jpg
Hier zie je de opbouw van de bergwand een beetje.
Bovenste deel in lichtgrijs is de vacuuform bedekt met houtlijm en wc-papier.
Daaronder zie je de opbouw van de rotsen met aluminium folie op piepschuim, ook bedekt met lijm en papier.
Bovenop aluminium rotsen komt ook nog enkele laagjes papier en lijm.
2-005.jpg

En dit is het resultaat op heden
2-008.jpg
 
Zo dat is me wat je zegt een upgrade! Je had met die toren hetzelfde als ik met die Fokker-motor: twee helften tegen elkaar gelijmd. Zo te zien heb jij het wél mooi gerepareerd en weggewerkt gekregen.

Je hebt daar veel liefde in gestoken, ook te zien aan het individueel schilderen van uitgelichte steentjes. Ik kan me voorstellen dat het een goed gevoel geeft om een oud en in de steek gelaten kitje zo een tweede 'leven' te geven.
 
Bedankt Pascal en Roy.
Twee helften mooi aaneen krijgen is inderdaad geen leuk werkje. Het heeft me toch enkele vulbeurten geduurd eer ik alles mooi dicht had.
Zelfs nu kan je het nog zien als je het model van dicht bekijkt. Gelukkig is dit een model voor op de achtergrond :-p

En het kan soms een heel goed gevoel geven, Roy, zo goed zelfs dat ik al verschillende gebouwen heb hersteld met de bedoeling te verkopen, maar dat ik ze nadien te mooi vond om weg te doen :LOL:
 
Mooi zeg, om de één of andere reden doen deze beelden me denken aan één of ander stripverhaal (ik weet niet of het uit de reeks van Lefranq, dan wel Kuifje is).
 
Mooi zeg, om de één of andere reden doen deze beelden me denken aan één of ander stripverhaal (ik weet niet of het uit de reeks van Lefranq, dan wel Kuifje is).
Jij denkt waarschijnlijk aan "De zwarte Rotsen".

Mooie restauraties Beyond.
 
Jij denkt waarschijnlijk aan "De zwarte Rotsen".

Mooie restauraties Beyond.
Zou inderdaad wel kunnen wezen Erwin, want het Lefranq verhaal is dan eerder een vuurtoren, als ik me goed herinner.
 
Zou inderdaad wel kunnen wezen Erwin, want het Lefranq verhaal is dan eerder een vuurtoren, als ik me goed herinner.
Correctie, doet me ook wel denken aan de tekeningen van Roger Leloup, dus eerder Yoko Tsuno.
 
Leuk om te lezen dat dit gebouw je doet denken aan stripverhalen :-)
En welke dan nog? Ik heb hier alle delen van Yoko Tsuno liggen, al sinds mijn jonge jaren liefhebber van haar verhalen... :love:
 
Leuk om te lezen dat dit gebouw je doet denken aan stripverhalen :-)
En welke dan nog? Ik heb hier alle delen van Yoko Tsuno liggen, al sinds mijn jonge jaren liefhebber van haar verhalen... :love:
Haha, geef toe, je was ook verliefd op haar zeker hé... voor de vuist weg zou ik zeggen "Prooi en Schaduw" (ik heb ook de volledige collectie, zei het digitaal), en heb ook pdf plannen van Outerzone voor zowel een BD5 jet-zweefvliegtuig (Seinen voor de Eeuwigheid) als voor zo'n HP42 (zelfde album). Eigenlijk best jammer dat Roger Leloup (nog steeds actief aan het werk (hoop ik)) niet dezelfde erkenning krijgt als pakweg Hergé, Vandersteen, Merho enzovoorts... het verschil zit em waarschijnlijk dat hij het echt wel allemaal zelf doet, zowel scenario als tekenen en niet een heel team inclusief public relations achter zich heeft.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan