Hoofdsponsor

1/35 Motorfiets: Gilera LTE 500 Militare (Model Victoria) [wip]

Hoi Peter, hangt er van af welke soldeerbout je hebt... een soldeerboutje om elektronicaspul te solderen zal niet heet genoeg worden want het koper lijkt me nogal dik.

Mooie verbouwingswerken.

Ik weet niet of je soldeerbout temperatuursgeregeld is of als je er een bredere kop op kunt plaatsen? Dit kan al helpen om je warmte beter in je stuk te krijgen. Ook een beetje flux gebruiken bij het opwarmen wil helpen, daarna nog een beetje bijvoegen voor het solderen zelf. Maar gezien de grootte van de onderdeeltjes denk ik niet dat dit een echt probleem zou moeten zijn.

Je gaat er iets fijns uit puren Peter, ik krijg niet genoeg van je updates.

De messing draad heeft een diameter van 1 mm. Ik soldeer messing profielen van 9 op 6 mm met een eenvoudige soldeerbout (met niet-regelbare temperatuur). Maar ik gebruik liever een brandertje (kost 10 euro, maar ik ga één dezer dagen een Dremel VersaTip halen want die is véél beter, kost +/- 35 euro).

Ik smeer de te solderen zone in met wat soldeervet (om de tin beter te laten vloeien), dan knip een klein stukje soldeerdraad met een schaar, leg dat op het soldeervet en laat het vloeien met de brander.

Het vergt wat oefening, maar ik vind het veel leuker dan lijmen.

Mooie aanpassing Peter.

1378463_556127681127153_90157906_n.jpg

Fred

Mij vragen :
is een soldeerbout wel heet genoeg om die staafjes te solderen ?

Mij ontvangen woorden leerzaam en aardig :

Walesha:
Hoi Peter, hangt er van af welke soldeerbout je hebt... een soldeerboutje om elektronicaspul te solderen zal niet heet genoeg worden want het koper lijkt me nogal dik.
Buzzy :
Zal inderdaad een grotere soldeerbout moeten zijn of een brander.
De zwaarste soldeerbout die ik heb is 75W met zo'n dikke platte soldeerkop.

WetSellery :
Ja hoor. Ik gebruik een goedkope bout (van de Lidl) of een creme brulee brander (keukenbrander).
hm..ik heb nog een fondue set staan met zo'n spiritus brandertje. hou ik in gedachten voor als de electriek de soldeer niet smelten kan..

Silenoz :
Mooie verbouwingswerken.
Ik weet niet of je soldeerbout temperatuursgeregeld is of als je er een bredere kop op kunt plaatsen? Dit kan al helpen om je warmte beter in je stuk te krijgen. Ook een beetje flux gebruiken bij het opwarmen wil helpen, daarna nog een beetje bijvoegen voor het solderen zelf. Maar gezien de grootte van de onderdeeltjes denk ik niet dat dit een echt probleem zou moeten zijn.
thx :) . Mijn soldeerbout is temp.geregeld door middel van de stekker ;) In de bout zit een stift met 1cm breed soldeervlak, zou moeten gaan ja... met inderdaad wat vloeimiddel.

GUnit :
Je gaat er iets fijns uit puren Peter, ik krijg niet genoeg van je updates.
bedankt man :)

WetSellery :
De messing draad heeft een diameter van 1 mm. Ik soldeer messing profielen van 9 op 6 mm met een eenvoudige soldeerbout (met niet-regelbare temperatuur). Maar ik gebruik liever een brandertje (kost 10 euro, maar ik ga één dezer dagen een Dremel VersaTip halen want die is véél beter, kost +/- 35 euro).

Ik smeer de te solderen zone in met wat soldeervet (om de tin beter te laten vloeien), dan knip een klein stukje soldeerdraad met een schaar, leg dat op het soldeervet en laat het vloeien met de brander.

Het vergt wat oefening, maar ik vind het veel leuker dan lijmen.
Zeker leuker dan lijmen. Heb al wel enige ervaring met PE solderen, maar niet met dit zware werk...
Een brandertje lijkt me zeker fijn werken, maar dan inderdaad zo één als die van Dremel.. da's een fraai veelzijdig tooltje zeg, goeie tip happy03_zps2a93beb9.gif.
Hier een linkje naar de Dremel site

Of meteen maar op zeker....

flames01_zps68f22a2c.gifgun-flame01_zps547ab31b.jpg

Bedankt Fred, ook voor de grappige aanpassing van dit topic lol1_zpsa56098ff.gif

Ik ga maar 'ns op proef wat probieren te soldieren...... wort ferfollugt...

ciao camerati salut_zpscc4b2451.gif

Heb gelijk even mijn stoeltje er gezellig bijgezet Peter als jij start met een nieuw projectje zal er behoorlijk gehakt en gezaagd worden,zoals ik al heel duidelijk op de vorige foto's kan vast stellen 3.gifik wens je dan bij deze veel succes met dit projectje!!!!

Update Gilera : voorvork 25 okt 2013

Buon pomeriggio (goedemiddag)zonnig2_zpsbde39c0e.gif

nou... ik ben er es goed voor gaan zitten...eerst maar de rechter vorkpoot (de meest makkelijke)
bout aangestoken, uiteinden van de vorkpoten lichtjes voorzien van S-39 pasta....

vorkpoot in een tangetje... soldeerbout in mijn poot.... bout tegen vorkuiteinde....en dat samen tegen overhangende tindraad...
In enkele seconden zat het mooi dicht. werkelijk een fluitje van een euro (was speciaal fluitje ;) )

Toen het gesoldeerde stuk aan beide zijden plat gevijld, mooi afgerond en een gaatje geboord.
Boren ging ook nog 'ns easy, want het gat ging precies door het stukje tin (is zachter).

Linker vorkpoot was spannender vanwege die s-bocht om de remtrommel.
Spannend omdat ik van te voren niet had gedacht aan de extra lengte die
zo'n s-bocht opslokt zodra je gaat buigen...oeps.....
Na het dichtsolderen en afvlakken ben ik gewoon maar gaan buigen.. pray1_zpsda720690.gif
en ik had mazzel... 't was precies lang genoeg.

Daar waar ik buigen wilde had ik buiglijntjes gevijld, diep genoeg om
makkelijk en strak te kunnen buigen (net als die lijntjes op PE deeltjes).

Toen de pootjes tegen elkaar om het rechtergat over te nemen op de linker poot.. effe boreuuhh... klaar.

Dsc07602s_zpsf7e1f0bc.jpg

Dsc07609s_zpsd3b6e882.jpg

het zit allemaal niet 100% symetrisch, maar voor zover vind ik 't acceptabel.
Blijkt het verderop allemaal te scheef... maken we het opnieuw...

Tot zover valt 't nog mee...
Maar ik wil de soldeerbout ook weer gebruiken voor de verbinding tussen de poten...
Spannig... moet ik waarschijnlijk met een koudeval werken (koeling voor de bestaande tinverbinding).

ben ik niet duidelijk, vraag gerust... heb je een lekker recept voor italiaanse gehaktballetjes...ook goed ;)

2 B continued.... de groet'n uut Baaarneveld
wave01_zps061cc6cb.gif

Heel mooi werk Peter, toppie.

Was al bij het topic aangeschoven, maar kom nu ook gelijk gehaktballetjes eten :)

dat komt hier allemaal goed , tof een beetje motor gevoel vind ik altijd tof

Knap werk.
Even een materiaalvraagje: is messing makkelijker in vorm te plooien dan staaldraad? Zo ja, is het dan ook stevig genoeg om de gewenste vorm te houden?

Grtz, Joost

Terug
Bovenaan