W
Walesha
Guest
Hoi Peter, hangt er van af welke soldeerbout je hebt... een soldeerboutje om elektronicaspul te solderen zal niet heet genoeg worden want het koper lijkt me nogal dik.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
bedankt Pascalis een soldeerbout wel heet genoeg om die staafjes te solderen ?
is een soldeerbout wel heet genoeg om die staafjes te solderen ?
Buzzy :Hoi Peter, hangt er van af welke soldeerbout je hebt... een soldeerboutje om elektronicaspul te solderen zal niet heet genoeg worden want het koper lijkt me nogal dik.
De zwaarste soldeerbout die ik heb is 75W met zo'n dikke platte soldeerkop.Zal inderdaad een grotere soldeerbout moeten zijn of een brander.
hm..ik heb nog een fondue set staan met zo'n spiritus brandertje. hou ik in gedachten voor als de electriek de soldeer niet smelten kan..Ja hoor. Ik gebruik een goedkope bout (van de Lidl) of een creme brulee brander (keukenbrander).
thxMooie verbouwingswerken.
Ik weet niet of je soldeerbout temperatuursgeregeld is of als je er een bredere kop op kunt plaatsen? Dit kan al helpen om je warmte beter in je stuk te krijgen. Ook een beetje flux gebruiken bij het opwarmen wil helpen, daarna nog een beetje bijvoegen voor het solderen zelf. Maar gezien de grootte van de onderdeeltjes denk ik niet dat dit een echt probleem zou moeten zijn.
bedankt manJe gaat er iets fijns uit puren Peter, ik krijg niet genoeg van je updates.
Zeker leuker dan lijmen. Heb al wel enige ervaring met PE solderen, maar niet met dit zware werk...De messing draad heeft een diameter van 1 mm. Ik soldeer messing profielen van 9 op 6 mm met een eenvoudige soldeerbout (met niet-regelbare temperatuur). Maar ik gebruik liever een brandertje (kost 10 euro, maar ik ga één dezer dagen een Dremel VersaTip halen want die is véél beter, kost +/- 35 euro).
Ik smeer de te solderen zone in met wat soldeervet (om de tin beter te laten vloeien), dan knip een klein stukje soldeerdraad met een schaar, leg dat op het soldeervet en laat het vloeien met de brander.
Het vergt wat oefening, maar ik vind het veel leuker dan lijmen.