Update Gilera : voorvork 14 nov 2013
Nog bedankt Tom en Swa
na wikken en wegen en uitstellen ging ik gister avond maar eens zitten
zonder mezelf hoge eisen te stellen...
Zag er alweer tegenop vanwege dat "eeuwige" streven naar perfectie...
Een constructie als deze heb ik nooit eerder gedaan...kan wel aardig solderen,
maar een paralellogram-voorvork met vering en kroonplaten en koplampsteun...
Nou kinders, gaat'r maar'es lekker voor zitten..
Hier waren we gebleven :
Het tussen-asje wil ik dus eigenlijk op de positie waar je in het blauwe gebied een gat ziet zitten.
Dat blauwe gebiedje zou tevens een versteviging moeten zijn tussen de stangen.
Bedenk daarbij dat aan dat tussen-asje een veerelement moet komen vastzitten.
...ervaring en tips in't achterhoofd.... we gaan dan maar'es beginnen...

n zo begon het dus.... met een stukje PE te knippen van een stripje PE-schroot (ja, ik bewaar alles...).
Het PE plaatje wilde ik juist tégen de stangen solderen. Er tussen werd me te priegelig..
Met vijlen en schuren kun je immers verder modelleren.
Stangetjes wel iets vlakjes in gevijld voor een beter hechtoppervlak.
Vertinnen van onderdelen
Vooraf aan het vertinnen even opschuren (eventueel ontvetten of afnemen met beetje azijn).
Altijd spaarzaam met soldeerpasta (of vloeibaar, ik gebruik s-39 pasta en Ø0,6mm soldeerdraad zonder harskern ).
Aanbrengen met penseel of tandenstoker..
Het vertinnen deed ik randje voor randje met een 15 Watt boutje deze keer (heeft ook een fijn soldeer puntje).
Ná het afkoelen van de tin schuurde ik die vertinde plekjes efkes mooi bij )..aldus :
Allee..eerst met penseel zorgvuldig soldeerpasta optekenen om een "precies" vertind gebiedje te verkrijgen
>>
Met GROTE naald het plaatje op de platz houden (of whatever fits yor needs..)
>>
Met een heet boutje
iets soldeer opnemen, echt het kleinste beetje wat mogelijk is.
Zit er een blobje soldeer ? veeg af en doe opnieuw, echt heel kleinste blobje pakken (gewoon uitproberen, lukt vanzelf door te oefenen).
>>
Nu alleen met dat kleine beetje soldeer het ingesmeerde plekje aanraken. Het beetje soldeer vloeit al snel op het ingesmeerde deel
>>
Ga niet zitten frotten met de bout, dat geeft rommel, tin komt waar je 't niet hebben wil....
Zorg voor goed licht en probeer niet te veel te "handelen"...hou je werk stil en laat de tin vloeien van tip op deeltje.
Het solderen zelf stelt niet veel voor, mits je het met zorg voorbereid.
Solderen de deeltjes liggen in positie en met een pincet hou ik ze zo.
Klemmetjes, krokodilleklemmetjes, tape enzzz zijn ook handig voor het fixeren van samen te voegen delen.
Hier had ik vooraf het solderen nog wat soldeerpasta op de plek gekwast waar de verbinding ging plaatsvinden.
Toen met de (licht vertinde) soldeerstift alleen aan de binnenkant de vertinde plekjes laten samensmelten.
Wil je aan de buitenkant meer tin ? smeer soldeerpasta waar de tin moet komen en neem wat meer tin op met de bout...
Verbinding afwerken messing is een stuk harder dan tin, maar laat zich met een hobbyvijl makkelijk beiveiluhh..
Links zie je de bijgewerkte verbinding.
Ik besloot geen gecompliceerde vorm er in te vijlen. Gewoon netjes... er moest ook nog een gaatje in geboord.
Later nog wel alles mooi glad geschuurd.
Samenstellen van de vork... eerst 'ns bekijken...
Gaatjes geboord (0,5mm) en een stukje Ø 1.0mm buis ertussen vastgezet met plastic sprue pennetjes.
Hoe de buis (roodkoper) uiteidelijk vast komt te zitten is nog niet volledig uitgedacht... heb al wel ideeën...
Op deze schommel-as moet ook nog een punt komen voor de bevestiging van de vering (een schroefveer).
Al verder prutselend leek 't me wel wat om de bovenste schommel-as tussen de vorkpoten ook te solderen .
Eerst zien waar ik dan die as moet gaan vastmaken..
Door sturend te boren lukte het om gaatjes bovenin te boren.
Tevens zijn nu de gaten in de plaatjes opgeboord naar 0,8mm.
Aldus geschiedde :
De schommelassen worden Ø0,85mm draad (oogt meer op schaal).
En gelukkie was het "railing dingetje" met een doorvoer van dezelfde diameter als de messing draad.
Een een bruikbaar pinnetje er aan dat óók nog'ns (net als de echte) iets achter de schommel-as zit...
Ik vond nog een paar veertjes (binnen+ buiten veer).... even voor het idee... weet nog niet of de lengte OK is.
De schommel-assen zijn nog lang gelaten, want misschien wil ik uiteindjes waar ik de schommel-armen aan vast kan maken ?
Dit werk nam (en neemt) aardig tijd om uit te vogelen , maar kwa echte arbeid zal het zo'n twee uur geweest zijn.
Wil zoveel mogelijk solderen vanwege die stevigheid... zal hier en daar misschien nog spannend worden
omdat er gaandeweg verbindingen bij komen die ook steeds dichter op elkaar zitten...
Komt vast in orde, want heb weinig trek om alles opnieuw te doen....

Heb al gezien ook op Model Victoria.mok dat ze een goede onderdelen service bieden,
dus als het uiteindelijk niet wil.....is een mailtje voldoende....
Tis me achteraf echt meegevallen eigenlijk (maar ben er nog niet..)... niet te moeilijk denken... zorgvuldig werken !
Ik gebruik de resin voorvork van de kit als voorbeeld, en voor cruciale maten gebruik ik wel een schuifmaat,
maar werk ook op 't blote oog blote oog voor aftekenen

Ben geen soldeer ster, maar heb je vragen stel ze vooral...en kun je mij wijzer maken : u zij wellekome..
Thanks 4 listening (o god jaa!!... 't mot in 't italiaans natuurlijk..scusa amici

)
vrolijke groet


