Hoofdsponsor

1/35 Motorfiets: Gilera LTE 500 Militare (Model Victoria) [wip]

Deze truuk heb ik gisteren nog toegepast bij de constructie van de berrie voor de Krankenwagen. Je moet beduidend minder lang warmen aan het messing eer de las ineen vloeit.

Groeten Rik
 
soldeertips leesvreugd en gehaktballen..1 yesvember 2013

1 goeie vrijdagmiddag ;) (muziek : ZZ Top en INDUSTRIAL METAL AND HELLECTRO MEGAMIX 2013 hier stampen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​

Toffe reactie Guy, word er bijna verlegen van embarassed_zpsb851825a.gif...maar door niet toe te geven aan valse bescheidenheid steek ik je observaties
lekker in m'n zak en dan werken ze motiverend... bedankt dus maatje compliment02_zps1f780117.gif

Erwin, die recepten voor gekruide warme ballen zien er very tasty uit... ga daarr zeker werk van maken tasty_zpsadbc8291.gif
Vóór je het weet regent 't gehaktbollen... thenx :)
attachment.jpg

Jip, bedankt voor je leuke reactie ^^ (leuk hè, Vlaams ? ;) )
Model Victoria brengt 100% speciallekes uit, waaraan ik me echter (nog) geen plasticboer aan heb zien wagen...
Heb ook nog die Benelli Trike en een Fiat 626 in 't schap van MV.tasty2_zpsab11278f.gif

Rik, dank voor deze vóór-vertin-tip vermelding ! :yup:
Deze ken ik, en is zeker (ook bij PE-werk) aan te raden. Maakt het aanelkaar solderen comfortabeler en
je weet zeker dat de tin zit waar-ie zitten moet. En het soldeert inderdaad sneller.

alph_N_zps8e0afe53.jpgoot van de redactie :
Ik heb tussen de bedrijven door al wel aan tafel gezeten met dat fijne messing stangetjes gemier,
maar vind 't echt wel wat spannend hoor...
Moet me ook niet helemaal blindstaren op alles willen solderen...
Even goed bekijken nog wáár ik de verbinding ga maken en hóe, want ik merk dat ik alweer (ietwat té graag)
het orgineel (1:1) zo precies mogelijk wil dupliceren.... (da's mijn Moby Dick...)
Komt goed... kan altijd nog de Scheppers van dit fietsje een smeekbede toesturen...cry_zpsf3adb466.gif

Hier zit ik over te piekeren (zie foto)
Het tussen-asje wil ik dus eigenlijk op de positie waar je in het blauwe gebied een gat ziet zitten.
Dat blauwe gebiedje zou tevens een versteviging moeten zijn tussen de stangen.
Bedenk daarbij dat aan dat tussen-asje een veerelement moet komen vastzitten.
Dsc07600sa_zpsb3abad11.jpg

------------------------------einde overpiekering---------------------

Tot slot nog efkes GUnit quoten:
Dank jullie wel jongens, wat 'n forum !!!:35:
AY! sais I...

Leuk dat u hier gereageerd, danwel rondgekeken heeft :)
Heppie Moddulling !!
chainsaw_zps0f093650.gif

de balluh..(van gehakt dus...)
wave01_zps061cc6cb.gif
 
Laatst bewerkt:
Dat blauw elementje zou ik zagen van een plat messing profieltje en er tussen solderen. Als ie vast zit de holle zijden uitvijlen en een gaatje boren voor het asje.
klinkt simpel maar zal een petieterig werkje zijn.
 
Dat blauw elementje zou ik zagen van een plat messing profieltje en er tussen solderen. Als ie vast zit de holle zijden uitvijlen en een gaatje boren voor het asje.
klinkt simpel maar zal een petieterig werkje zijn.
dat klinkt goed Famo ! op die manier kan ik tussen de 2 vorkpoten een buisje gebruiken die ik met pennetjes in die gaatjes kan vastzetten.
Op dat buisje zou ik dan eerst een pennetje solderen als montagepunt voor het veerelement.
Klinkt inderdaad simpel... nu nog doen...pray1_zpsda720690.gif

thanks_zpse905a7a7.gif
 
peter , een zeer goed oplossing voor je voor vorken van de motor

met zoveel goede raad van ieder zal dat hier mooi opgelost worden
gemakkelijk is iets anders maar uit al je topic's blijkt toch
wel dat je een zeer handig bezig kerel bent ,

tom
 
Hey Peter, dit was het nodige leeswerk. Maar een leuke kit die mij ook zeker aanspreekt. Het probleem met de voorvork wordt super aangepakt en volgens mij gaat dit helemaal goed komen. Nog veel suc6 en we blijven volgen.
 
Update Gilera : voorvork 14 nov 2013

Nog bedankt Tom en Swa :)

na wikken en wegen en uitstellen ging ik gister avond maar eens zitten zonder mezelf hoge eisen te stellen...
Zag er alweer tegenop vanwege dat "eeuwige" streven naar perfectie...leraar2_zps1ec8d286.gif

Een constructie als deze heb ik nooit eerder gedaan...kan wel aardig solderen,
maar een paralellogram-voorvork met vering en kroonplaten en koplampsteun...

Nou kinders, gaat'r maar'es lekker voor zitten..popcorn_zps835dd46b.gif


Hier waren we gebleven :
Het tussen-asje wil ik dus eigenlijk op de positie waar je in het blauwe gebied een gat ziet zitten.
Dat blauwe gebiedje zou tevens een versteviging moeten zijn tussen de stangen.
Bedenk daarbij dat aan dat tussen-asje een veerelement moet komen vastzitten.
Dsc07600sa_zpsb3abad11.jpg

...ervaring en tips in't achterhoofd.... we gaan dan maar'es beginnen...


alph_E_zps31c612ea.jpgn zo begon het dus.... met een stukje PE te knippen van een stripje PE-schroot (ja, ik bewaar alles...).

Het PE plaatje wilde ik juist tégen de stangen solderen. Er tussen werd me te priegelig..
Met vijlen en schuren kun je immers verder modelleren.
Stangetjes wel iets vlakjes in gevijld voor een beter hechtoppervlak.
Dsc07663s_zpsb2ff944a.jpg Dsc07664s_zpsd4be88f9.jpg


Vertinnen van onderdelen
Vooraf aan het vertinnen even opschuren (eventueel ontvetten of afnemen met beetje azijn).
Altijd spaarzaam met soldeerpasta (of vloeibaar, ik gebruik s-39 pasta en Ø0,6mm soldeerdraad zonder harskern ).
Aanbrengen met penseel of tandenstoker..
Het vertinnen deed ik randje voor randje met een 15 Watt boutje deze keer (heeft ook een fijn soldeer puntje).
Ná het afkoelen van de tin schuurde ik die vertinde plekjes efkes mooi bij )..aldus :

Allee..eerst met penseel zorgvuldig soldeerpasta optekenen om een "precies" vertind gebiedje te verkrijgen >>
Met GROTE naald het plaatje op de platz houden (of whatever fits yor needs..) >>
Met een heet boutje iets soldeer opnemen, echt het kleinste beetje wat mogelijk is.
Zit er een blobje soldeer ? veeg af en doe opnieuw, echt heel kleinste blobje pakken (gewoon uitproberen, lukt vanzelf door te oefenen).>>
Nu alleen met dat kleine beetje soldeer het ingesmeerde plekje aanraken. Het beetje soldeer vloeit al snel op het ingesmeerde deel >>
Ga niet zitten frotten met de bout, dat geeft rommel, tin komt waar je 't niet hebben wil....
Zorg voor goed licht en probeer niet te veel te "handelen"...hou je werk stil en laat de tin vloeien van tip op deeltje.
Het solderen zelf stelt niet veel voor, mits je het met zorg voorbereid.
Dsc07665s_zpsc7774fc7.jpg

Solderen de deeltjes liggen in positie en met een pincet hou ik ze zo.
Klemmetjes, krokodilleklemmetjes, tape enzzz zijn ook handig voor het fixeren van samen te voegen delen.
Hier had ik vooraf het solderen nog wat soldeerpasta op de plek gekwast waar de verbinding ging plaatsvinden.
Dsc07666s_zpsb5a93a77.jpg

Toen met de (licht vertinde) soldeerstift alleen aan de binnenkant de vertinde plekjes laten samensmelten.
Wil je aan de buitenkant meer tin ? smeer soldeerpasta waar de tin moet komen en neem wat meer tin op met de bout...
Dsc07668s_zps881f18ff.jpg Dsc07667s_zpsea84374e.jpg

Verbinding afwerken messing is een stuk harder dan tin, maar laat zich met een hobbyvijl makkelijk beiveiluhh..
Links zie je de bijgewerkte verbinding.
Ik besloot geen gecompliceerde vorm er in te vijlen. Gewoon netjes... er moest ook nog een gaatje in geboord.
Later nog wel alles mooi glad geschuurd.
Dsc07669s_zps0f97a324.jpg

Samenstellen van de vork... eerst 'ns bekijken...
Gaatjes geboord (0,5mm) en een stukje Ø 1.0mm buis ertussen vastgezet met plastic sprue pennetjes.
Hoe de buis (roodkoper) uiteidelijk vast komt te zitten is nog niet volledig uitgedacht... heb al wel ideeën...
Op deze schommel-as moet ook nog een punt komen voor de bevestiging van de vering (een schroefveer).
Dsc07670s_zpsa90346de.jpg

Al verder prutselend leek 't me wel wat om de bovenste schommel-as tussen de vorkpoten ook te solderen .
Eerst zien waar ik dan die as moet gaan vastmaken..
Door sturend te boren lukte het om gaatjes bovenin te boren.
Tevens zijn nu de gaten in de plaatjes opgeboord naar 0,8mm.
Dsc07672s_zps0c2aa4c1.jpg

Aldus geschiedde :
De schommelassen worden Ø0,85mm draad (oogt meer op schaal).
En gelukkie was het "railing dingetje" met een doorvoer van dezelfde diameter als de messing draad.
Een een bruikbaar pinnetje er aan dat óók nog'ns (net als de echte) iets achter de schommel-as zit...
Dsc07674s_zpsd68de303.jpg

Dsc07675s_zpsfcbdf584.jpg

Dsc07676s_zps519af691.jpg

Ik vond nog een paar veertjes (binnen+ buiten veer).... even voor het idee... weet nog niet of de lengte OK is.
De schommel-assen zijn nog lang gelaten, want misschien wil ik uiteindjes waar ik de schommel-armen aan vast kan maken ?
Dsc07677s_zps720790bd.jpg

Dsc07678s_zps8471e3cd.jpg

Dit werk nam (en neemt) aardig tijd om uit te vogelen , maar kwa echte arbeid zal het zo'n twee uur geweest zijn.
Wil zoveel mogelijk solderen vanwege die stevigheid... zal hier en daar misschien nog spannend worden
omdat er gaandeweg verbindingen bij komen die ook steeds dichter op elkaar zitten...
Komt vast in orde, want heb weinig trek om alles opnieuw te doen.... joker3_zps0aa54a16.gif
Heb al gezien ook op Model Victoria.mok dat ze een goede onderdelen service bieden,
dus als het uiteindelijk niet wil.....is een mailtje voldoende.... pourqwa_zps58852496.gif

Tis me achteraf echt meegevallen eigenlijk (maar ben er nog niet..)... niet te moeilijk denken... zorgvuldig werken !
Ik gebruik de resin voorvork van de kit als voorbeeld, en voor cruciale maten gebruik ik wel een schuifmaat,
maar werk ook op 't blote oog blote oog voor aftekenen oog_zps5a17c8c0.gifoog_zps5a17c8c0.gif

Ben geen soldeer ster, maar heb je vragen stel ze vooral...en kun je mij wijzer maken : u zij wellekome..

Thanks 4 listening (o god jaa!!... 't mot in 't italiaans natuurlijk..scusa amici joker2_zpscde9ac71.gif)

vrolijke groet
happy07_zps610b1db0.gifhappy07_zps610b1db0.gifhappy07_zps610b1db0.gif
 
Mooi en fijn soldeerwerk... Met een beetje gevoel maak je deze nog echt werkend...

Die buis, wordt deze vastgesoldeerd tussen de 2 delen van de vork, of moet deze kunnen draaien?

Indien vastgesoldeerd kan je deze een halve mm of zo laten uitsteken, de buitenkant met een beetje flux en tin vastzetten en voorzichtig opschuren, eventueel voor de stevigheid bij het schuren de onderkanten van de vork met een wegwerpstukje aan elkaar zetten.

Indien los, zelfde systeem eventueel met een centerasje, maar dan heb ik het idee dat het een dubbeltje op zijn kant wordt of ie beweegbaar blijft...

Die truck van het opschonen met azijn kende ik nog niet. Gebruik je dit ook om je flux te verwijderen? Wat ik doe om hele kleine stukjes soldeer op te nemen is deze klapknijpen met een tang en dan met een mesje er kleine stukjes vanaf snijden.
 
Zo leren we altijd maar weer bij hier. De truk van de azijn en dan het platknijpen van het soldeer om er fijne stukjes af te snijden die kende ik ook nog niet.
Dat is toch het fijne aan dit forum, dat iedereen zo bereid is om zijn tips & tricks te delen met mekaar.
Bedankt Peter en Peter.
Overigens knappe soldeerwerken die je hebt uitgevoerd Peter. Het lijkt helemaal een echte voorvork te zijn.
Laat de rest (te zijner tijd)maar komen, ik ben razend benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Dit is zot, compleet van de pot gerukt...zie dat nu, een integrale scratched voorvork...Peter, machtig maat !
 
Una buona serata a tutti :D... dat is italerisch voor: 1 goede avond allemaal..

Peter Silenoz :
Mooi en fijn soldeerwerk... Met een beetje gevoel maak je deze nog echt werkend...
thenx Peter, en het blijkt inderdaad mogelijk het geheel werkend te maken... al zal bij activeren na montage het fietsje zélf versplinteren als suikerwerk vermoed ik...
Ik houd tijdens dryfitten de deeltjes zoveel en zolang mogelijk "werkend" vanwege het positioneren, maar
zal alles uiteindelijk fixeren voor de broodnodige stevigheid.
En terug bedankt voor de soldeertips !

Die azijn tip heb ik 'ns gelezen in een topic over PE monteren, maar daar ging het eigenlijk over het
monteren met superlijm. Het zuur heeft een licht bijtende uitwerking op het messing, dus een grondige aanpak van het oppervlak.
Zou het te solderen onderdeel erg vet of vies zijn zou ik liever eerst een badje thinner of wasbenzine gebruiken
en daarna eventueel de azijn als nabehandeling.
De azijn voorbehandeling is zéker aan te bevelen bij het "zwarten" of "bruineren" van koper en messing.

Het cleanen van de las is zeker belangrijk als je vermoed dat er restjes flux zijn achtergebleven.
Deze flux restantjes kúnnen de later aangebrachte verflaag aantasten, maar ik heb hier
eerlijk gezegd nooit iets over vernomen.

Mark Interceptor, bedankt :)...ikzelf ben net zo nieuwsgierig naar het vervolg van dit gepruts :8
en ik ben het helemaal eens met wat je zegt over dit forum !
Die enthousiaste samenwerking werkt hier fijn, niet alleen met tips & tricks, maar ook door motivatie op het menselijk vlak :)

Guy GUnit, FredThe Mouse, Buzzy en Rik InFlandersFields mille grazie voor de leuke reacties :laugh:....
die pot waar ik vanaf gerukt ben, is inmiddels zorgvuldig gedroogd en wordt nu in kleine porties genuttigd smoking2_zps38e264f5.gif

Dank voor uw aandacht en meedenken !
Nu etenstijd, vandaag : witte rijst met bruine bonensoep tasty_zpsadbc8291.gif

Saluto allegro wavesmile_zps01f9ddfe.gif
 
Leuk te zien, hoe je dit werk aan de voorvork aanpakte.
Net zoals je soldeerwerken hieraan.....toppie ;)

En......geniet van je maaltijd :P
 
De azijn voorbehandeling is zéker aan te bevelen bij het "zwarten" of "bruineren" van koper en messing.


Heel mooi Peter, scratch werkje naar mijn hart!!

PS
Al je kunstmatig wilt verouderen kun je ook na de boel eerst in een thinnerbadje goed vetvrij gemaakt te hebben het messing in ammoniak dampen hangen, het messing veroudert in luttele minuten.

Ik heb in de onderdelendoos (misch masch) nog messing bolletjes met een gaatje (bolletje is 3 mm rond), misschien een idee als eindstopsels? Anders heb ik ook nog een ruim assorti moetjes, van M 1,6 (heul klein) tot M3.
 
bord witte rijst met flinke pollepel BBsoep....bravo3_zpscccea427.gif
Buzzy, ik hover 1cm boven de zitting nuke_zps8f79d18b.gif
En van stank heb ik weinig last want woon al sinds 1971 in agrarische omgeving... ben wat gewend...
weet alleen niet of men wel aan mij gewend is joker2_zpscde9ac71.gif

Dank Herr Peiper J:) (toevallig familie "van"? ;))

Leuk te horen Mark Haddewadde :) goeie verwering tip ! had deze gelezen in jouw Traction Avant topic,
maar goed dat de tip terug voorbij komt !
Ga dit voor deze voorvork denk ik niet nodig hebben...of is zo'n ammoni-jakkes behandeling misschien
juist goed als een eerste behandeling voordat de primer erop komt ?

Bedankt voor je parts-offer. Die 3mm bollekes lijken me echter te groot.. boutjes ook denk ik.
Omdat je over schroefjes begint, ben ik 'ns gaan kijken wat ik heb liggen eigenlijk.
Er zitten zowaar heel fijne schroefjes bij die misschien wel bruikbaar zijn in plaats van dat roodkoper buisje,
de moertjes kunnen eventueel nog wat kleiner en platter gevijld worden.
De gaten moeten uitgeboord worden voor de dikkere schroef... en de schroefdraad is zichtbaar :33:
Nog'ns bezien, want 't lijkt me juist wel leuk om een stukje van het geheel met bout en moer in elkaar te zetten..
Misschien met zo'n schroef de vork in het balhoofd hangen..

Hier ter illustratie wat afmetingen.
Dsc07681s_zps07445b49.jpg

een gas-aangedreven groet nuke_zps8f79d18b.gif
hasta la pizza !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan