Hoofdsponsor

1/35 Motorfiets: Gilera LTE 500 Militare (Model Victoria) [wip]

offtopic_zps133089b8.gif
Welkom bij Pietro's Pasta Palazzo kokkie_zpsb3701c1f.gif
en jawel...een recept...geweldig ! lol1_zpsa56098ff.gif
Mille grazie Fred voor jouw culinaire contributie, ziet uit als een prima recept voor spaghetti, maarrrr
(ja sorry hoor, kan 't niet laten...:wub: ben ook pietje precies in de keuken...),
wil hier toch melden dat ik twijfel aan 2 ingrediënten: kant en klare gehaktkruiden en pastasaus uit een potje.
Dat zeg ik omdat koken voor mij gewoon is en deze toevoegingen laten te weinig ruimte voor inbreng capito compagno? ;)
Zonder op de borst te willen kloppen mag ik (volgens diverse mee-eters) zeggen dat mijn spaghetti delisiozo is...
Een recept voor Italiaanse gehaktballetjes, mag nog steeds...
topic_zps5bff7095.gif

Joost Papershaper, over messing- vs. metaaldraad buigen... messing buigt makkelijker.
Volgens mij zit het qua hardheid tussen koper en metaal in.
En net als bij koperdraad : als je messing verhit tot het rood begint te gloeien, en het dan gewoon laat afkoelen,
is het materiaal zachter, maar (afhankelijk van de dikte) nog steeds stevig.
Dit kan dus ook met Photo-Etch deeltjes, maar pas op... fijne deeltjes kunnen snel opbranden, net als de gloeidraad van een lamp...

Iedereen bedankt voor de toffe opmerkingen !!

mangiare deliziosi, oftewel : eet smakelijk tasty_zpsadbc8291.gif

moltoplio mazzeloni !
0021_zpsd052b634.gif
 
Ik zou niet weten hoeveel fijner je nog kan gaan Peter, topwerk man ! En het gaat over het modelbouwwerk he, niet over het koken (al zal je dat ook ongetwijfeld erg goed kunnen).
 
Oei, ik wou je wat advies geven, Peter, maar ik ben ruimtelijk te laat.

Ik wou je adviseren om je draad in te zagen en een groef te vijlen, zo bekom je een scherpere hoek, maar blijkbaar ben je hiervan op de hoogte...

Qua solderen, met een soldeerbout van 25 Watt kun je al deftig weg. Je dient wat langer te warmen, maar dergelijke fijne draden laten zich gemakkelijk solderen.
Ik gebruik een Facom soldeerbout met regelbare temperatuur. Daarmee heb ik het fijn soldeerwerk gedaan aan de raamantenne van mijn Funkwagen.

Indien je niet te dicht moet solderen bij een vorige las moet je nog niet direct bang zijn dat een vorige las weer lost, indien je niet te lang hoeft te warmen. Koper (messing is daar een legering van) is een goede warmtegeleider !

Groeten Rik
 
Bedankt GUnit :) het kan altijd fijner, maar dan openbaart zich wat anders :
mijn gereedschap en handen zijn te groot...
maar hád ik de goeie tools, zou ik op atomair niveau kunnen werken ja atoms_zpsc47113ec.jpg
O,enne... ik kan aardig koken, maar ben zéker geen chef hoor ;)

Rik, beter laat dan helemaal niet, dus bedankt vriend :)
toch weer wat opgestoken over solderen.
Heb ik nog een vraagje : wat is er nou helemaal zo fijn aan zo'n regelbare soldeertemperatuur ?
Is dat alleen comfortabel zodat je niet een hele batterij boutjes hebt moeten liggen, of
zijn er echt soldeertechnische voordelen te behalen ?
 
Peter, solderen is net als lassen een kunst... elk materiaal vraagt een andere aanpak en dan speelt ook de dikte van het materiaal een rol en het juiste "toevoegmateriaal". Zo kan je dus onmogelijk, om een bizar voorbeeld te geven, twee fijne koperdraadjes aan elkaar solderen met een brander die je gebruikt om twee koperen buizen te solderen. Het omgekeerde werkt uiteraard ook niet. Wanneer je fijn soldeerwerk moet doen, is een soldeerbout met een regelbare temperatuur wel een must, bij fijn werk kan een paar tienden mm al een verschil maken op het behaalde resultaat.
Vergelijk het met koken... een grote pot water op hoog vuur zal er langer over doen dan een kleine pot water op hetzelfde vuur eer het water aan de kook is... wil je ze beiden op het zelfde moment aan de kook krijgen, moet je de sterkte van je vuren aanpassen. Zo gaat het ook met solderen, hoe dikker het te solderen materiaal, des te meer warmte zal je nodig hebben, hoe fijner, hoe minder.
 
Dank voor je toelichting Walter :)
Maar 1 dingetje raak ik iets van in de war :
Wanneer je fijn soldeerwerk moet doen, is een soldeerbout met een regelbare temperatuur wel een must, bij fijn werk kan een paar tienden mm al een verschil maken op het behaalde resultaat.
Ik snap het nut van temp.regeling voor het zeer fijne werk, maar niet dat een paar tienden milimeter verschil maakt voor het resultaat
 
Toch simpel Peter... hoe dikker het te solderen materiaal, des te meer warmte je nodig hebt, ga je te koud zal je de stukken "plakken" met het risico dat ze terug uiteen breken, ga je te warm gaat het materiaal verbranden en krijg je een kliederboel die je enkel nog maar in de vuilnisbak kan smijten.
 
o, wacht efkes...met die "tienden verschil" bedoel je de dikte van het te solderen materiaal...
Ik zat in afstanden te denken...het is me nu helder idee_zpsf5807c28.gif

thanx :)
 
Walter was me voor, maar dank voor de toelichting, ik had het niet beter uitgelegd.

Succes nog met de Gilera !

Groeten Rik
 
Mooi werk Peter.
Spijtig dat sommige merken het niet altijd zo nauw nemen met de realiteit.
Maar in jouw handen komt dat wel goed.
 
Rik, je vroeg :
Peter parla bene italiano voi. C'è un corso intensivo presso quel kit?
Ik heb in Italië als tolk gewerkt voor de Ami's (1944), maar dat is al zooo lang geleden,
dat ik vandaag de dag www.vertalen.nu als hulpje heb laughing_zps36843dc1.gif

Jelle :
Spijtig dat sommige merken het niet altijd zo nauw nemen met de realiteit
dat is 't niet Jelle, ik weet gewoon niet hoe een voorvork van een Benelli in mijn Gilera kitje geraakt is.
Ik vermoed dat bij Model Victoria een vergissing is gemaakt, want qua detail zijn ze goed op de hoogte hoor.
Ik kan ze ook mailen, maar zelf oplossen vind ik leuker..
Net wat je zegt, het zal wel goed komen, dat hou ik dan ook maar voor ogen hè ? :)

Buonasera amici :wavey:
 
Peter als je aan aan hetzelfde deel moet solderen pak dan een forse punttang, combinatietang of waterpomp tang en zet die dan vast (elastiekje doet wonderen als extra hand), een stukje van waar je moet solderen. De tang zal het te veel aan warmte absorberen en je hoeft je geen zorgen te maken dat de de andere soldering weer los komt.
 
Bedankt Mark voor de soldeer-uitleg-tip !
Zoals je het uitlegt, noemt men toch een "koude val" ?...een "val" waar de soldeerhitte "intrapt/niet verder kan"..

Ik zal dit zéker moeten toepassen, want de dwarsverbinding tussen de vorkpoten is maar ± 4,0mm in de breedte.
Dat het lukken zal ga ik van uit pray1_zpsda720690.gif maar of het meteen de eerste keer goedgaat?nuke_zps8f79d18b.gif
Belangrijk is een opstelling of mal want ik wil 't wel netjes in lijn hebben.

Vanwege huishoudelijk en sociale bezigheden schiet de voorvork even niet op,
maar de pootjes en 1 dwars-stukje liggen alvast klaar...

Bies den, heissebestendige grusen
flames01_zps68f22a2c.giffreezing_cold_zps7e3c58d2.jpg
 
:You_Rock_Emoticon:Waarom ik naar Peter's topics afzak telkens ?

- leuke, onderhoudende onderwerpen,

- humoristisch in tekst gegoten,

- met KILLER smileys !!!

Doe zo verder Peter, je bent een echte aanwinst voor ons !

BTW als ik ooit 'ns ga solderen weet ik gelijk in welke thread ik moet gaan kijken om advies te vergaren. Dank jullie wel jongens, wat 'n forum !!!:35:
 
Ha Peter, gij was aan het brommen geslagen ... leuk bakkie. Dit merk heeft meer leuke dingen, heb zo'n fiatje van ze gebouwd, ging prima, maar ja nu hebben de grote plasticboeren de markt ingenomen.
Het beter buig en soldeerwerk gaat weer goed, zet 'm up!
Vrolijke groetskes Johanna
 
Nog een kleine tip die soms zeer nuttig kan zijn, Peter :

Je onderdelen voor vertinnen. Ik bedoel hier mee, dat je elk onderdeel apart van een beetje tin voorziet op de plaats waar de las dient te komen. Wanneer je beide delen dan tegen elkaar zet zit het soldeer al op zijn plaats. Wat vloeimiddel erbij, lichtjes verwarmen tot het soldeer vloeit, en klaar is... Peter !

Groeten Rik
 
yep Rik, pas dat ook nu en dan eens toe en bespaart soms veel miserie
 
Terug
Bovenaan