Update time, ik heb een en ander zo duidelijk mogelijk en naar mijn vermogens uitgelegd.
Om eerst even de vraag van KDK te beantwoorden met een afbeelding van mijn haarlak :
Over naar de gedane zaken van vandaag...
Het chassis werd vandaag verder bewerkt. Deze stond al een tijdje in een roestkleur acrylverf (Matt Brown). Jullie kennen de drill, 4 lagen haarlak met de airbrush, gevolgd door zout in de laatste natte laag waar nodig, overspoten met een waterverdunde groene acrylverf mat. Nogmaals, waterverdund, omdat de laag verzacht moet kunnen worden met een bevochtigd penseel (met water om de haarlak geheel of gedeeltelijk op te lossen !). Daarna met een tandenstoker de zoutkorrels verwijderd en met een u raadt het al...bevochtigd penseeltje extra chips aangebracht door groen weg te halen waar nodig (vooral randen van balken, in hoeken waar roest gemakkelijk toeslaat...enz.). Nu was het tijd voor een lichte satijnachtige vernismist : Clear + Laquer thinner in een verhouding van 5%+95%. Na droging een stevige olieverfwash in een donkere roestkleur erover gepenseeld, roestpigmenten meet een grote en zachte borstel erin getamponneerd, tot alles droog is en de pigmenten verankerd zitten in de opzuigende wash. Dan met een wattenstaafje en penseeltje gedrenkt in white spirit lokaal weer pigmenten met wash weggehaald, meerbepaald op die plekken waar de zouteffecten (chips) verborgen zitten (boven de vering), zodat deze weer bovenkomen.
Het resultaat na het ophalen van de onderlaag met zouteffecten :
Opspatten van dunne vuile enamelwashes (AK producten met white spirit verdund, bijvoorbeeld Engine Grime) :
De grote subonderdelen tot zover (foto onaangeroerd gelaten, gewoon in de zon) :
Dezelfde onderdelen, onbewerkte foto, maar nu in de schaduw :
Op de laatste foto's is te zien dat ik de ruitjes allemaal in de body heb verwerkt en verder bewerkt. Deze zijn nu bijna klaar. Eerst had ik op de ruitjes een laagje dunne waterverdunde groene acrylverflaag gespoten, zodanig dun dat de mist in druppeltjes samentrok op het transparante oppervlak. Na droging spoot ik met hetzelfde mengsel nog een tweede laag, transparant weliswaar maar ditmaal in een zachte mist, omdat de verfpigmenten zich meer vastgrijpen in de eerste laag. Na droging een enamellaag Slimy Green van AK verdund met wat white spirit aangebracht en vervolgens met een in white spirit gedrenkte wattenstaaf 'door' de acryllaagjes gepoetst, voor gevarieerde effecten in de algenafzetting. Ik eindigde met een paar aaitjes van een zacht langharig borsteltje, in verticale richting omdat zo het water afloopt.
Nu volgen nog een paar effectjes voor nog meer variatie, hetzij erg subtiel.
Groeten van Guy.