Hoofdsponsor

1/76 Matchbox - Sd Kfz 251/1 Hanomag [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Holy S**t, dat ik dat niet gezien heb. Heb er zelfs nog een boek over geraadpleegd......:@ :@ :@ Silly Me.....:worried:
Sorry Swaken, zal het niet meer doen.

Hey,

't is niets m8. Het ding lag indd ondersteboven, kwestie om te tonen hoe basic dit wel was, dus niets anders meer als detail. Zoals ik al schreef, ik heb mij al serieus moeten inhouden..... :) Ik dacht van eerst nog een eenvoudig dashboardje te maken, maar dan was ik vertrokken, ik ken mezelf..... :) ;) Wel grappig dat je op een verkeerd spoor zat, je hebt zelfs de 'vuile' boekskes erbij gehaald. ;)

Zoals Roy indd ook al schreef, het was vroeger zijn tijd vooruit, kijkende naar de eenvoud van samenstellen van het model. En met het bijgeleverde dioramaplaatje had je een volledige setting voor een kleine prijs. Ik denk dat daar velen mee gespeeld hebben in 'den tijd'.

Bedankt aan allen om dit 'simpel' kitje te volgen. ;)
 
Hey,

Allez, we zijn terug van wat weggeweest. :)
Mijn schilderopdracht is ten einde en we kunnen dan met een gerust geweten weer verder werken aan ons RUDD-ken.... :)
Wat hebben we ondertussen al uitgespookt, awel, de binnenkant van de Hanomag is gespoten en al basic-verweerd, wat filters leggen voor panzergrey (een, blauwe en een lichtgrijze voor wat contrasten) en een pinwash voor de hoekskens.... ;) dit allen met de gekende MIG washes en filters.
Aan de buitenkant hebben we al verder gewerkt aan de wielen. Eerst en vooral zijn de voorwielen aangepakt, de wielen losknippen van hun basis en een lichtjes verdraaien zodat er wat meer dynamiek ontstaat, dat staat altijd schoon op een klein dio....:8 Uiteraard versterken met een klein stukje koperdraad erin zodat het geheel toch iets of wat stevig is.
Vervolgens hebben we verder gewerkt aan de achtertrein. Alles is los gemonteerd zodat het geheel achteraf op het gemakske kan geschilderd worden. Zoals je zal zien op de foto's heb ik de originele 'rekkers' gebruikt (de tracks niewaar... :8 ).
Jongens, deze heb ik gelijmd met onze Gator Glue, en moet zeggen, wat voor goed spul is me dat.... knap dat er zoiets is op waterbasis. Enkel de 'draai' in de tracks rond het trekwiel heb ik met industriële secondelijm gemonteerd. Enkel zorgen dat de tracks goed kunnen uitdrogen waarbij wat gewicht in de schaal mag gelegd worden, letterlijk dan. Ik heb een kleine constructie gemaakt zodat de tracks goed aangesloten zijn op de wielen door het gebruik van gewichtjes. Hiervoor kan al een potteke met vloeistof dienen. :)

Aan het dioramaplaatje hebben we uiteraard ook al wat verder gewerkt, in die zin dat dit al gespoten is en geschilderd is. De bakstenen zijn stuk voor stuk geschilderd er op lettend dat er toch iets of wat variatie in zat in de stenen. Ik hoop dat dit toch goed gelukt is. De puinhopen zijn eveneens al onder handen genomen. Momenteel staat het geheel te drogen van de klir omdat er nog een decal op moet. Nadien kunnen we verder werken aan het opleggen van wat filters en washes zodat het wat 'vuiler' wordt. Nadien volgen nog de poeders, maar da's echt wel voor het laatst. :$

Allez, foto's,

binnenkant van de Hanomag,

attachment.jpg

de wielen en tracks,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en het dioramaplaatje,

attachment.jpg

attachment.jpg

en een overzichtje,

attachment.jpg


Voila se, er is nog wat werk aan, maar ik poog me echt te houden aan de RUDD-uitdaging. Plezant is het wel, eens zorgeloos te bouwen zonder u te moeten bekommeren over details enz.... :$ , ge ziet het wel, he, ik kan me houden om zonder al dat koper te werken... :wub:
 
Dikke proficiat Swaken, ge zijt een man met karakter...

We hebben het er zondag nog over gehad, pure nostalgie... deze heb ik als jonge snaak ook nog gebouwd.

Succes !

Groeten Rik
 
grote vooruitgang swa,poster wegwijzer en riool springen
al in het oog,hoe zit het met de open tijd van de gator
 
Prachtig om zien dat een RUDD toch mooi kan worden, zeker het ondergrondje laat dit al blijken.
Als de blink er uit is zal dit magnifiek zijn..
Tracks zijn mooi gevormd rond de wielen, alleen jammer dat de zijkanten nooit detail hebben hé ;)
 
Swaken,zalig man tees is echt historie maar met charme..!!

Grtz yves,
 
Hey,

Mercie jongens.
Indd, hij blinkt nog maar het komt door de klir die erop ligt. Er dient nog een decal op te komen op de muur, zo'n slogan zeg maar, en decals aanbrengen gaat iets beter op een blinkende ondergrond. Nadien kunnen we beginnen met verweren :)
Tot de volgende post....
 
Hey,

Allez, al terug met een kleine update :)
Verder gewerkt aan het dioramaplaatje in die zin dat het bijna klaar is. Kleine veranderingen zoals wat washes aanbrengen en wat roest aan het riooldeksel. Na het vernissen komen de pigmenten nog aan de beurt, maar da's wel wat voor later. :)
Ondertussen het dioramabasis afgewerkt in houtbeits. Ook dit is al afgewerkt.
Ondertussen schuren we verder aan het Hanomagje, zodat de naden weg zijn. En het is verd.... lastig met die opgegoten details. Maar we pogen ons best te doen om tot een mooi resultaat te komen ;)
Allez, foto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila, se, de volgende post zal er eentje zijn van het voertuigje zelf..... ;)
 
Dat muurtje oogt zeer realistisch, maar wat ik wel speciaal vind, is dat de plek waar het voertuig dient te komen er zo proper bij ligt. Of wordt daar nog aan gewerkt ?

Groeten Rik
 
Hey,

Rik, uiteraard moet dat nog vervuild worden. Stof zal daar primeren, maar ik wacht met deze poeders totdat het dioplaatje is vernist.
Vandaar dat het er iets of wat nog proper bijligt :)
 
We hebben er alle vertrouwen in, dit wordt weer een prijzenpakker !

Groeten Rik
 
Hey,

Terug van weggeweest :)
@Rik, we zullen wel zien wat het wordt, als ik ooit ga meedoen met dit.... dit is eigenlijk mijn tussendoortje (van enkele maanden al.... ) :)
en is zeker niet bedoeld voor wedstrijden. :$

Plots zie ik dat het al een tijdje geleden is dat ik hier nog iets heb gepost, shame on me.... ;)
Ondertussen is er al toch iets veranderd. Het voertuigje zit tezamen, is ondertussen al geschilderd in zijn camouflagekleur, en ja het heeft zo rondgereden (gecheckt via de boeken, wo. Signal Squadron). :P
Het heeft zijn basiskleur gekregen, zijnde panzergrey en daarna zijn tweede kleur, roodbruin. Alle basiskleuren zijn opgelicht met een lichtere variant van het basiskleur. Afplakken van de camouflage heb ik gedaan via kneedgom die gedraaid werd in worstjes, daarna uiteraard fijn spuiten. Aan de binnenkanten van de wielkasten is wat licht zand voorzien die de basis vormt voor het moddereffect.
Alle kleuren zijn beschermd met Klir. Decals zijn vanuit de sparebox. Daarna zijn een resem verweringstechnieken erop los gelaten. Zoals je hem nu ziet staan, staat ie in zijn vernisjasje. Nu rest mij enkel de pigmenten erop los te laten om het geheel nog wat aan te kleden zodat het er wat stoffig uit ziet.
Rest me enkel dan nog de figuurtjes te schilderen.
Allez, foto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit was voor het verweren van het model. De volgende foto's geven de weergave na het verweren,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila se, wanneer we wat tijd hebben kunnen we weet posten en verder doen met afwerken.
Ondertussen staat het nieuwe model ook al in de gedachten......
 
Top Top Top Swaken. Ook mijn eerste kit ooit was een matchbox... wel een vliegerke natuurlijk.
Ik heb je out-of-the-box kunstwerk al live mogen aanschouwen. Nog mooier dan op de foto's.
Helaas komen de prentjes die je hierboven hebt gepost niet door. Mss ne keer controleren.

RC-Heligroeten,

Nick
 
Mooi model met een aparte camo :)

@Blue Bird, hier zijn de foto's te zien, misschien eens een andere brouwser proberen?
 
Ziet er al goed uit hé Swaken en eens een ongewoon type camo, dat moet ook eens kunnen.
 
ongelofelijk hoe hard de camo veranderd (getemperd) wordt met de verwering. Heb je eventueel een korte samenvatting van het proces? kwestie van als ik nog eens tijd heb om te bouwen dat ik dan eens kan oefenen...
 
Mooie camouflage de kleuren zijn die een eigen inbreng voor de verwering lijken ze wel rood...😉
 
Hey,

Mercie voor de bloemen :$;)

Indd, ik heb eens gekozen voor deze aparte kleurcombinatie, ze bestaat zelfs in alleen het groene ook, ik kon dus nog kiezen, maar historisch gezien is het deze kleur voor dit voertuig.

@Silenoz, ik wil gerust mijn "geheimen" prijsgeven vandaar dat we ook op een forum zitten uiteraard. Hieronder vind je een deel van de tekst die ik steeds schrijf voor mezelf. Daar ik gedeeltelijk kleurenblind ben moet ik dit doen voor mezelf om te kunnen onthouden, alhoewel dat de HDD van boven in mijn hoofd nog wel goed werkt..... :nowink::8 allez, hoop ik dan toch :D
Ik hoop voor degene die het willen nabouwen / bootsen, dat zij hiermee genoeg hebben, anders stel maar de vragen natuurlijk.

Danny, indd, met de verwering lijken ze wat roder geworden, nochtans werd het roodbruin opgelicht met wat oranjeachtig kleur. Wie weet dat de verwering daar voor gezorgd heeft.... :wub:

Ik hoop dat het jullie aanstaat natuurlijk :)


" Beschildering van het model:

Zodra de body van het voertuig tezamen zit en de binnenzijde ervan is uitgewerkt, kunnen we starten met het voertuig te schilderen aan de binnenkant. Eerst en vooral wordt de binnenzijde ontvet en daarna voorzien van wat fijne laagjes Vallejo grondverf uit de reeks Vallejo Air.

De binnenkant wordt vervolgens geschilderd met Vallejo 995, German grey (panzergrey) om vervolgens op te lichten met een mengsel van Vallejo 994, dark grey met Vallejo 989, sky grey op een verhouding van 1/ 1. Dit dient men zeer fijn aan te brengen. Na droging brengen we een filter aan van MIG, P240, blue for panzer grey. Nadat dit is gedroogd brengen we met MIG pigmenten een fading aan met PO35, panzergrey fading. Dit zetten we nadien vast met aanstekkerbrandstof.
Nadien volgt terug een fijne filter van MIG P421, neutral grey for panzer grey, dit op de gedeelten die het meeste licht opvangen.
Schaduwen doen we met een dark wash van MIG. Een lichte drybrush met Vallejo 992, neutral grey vervolledigd de basisplaat.
De lederen zitbanken worden vervolgens geschilderd met Vallejo 950, black, als basiskleur. Oplichten voor de eerste keer gebeurt met Vallejo 941, burnt umber, in verhouding van 1 op 1 met de basiskleur, om nadien puur te gebruiken voor de tweede laag. Voor de derde maal lichten we op met Vallejo 941, burnt umber, met Vallejo 953, flat yellow, op een verhouding van 3 op 1.

De beschildering van het panzergrey herhalen we eveneens op de buitenzijde van het voertuig. Daar de buitenkant van het voertuig voorzien is van een tweetonige camouflagepatroon wordt er voor de camouflage enkele ‘worsten’ van kneedgom gedraaid om dit te spuiten. Het tweede camouflagekleur betreft roodbruin waarbij we met vallejo 982, calvary brown. Voor een lichte oplichting van dit roodbruine kleur mengen we op een verhouding van 3 op 1, Vallejo 982, calvary brown met Vallejo 824, german orange ochre. Een fijn laagje klir beschermt de beschildering en maakt dit klaar om de decals aan te brengen. De decals komen uit de sparebox, de deze van de kit zelf zijn echter niet bruikbaar. De uitlaatpot aan de linkerkant van het voertuig wordt vervolgens geschilderd in een roodbruine kleur, Vallejo 982, calvary brown. De carterpot onderaan schilderen we met Vallejo 950, black.

De rubberen onderdelen van de wielen van de achterste trein, met de banden van de voorwielen, schilderen we met Vallejo – Panzer Aces 306, dark rubber. Oplichten doen we lichtjes met Vallejo 992, neutral grey, met de drybrush-methode.
De tracks zelf worden geschilderd met Vallejo 822, German black brown. Nadien volgt een algemene pinwash met dark wash van MIG, uiteraard wat verdund. De opgebrachte tracks zelf drybrushen we met Hum 11, silver. In principe is dit te fel van kleur, doch door de verwering nadien met MIG standard rust, verdund uiteraard (2/3), en de vernislaag zullen deze afzwakken. Vervolgens brengen we een lichte wash aan van Vallejo 976, buff, om het stoffig aspect naar voor te brengen. Nadien worden eveneens nog pigmenten aangebracht die tevens op de dioramaplaat aan te treffen zijn, dit om het model in te blenden in het geheel.

Een lichte warm white wash van MIG volgt over het ganse model zodat de kleuren in elkaar overvloeien. Nadien kunnen we beginnen met het oplichten van het model op de details en deze daarna voorzien van enkele kleine beschadigingen aan de verf van het voertuig. Oplichten doen we met Vallejo 992, neutral grey. Variatie in het oplichten doen we met Vallejo 990, light grey, doch enkel voor de hele kleine details zoals bouten en scharnieren.
Kleine beschadigingen doen we met Vallejo 822, black brown.
Het vuil en aarde onderaan het voertuig schilderen we eerst met Vallejo 983, flat earth. Dit brengen we aan op verschillende plaatsen onderaan en in verschillende intensiteiten. Verder oplichten doen we met Vallejo 874, tan earth, dit eerder brushend, dus tussen drybrushen en schilderen, op de korrels omhoog te brengen.
Daarop kunnen we beginnen met het aanbrengen van MIG rainmarks.
Na drogen kunnen we met Vallejo 976, buff, zeer sterk verdund, een filter/wash aanbrengen op het onderste gedeelte van het voertuig en de wielen.

Machinegeweren schilderen we basis met Vallejo 950, black die daarna worden gedrybrusht met Hum 53, gun metal. De achterste handvatten schilderen we met Vallejo 948, golden yellow. Nadien wordt de handvatten verder bewerkt met raw umber olieverf om de houtimitatie te bekomen. Na het aanbrengen volgt een korte droogtijd om nadien terug af te wrijven zodat een lichte nerf ontstaat.

Na al deze bewerkingen brengen we een matte vernislaag aan met Vallejo matte vernis. Daarop kunnen we met een carismapotlood, grafiet, op frequent gebruikte plaatsen metalliseren.
"


Mochten er nog vragen zijn, shoot, maar let op, ik dien wel enkele dagen voor het werk op dienstreis te gaan, ik ga enkel vanaf zaterdag kunnen reageren. :wub:
 
bedankt voor de info.. ga het op mijn harde schijf opslaan ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan