Hoofdsponsor

1/25 Liebherr L586 2plus2 wiellader - schaal 1:25 [wip]

@ Mark: de bouten zijn bij de echte ook niet super-opvallend. Ik had misschien wel iets dikker papier moeten gebruiken om deze weer te geven. Ik zal ze meer dan waarschijnlijk nog wel onder handen nemen, maar dat zal eerder in de eindfase zijn.

@ Lassie: Bedankt voor de loftrompet, maar je moest eens weten... Eens te meer worden mijn "stalen zenuwen" MEGA op de proef gesteld. Ik ben nu echt aan het baggeren aan de overkapping van koeling en motor. KL***!!:zx11pissed::zx11pissed:!!!

In de Engelstalige versie van de instructies staat het volgende: "Some of the shells are longer or bigger because of backup, you should
cut them to the correct size after glueing them." :huh:
Het lijkt mij redelijk moeilijk om de onderdelen op maat te snijden nadat ze zijn verlijmd.
Enfin, ik ga nu alle onderdelen proberen samen te lijmen zoals ze zijn, om dan alle gaten en/of overlappingen beter te kunnen inschatten, op te meten, enz... Foto's volgen.
Zo hoop ik een 2e bouw (of een 3e:wacko:) van deze onderdelen wel tot een goed einde te brengen.

PS: op een Slovaaks forum heb ik 18 bouwtopics van dit model teruggevonden. Slechts 4 (waaronder de ontwerper) hebben het einde gehaald. Alle anderen hebben vroeg of laat afgehaakt, o.a. op het gebrek aan pasvorm. Jullie steun is dus meer dan welkom.

Nogmaals bedankt.
Tot de volgende zitting.
Joost
 
Je hebt mijn steun bij dezen, ik volg deze al vanaf het moment dat ik op het forum zit met grote bewondering maar ik bouw alleen in plastic dus weet geen enkel advies te geven. Ik hou het dus maar bij het uiten van de genoemde bewondering.

Laat jezelf niet kennen! :)
 
Op mijn onvoorwaardelijke steun kan je blijven rekenen Joost.
Ik ben er zeker van dat jij nummer 5 zal zijn die dit model tot een goed einde gaat brengen.
Aan de nodige doorzetting ontbreekt het je zeker niet.
Succes bij de verder zetting en bedankt voor de toelichting i.v.m. de bouten.

Mark
 
als je de resultaten ziet, zou je toch direct willen beginnen met papierbouw...

maar ik ga het toch maar niet doen... dit niveau is fantastisch.
Doe zo verder ;)
 
Hoi,

Zoals beloofd wat foto's van de testbouw van de totale motoroverkapping. Heb er niet veel tijd aan gespendeerd, maar weet nu toch min of meer waar de pijnpunten liggen.

Bij het middelste deel is het bovenstuk wat korter dan de zijstukken. Het bovenstuk moet dus wat langer en ik ga dat aan de andere kant doen.
attachment.jpg

Het achterste deel valt beter mee dan verwacht. Onderaan is het gewoon te lang, maar daarvoor bestaat een simpele oplossing: op maat afsnijden :D. Juist in de bocht overlappen de papierstrookjes. Ik moet juist nog eens uitzoeken of dat te vermijden is zonder dat de vormgeving er onder lijdt. Zoniet komt er veel schuurwerk aan te pas.
attachment.jpg

Eerste dry-fit op het chassis. De spleet tussen het voorste en middelste deel is geen probleem want dat blijkt ook in werkelijkheid zo te zijn.
Ik ga juist een extra strook in het voorste deel inbouwen zodat het geen open spleet blijft. Ik neem aan dat ook bij de echte daar een soort van rubber afsluitingstrook aanwezig moet zijn.
attachment.jpg

Voor de liefhebbers: een overzichtsbeeld.
attachment.jpg

Zo we kunnen dus beginnen aan de 2e bouw, hopelijk de definitieve.;)

Grts,
Joost
 
Joost, heb je al eens een berichtje aan Liebherr gestuurd met de vraag om documentatie over hun lader ?
Veel kans dat zij je alle benodigde info bezorgen.
Schitterend hoe je kunt zien waar je alles dient aan te passen en eenvoudig kan oplossen door af te snijden...
Succes met je tweede poging zou ik zeggen.

Mark
 
Mark,

Ik heb zowel bij Liebherr zelf als bij de invoerders in België en de ons omringende landen geprobeerd om info te krijgen. Ofwel krijg ik geen antwoord, ofwel wensen ze mij veel succes met 3 foto's.
Frustrerend :aargh4:!

Enkel een 2dehands handelaar (Meurrens Machinery) uit Lummen was zo vriendelijk om mij een 40-tal foto's van de L566 door te sturen. Dit is een iets kleinere versie maar zeer overeenkomstig met de L586 en dus zeker bruikbaar.

Ik ga wel nog proberen om afspraken te maken bij bedrijven die een L586 (of een kleinere L580 of L574) in bedrijf hebben om zelf foto's te nemen.
Ik ga daarbij zeker gebruik (of misbruik:$) maken van wat ik tot nu toe bereikt heb, om misschien een deur open te krijgen.
We zien wel...

Grts,
Joost
 
Poosje geleden dat ik hier nog weer eens was....is echt een top build hoor Joost!
Knap de wielen.

Voor de overlapping van de rondingen zou ik alleen de lipjes insnijden, losjes over elkaar leggen en met een scherp mes beide gelijk snijden.
Dan passen ze mooi in elkaar.( snap je?) Maar goed ik werk met een stuk dunnen papier, maar het is het proberen waard.

Fred
 
Hey,

Joost, met argusogen volg ik dit ..... ongeloofelijk man, een knappe prestatie, zeker in papier.... :)
 
Hoi,

Ik ben begonnen aan de definitieve (??:wub:) bouw van de motoroverkapping.

Het achterste deel blijkt na verder uitpluizen OK te zijn zoals het is. De later in te bouwen onderdelen zouden er voor moeten zorgen dat de spleet tussen het middenstuk en het achterstuk gesloten wordt.

Nu eerst de zijkanten van het middenstuk.
Om de rondingen zo correct en gelijkmatig mogelijk te houden heb ik een tooltje gemaakt waar het natgemaakte karton in past.
Schuurwerk zal er na montage sowieso zijn, maar ik hoop het op deze manier toch te beperken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Tussendoor pruts ik wat aan andere onderdelen en/of luister ik wat favoriete muziek.

Grts,
Joost
 
Ziet er goed uit Joost. Knappe mal die je hebt gemaakt met MDF ?.
Ieder stukje apart nat maken en in model laten drogen, dat is pas een geduld werkje...
Ik kijk al uit naar het vervolg (en dat wordt dan de andere zijde zeker ?)...

Mark
 
dit zijn toch weer knappe vorderingen.
Ik blijf je bewonderen voor je geduld om elk onderdeel meerdere keren te vervaardigen zodat de pasvorm perfect is .

doe zo verder, als iemand het kan ben jij het wel, schrijf nr 5 van de wereld op jou naam.

vgr
Marc
 
Niets dan absolute bewondering voor de realisatie van dit project. Man,man man wat een geduld heb jij!
 
Bedankt mannen. Er zijn natuurlijk veel soorten geduld. Als ik het zelf in handen heb, heb ik inderdaad eindeloos veel geduld. Als ik moet wachten op een bus de 2 minuutjes te laat komt, dan kan ik daar letterlijk "mijn kas in opfretten":aargh4:.

Ik heb ondertussen een beetje verder geneusd en ben tot de (hopelijk juiste) conclusie gekomen dat ik perfect kan bepalen hoe ik de pasvorm van het middenstuk moet aanpassen. Ik moet enkel "module 65" bouwen en in de bijhorende overkapping plaatsen. Het rood omcirkelde onderdeeltje bepaalt de juiste afmetingen van het aanpalende onderdeel.
attachment.jpg

En dus gaan we dat nu eerst in elkaar steken. En dan kunnen we hopelijk correct verder werken.

Grtz,
Joost
 
Joost, ik ben hier van geen enkel nut qua tips maar verdorie man, jij kan er wat van !
 
Hey,

Een week niks gepost, maar toch wel één en ander gedaan.

Verluchtingsroosters zijkant: Muggengaas gedubbeld (kleinere gaatjes) + gedrybrusht in zwart. Moet hier en daar nog wat worden bijgesneden, maar toch al een idee hoe het er zal uitzien.
attachment.jpg

Al een eerste aanzet van het motor-compartiment. Of het de koeling is of een radiator zou ik begot niet weten. Ik ben een echte analfabeet als het op automotive techniek aankomt.
attachment.jpg

Bij nameting kon ik bepalen dat de achterkant 2mm langer moest blijven. Op de binnenkant heb ik 80 gr. papier gekleefd en ik heb mezelf de luxe gegeven om lijmstripjes te laten om de zijkanten beter te kunnen verlijmen.
attachment.jpg

Hier dan de verlijmde motorkap. De ronding wordt later nog volledig verhard met CA-lijm. Dan kunnen alle oneffenheden worden weggeschuurd.
attachment.jpg

:17:
Wat blijkt: ook de breedte is niet echt OK. G*tvermilj**rde n*ndedj*!!!
Sorry voor mijn taalgebruik maar dit is wel balen.
En er zijn maar 2 oplossingen: herbeginnen of doorsnijden en een reepje weghalen.
Ik ga met het 2e beginnen en ergens snijden waar de groene stippellijn getrokken is. Als het lukt kan het alleen maar daar waar ik de stevigheid van de ronding heb, zonder dat de symmetrie wordt verbroken.
attachment.jpg

Op hoop van zegen.
Met de volgende post kennen jullie het verdict...:worried:.

Grtz,
Joost
 
Dat is inderdaad weer balen Joost. Dit model blijft wel op alle punten tegen werken en moeilijk doen.
Gelukkig heb je er weer al een oplossing voor, dus gaat wel goed komen jou kennende.
Ik blijf met de nodige aandacht volgen.

Mark
 
dat probleem ken ik als je alles heb uitgesneden en in een plakt dan blijk dat het niet overeen komt en dan is het balen van hoe los ik het op
dat kan ik me voorstellen dat je met woorden begint,het enege dat je dan kan doen is terug opnieuw begingen dat moet ik ook doen en dat is niet plezant
maar met een beetje moed lukt dat wel gewoon doorgaan niet opgeven jen bent goed bezig en het is prachtig werk
dus even op de tanden bijten
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan