Hoofdsponsor

1/25 Liebherr L586 2plus2 wiellader - schaal 1:25 [wip]

PaperShaper

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 nov 2011
Berichten
554
Hallo,

Dit is het te bouwen bakbeest:

attachment.jpg

attachment.jpg

Het papiermodel is een vrije download van op de website www.papermodelers.sk.
Een beetje naar onder scrollen en je vindt in de sectie "downloads" tal van interessante vrije downloads (dus geen piraterij).

Het is een kleurloos model en dus verwacht de ontwerper dat de modelbouwer dit model naar eigen goeddunken kleurt.

Nu enkel nog wat Slovaaks leren om de basisinstructies te ontcijferen:P. Voor de rest moeten de bijhorende plannen in 3D duidelijk genoeg zijn.

Tot later,
Joost
 
Dat is nogal een beest van een machine, succes met het bouwen van deze.
Ben benieuwd naar je verslag!

Fred
 
Geen alledaags model.
Ik volg in stilte, want ben niet zo thuis in papierbouw :nowink:
Suk6 alvast ;)
 
Ik sluit mij helemaal bij je aan Beyond.
Stilletjes op de achtergrond en dan maar leren...

Mark
 
Heb zonet het kitje afgedrukt:
- 1 pagina slowaakse instructies
- 29 pagina's onderdelen
- 2 pagina's sjablonen
- 20 pagina's schema's en foto's
- 2 pagina's decals

We zullen er dus een tijdje zoet mee zijn...

Hier de onderdelen:
attachment.jpg

En zo zien de schema's eruit:
attachment.jpg

Tot de volgende.

Grtz,
Joost
 
Hier volgen de eerste foto's van de bouw.

Deze foto's tonen het chassis van de "achtertrein"

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kunnen we beginnen met de bouw van het chassis van de "voortrein". Als alles goed gaat moeten deze 2 stukken mooi in elkaar passen en met behulp van een metalen staaf scharnieren t.o.v. elkaar.

Later meer beelden hierover.

Grtz,
Joost
 
Ziet er een sterke structuur uit (voor papier! ) Heb goed moeten kijken hoor, dacht eerst dat het hout was met een dun laagje papier :O
 
Is het geen hout tussenin ?????

Dit word weer een leuke om volgen

Davy
 
Dat ziet er inderdaad stevig uit.
Heb je hier 4 stukken karton van 1mm op elkaar geplakt? (4mm dik is wel lekker stevig:D )

Ben benieuwd naar de vorderingen.

Fred
 
Het is inderdaad 4x1mm karton op elkaar, en dus bijna zo hard als hout. Dat vergt wel wat snijwerk, maar voor de papierbouwers onder ons (mezelf incluis) is net dat zo plezant.
Een dezer komt het vervolg.

Tot dan.

Grtz,
Joost
 
Ben al even bezig geweest met de "voortrein" en heb hem voor de fun al eens aan de achterkant gehangen (zie foto1). Minder fun was het toen ik zag dat het voorste niet echt in lijn stond met het achterste (zie foto2):angry::angry:!!!


attachment.jpg

attachment.jpg

Het is zoals een vliegtuig waarbij de ene vleugel wat hoger uitkomt dan de andere...
En na wat zoeken en meten weet ik eigenlijk nog altijd niet of het nu aan het voorste ligt, of aan het achterste.

Ik ga het voorste herbeginnen, daarna misschien het achterste. Enfin, totdat het goed is, want als er een deel van de chassis scheef is riskeer ik later dat er een wiel de grond niet raakt.

Tot later.
Joost
 
Niet leuk, maar wel verstandig om het opnieuw te proberen.
Voordat je opnieuw begint zo ik wel eerst goed onderzoeken waarom ze niet uitgelijnd zijn, dit om niet weer dezelfde fout te maken;)

Fred
 
Mooie build tot dusver.

Zoals ik de constructie kan zien van beide onderdelen en de verbinding ervan
vermoed ik dat de gaten die gebruikt worden als scharnierpunt schuin staan t.o.v. elkaar.
Wat je misschien ter controle kan doen is beide stukken laten rusten op tafel en in de gaten een asje steken
om te zien of deze loodrecht staan.

Dikkie dik
 
In plaats van de hele constructie te herbeginnen, zou je toch ook kunnen het euvele gat dat niet in lijn ligt een beetje uitsnijden, zodat het meer ovaal is ? In de veronderstelling natuurlijk dat daar later niets meer van te zien is natuurlijk.
Wel een imposante stuk, heb ik overigens ook nog ergens op mijn harde schijf staan.
 
Ik heb het laatste deel volledig opnieuw aangepakt, en dit keer met maar succes:8.

Op onderstaande foto kan je zien dat de uitlijning tussen de 2 delen pakken beter is.

attachment.jpg

Om even de omvang van deze jongen weer te geven: enkel het chassis is al 26cm lang...
attachment.jpg

Tot de volgende.

Grtz,
Joost
 
Mooi, Joost.
En weet je nu waar het de vorige keer is fout gegaan?
Want als je het weet, kun je ervan leren, nietwaar?
 
Dat ziet er inderdaad beter uit. Ter lering van ons, mindere goden... waar zat de fout nu eigenlijk precies ?
 
Het lag wel degelijk aan het voorste deel. Door een staafje door de gaten van de achtertrein te steken zag ik dat daar geen probleem was, want mooi haaks op de rest.

De eerste keer heb ik ook beide modules apart in elkaar gezet zonder te controleren of of alle gaten wel goed overeen kwamen.
Ik had ook alle gaatjes apart geboord, en waarschijnlijk eentje iets te links en een ander een ietsje te rechts, met alle gevolgen van dien.

Bij de herneming heb ik die 3 onderdelen op elkaar gelegd en in één keer doorboord. Dan heb ik de 3 platen met een staafje aan de achtertrein bevestigd en zo de assemblage verdergezet (wat niet echt makkelijk ging wegens de omvang van het geheel + het feit dat beide delen scharnieren t.o.v. elkaar).
Maar het resultaat is er en nu kunnen we het voorste deel verder afwerken.

Tot later.
Joost
 
Mooi zo, ik kijk al uit naar het vervolg.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan