Hoofdsponsor

1/35 Leopard 2A6 [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind het alvast mooi die kleur. Als je een camonet wilt maken is verbandgaas daar ideaal voor. Eerst op lengte snijden, schilderen met watervaste verf dan onderdompelen in behanglijm en daarna draperen op je tank.

Grtz Bart.
 
Mooi resultaat voor je eerste AB keer. Ik zou ipv wit eens buff gebruiken om je groen lichter te maken.
Dit geeft een iets zachtere kleurovergang. Mss eens testen op een proefstuk en dan het verschil bekijken.
 
@Bart: ik heb inderdaad al eens liggen experimenteren met gaas, ik had het wel lichtjes anders gedaan: een papje maken met zo van die witte lijm voor kindjes (koste me 1 euro in de blokker) gemixt met water en groene verf... daar het gaas in onderdompelen en nadien draperen over je tank... Als het opdroogt wordt het erg hard en lijkt het best ok... ik heb ook een poging ondernomen om er kruiden in te doen, maar dat was niet zo'n succes... ik heb er een aantal foto's van, ik zal deze wel eens posten...

@DJs: bedankt voor de tip, ik ga dit zeker proberen want ik vond het kleurverschil eigenlijk ook net iets te veel, maar dit blijft dan ook een oefenwerkje waar ik erg veel met bijleren, dus volgende keer zal het Buff zijn :)

grtz
 
En we zijn verder gegaan... deze keer met de upperhull (ik denk toch dat dat beestje zo heet):

Eerst een poging tot preshading met de hand geverfd:
attachment.jpg

dan een eerste laag matt 65 green van revell:

attachment.jpg

lol preshading mislukt, niets meer van te zien lijkt me :p

een 2e poging tot modulatie dan:

een volgende laag met matt 65 gemixt met wit 06 (srry geen buff, moet daar eerst voor naar de shop, maar die tip neem ik zeker mee naar mijn volgend model:)

attachment.jpg

deze foto is getrokken wanneer hij nog wat nat was, vandaar sommige blinkende vlekken:

en nog een keer met nog wat meer wit bij:

attachment.jpg

en ik zie hier op de foto spatten... zie ik in het echt niet zo goed als hier maar toch... :( ik weet niet hoe dit komt...

en zo staat hij er nu bij:

attachment.jpgattachment.jpg

zoals je ziet heb ik aan de luikjes achteraan erg geknoeid, daar zie je later neits meer van, daar komt ook een camonet over :)...

ook de tracks kregen reeds een kleurtje:

attachment.jpg

tot zover...

Conclusie: Ik heb nog veel te leren ... ZUCHT :)
 
Toch ziet je Leopardje er al heel super uit. leuk om hem zo te zien opgroeien. Enkel bij de tracks heb ik wel een opmerking, het groen tussen de pathshoes lijkt me niet erg logisch, dit is puur metaal en wordt niet in een kleurtje gespoten.

Grtz Bart.
 
Je preshading zou ik in het vervolg ook AB-en omdat je dan zo geen harde lijnen hebt maar meer zachtere lijnen die uitvloeien in de breedte.
 
ik vind het een heel mooi eerste spuit beurt hoor . het begint er heel goed uit te zien 8)
 
@D-Day: ik heb nog eens in mijn referentiefoto's gedoken en je hebt gelijk (jammer want ik vond ze goed gelukt :p) maar in het echt zien ze er dus zo uit:
attachment.jpg
Waarbij mij opvalt dat zij ook redelijk beschadigd zijn... ik ga der eens goed over nadenken of ik niet het mes er in ga zetten.. De binnenzijde, hier op de foto te zien, is dat bloot metaal vanwege het vele contact met de loopwielen?

@Famo: de preshading komt er ook niet door, ik vermoed dat ik mijn verf wat dik heb gelegd... maar ik zal het volgende keer de preshading ook proberen te AB-en... ik was enkel bang dat ik geen fijne lijntjes zou kunnen AB-en...

@Amazone: bedankt :)
 
ik dacht dat die zwarte zooltjes dienden om de rupsen te sparen in vredes tijt omdat ze anders te snel slijten van over het beton te rijden en ze anders heel het straat kapot rijden.

en ze in oorlogs tijt er af gehaalt werden zodat de rupsen betere grip hadden.

of blijven ze er altijt aan , en kunnen ze er niet af ?
 
Neen hoor Amazone, in oorlogstijd blijven de Pathshoes erop. Ze worden wel om de zoveel Km vervangen. Ze dienen eigenlijk om de rups zelf een beetje te sparen van slijtage. Bij Russische tanks heb je bijvoorbeeld geen pathshoes.

Sheriff, de binnenzijde is inderdaad bloot metaal, slijtage door de baanwielen. Ook leuk om te weten dat de pathshoe eigenlijk grotendeels aan de buitenkant zit, ze worden erin geklopt door de crew zelf, een hels karwei hoor.

Grtz Bart.
 
Ook leuk om te weten dat de pathshoe eigenlijk grotendeels aan de buitenkant zit, ze worden erin geklopt door de crew zelf, een hels karwei hoor.

Zo hebben ze ook iets te doen é ;)
 
@D-Day bedankt voor de info :) aan de patshoes wordt nog gewerkt...

Thans een poging ondernomen tot camo... Ik ben er niet erg tevreden over, maar het is dan ook mijn eerste project en voornamelijk bedoeld om te leren...

Eerst bruin, waarbij ik een grote fout gemaakt heb, jammer genoeg pas ontdekt nadat ik reeds alles opgespoten had... Zo ging het:

-Vele vele potjes verf naast elkaar.
-De juiste bruintint zoeken
-En vinden...
-Deze naast één tint lichter zetten
-en bij het begin het verkeerde potje nemen...

Hier heb ik stuk per stuk afgeplakt en gespoten met dit als resultaat:
attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg

Ondanks de foute verfkeuze, en ondanks een paar kleine foutjes vond ik dit resultaat meevallen...

Dan moet er zwart opkomen... Hierbij heb ik eerst alles afgeplakt (niet zo simpel eigenlijk)... en matzwart gespoten, met dit resultaat:
attachment.jpg

Hier ben ik helemaal niet tevreden van: door de hele hoop plakband bij het afplakken, die af en toe loskwam, had ik een hele hoop overspray... Nu heb ik er nog eens referentiefoto's bijgenomen...
attachment.jpg

En zoals je ziet (ook op andere foto's te zien) het zwart is op 1/1 ook niet al te secuur aangebracht, dus ik kan met de borstel naar believen bijtoucheren... Denk ik...

Conclusie:
-Foute bruintint (in het echt valt dit iets minder op dan op foto)
--> Hoop ik op te lossen door een paar washes er over te zetten...
-Veel overspray, slechte aanbreng van zwarte camo
-->Bijtoucheren

Zo: Hou jullie vooral niet in, zo leer ik het immers!

Grtz Sherrif
 
foute bruintint. mmmjjjaaaa.... vind het persoonlijk zelfs goed uitkomen met de andere kleuren. ik zou het zo laten. Is iets speciaals.

overspray : niet te veel aan morrelen want er komt al een serieuze grote koepel op die veel zal wegsteken. Dan nog enkele washes en dusting er op en ik denk dat ge er niet veel meer zult van zien van je overspray en minder gespoten/geverfde delen.
Wat je kan doen om heel lichtjes bij te werken is een beetje drybrushen met de verf die je gespoten hebt. Wel opletten dat ge de boel niet om zeep helpt. Niet zeker van je stuk...... niet doen dan.
Afplakken met tape zorgt voor die problemen, spreek van ondervinding.
 
Ik vind het bruin toch redelijk overeenkomen met de werkelijkheid. Ik zou daar verder niks aan veranderen, alles verdonkert trouwens nog een tint bij het verweren.

En de overspray, dat zijn fouten die ge niet moogt goedpraten door te kijken naar het grote voorbeeld. Als het de bedoeling is van scherpe randen dat probeert ge dat zo goed mogelijk na te streven. Maar zoals Famo zegt, één en ander kan nog verbeteren (verdwijnen) tijdens het verweren. Of zit onder de toren.

En ik citeer nogmaals Famo : niet zeker van je stuk...niet doen dan.

Verder vind ik het wel een zeer geslaagd model, tot hier toe. Ben je in die ene hoek van de toren geen vlek vergeten ? Lijkt me daar wat kaal.

Groeten Rik
 
Ik vind het bruin toch ook goed hoor, zoals Rik zegt het zal nog verdonkeren bij het verweren.

Gtrz Bart.
 
@Famo: Idd de koepel neemt veel zicht weg, moet ik alleen zien dat ik die niet verknoei eh :) Ik ben ook niet echt zeker, dus ik laat het zo. Mja die tape had net te weinig 'plakkracht' waarbij hij erg lastig was aan te brengen... Ik had hier ergens gelezen dat het best was dat hij niet hard plakte omwille van het lostrekken van verf, maar met alle hoekjes en kantjes op het model was dit dan weer lastig om hem goed te kleven. Bij het bruine heb ik andere tape gebruikt en deze werkte eigenlijk vele beter...

@Rik: De overspray wou ik niet goedpraten, ik wou het bijwerken met het penseel omdat op het origineel ook duidelijk borstelstrepen te zien zijn, maar ik ga nu eerst de koepel afwerken en deze plaatsen en eens kijken of het nog zo hard opvalt... Moet ik natuurlijk wel zorgen dat de koepel beter is :).
In de hoek was ik geen vlek vergeten, maar nu dat ik het zo nogmaals bekijk (na je opmerking) lijkt het me inderdaad of er daar nog eentje bij mag... dit is dus nog te doen

@Bart: ik hoop het en na nog een aantal keer bekijken valt het redelijk mee :)

Nog een vraagje: Welke verfjes mengen jullie om een realistische metallook te verkrijgen. Dit om de tracks te schilderen, deze had ik eerst het camogroen gegeven, maar zoals terecht opgemerkt strookt dit niet met de realiteit.
 
Voor een metaalschuin gebruik ik meestal Raw Umder olieverf gemengd met een beetje Silver van Humbrol. Dan goed grybrushen.
Ik zou de tracks eerst een bruine roestige tint geven en dan drybrushen met het boven vermelde mengsel.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan