Hoofdsponsor

1/35 Leopard 2A6 [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Sheriff

Guest
Hello folks,

Wegens een tijdje zonder pc gezeten heb ik hier niet veel meer gepost. Sinds kort ben ik weer in het bezit van een computer.

Hier een nieuw projectje van me. Het vorige projectje, PzKpfw ausf. H in schaal 1/72 is met een boogje de prullenbak in beland vanwege te kleine schaal en te weinig ervaring van mezelf. Voordat ik deze heb weggegooid heb ik er wel veel van geleerd.

Dus tijd voor een nieuw project. Een moderne tank nu: De Leopard 2A6. Waarom? Wel dat is het resultaat van een vriendin die je heel graag ziet maar niet weet welke voertuigen in WOII meededen en dewelke niet. Maw, dit is een kado'tje. Daar ik nog altijd veel oefening nodig heb, zeker met het project dat ik in gedachten heb, ben ik hier met veel plezier aan begonnen.

De Leopard dus:

Een moderne, in veel landen gebruikte tank. Deutsche Grundigheid ten top. Een crew van 4 bestuurt dit 1500 pk sterke monster. Met een gewicht van 57 ton kan hij best niet over je tenen rijden. In 9 seconden draait de turret 360° en met een snelheid van 68km/h zul je al snel moeten lopen om dit gevaarte te ontlopen.
Klimmen helpt ook niet echt want dit voertuig neemt hellingen tot 60°.

Een 120mm kanon en een 7,62mm torendakmitrailleur zorgen voor de vuurkracht.
Voorts nog verbeterde bescherming tegen mijnen, rookgordijnen enz, enz.

Eerst enkele 1/1 foto's. Het voordeel van een moderne tank is dat het internet vol zit van referentiefoto's :)

De Duitse versie:

attachment.jpg

De Griekse versie (deze kleuren vind ik machtig!):
attachment.jpg

Dan mijn versie :)... De doos:
attachment.jpg

En al wat plakwerk later:

attachment.jpg

De loopwielen die aan het drogen zijn na een ontvettend badje:
attachment.jpg

En een poging tot het zelf maken van een staalkabel met haak gezien het feit dat deze bij de doos door M stuk is gegaan:

attachment.jpg

De haak zal niet gebruikt worden daar ik gezien heb dat het andere ringen zijn waar deze mee bevestigd is.

Als laatste nog een foto'tje om te laten zien dat de details van Revell toch wel mooi zijn. Hierbij een poging tot het zelf maken van een handvat:

attachment.jpg

Zo dat is het tot nu toe... tips altijd welkom daar ik nog steeds een beginner ben die tracht bij te leren. Dit model is zonder PE daar ik voornamelijk wil oefenen op AB, washes, drybrushen, ed...
 
Lekker gestart :)
Die Griekse versie is inderdaad eens iets anders qua kleuren...

Om je kabel te maken kan je de haken gebruiken uit de doos. Je snijd de kabel mooi af en met een fijn boortje kan je de bevestiging van de haak een beetje uitboren. Daar kan je dan je eigen kabel in bevestigen...
 
En als je iemand kent die gitaat speelt, oude snaren zijn ideaal als vervanger voor kabels op voertuigen.
 
Eén van de prachtigste hedendaagse tanks, deze ga ik zeker mee volgen. Als je foto materiaal wilt ik heb z'on kleine 2000 fotos van deze tank, Met of zonder camouflagenetten, de A4, de A5 of A6 en zelfs al de A7+ versie. Je laat het maar weten hé.

Gzrt Bart.
 
machtig beest dat ge hier maakt
 
@Modelbouwerke, jammer genoeg ken ik geen gitaarspelers, maar toch een leuke tip.

@Bart, ik heb zelf redelijk wat referentiefoto's (geen 2000 maar toch ;)). Ik ben inderedaad aan het overwegen om hem met camonetten te doen. Of als mijn schilderwerk wat mislukt kan ik hem zo doen:

attachment.jpg

@Famo, inderdaad een beestje, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar WOII is dit best wel een leuke kit om doen. En ik kan alle oefening gebruiken :)
 
vraagje (zo zullen er wss nog vele volgen): Welke primer raden jullie zoal aan? ik heb nu deze:
attachment.jpg

Maar ik ben er helemaal niet tevreden mee. Hij is erg moeilijk te doseren. Bijgevolg krijg ik soms veel te veel primer op een oppervlak. Ik heb er juist de loopwielen meegedaan, maar het resultaat bevalt me niet geheel. Als ik de spuitbus volledig induw krijg ik een enorme stroom aan primer en als ik deze zachtjes induw krijg ik spatten...

Ik heb dan maar volledig ingeduwd en de loopwielen er snel doorheen gehaald om zodoende een dunne laag te creëren wat er voor gezorgd heeft dat na 14 loopwielen mijn busje leeg was...

Het kan aan mijn (gebrek aan) techniek liggen... vandaar mijn vraag zijn er betere? zoja welke kan ik best in huis halen, of moet ik gewoon nog heel veel oefenen?
 
met een spuitbus spuiten is normaal geen zo'n groot probleem. Goed schudden, daarna je te spuiten stukken klaarleggen, je spuit compleet naast je stukken houden, zodat je begint met naast je stukken te spuiten en dan in een vloeiende beweging erover passeren (20-30cm van je stukken ongeveer) en pas nadat je het laatste stuk gepasseerd bent stoppen met spuiten. paar keer herhalen totdat alles gespoten is. Gewone primer van Motip is ook goed, en minder duur ...

Mooie tank, en ik denk dat die volgens de laatste foto heel moeilijk overtuigend te maken is...
 
Primers , de eeuwige dikke miserie
 
Er zijn beter en minder dure primers die je kan gebruiken zoals Silenoz al aangeeft. Motip is er één van, maar de primers die je in de Gamma of Brico vind zijn ook heel goed. En er is ook een goede primer in de Action die zeer goed van prijs is.
 
Je primerverf in een bokaal spuiten, wel afschermen met een doek tegen de nevel.
De verf opbrengen met de airbrush zorgt ervoor dat je veel beter kunt doseren.

Een mooi project. Natuurlijk jammer als je een hedendaagse tank cadeau krijgt en je voorkeur naar WWII uitgaat. Een tip : ik laat altijd een verlanglijstje "rondslingeren", zo voorkom ik 'ongewenste' cadeau's.;);)

Groeten Rik
 
Hmm, ik ga mee eens een aantal primers aanschaffen en testen dewelke me het meeste bevalt.

@Rik: leuke tip, deze ga ik eveneens proberen, hoewel het me een smoswerkje lijkt ;). En tjah, WWII heeft mijn voorkeur, maar hoe meer ik aan de Leo werk hoe leuker ik hem ga vinden. Heb ondertussen ook een dio'tje in gedachten, maar eerst dit monster afkrijgen..

Vandaag een regenachtige dag, dus heel de dag wat plakwerk:

Zo staat hij er nu bij...
attachment.jpg

Voorkant:
attachment.jpg

wat details aan de bovenkant, schopjes, handvaten ed...
attachment.jpg

Btw, dryfit, dus kan er nog af :)
attachment.jpg

Ik heb wat lopen prutsen met de spiegels en zilverpapier.. De spiegels wordenplatgelegd, dus je ziet er toch niet veel meer van:

attachment.jpg

Ik moet zeggen dat op foto er veel meer rimpels in staan dan dat ik in het echt zie.. moet ik nog zien aan te passen...

Tevens zie ik op foto dat er nog wel wat schuurwerk aan de Leo dient te gebeuren... Lots of things to do...

Tot zover een dagje plakken...

grtz Dave
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een vraagje aan de kenners:

De loopwielen: op sommige referentiefoto's lijken deze geheel uit dezelfde kleur, zonder rubberen loopvlak...
attachment.jpg

en op andere (hier een close up) zie je duidelijk een rubberen loopvlak:
attachment.jpg

attachment.jpg

Zijn er twee variaties? of is het rubber meegespoten bij sommige Leopards?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal wel liggen aan de belichting van de foto, het zijn wel degelijk rubberen loopwielen op de eerste foto.

Wel prachtige referentiefoto's die je toont, ze zullen je nog goed van pas komen eenmaal je aan het verweren bent...

Groeten Rik
 
Zoals Rik zegt, ze zijn wel degelijk van rubber hoor. Nomaal gezien altijd zwart/grijsachtig. Trouwens een mooie griekse Leopard.

Grtz Bart.
 
@rik: ik heb erg veel van zulke gedetailleerde referentiefoto's, kan inderdaad nog wel van pas komen, hoewel ik sterk twijfel of ik het ooit zo goed ga kunnen namaken, het gaat mijn eerste keer zijn ivm verweren en weatheren ed, nuja zorgen voor later :)

Hmm, rubber it is...

@Beyond, bedankt voor de link, ik heb het bekeken en ga het morgen eens proberen...

laterz,

Dave
 
Na mijn werk nog eens te aanschouwen was ik er toch niet echt tevreden over. Temeer daar dit vooral oefening is, hoewel ik toch graag een mooi resultaat wil neerzetten, besloot ik een deeltje opnieuw aan te pakken. Het gaat over dit (het luikje):
attachment.jpg

Revell had dit voorgegoten in de gehele fender. Deze moest dan op de 'body (?)' van de tank komen... De pasvorm was hier echter echt niet mooi te noemen.

Fender met het luikje:
attachment.jpg

daar was ik dus echt niet tevreden over... ik heb hier de meesters aan het werk gezien en ik dacht dat kan ik ook (zij het minder goed :)))
Snijden maar, wat messingstaaf en dit resultaat:

attachment.jpg

Ook hier was ik niet helemaal tevreden over, de maat paste niet, dus vijlen en schuren en schuren en opnieuw.. na een hele avond dit resultaat:
attachment.jpg

en om een idee te geven van de grootte:
attachment.jpg

Conclussie: ik heb nog 3 luikjes om te oefenen en tot een beter resultaat te komen, best wel leuk om iets aan te passen, maaarrr... damn veel respect voor de meesters hier op dit forum die dit altijd op hun modellen doen met veel beter resultaat...
 
Goeie moed Dave, de 'meesters' zijn ook ooit op deze manier begonnen.;)

Aan beginners zeg ik steeds : de "Durf" om de zaag in je model te zetten is reeds het halve werk voor een goed resultaat !
De andere helft is dan fijn en secuur werken en streng zijn op je eigen werk, niet te vlug tevreden zijn.

Je bent dus al over de helft : het werk is aangevat en wat je toont mag zekers gezien worden !

Mooi werk, doe zo voort.

Groeten Rik
 
Zoals InFlandersFields reeds komt te zeggen, het begin is gemaakt.... :)
En de verbetering is er altijd, is het niet op je model, dan wel in je manier en ervaring van bouwen.
Wat je anders nog kan proberen, is je onderdelen uit stukjes plastic te snijden voor je de onderdelen van je model aanpakt. Op die manier kan je vergissingen herstellen door gewoon een nieuw stuk te scratchen. Ben je dan tevreden, dan kan je het onderdeel op je model vervangen door je eigen onderdeel ;)
En hoe meer je dit zal doen, hoe makkelijker het je zal afgaan ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan