Hoofdsponsor

1/35 Leopard 2A6 [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt, het mes in mijn model zetten was een angstig moment... maar achteraf gezien ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik ga het wel opnieuw maken, ben niet geheel tevreden, zeker niet over de scharnieren. En nu we toch bezig zijn ga ik proberen wat meer detail er in te krijgen... We zullen zien of het lukt.. maar ik doe het wel op Beyond zijn manier, kan ik veel meer via de methode trial en error te werk gaan... To be continued...
 
Ik vind het in iedergeval zeker niet slecht hoor.

Grtz Bart.
 
En als je iemand kent die gitaat speelt, oude snaren zijn ideaal als vervanger voor kabels op voertuigen.
Je kan ook fietsremkabels gebruiken, zijn die te zwaar dan gebruik je staalkabeltjes die sportvissers gebruiken... die bestaan in diverse diktes, je moet ze wel eerst ontladen en ze van hun plastic jasje ontdoen.. maar dat laatste gaat meteen met het verhitten om ze minder stijf te maken. je brand de plastic weg en stookt de kabeltjes roodgloeiend en laat ze langzaam afkoelen, daarna plooi en buig je ze zoals een ijzerdraad... de structuur hiervan is net dezelfde als van een zware staalkabel.
Maar dat "ontladen" moet je ook doen met stalen gitaarsnaren en fietsremkabels. (Wel opletten met gitaarsnaren, bij sommigen zit er nylon tussen verweven)!
Die visserskabeltjes gebruik ik al jaren voor mijn sleepkabels. Dergelijke kabeltjes koop je op een spoel in elke winkel die vissersgerei verkoopt en het niet eens zo duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een keer dat ge begint te snijden en te zagen in je model dan is dat het teken dat je wel steeds een beetje verder wil gaan qua details. Gewoon rustig aan, want scratchen kan wel eens serieus tegengaan en opnieuw beginnen is evident (en het gevloek erbij ook)
 
@Walesha: Bedankt voor de tip, heb zojuist fietskabels voor versnelling gaan halen. Deze zijn nog iets fijner dan standaard remkabels.

Vraagje: Als ik deze op maat wil snijden, moet ik deze eerst 'fixeren', of hoe heet dat met de soldeerbout en wat tin, ik heb schrik als ik er anders de schaar (tang) in zet dat deze gaan uitrafelen. Of zijn er andere manieren (bv met superglue?).

@Famo: ja idd, ik ben niet echt tevreden over mijn poging, maar ik heb hem toch gepost omdat je dan altijd goede raad krijgt hier :).. Ik ga morgen plasticcard halen en opnieuw proberen. Ik ga er ook de sluitstukjes, of hoe heet dat (het stuk waar je een slot kunt doorsteken) bij proberen te scratchen en dit met heel kleine U-profieltjes. Dit zal waarschijnlijk met veel gevloek gepaard gaan, maar ik hoop dat ik uiteindelijk met trots hier een foto kan plaatsen :)... Het is veel gepruts aan een klein stukje, maar het geeft meer voldoening dan gewoon je model in elkaar plakken...
Ben ook aan het smeren met Putty geslagen. We zullen zien hoever ik kom. Tenslotte blijft deze LEO voornamelijk een oefening!

Grtz Dave
 
@Walesha: Bedankt voor de tip, heb zojuist fietskabels voor versnelling gaan halen. Deze zijn nog iets fijner dan standaard remkabels.

Vraagje: Als ik deze op maat wil snijden, moet ik deze eerst 'fixeren', of hoe heet dat met de soldeerbout en wat tin, ik heb schrik als ik er anders de schaar (tang) in zet dat deze gaan uitrafelen. Of zijn er andere manieren?
Grtz Dave
Om het rafelen tegen te gaan kan je ze idd proberen te vertinnen, bij sommigen lukt dat, maar als je ze eerst ontlaad door ze roodgloeiend te maken (bvb op het gasfornuis) zijn ze al zachter en kan je ze normaal gezien met een scherpe kniptang mooi afsnijden, nadien de "kopjes" een beetje vertinnen.
Die staaldraden zijn nogal taai, gebruik geen electronica-zijkniptang waarmee je de stukjes van de kader afknipt want ze gaat met die staaldraad onherroepelijk naar de knoppen!
 
Ik zit zeker niet stil, maar niet alles is waard om op de gevoelige plaat te leggen...
Gaandeweg kom ik wel wat problemen tegen. Dit ligt waarschijnlijk wel aan mij, maar problemen zijn er om opgelost te worden en eerlijk.. hoe meer problemen ik tegenkom, hoe meer plezier ik aan dit kitje beleef :worried: ..

Eerst wat plakken aan de voorkant van de LEO:
attachment.jpg
Ik zie op foto dat ik een kanjer van een lijmvlek heb, deze wordt nog aangepakt.

Vraagje aan de meesters: de stukjes reservetrack hebben een circeltje in het midden. Ik heb hier al enorm op liggen schuren en als je met je vinger over voelt dan voel je niets. Ga je dit nog zien bij het schilderen?

Volgend probleem dat ik tegenkwam:
attachment.jpg

stukje 76 past absoluut niet, NO WAY :wtf:

Ik heb hier geen foto's van, maar ik vermoed dat het wel aan mezelf lag. Na vele momenten van frustratie dan maar de putty erbij gehaald.. VEEL putty:
attachment.jpg

en nog putty:

attachment.jpg

en schuren met p400, p1000 en ik ga nog met p2000 erover.
Op de foto zijn twee 'putjes' te zien, die zie ik in het echt niet...

Ik had nog nooit putty gebruikt, dus ineens maar verder gegaan met het gebruik... Mijn luikjesprobleem van vorige keer... Dit op een andere manier proberen op te lossen. Het probleem was de pasvorm, een enorme kier lachte me toe... dus PUTTY!!!
attachment.jpg

en schuren... Momenteel lijkt het allemaal wel een boeltje, maar ik vermoed dat dit nog wel goedkomt met het wassen en schilderen...
owjah, handvaten worden standaard vervangen door messing, vele mooier..

Dan een testje om te zien of ik de 'periscoop?' een realistisch kleurtje kon geven:
attachment.jpg

Ergens gelezen dat je een dikke druppel clearblue moet laten vallen.. Niet zo geslaagd... When at first you don't succeed, try again:

attachment.jpg

Deze twee lijken er al beter op (denk ik)..

Dan maar de loopwielen in een zwart kleurtje gezet:
attachment.jpg

attachment.jpg
Ohja, ze blinken nog wat fel, maar het is zopas geverfd...

Eigenlijk een van mijn eerste keren spuiten met de airbrush :worried: maar het ging wel lekker.

Ik heb ook een paar gepoogd te schilderen met een penseel:

attachment.jpg

en nu wederom een vraagje, de kleur is in real life totaal anders, het grijze is vele groener (lang niet de goede kleur, maar wel vele beter dan de foto), zijn er kenners van digitale fotografie die me kunnen hulpen met instellingen? Ik heb een Caonon EOS 1100D waar ik mee lig te klooien.

nog een poging:
attachment.jpg

Dit komt dichter in de buurt, het is (veel te) donker in het echt maar op foto lijkt het haast zwart. Hoewel het echt wel groen is... Nu ja de kleur klopt alles behalve dus blijven proberen zeker :) . Dat zal zowat het moto tijdens deze hele build zijn. Blijven proberen :), maar we have JOY we have FUN...


Grtz Dave
 
Toch mooi gelukt die baanwielen, ik werk mestal omgekeerd, eerst de basiskleur van de tank op de wielen en dan het rubberen loopvlak schilderen met een fijnpenseel. Ik kies deze methode omdat dat rubbenloopvlak fijner is dan de rest.

Grtz Bart.
 
@Bart, je hebt gelijk, daar ben ik ondertussen ook achter.. wat laat natuurlijk nu ze allemaal in het zwart staan :tongue:

Misschien dat ik ze wel allemaal overspuit... we zien nog :)
 
Lekker bezig Dave.
Ben zelf ook nog heel erg aan het experimenteren, maar aan die airbrush raak je snel verslaafd :).
 
Zou ik ook doen, je hebt dan nog een voordeel bij, je hebt al preschaduw door het zwart.

Grtz Bart.
 
Zo zie je ieder doet het op zijn eigen wijze. Wanneer ik wielen heb met rubber dan zijn ze toch al in het zwart gespoten (preshade), ik plak dit dan af. Wel een monnikenwerk, afhankelijk hoeveel wielen hé. :P Nog een klein beetje bijwerken met het penseel, klaar. Ziet er verder een nette build uit.
 
Foto's tonen soms de situatie anders dan ze in realiteit is, goed bezig zo te zien, en het feit dat je fun hebt is het belangrijkst (hier ging ik zelf de mist in door m'n ontevredenheid die steevast de kop opstak).
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de meesters: de stukjes reservetrack hebben een circeltje in het midden. Ik heb hier al enorm op liggen schuren en als je met je vinger over voelt dan voel je niets. Ga je dit nog zien bij het schilderen?

Ik ben zeker geen meester maar ik zorg dat deze cirkeltjes altijd weg zijn, want meestal komen ze er toch door als alles geschilderd is . Ga je dan ook nog eens dry-brushen dan durf ik met zekerheid zeggen dat ze nog beter tevoorschijn komen. Een simpel testje is de volgende. Ge neemt je scalpel en gaat met de punt van het mesje over het randje van het cirkeltje. Wel in dwarsrichting ttz. je neemt het mesje in je hand om te snijden maar gaat van links naar rechts. Dus meer een schraapbeweging ipv een snijbeweging.
Deze beweging doe je ZEER LICHTJES over het randje van het cirkeltje terwijl je je scalpel losjes vasthoud . Voel je een hindernisje dan zal je het zeker zien. Met dat truukje kan je veel beter voelen dan met je vingers.

Er ook voor zorgen dat je overtollige putty mooi weggewreven is of het zal zichtbaar worden nadat de verfwerken en verwering gebeurt zijn.

Het zijn maar enkele tips
 
Mja, ik ben ook gene meester :) Maar, weet wel dat je ondergrond idd perfect moet zijn.
Tenslotte is het niet de bedoeling om de verf dik te gaan leggen en die als putty te gebruiken :D
Daarmee bedoel ik dat je op de duur veel te veel verf zou moeten gebruiken om het niveauverschil te gaan wegwerken.
Beter nog wat bijschuren, komt het eindresultaat ten goede :)
Alvast mooi gedaan

mvg

Patrice
 
@Gunit, ik ben zeker ook niet altijd tevreden, maar dan proberen we gewoon opnieuw, waarbij ik mijn werk absoluut niet wil vergelijken met jouw werk.. Dat is/was een heel ander niveau

@Famo, ik weet zeker dat velen hier op het forum jou wel als meester bezien hoor, maar bedankt voor de tips, ondertussen zijn de circeltjes weg :)

@Evel-Knievel: het verven heb ik nog wat schrik voor, dus kan de ondergrond idd beter maar wat vlakker zijn. Ik heb al vele schuurmomentjes achter de rug :)

Het plakken is bijna voltooid. Hier een dryfit met de loop... Best wel een impressionant beestje. Ik vermoed dat je die loop niet in de 'muil' wilt kijken!
attachment.jpg
attachment.jpg

en zoals gezegd de circeltjes zijn weg:

attachment.jpg

En het gaat voorruit, maar dan traagjes :) Juist heel de avond bezig geweest met dit:
attachment.jpg
maar dan wel x4:
attachment.jpg

Ook de tracks hebben reeds een dryfit gehad, maar hier ben ik foto's van vergeten te trekken... das voor de volgende update...
 
Mooi werk hoor, en inderdaad je wilt dit beestje zeker niet in de muil kijken. Het is trouwens één van s'werelds beste tanks hé.

Grtz Bart.
 
Mooi werk laat je zien.

Die rookgranaathouders zijn in het echt ook niet zo groot, op de Leopard I paste er trouwens net een blikje bier in :).

Op de laatste foto met die loop zie ik trouwens nog een naadje lopen.....
 
Die rookgranaathouders zijn in het echt ook niet zo groot, op de Leopard I paste er trouwens net een blikje bier in .

lol dan krijg ik altijd zin om dat na te maken :p, iemand weet van heel erg kleine blikjes ? :)

Op de laatste foto met die loop zie ik trouwens nog een naadje lopen.....

weet ik, aan de loop is nog schuurwerk... Maar ik heb al zoveel geschuurd dat ik eerst even mijn model in een sopje ga steken, dan zie ik het weer wat beter, nu zit er overal veel stof op en in...
 
Ziet er zeer netjes uit, Sheriif.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan