Hoofdsponsor

1/35 Leopard 2A6 [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Evel-knievel: bedankt voor de link... Zeer interessant, maar ik had al besloten om hem in een dio te zetten waarin hij 'rijdt' (althans dat is de bedoeling) dus daar past het blikjes verhaal niet in :p

@Swa: bedankt en ik doe mijn uiterste best... Het is verre van perfect, maar ik heb wel het gevoel dat ik veel bijleer... al doende leert men, of hoe zegt men dat :)

En weer wat verder geprutst aan de LEO... ondertussen staat de upper-hull in een ontvettend badje en morgen wordt deze geprimed!

Verder gewerkt aan de staalkabels... Ik ben een beginner, dus uitleggen hoe ik iets doe is misschien wat gek, maar misschien is er ergens op het wijde web een andere beginner mee gebaat.. Wat heb ik gedaan:

Op aanraden van Walesha heb ik dit gekocht: attachment.jpg

Kost minder dan 3 euro en komt goed uit qua schaal. De versnillingskabel is iets fijner dan een remkabel...

LET OP: dit niet knippen met een standaartkniptangetje want dit is eigenlijk een staalkabel in het klein, maar wel verdomd stevig... dus een goede stevige kniptang is wel vereist...
Vervolgens meten we met behulp van een koordje hoe lang het stuk moet zijn, de staalkabel zelf is voorlopig veel te stroef om te gebruiken om te meten... let er wel op dat er nog 'ogen' aan moeten, dus dit trek je af van je lengte...
Alvorens te knippen, het te knippen stuk goed verwarmen boven een (gas)vuur tot het roodgloeiend is...
Je kan het gerust meerdere keren verwarmen, achteraf, zeker na een paarkeer roodgloeiend te hebben gestaan is de glanzende kleur weg. Waarom dan verwarmen, wel dan is hij perfect te buigen in de richting die je, en kan je hem knippen zonder dat hij uitrafelt.

Dan neem je het oorsprongkelijk voorziene 'oogje' en lijm je dit vast. Ik heb geexperimenteerd met zelf een oogje te maken en dit te solderen, maar dit lukte me niet zo goed. Als lijm heb ik superglue van lock-tite gebruikt, maar ik vermoed dat alle secondenlijm wel werkt.
Let er op dat je het 'oogje' zo lijmt dat het past op je model, dit heb ik dus de eerste keer niet gedaan, een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, dus na de 3e keer:tongue:, zat het goed...

dan heb je natuurlijk een duidelijke afscheiding tussen 'oogje' en kabel en dat willen we niet... ECHTER op referentiefoto's is goed te zien dat er een verdikking zit aan het einde van de kabel en deze is dus ideaal om die afscheiding te verdoezelen.. Men neme wat putty en een spateltje en wrijven dit rond de kabel en het oogje, waarna wat schuren we dit resultaat krijgen:

attachment.jpg
Of de onderkant:
attachment.jpg

Ik zie hier dat er nog wel wat schuren moet gebeuren, maar dit is redelijk macro, in het echt zie je dit niet zo...

Gemonteerd op de LEO krijg je dit achteraanzicht...

attachment.jpg
'Dryfit', maar hier zie je toch duidelijk de 'staalkabel' en in vergelijking met deze bij de kit:attachment.jpg

en dit is de echte achterkant :) attachment.jpg
Zo dit was het dan weer even :)

:edit: Ik weet wel dat deze achterkant niet helemaal overeenkomt met het schaalmodel, maar dit is gewoon een mooi voorbeeld van de kabels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die sleepkabels zal ik ook eens uitproberen.
Als je die verwarmt hebt om ze beter te kunnen plooien, kan je ze dan nadien nog een beetje bijplooien of heeft de kabel zijn oorspronkelijke veerkracht terug aangenomen of is ie zijn veerkracht definitief kwijt? Versta je ? om een beetje bij te plooien moet je die kabel dan weer verhitten?
Misschien een raar vraagje ,maar een mens kan niet alles weten é ....
 
Een remkabel als sleepkabel heeft een realistisch uitzicht en meerwaarde,mooie update :)
 
Die sleepkabels zal ik ook eens uitproberen.
Als je die verwarmt hebt om ze beter te kunnen plooien, kan je ze dan nadien nog een beetje bijplooien of heeft de kabel zijn oorspronkelijke veerkracht terug aangenomen of is ie zijn veerkracht definitief kwijt? Versta je ? om een beetje bij te plooien moet je die kabel dan weer verhitten?
Misschien een raar vraagje ,maar een mens kan niet alles weten é ....
Eens die kabel "ontladen" is, kan je hem ten allen tijde plooien zoveel je wil, net als een ordinaire ijzerdraad. Blijkt hij toch nog niet helemaal mee te werken, doen gooi je die koppigaard gewoon terug even in het vuur tot hij zijn veerkracht opgeeft.
Naargelang het soort kabel je gebruikt (fietskabel, visserskabeltje, gitaarsnaar) is meerdere keren verhitten, of beter "uitgloeien" soms nodig.
 
Deze tip ga ik mijn lijstje zetten :).

Dit is een mooie kabel geworden Dave.
 
@Famo: zoals Walesha zegt, eens die kabel een aantal keer roodgloeiend heeft gestaan kun je hem blijven plooien zoals je wil. Hij voelt dan aan zoals 'een dik stuk koperdraad' om te plooien... Ik heb gemerkt dat ofwel een aantal keer boven het vuur houden tot hij rood ziet werkt, ofwel één keer extra lang boven het vuur houden...

@Wim en PeiperJ: bedankt! Leuk om aan de ervaren mensen ook eens een tipje te kunnen geven :unsure:
 
@Wim en PeiperJ: bedankt! Leuk om aan de ervaren mensen ook eens een tipje te kunnen geven :unsure:

Dave, naast mijn prutsels van meer dan 30 jaar geleden ben ik ook een nieuwkomer in het plastic. En van iedereen valt weer te leren :).
 
@Bart: bedankt.. Hij heeft ondertussen een kleurtje...attachment.jpg

Acryl 91 van revell gemixt met zwart 8 en met de 'draaiing' van de kabel geverfd... Voor een beginner, zeker qua verven ben ik toch vrij tevreden van het resultaat. Het is in het echt wel mooier, maar dat het is een lastig ding om te fotograferen...

Verder ben ik bezig met de voorbereidingen voor het airbrushen.. zo goed als alles staat nu in de primer...

attachment.jpg

Kleine update, maar de volgende zal wat grootser zijn, ik heb nu een weekje vrij dus normaal gezien staat hij in zijn basiskleurtje aan het eind van de week... Geeft me wel een beetje stress daar dit allemaal een first timer is voor mij :O... maar ach, je kan het maar éénmaal verprutsen eh :)...
 
Ook ik ben nog bezig, jewel! Mijn bouwtempo ligt echter niet aan de hoge kant omwille van een zoontje van 10 maand out, veel werken (die boefjes steken zichzelf niet achter tralies :) ) en een vrouwtje dat af en toe aandacht wil...

Wanneer ik dan toch tijd vind stuit ik op allerlei problemen zoals:

dit mandje:
attachment.jpg

De plastic bouwdoos versie brak af toen ik er met een bezorgde blik naar keek (zo een blik van: 'hoe ga ik dit aanpakken?)

Dan maar mijn grijze massa aan het werk gezet, eerst wel met hun vakbonden moeten onderhandelen want de meeste grijze cellen hadden geen zin om uit vakantie te komen en met messingdraad van 0,8 mm een kadertje gemaakt:

attachment.jpg

Eerst een aantal keer geprobeerd om te solderen, maar daar zijn mijn kunsten niet verheven genoeg voor, één pinnetje lukt nog wel, maar wanneer ik een tweede wilde solderen maakte ik het terug los door de geleidende warmte... Secondelijm was echter een goed initiatief. De onderkant is geheel geplooid en de uiteinden aan elkaar gelijmd.

Vervolgens met muggengaas (muggenzift denk ik dat dat officieel heet?) aan de slag.

Na vele honderden pogingen was dit het resultaat:

attachment.jpg

je ziet linksonder in de hoek nog een kleine spatie, maar daar was de lijm gelost, dit is intussen opgelost..

en dan opnieuw een kader in 0,8 mm messingdraad geplooid en deze maal gesoldeerd. Muggengaas geknipt en opgeplakt en dit onderaan geplakt tot dit resultaat:

attachment.jpg

Ik ben zeker niet 100% tevreden, maar in real life ziet het er behoorlijk goed uit. En na menige pogingen, avonden vloeken is dit mijn beste resultaat... Dit stukje is gewoon 'a pain in the ass' en waarschijnlijk ga ik hierover een camonet hangen (heb dit op referentiefoto's meermaals tegengekomen) zodat de onvolkomenheden niet zichtbaar meer zijn...

voorbeeld met camonet:
attachment.jpg

Tussen de vele pogingen door heb ik nog wel andere dingen gedaan, maar niet foto-update waardig. Wat is er reeds gebeurd, even een korte opsomming:

-Alles in primer
-Loopwielen hun basiskleurtje gegeven (met de hand geschilderd)
-rookpotten idem
-nog een paar onvolkomheden aangepakt met putty en schuurpapier (spleetjes gezien na het primen)
-een 'wash' gegeven aan de stalen kabels. Deze zijn nu wat 'vuiler'

Nu ligt het meeste te wachten tot het verven, maar ik moet eerst nog eens langs de shop voor de juiste verfjes... een vraagje hierbij:
- Welk merk verf raden jullie aan? Ik heb nu voornamelijk enamel verf van Revell, maar dit is niet echt ideaal voor je AB heb ik begrepen (vandaar dat ik de loopwielen met de hand heb geschilderd). Ik heb ook de aqua-colors, mengbaar met water, maar daar ik wil werken met washes lijkt me deze ook niet geheel geschikt...
En bijkomstige vraag natuurlijk, welk verdunningsmiddel dien ik te gebruiken bij dit soort verf?

Sow, dat was het ongeveer voorlopig!

Howdy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al die kleine stukjes metaal willen bij mij ook niet altijd samenwerken :).
Maar je hebt het toch mooi voor elkaar gekregen.
 
Toch een zeer mooi resultaat vind ik. En eenmaal in de verf gaat het er nog beter uitzien.
 
Vallejo verf zou ik zeggen, je hebt nu ook de kant en klare verven van dit merk, direkt in je airbrush en spuiten maar... wij gebruiken die en heel mooi resultaat ermee...
 
heel mooi gemaakt die mandjes.

Misschien 2 tips/opmerkingen:

- je kan eventueel de koppen van de draadjes nog rechtvijlen voor verwerken, of afknippen met een sidecutter, deze knipt meestal met een rechte kant
- in verband met het weer loskomen van de gesoldeerde stukken, heb ondervonden dat een teveel aan soldeer daar meestal verantwoordelijk voor is, eventueel kan je werken met een tang of blokje die de warmte opneemt voor ie bij de rest komt, zodat deze niet lossen
 
@Wim en Christophe: Bedankt

@Petra: Deze ga ik zeker eens proberen, kan ik al niets misdoen met de ratio verdunner/verf

@Silenoz, die sidecutter zal ik me echt eens moeten moeten aanschaffen, want ik heb al vaak gevloekt aan het 'puntig' afknippen. Ivm het solderen, dat ga ik eens proberen, maar ik vermoed dat bij mij het probleem ook is dat mijn soldeerbout niet genoeg wattage levert. Het duurt nogal lang voordat ik het tin gesmolten krijg... Misschien eens investeren in een betere soldeerbout, en verder veel oefenen :)
 
Knap werk wordt hier verricht Sheriff. Ik ben zelf meer into WOII maar hier zijn goede updates te zien !
 
Hmm, ik geef toch te weinig updates lijkt me zo, moest dit draadje al op pagina 2 gaan zoeken...

Ik heb niet altijd veel tijd, maar dat wil niet zeggen dat ik niet erg mijn best doe om tot een ietwat toonbaar resultaat te komen.

Voor het eerst in mijn leven de AB erbij gehaald... eerst een paar oefenpotjes en dan spuiten maar. Eerst de basiskleur, dewelke naar eigen mening goed lukte.

-Enkele dunne laagjes revell enamel verf gespoten: MATT 65 (verdund met color mix van revell). Ik wou eigenlijk Tamiya gebruiken maar omdat ik reeds begonnen was met revell en omdat ik er veel verfjes van heb, deze gebruikt.

Vervolgens de modulatietechniek gepoogd toe te passen, dus enkele drupjes wit bij dezelfde verf en van binnen naar buiten uit gespoten... met dit als resultaat:

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Wanneer ik het in het echt zie valt het wel mee, maar ik heb toch enkele lessen getrokken ondertussen. Dit is wat ik 'denk' geleerd te hebben' verbeter me gerust als ik fout ben:

Wanneer ik met een grotere airflow spuit lijkt het me een beter resultaat te geven, tevens de AB wat verder van het te spuiten oppervlak houden (ongeveer 25cm).

Goed verdunnen, en bij de modulatietechniek tot bijna in de hoekjes gaan. Hier heb ik nog wat steekjes laten vallen, maar ik hoop dat met het aanbrengen van camo, drybrush, washes en dergelijke dit minder gaat opvallen...

Ik heb voorlopig enkel de 'onderbouw' gedaan, dus hopelijk doe ik het bij de koepel beter :)

En dan nog volgende vraagjes:

Ik heb vernis van revell... ook enamel... Verdun ik deze op dezelfde manier als de verf?

Wanneer schilder ik details, zoals de schoppen, het houweel en dergelijke... Na dat ik de camo heb aangebracht en een eerste keer vernist heb of ervoor?

Geef gerust jullie eerlijke ongezouten mening... Ik kan er tegen en ik leer ervan!

grtz Sheriff

PS: de kleur irl lijkt het meest op de derde foto... vraag me niet hoe het komt dat de kleuren bij de andere foto's afwijken... Ik zal volgende keer in daglicht trachten te fotograferen.
 
zeker niet mis de spuitwerken

-vernis verdun je op dezelfde manier
-de details schilder je best nadien. Voor of na het vernissen laat ik in het midden omdat ik het los materiaal apart schilder en op het laatst er op monteer
- een andere achtergrond gebruiken helpt al veel voor je fotoos te maken, ik gebruik een witte onder en achtergrond
 
Niet mis, je kan evenwel om iets meer contrast te bekomen, bepaalde panelen maskeren om ze er meer uit te laten poppen, maar hier verschillen de meningen over realiteit en artisticiteit. Toch zeker drie sherriffsterren hoor !
 
@ Famo bedankt en bij een volgend project ga ik inderdaad die prulletjes als laatste monteren, heb er nu vrij veel last mee gehad (loskomen bij het vastnemen en dergelijke)..

@ G ik ga dat toch eens proberen bij de koepel, ik ben benieuwd wat het resultaat daar van gaat zijn... 3 sterren? als dat van een verfkunstenaar als jij komt ben ik daar zeer tevreden mee :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan