Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

Als je 1/1 bootje zo ligt en je zit op de zijkant van je schip, je krampachtig vasthoudend aan een scepter met 20 m zicht, regen en wind die je de adem afsnijd dan is dat gruwelijk. :yikes:
Kort erna verdwijnt de top van de mast onder water stoot in de bodem en breekt, ondiep gaat er door je geest :aargh4: .
Wanneer ik tracht me te verplaatsen om in een wanhoop poging schip van de lage wal te houden beland ik in het water en klamp me vast aan de achter preekstoel, seconden later is het over en heb ik nog net de tijd om me vantussen schip en wal te verplaatsen om niet geplet te worden tussen de stenen van een dijk en mijn schip.
Dat was dus het onweer van de eeuw ( juni 1997 )heeft max 20 min geduurt maar wel met 4 doden in NL en duizenden boten beschadigt.
 
in zo'n regenweer!!!!!!
dan maar de zijgalerij begonnen.
Een uurtje of 7 werk

DSC03864.jpg


DSC03858.jpg

groetjes
ward


ja René, moet toegeven da's pas griezelig, gelukkig nog niet tegengekomen met onze ponant. wel soms in stress-situatie. Maar dat is weer gezond om allert te blijven naast andere vaartuigen.
 
Waar regenweer goed voor is ;), dat is weer perfect Ward , veel werk maar het loont de moeite :O
 
Wel ward, dat ziet er allemaal enorm mooi uit hoor. Echt een zeer hoge kwaliteit en mooie afwerking. Ik zou willen dat ik het ook kon.
 
een kleine vordering van de bakboordzijgalerij;
En zo kom ik op dreef en heb terug mijn passie



DSC03873.jpg


DSC03874.jpg


DSC03876.jpg


groetjes
Ward
 
mooi ward het is al een heel kunstwerk aan het worden zo 8)
 
houtsnijkunst met een grote H. ziet er groot uit, maar als je 't in 't echt bekijkt... miniwerk...
 
Ward mijn vriend ....is echt te zien dat je terug je passie hebt terug gevonden :8:8:8:8...were prachtig bezig..
 
Ward die zijn passie kwijt is, dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Gelukkig dat je die terug hebt in ieder geval want dit schip ziet er zo mooi uit.

Fred
 
Verdere vorderingen ongeveer stap per stap

DSC03876.jpg


DSC03881.jpg


DSC03883.jpg


DSC03893.jpg


DSC03895.jpg


DSC03890.jpg


DSC03884.jpg

Nu is de bakboordzijgalerij af.
Een 10-tal cm lang
de borglijnen voor het roer komen er nog na de afwerking van stuurboordgalerij
( op het kannon moet je niet letten, deze is voor mijn blubbersdoos)

Ammai, zeg fotobucket, had problemen, maar heb er nog, kan niet opladen. enfin da's voor later en terloops
groetjes
Ward
 
Gelukkig kun je de foto's wel plaatsen.
Ziet er fabelachtig uit man, wow!
 
De lofwerk achterschip is zover als afgewerkt.
Voor het galioen te maken moet ik eerst het voordek plaatsen, maar dat wil zeggen dat de ruimte onder dit dek eerst moet afgewerkt worden.
Dus 4 kannonnen van 8 pont, de kaapstanders, fornuis en wat beslag.

Kannonnen giet ik zelf.


DSC03905_zpsa6517fba.jpg


DSC03906_zps43738558.jpg


DSC03907_zpsa89e76f2.jpg


DSC03910_zpsac5915ef.jpg


DSC03911_zps60c8704c.jpg

Kannon op paard is een blubber en diende voor de oogmaat
Deze wordt vernietigd;


DSC03913_zps7afc6d0f.jpg

Nu nog de tappen erop en verder afgewerkt;
De kannonnen zijn uit tin gegoten en scheikundig gezwart.

groetjes
Ward
 
mooi ward dat tin smelt je dat het zelvde als lood of moet dit veel warmer gemaakt worden ?
 
Het smelttemperatuur moet ongeveer hetzelfde zijn als lood. Ik gebruik smeltstaven die dakwerkers gebruiken om dakgoten te lassen ongeveer 16% tin.
scheikundig zwarten is een soort oxydant voor het zwarten van tin en loodglasframe, tiffany,enz.... het gietstuk laat je oxideren in een badje, dan eventjes laten drogen en oppolijsten met een zachte doek, zo bekom je een zacht zwart patine. Ook koperstukken zijn op dezelfde manier behandeld. Op die manier heb je nog het struktuur van ijzerbeslag.

de rusten, fenders, buitenboordstrap, de oogringen en nodige beslagwerk aan buitenboord.

De buitenboordtrap

DSC03927_zps6d3df8cd.jpg

met een speldenmal de vorm opmeten

DSC03929_zps654510dc.jpg

overzetten op een stukje karton en aanpassen op de romp

DSC03930_zpsb0bda9d5.jpg

Reeds overgetekend en uitgezaagd

DSC03931_zpsa1b038cb.jpg

De voorkant treden bewerken met freesje

DSC03933_zpsa894064d.jpg


samenstellen en klaar voor motage

DSC03934_zpsb670a4a8.jpg


monteren van de treden en lijmen

DSC03935_zpse03212c4.jpg


plaatsen en afwerken
enkele afgewerkte kannonen, zijn nog niet vast geplaatst

DSC03940_zpsf70320bd.jpg

bovenzicht
DSC03942_zps935f011c.jpg

Enkele foto's zijn van minder scherp:angry: waar ze scherp moesten zijn. ik heb de indruk van een verkeerde instelling van het fototoestel.:(

groetjes
ward
 
sdfkkjskng wow ward wat een werk zeg maar wel erg mooi.
ik had er geen gedacht van dat er wangen aan de trap waren , van een uitdaging gesproken dit is er zeker wel één 8) knap knap knap .

dit moet je eerst wel eens gezien moeten hebben of je weet niet hoe er aan beginnen dus heb ik het ff op mijn hardeschijf opgeslagen en hopelijk vergeet ik het ook niet meer ;) zeer leerrijk ward thx voor dit te laten zien
 
Dat is weer topwerk Ward, zo een prachtige afwerking kan je alleen maar berijken als je elk stuk als een poject op zich zelf beschouwt ApplausApplausApplaus
 
Mooi Ward, meer kan ik er bij jou niet van zeggen :).
Het is altijd weer net iets extra, altijd net iets mooier en meer af.

Ik hoop de Renommée weer eens te mogen zien (in het echt dan).
 
Zo zeg.....die trap is TOP gemaakt zeg!
En een mooie how-to waarvoor dank.

Het wordt waarlijk een schitterend schip zeg.

Fred
 
De hakkeboord lantaarn, 3cm hoog uit 2 stukken plexiplaatjes aan elkaar gelijmd, in vorm geslepen, daarna polijsten van het plexiglas en voorzien van zijn onderdelen.

DSC03955_zps49ce8023.jpg

DSC03962_zps35da414d.jpg


De toestand op vandaag van de bakboordzijde

DSC03971_zps09e19015.jpg


DSC03969_zpsfdc8a7e1.jpg


DSC03968_zpseeafff9c.jpg


DSC03967_zpscf7951b2.jpg


DSC03957_zpsc4374f41.jpg


Bedankt voor jullie reactie, dat geef me doorzetting en vreugde

groetjes
Ward
 
mooi werk weer ward
ongelofelijk hoe diep het schip in het water ligt er steekt maar goed 1/3 van de romp boven water
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan