Hoofdsponsor

1/76 "Harvest havoc" British Royal Horse Artillery 1815. (Airfix)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat scratsh/ombouw
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D
Mijn vader zaliger (geb. 1914) was ooit, in het interbellum, menner van het voorste paard van een zes span inclusief kanon (105 houwitser) en caisson. Op een dag, tijdens oefeningen, viel zijn paard dood onder hem neer op het oefenplein te Gentbrugge waar nu het afrittencomplex E17 is.
Hij was half begraven door het dode paard maar de 2 andere paarden, caisson en kanon reden over hem vooraleer deze tot stilstand kwamen.

Half geradbraakt werd hij er vanonder gehaald en heeft het (gelukkig voor mij) overleefd.
Mijn vader heeft in zijn leven bijna elk bot in zijn lichaam gebroken terwijl ikzelf nog nooit een lichaamsdeel gebroken heb.
Ik kan mij dus volledig inleven in deze laatste foto, net als ik dit kon in het diorama dat Pascal ooit maakte aan de hand van dat schilderij.
 
Misverstandje van mij dan @dancooper ;)
Er is er inderdaad één met getrokken sabel, maar hier en daar komen er nog wat veranderingen aan de figuren, zoals dat sabel verwijderen om te vervangen door een lans met wimpel, een trompet maken,...
Ook aan het gespan ga ik nog wat details proberen aan te brengen.

@Erwin, sterk verhaal, en dat kunnen navertellen....
Tijdens het bouwen en opkuisen had ik mij al voorgesteld hoe gevaarlijk het wel niet moest zijn om daar mee tijdens oorlogsperiode mee om te gaan. Dappere mannen...
 
Kleine vorderingen aan het front alhier. De kou houdt de troepen op....

Kleine details werden toegevoegd aan het kanon, de reiniging-stok (of hoe dit ook mag noemen?) en een haakje met een emmertje er aan.
019.jpg

Ook de officier welke met zijn zwaard aan het zwaaien was heeft zijn zwaard ingeruild voor de lans met wimpel.
Door de behandeling is er wat primer losgekomen aan de arm, maar dat komt nog goed ;)
020.jpg

Zo zijn jullie terug op de hoogte van de laagtes :biggrin:
 
Ziet er groter uit dan het waarschijnlijk is allemaal.
 
1 vierkantje op de snijmat is 1x1cm ;)
Hoort wel bij de kleintjes, hoewel het nog veel erger kan, getuige StevenVD zijn werk... :LOL::winking:
 
Dank voor de reacties :)
Ben bezig geweest om te proberen het gespan te maken, want dit is volledig ontbrekend in de kit (tenzij je een onderdeel wil gebruiken dat als lederen riem of touw moet doorgaan maar op schaal zo dik is als een boom...
Eerste scratsh-versie was naar documentatie over een vierspan, en van een kar met dissel. De kar welke ik heb is van een ander type, en wordt dus ook anders bespannen. Je kan al raden, het eerste probeersel was totaal verkeerd en zal niet gebruikt worden, althans niet op dit model :D
Wie weet kan ik het nog gebruiken voor een ander kanon welke een ander type is dan deze? Nog even in de reservedoos nu...
Nu heb ik het anders en simpeler aangepakt. Naar foto's te zien was het ook eenvoudiger.
ref.021.jpg
Bron: Internet

Ben intussen al iets verder met het gespan, maar heb er nog geen foto's van, wel eentje van wat er niet op zal komen achter het middelste paard :D

021.jpg

Hier en daar komt er terug wat primer los, dus zal voorzichtig moeten zijn na het schilderen...
 
Steeds mooi om te zien als alles zowat samenkomt.
 
@Pascal , dat is nu exact wat ik wil bereiken met de huidige werken, alles laten samenkomen.
De paarden staan normaal gezien los van elkaar, maar dat stoort mij ergens, dus met de trektouwen er bij zijn de paarden toch visueel iets meer betrokken met elkaar. Hopelijk komt het een beetje mooi uit op het einde?

@Erwin , ik heb momenteel veel tijd en geen deadline... Vanaf ik me goed voel en het niet te koud is werk ik een beetje verder. Ook zijn het de fijne details die het hem vaak doen op een model, dus ik kan maar proberen hé..

Heb zopas nog enkele foto's genomen van het eerste span. De paarden moeten nog zijdelings aan elkaar vast komen met een gelijkaardig stukje ijzerdraad. Ook hier is weer duidelijk te zien dat de primer er op bepaalde plaatsen gewoon afspringt :mad: Een vervloekend plastic om mee te werken :( Nu, we gaan toch verder...
022.jpg
023.jpg
 
Ijzerdraad ach waarom niet als het werk als touw in die inimini schaal. Wel jammer van de hechting problemen, had een enamel misschien niet beter geweest?
 
Je kan ook garendraad door ca lijm halen en als die stijf is werkt het gemakkelijker dan ijzerdraad.
 
@Ron , ik ben niet zo zeker of enamel een betere keuze zou zijn? Het probleem zit niet enkel in een slechte hechting, ook doordat de plastic zo zacht is komt de verf makkelijk los.. Vooral de staart en benen zijn risicozones. Van de minste beweging in die delen springen er brokjes verf af.
Als alles klaar is nog eens primen en dan voorzichtig behandelen tijdens het schilderen. Hopelijk vormt een matte laklaag dan voor genoeg bescherming?
En het is nadien ook niet de bedoeling om er mee te spelen :nowink:

@Ron en @Pascal , ik heb bewust voor ijzerdraad gekozen omdat ik op die manier iets meer controle heb over de stand van de paarden.
Deze staan namelijk niet zo stevig op hun (twee!) benen door de zachte plastic :( , en durven daardoor iets schuin komen te staan.
Met de ijzerdraad kan ik de paarden meer manipuleren en richting geven. De paarden komen ook nog zijdelings met elkaar verbonden, ook met ijzerdraad voor dezelfde reden.

Momenteel aan het kijken om het ondergrondje voor te bereiden...
Heb nog geen foto's, was gsm vergeten mee te nemen :rolleyes:
 
Bedankt Roy :)

Intussen iets verder met de ondergrond/vignette.
024.jpg
025.jpg

Even wat toelichten over hoe en wat.
De titel van dit werkje wordt: There goes the harvest..., British Royal Horse Artillery circa 1815.
De bedoeling is dat je de artillery door een veld met gewassen ziet rijden waardoor het veld volledig omgeploegd wordt waar ruiters en karren passeren. Bovenop de berg komen twee figuurtjes te staan welke alles zien gebeuren en hun werk zien verloren gaan...
De gebruikte materialen zijn:
-een kader
-stukje piepschuim (isomo)
-geperst karton (cardboard)
-gewoon karton
-w.c. papier
-witte alleslijm (houtlijm)
-Houten roerstaafjes (friscostokjes,..)

Ben als volgt tewerk gegaan:
Piepschuim doet dienst als bergwand, dit werd met een breekmes ruw in vorm gebracht tot ik tevreden was.
De achterwanden werden van hardboard gemaakt, iets groter dan nodig. De overschot wordt na harding van het geheel nog verwijderd.
Om wat niveauverschil te krijgen heb ik het oppervlak, waar het achterste gespan met kar en kanon komen, iets verhoogd door houten roerstaafjes op maat te snijden en schuin te doen aflopen om dan dwars op de bodemplaat te plaatsen. De tussenruimtes tussen de staafjes werden opgevuld met w.c. papier dat dan met verdunde witte lijm werd bevochtigd en in vorm geduwd met een harde verfborstel.
Toen dit wat uitgehard was heb ik het stuk geribbeld karton goed bevochtigd langs beide zijden met zeer verdunde witte houtlijm. Toen dit goed nat was kon ik het karton redelijk makkelijk de vormen van de ondergrond laten volgen. De geribbelde bodem is een stuk karton waar één vel werd afgepeld en er zo aan een zijde deze ribbels vrij kwamen.
Daarna heb ik de sporen voor de kar uitgesneden, het is te zeggen, dat wou ik doen, maar natte karton is niet zo meewerkend als het om snijden gaat. Dan maar uitgeprutst met een pincet. De sporen werden dan terug met een laagje w.c. papier bedekt en ingesmeerd met verdunde witte lijm.
De rand tussen het veld en de berg en de bergwand zelf werden ook met w.c. papier en de verdunde witte lijm behandeld. Om alles stevig te maken werd het nog eens allemaal ingesmeerd met lijm en staat nu bij de verwarming uit te drogen.
 
Laatst bewerkt:
Beetje lange titel… suggestie voor het eerste deel:

“harvest havoc”: kort, krachtig, ernstig(er) en allitererend.

Het is maar een idee hè.
 
Titel wordt dus:
"Harvest havoc" British Royal Horse Artillery 1815.

Inderdaad veel beter en krachtiger, en wellicht duidelijker naar de kijker toe.
Merci Roy :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan