Hoofdsponsor

1/76 "Harvest havoc" British Royal Horse Artillery 1815. (Airfix)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat scratsh/ombouw
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
001.jpg
Oorspronkelijk was dit de set welke hier gebruikt wordt. Ik heb één maal het geschut en de kar, en twee maal de paarden van deze set.

Door op zoek te gaan naar wielen voor de aanhanger om bij de Mack AC Truck te plaatsen, ben ik (opnieuw) geboeid geraakt door de figuurtjes uit het Napoleon tijdperk welke ik al jááááren liggen heb.
020.jpg

De foto van de inhoud werd genomen nadat ik er het een en ander heb uitgehaald waar ik wel iets mee wil proberen...
Na een vlugge opstelling kwam ik tot zoiets
021.jpg
Sommige onderdelen zijn reeds opgekuist en in zwarte primer gezet, andere moeten nog hun oud kleurtje verliezen en de rest moet nog eens langs bij de chirurg om te zien of hun hoofd en/of arm wel op de juiste plaats staan :oops::unsuree:
En zo ben ik weer bezig met een ander projectje :))
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Niet helemaal mijn interessegebied (lees: helemaal niet) maar ik wil toch wel eens zien wat je ervan brouwt.
 
Kan leuk worden, wel moeilijk te schilderen met dat zachte plastiek.
 
Bedankt voor de aanmoediging heren :-)

Roy, ik weet ook bitter weinig over die tijdsperiode..
Deze periode intrigeert mij op modelbouwgebied omdat er zoveel verschillende kleuren gebruikt werden in de uniformen...

Erwin, de zachte plastic is geen geschenkje, zowel niet om te bewerken als om te schilderen.
Om mezelf een beetje een goede basis te geven gebruik ik een zwarte primer van Mr.Surfacer.
Ik hoop maar dat deze primer goed blijft hechten aan de plastic :unsuree:
 
@ Beyond: misschien eens informeren bij Marnic, die is gewoon om dergelijke figuren te schilderen.
 
Mooie bende en als die hun kleuren krijgen zijn die geweldig.
 
Succes hiermee. er lijkt nog een uitstoterrondje te zitten op het chassis van het kanon
 
@Erwin , @marnic is steeds welkom met zijn expertise ter zake :winking:
Foto's en/of tekeningen van de uniformen zijn steeds welkom..

@Pascal Ik verlang ook naar de start van de kleuren, maar heb nog veel kuiswerk voor de boeg..

@Silenoz , merci, is intussen verwijderd en opnieuw in de primer gezet :-)

Nog enkele uren bezig geweest en toch kan ik niet veel tonen van de werken.. :rolleyes:
Er waren namelijk nog figuren welke hun oude verf moesten verliezen, en dit moest eerst gedaan worden.
Het zijn kleine figuurtjes en paarden, dus terwijl ik toch de ovenreiniger ging gebruiken, kon ik evengoed nog wat andere oude, beschilderde figuren erbij gooien zodat deze dan klaar zijn voor toekomstig (her)gebruik.
Uiteindelijk had ik een aardig hoopje figuren en die heb ik gisteren allemaal onder de ovenreiniger gespoten en een nachtje laten trekken.
Deze morgen ben ik begonnen met ieder figuurtje met een oude tandenborstel te ontdoen van de verf. Het ging redelijk makkelijk op de meeste figuren, het neemt echter wel wat tijd in beslag...En het is een vuil werkje...
Links de doos met ovenreiniger, midden het eerste spoelwater, rechts de figuren even aan het uitdruppen alvorens terug in vers water gespoeld te worden.
022.jpg

En dit ligt op de bodem als de ovenreiniger verwijderd word uit de doos
023.jpg

Wat er ook kan gebeuren is dat er zo'n oude figuren tussen zitten dat de plastic verhard en broos is geworden.
Een zachte behandeling resulteerde toch in slachtoffers die zo snel mogelijk naar de veldchirurg werden gebracht.
025.jpg

Na de chirurgie nog alles ontsmet met zwarte primer ter bescherming.
026.jpg

En terwijl de chirurg van dienst was, nog wat plastische chirurgie toegepast om hoofdjes in een andere richting te kunnen plaatsen. Bij het tweede figuur waar dit werd gedaan is het hoofd de ruimte in geschoten om tot op heden niet meer terug gezien te hebben. Als gevolg werd een slachtoffer gevonden die als donor wou dienen.
024.jpg

En dat is het zowat van een drietal uurtjes werk :oops:
 
Laatst bewerkt:
Veel verandering is hier niet te melden..
Er is nog steeds veel snijwerk om de naden te verwijderen van de figuren en paarden.
Hoofden en/of armen welke veranderd worden, worden met een koperen pinnetje met het lichaam terug verbonden om zo iets meer stevigheid te hebben. Allemaal prutswerkjes die nadien niet echt zichtbaar zijn..
De enige zichtbare verandering is dat er wat meer zwarte figuren bijkomen...
028.jpg


Wat nu en dan eens tussendoor erbij durft te komen is hier en daar een figuur welke ik ook wil prepareren voor toekomstig gebruik.
Gewoon omdat het figuur mij aanspreekt of omdat ik er al een toekomst voor voorzien heb...
Deze twee figuren waren oorspronkelijk dezelfde, links het origineel, rechts aangepast door hoofd en arm te verplaatsen/vervangen.
027.jpg

De volgende figuur had een wapen waar je om de hoek mee kon schieten, dus even gezocht om dit te proberen verbeteren
029.jpg
030.jpg

Tot zover een beetje animo in dit topic :D
 
Ik kijk maar s rustig rond en wacht hier op afronding, meer kan ik toch niet melden. Dit voert ver buiten de afbakening van mijn kennis en interesse, hoe leuk het eindresultaat ook kan zijn.
 
Dr. Frankenstein in actie :LOL: Het is ook niet mijn tijd periode maar vind het altijd leuk om te volgen en zien wat er aan gedaan word.
 
Schoot me ineens te binnen dat ik verleden jaar bij de slag om Grolle was geweest en een foto pas wel mooi bij jou onderwerp ook al is de periode niet correct.

322157986_1506745913145487_5758598149130981855_n.jpg
 
@Ron Mooie foto, geeft een ideaal sfeerbeeld :cool:

Alweer geen grote werken te melden, enkel nog wat Dr Frankenstein sessies
036.jpg

Langzaam begint het einde van de voorbereidingen in zicht te komen..
Nog een viertal paarden te ontbramen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Omdat er zo weinig te nieuws te vertellen is, gewoon eens wat foto's genomen van een van de laatste te bereiden paarden naast één welke juist is behandeld. Ik zie op de foto dat er nog een uitwerppunt te zien is :confused:

014.jpg
015.jpg

Of deze paarden merries of hengsten zijn weet ik niet, maar mochten het hengsten zijn, dan zijn het nu ruinen....
016.jpg
017.jpg
018.jpg

Ze zijn niet perfect afgewerkt, maar zelf voel ik me wel beter met dit als startpunt om te schilderen......bijna...
 
Dat zachte plastic is ook niet echt lekker werken. Ik vraag me af als je ze in de vriezer leg of ze dan beter te behandelen zijn?
 
Verdorie, nog niet aan gedacht, zal het eens met een figuurtje proberen, hoewel ik een beetje schrik heb dat de figuren nog brozer zullen worden en vlugger gaan breken?
Ik hou jullie op de hoogte van de laagtes ;)
 
Knap gedaan al.
Dit is mee de reden dat ik wat afgestapt ben van deze figuren maar geschilderd blijven ze er wel mooi uit zien.
 
Dat is chirurgie op microscopisch niveau hoor.
Het is niet zo goed zichtbaar op je overzichtsfoto, maar heb ik het juist dat er ruiterij aan het chargeren is ?
Indien dat wel het geval is, hoort het setje met het geschut niet in het vignet (of andersom ; de chargerende ruiterij hoort er niet bij), chargeren houdt namelijk in dat de veldslag al een flink stuk gevorderd is en in dat geval staat het geschut al een heel eindje geestdriftig te vuren.
 
Merci Dany.

Even een kleine (niet historische!!) toelichting over de vignette.
Het zijn allemaal Horse Artillery soldaten, echter de officier en trompetter berijden een paard dat niet ingespannen is (wel voorzien om...), maar als een soort van reserve PK fungeert. Geen chargerende cavalery dus ;)
Ze zijn dringend op weg naar ergens, en ze hebben geen zin in omwegen....
Toch bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd :D

Wat het chargeren van getrokken gespannen betreft, wil ik volgende foto met jullie delen, als je kijkt hoe het kanon de hoogte in gaat, vertelt wat over de snelheid van dit gespan.
ref.037.jpg
Bron: Internet
 
Even voor alle duidelijkheid, Beyond, het woord chargeren gebruik ik hier NIET als synoniem voor galoperen, ik gebruikte het woord omdat ik dacht dat ik één van de zwarte ruiters met de sabel in aanvalspositie (chargeren) zag, maar zoals ik in mijn vorige post reeds schreef ; het is niet helemaal duidelijk.
Je onderste foto laat inderdaad zien dat die spannen ook met redelijke snelheid voortgetrokken werden in galop, maar dat is niet hetzelfde als chargeren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan