Hoofdsponsor

1/24 GRB: Volkswagen T3 "Camper"

Schaal 1/24 - 1/25
STARTMOMENT:
12-11-2022, 9:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
17-12-2022, 9:00u.
Omdat Pascal ook begonnen is, en omdat beredeneerbaar is dat schoonmaken niet tot 'bouwen' hoort, zal ik een Q&A toevoegen dat met het ontvetten van de onderdeeltjes de bouw nog niet start. Gelieve dus te laten weten wanneer je daadwerkelijk start met bouwen (=wanneer het eerste onderdeeltje van de sprue gaat), dan begint de vijfweekstermijn te lopen.
 
Heb dat nu nog nooit gedaan , onderdelen afwassen. Ook nog nooit gemerkt dat die vettig zijn trouwens. Je moet ze dan ook nog overal met je handen aanraken en manipuleren, dus das ook vettig hee ( zelfs al was je je handen 😬) Vind dat een overbodige stap dat afwassen van onderdelen

Greetzzzz Modest.
 
Ik sta daar redelijk ambivalent in, soms doe ik het wel en soms niet. Ik heb zelf ook nooit gedoe ermee gehad, maar er zijn wel gevallen bekend.

Ook al voelt het niet vettig aan, de vettigheid zit er wel degelijk. Ik ga hier op dat punt in:

(8:01 tot 11:42)

Samengevat: om te voorkomen dat de nog hete sprue beschadigt doordat 'ie aan de matrijs-delen blijft plakken wanneer die matrijsdelen van elkaar los komen, vet men die matrijzen telkens in. Dat antikleef-laagje zit er ook nog als jij de sprue in de doos aantreft.

Meestal kan het geen kwaad en nogmaals, zelf nooit problemen mee gehad, maar je kunt je voorstellen dat iemand niet het risico wil lopen, vooral met veelvuldig afplakwerk, dat de verflaag met primer en al eraf wordt getrokken (bijv. bij camouflageschilderwerkzaamheden) omdat die primer niet gehecht blijkt aan het plastic, maar aan het antikleeflaagje.

Dat je de onderdeeltje met je handen MOET aanraken is niet helemaal waar, je kunt ook (en dat doen steeds meer bouwers) wegwerphandschoentjes gebruiken. Best een aanrader, om vingerafdrukken op je model te voorkomen. Het is minder irritant dan je zou denken (even wennen, maar daarna gaat het prima).

Die onderdelen waarvan je weet dat je ze nog met vingers gaat aanraken of die anderszins vettig worden, kunnen ook later worden ontvet. Helemaal niet ontvetten is riskant, hoewel het goed kan gaan. Ik meen (maar kan me vergissen) dat ik mijn laatste model, het Yokosuka vliegtuig, niet had ontvet en dat is prima afgelopen ondanks redelijk intensief afplakwerk. Maar ik ben dan wel extra voorzichtig met de afplaktape (die bevestig ik eerst op een schoon oppervlak en rits 'm dan los, dit herhaal ik twee keer, daarna breng ik 'm pas aan op het model).
 
Laatst bewerkt:
Ja,intussen macht der gewoonte geworden.
Figuren ga je niet echt beginnen schuren ,vandaar de gewoonte.
Overbodig in vele gevallen misschien wel ,maar na bekijken van filmpje kan het zeker geen kwaad.
 
Iets te vroeg op 'bericht plaatsen' gedrukt, tekst toegevoegd.
 
Heb dat nu nog nooit gedaan , onderdelen afwassen. Ook nog nooit gemerkt dat die vettig zijn trouwens. Je moet ze dan ook nog overal met je handen aanraken en manipuleren, dus das ook vettig hee ( zelfs al was je je handen 😬) Vind dat een overbodige stap dat afwassen van onderdelen

Greetzzzz Modest.
Ik doe dat ook niet meer (vroeger wel). Aan het tempo dat ik met mijn klauwen de modellen of onderdelen aanraak, levert dat niets op.
Beter is te ontvetten tegen dat je een primer zal aanbrengen maar ook dat vergeet ik dikwijls.
 
Deze is wel in bad geweest gisteren middag , maar wat ik wel altijd doe voor ik iets ga spuiten ( grote stukken ) is afwassen met wasbenzine dat is zeer vluchtig en ontvet enorm goed ruikt een beetje maar is direct ook weer weg
 
hier ben ik weer met wat uitgevoerde werkjes aan de Camper , ik moet eerlijk zeggen mooie pasvorm weinig flash hier en daar een braampje , zeer mooie details ( geloofwaardig )

hier begin ik met de motor de twee helften gekleefd





de carrosserie ontdaan van de meegegoten verstevigingen en kleine braampjes aan de achterval en schuifdeur
en geschuurd klaar voor de primer





de bodemplaat in het grijs gezet wat volgens schema ook zo moet ( wat ik trouwens altijd doe omdat geen enkele auto nog word zwart gemaakt onderaan omdat het tegenwoordig een laag rubber tegen oxidatie word aangebracht



de start van de motor ook weer volgens het kleurschema






motortje gekleurd en de uitlaat ervoor gelegd





motor gedry fit





uitlaat gedry fit





hier in mijn spuitcabine vliegen de primers in het rond alles kan nu goed drogen tot morgen
 
En ik meen een wash te zien op het motorblok? Mooie voortgang. Hopelijk blijft de kit meevallen.
 
Is dat een Ferrari of een camper Marc, aan dat tempo ga je nog een paar kitjes nodig hebben om de vijf weken gevuld te krijgen :)
Mooie werken al (y)
 
Heren dank u het moeilijkste moet nog komen dit was maar gewoontjes het is binnenin waar ik de meeste schrik van neb
Marc
 
Das een goeie start Marc.
 
hier ben ik weer met wat uitgevoerde werkjes aan de Camper , ik moet eerlijk zeggen mooie pasvorm weinig flash hier en daar een braampje , zeer mooie details ( geloofwaardig )

hier begin ik met de motor de twee helften gekleefd





de carrosserie ontdaan van de meegegoten verstevigingen en kleine braampjes aan de achterval en schuifdeur
en geschuurd klaar voor de primer





de bodemplaat in het grijs gezet wat volgens schema ook zo moet ( wat ik trouwens altijd doe omdat geen enkele auto nog word zwart gemaakt onderaan omdat het tegenwoordig een laag rubber tegen oxidatie word aangebracht



de start van de motor ook weer volgens het kleurschema






motortje gekleurd en de uitlaat ervoor gelegd





motor gedry fit





uitlaat gedry fit





hier in mijn spuitcabine vliegen de primers in het rond alles kan nu goed drogen tot morgen
Al goede vooruitgang. Volg je aandachtig. Willy.
 
Gaat goed vooruit en volg.
 
gisteren me de hele dag bezig gehouden met bouwen , en plots kon ik niet verder of ik moest in kleur gaan spuiten omdat de binnenzijde van de Camper en ook de onderkant ervan in carrosseriekleur moest komen dus alles mooi afgeplakt omdat ik de vloer voor en achter al had geschilderd





de schokdempers hadden nu toch wel wat opkuis nodig zeker tussen de veren was wat flash





ze zijn dan toch goed nog goed gekomen , hier reeds gemonteerd en ook de warme luchtbuizen die de warmte van de luchtgekoelde motor afleiden naar de binnen verwarming








nu de voorste schokdempers aanpakken dan kan de voorste trein ( vooras ) erin maar dat is voor later





tot later makkers
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan