Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zeer mooi resultaat deze tractor . Als even mag repliceren op die matte vernis van AK . Er is wel degelijk een verschil tussen de matte en ultra matte vernis. De ultra matte is zeer praktisch om de huid van aangezicht, armen en benen te vernissen, vooral van vrouwelijke figuren. Vrouwen produceren minder sebum ( zweet ) dan mannen , dus de huid mag niet blinken.Dank jullie wel Pascal en Fred,
62. Deze bouw heeft goed nieuws en minder goed nieuws. Het is mij qua tijd niet meer gelukt om dusdanig veel te doen aan boerin en kar om die vóór 11 mei, laat staan voor deze groepsbouw, af te krijgen. De boerin had nog wel gekund, die staat in de primer; maar om daar dan een groepsbouw-entree van te maken -zonder kar- vind ik een beetje gekunsteld. Ik zal die als lopend project afronden, net als de kar plus gerei.
Het goede nieuws is, dat er een werkende matte lak bestaat. @Pascal het zoeken van een matte verf voor matte delen is een goede oplossing, maar niet telkens de meest efficiënte. Je zou dan alle verfjes in mat, satijn en glanzend moeten hebben eigenlijk; de vernistypen zijn er (onder andere) juist voor, om de juiste afwerking te krijgen.
Klein tussenverhaaltje.
Met enige tegenzin, probeerde ik de derde vernis, van Ammo. Hoeft niet verdund, kan zo de airbrush in. Ik weet niet wat het is, maar ik ben niet zo'n liefhebber van Mig Jimenez. Hij lijkt me best vriendelijk, te zien aan z'n workshops (Youtube) en ik heb zijn boeken verslonden; daarmee heb ik veel dingen geleerd over verweren. Er ging een hele wereld voor me open. Maar de zo extreem commerciële insteek, is me in de loop van de jaren tegen gaan staan. Het begon allemaal met het merk Mig. Daar werd hij -de naamgever nota bene- als ik het me goed herinner, eruit gebonjourd. Toen ging 'ie werken voor AK Interactive. De producten van AK Interactive waren stukken beter dan die van Mig. Aldus AK Interactive. Allemaal vernieuwende producten (terwijl ik hier nog steeds prachtige pigmenten van Mig heb staan die uitstekend voldoen). Ook bij AK mocht Jimenez vertrekken. Voor mijn gevoel binnen een dag, had hij Ammo opgericht. Deze keer zijn eigen firma. Met allemaal hyper-vernieuwende producten, precies wat de "pro" modelbouwer nodig heeft. Wat ik zo irritant vond was, dat zo'n beetje de gehele modelbouwgemeenschap leek mee te gaan met deze rages. In vooraanstaande tijdschriften zoals Art of Modelling (RIP), werd AK massaal ingeruild voor Ammo. Ineens bestond alleen dat merk nog maar, althans die schijn werd opgehouden.
Ik heb dus principieel zo lang als het me comfortabel lukte, geen Ammo producten gekocht. Tot nu, ik zag dit flesje "Lucky varnish" staan en dacht, -zucht- laat ik het eens proberen.
Tot mijn geruststelling, was dit het resultaat:
63. Werkt dus voor geen meter (althans, niet bij mij en ik volgde nauwgezet de instructie qua compressordruk en dunne laagjes). Ik las thuis trouwens ook nog, dat in het assortiment van Ammo ook "extreem matt" zit. Ja kom op mensen, bekijk het even lekker. Mat is mat; en dit is geen mat, dit is satijn (welwillend, anders is het glossy).
Hoe dan ook, gelukkig had ik ook Tamiya clear gekocht, naar de tip van Ron. 50/50 verdund, geairbrushed en daarmee is het goed gekomen. Merci Ron, de matte vernis van Tamiya is een blijvertje. Eindfoto's hieronder.
64. Intussen ook nog wat aan de kar en aan de boerin gedaan. De vier wielen van de kar zijn ontzettend veel werk, waar je zo op het eerste gezicht niet heel veel van ziet.
65. Hier dan de eindfoto's:
Heel lichte metaal-drybrush op een klein deel van de vloer.
Drybrush op de vloer is hier beter te zien:
Binnenkort dus een topic met het vervolg van de boerin en de kar. Ik ben blij dat ik in elk geval nu toch wel een groepsbouw heb weten te voltooien (zij het twee onderdelen van de kit, maar dat is toegestaan binnen de regels).
Totaal gewerkt: 56 uur