Hoofdsponsor

1/35 GRB: Miniart Lanz Bulldog + boerke

STARTMOMENT:
03-04-2023, 23:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
08-05-2023, 23:30u.
@Erwin De box art post ik later, maar hieronder kun je al wel zien welk type het is denk ik (dryfit). Het is een erg leuk dingetje, kom daar hieronder ook op terug.

@Pascal Dank je wel Pascal, dat je hier als trouwe hond elke keer weer even komt kijken en antwoorden! :) (Ook aan Erwin trouwens en aan de anderen die langs komen)

18. Ik heb getimed hoe lang het duurde om dit deel (=1 van de 5 onderdelen van een achterwiel) schoon te maken. Dit blijkt 50 minuten te zijn. Gelukkig zitten er maar 4 van dat soort onderdelen in de kit (voor de twee achterwielen).



19. Dan een dryfit om de positie van de armen te bepalen. Ik denk dat deze iets anders moet dan op de box art. Zeer nuttige dryfit! Ik kom hier op uit.







Totaal gewerkt: 25 uur
 
@Erwin De box art post ik later, maar hieronder kun je al wel zien welk type het is denk ik (dryfit). Het is een erg leuk dingetje, kom daar hieronder ook op terug.

@Pascal Dank je wel Pascal, dat je hier als trouwe hond elke keer weer even komt kijken en antwoorden! :) (Ook aan Erwin trouwens en aan de anderen die langs komen)

18. Ik heb getimed hoe lang het duurde om dit deel (=1 van de 5 onderdelen van een achterwiel) schoon te maken. Dit blijkt 50 minuten te zijn. Gelukkig zitten er maar 4 van dat soort onderdelen in de kit (voor de twee achterwielen).



19. Dan een dryfit om de positie van de armen te bepalen. Ik denk dat deze iets anders moet dan op de box art. Zeer nuttige dryfit! Ik kom hier op uit.







Totaal gewerkt: 25 uur
Impressionant model . Welk merk is het boerke.? Willy.
 
Dank jullie wel @Grijze Wolf en @Willy

Willy, het boerke is van Miniart en wordt bijgeleverd in de kit. Inmiddels heb ik van @Michel begrepen dat dit heertje de tractor aan het starten is. Als een soort zwengel bij een T-Ford, gebruikt hij het stuurwiel van de tractor.

20. Alle Miniart tractortjes waarvan ik bouwverslagen zag, hadden gekronkelde leidingen en dat vind ik niet mooi. Zelfs al zou het bij het echte model (een beetje) zo zijn, dan nog hoef je er geen karikatuur van te maken. Het probleem is misschien, het recht krijgen van koperdraad. Maar dat is super makkelijk, zeker met een wals-tooltje maar ook zonder. Gebruik gewoon een roller en je krijgt de koperdraad super snel strak. Onderstaand resultaat is een kwestie van enkele seconden rollen.

Voor:


Na:


21. Vervolgens pak je je verzameling boortjes om steeds de juiste buigdiameter beschikbaar te hebben. Het kost veel moeite om het goed te krijgen, maar dan heb je ook een realistischer resultaat. Ik heb 0,3mm. koperdraad gebruikt. Deze zal niet worden geschilderd, maar wilde ik nu al gereed hebben om straks de lak niet te beschadigen tijdens het op maat maken en passen.







Dan is deze tractor, plus de figuur, tot mijn verbazing, al in zijn geheel klaar voor het (laatste schoonmaken en ontdoen van rafeltjes etc. ten behoeve van) priming na slechts 27 uur werk, voor mijn doen uitzonderlijk weinig.

Totaal gewerkt: 27 uur
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Leuk kitje om te zien met die open wielen. Kwam hier geen geen 1/24 versie van uit of is al uit?
 
Heb verleden jaar zo een Lanz zien opstarten.
Die bol vooraan is een soort kachel die moet dienen voor de voorverwarming. Je moet daar een soort lont insteken welke de brandstof aansteekt en die warmte zorgt er voor dat de motor “los” komt. Eens op temperatuur moet dat vliegwiel dienen om de motor aan te zwengelen.
Best wel arbeidsintensief, zo een Lanz start je niet op op één, twee, drie; zelfs niet als hij voorheen al gedraaid heeft.
 
Speciaal machien, best wel interessant om te volgen, al ken ik er niets van.
 
Very nice build of a very different subject, looking good
 
Mooi strak tractorke, en het boerke … hij draaide door

Greetzzzz Modest.
 
@Ron precies, van deze kit is ook een 1/24-versie uitgekomen op verzoek van de fans.

@dancooper @GraemeB @Modestforest Thanks for your comments / dank voor jullie berichtjes en het volgen!

22. Het schoonmaakwerk van alle kleine rafeltjes et cetera, is saai maar uiteindelijk dankbaar werk. Ik ben hier zeker 3 uur mee bezig geweest.

Vervolgens is het tijd voor het primen. Zie hier de twee achterwielen, het ene met en het andere zonder primer. Je moet goed kijken terwijl je bezig bent.



23. En dan is 't primen klaar.



Totaal gewerkt: 31 uur
 
even bijgelezen zalig om te zien , en alles past netjes mooi kitje , wat verwacht je anders van miniart he
Heb al dikwijls stil gestaan bij de Porsche tractor van Revell want hij zou toch passen bij mijn povere Porsche collectie waar ik er nog niet veel van heb nu , maar iedere keer doe ik het dan toch niet waarom ?????
Toffe werkzaamheden tot nu toe
Marc
 
Ik gok op een al dan niet afgeleefd blauw-grijs, misschien met wielen in een soort rode anti-roest verf.
 
Denk de kleuren standaard want als ik me niet vergis mag er niet verouderd worden in de GB.
 
@coachke Alles past netjes, maar het ziet er op de foto's net iets makkelijker uit dan het is. Er is veel opkuiswerk, als je het goed wilt doen. Trouwens, als je dat niet doet wordt het waarschijnlijk alsnog een toonbaar model.

Over de Porsche tractor van Revell.. ik ben wel benieuwd hoe die zich in elkaar laat zetten en of lijmen toegevoegde waarde heeft. Zeker doen als je er eens zin in hebt. Ik ben het met je eens dat 'ie prima bij de Porsche verzameling zou passen, als rariteit.

Over de kleuren... daar kom ik hieronder op terug.

24. De primer wordt van de letters en omlijsting van het embleem geschraapt met een mesje. Twee redenen: 1) oefenen voor het blauw straks. 2) blauwe verf komt er niet zo vast op te liggen en zal er dus makkelijk vanaf gaan.



25. Meestal kloppen mijn theorieën niet, nu dan toevallig wel. Oefenen ging prima, gewoon rustig aan en met beleid.



26. Over de kleuren. Box art en instructies tonen een duidelijke blauwe tint, maar de voorgeschreven kleur is dan grijs. (Dunkelgrau, 71.056 of Tamiya XF-63) Huh? Ik heb dan maar geprobeerd de box art zo goed mogelijk na te bootsen. Mengsel, voor alle blauwe onderdelen voldoende voor 2 laagjes:

- 80 druppels Vallejo Model Air 71.056 "panzer dark grey"
- 160 druppels Vallejo Model Air 71.113 "US intermediate blue"
- 36 druppels Vallejo thinner
- 18 druppels flow improver



27. Voor de wielen is de combinatie:

- 120 druppels Vallejo Model Air 71.084 "fire red"
- 60 druppels Vallejo Model Air 71.085 "Ferrari red"
- 42 druppels Vallejo thinner
- 30 druppels flow improver



28. Goh eigenlijk vind ik het zo al onderhand goed met dat gezichtje...! Welgeteld één kleur, even met het penseel aangebracht. Mocht de rest van m'n pogingen niet lukken, dan val ik gewoon hier op terug want dit is al prima mijns inziens. Gebruikt: Andrea #1.



29. Om deze tractor te kunnen starten, is niet alleen het boerke nodig dat het vliegwiel aanzwengelt, maar ook -zoals Erwin al opmerkte- een boerinneke dat de cilinderkop verhit. Ook deze figuur heeft Miniart bijgeleverd in de kit.

Ik denk dat het me wel gaat lukken dit op tijd af te krijgen (anders start ik bij dezen wel een nieuwe groepsbouw, vandaag kan het nog). Dus daar gaan we dan.



30. Nadat de blauwe verf een tijdje heeft kunnen drogen, schraap ik de letters en omlijsting weer weg. Inderdaad gaat dit erg makkelijk, omdat er geen primer onder zit!



31. Na een minuutje of 10 opperste concentratie:





Dit tractortje is nieuw en wordt dus nog liefhebbend gekoesterd door dit boerengezin. Nauwelijks verwering dus (en alleen drybrush / wash).

Totaal gewerkt: 35 uur
 
Wat een leuk onderwerp om te bouwen, maar wel klein😵
Het embleem is echt netjes gedaan Roy, komt daar ook nog een kleurtje op?
Dat zal ook wel fijn werk zijn dan...

Fred
 
hola , knappe werkzaamheden ziet er knap uit mooie kleur , krijg meer en meer zin om het Porschke aan te schaffen , maar niet voor direct
Marc
 
Strak plan met die letters , zou ik niet aan gedacht hebben 👍🏻

Greetzzzz Modest.
 
Nice colors :cool: Het embleem had je ook met een schuurpapiertje op een stevig stuk plastic strip of schuurstick licht kunnen opschuren. Maar alles wat werk is goed.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan