Hoofdsponsor

1/35 GRB: Miniart Lanz Bulldog + boerke

STARTMOMENT:
03-04-2023, 23:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
08-05-2023, 23:30u.
@the--Mouse Er komt geen verf meer op het embleem, dit is zoals het blijft.





@Ron Klopt, schuurpapier had ook gekund, dat is een kwestie van voorkeur. Ikzelf had het idee dat ik dan minder controle zou hebben, vanwege de lichte curve van de voorkant en ander opstaande details. Ik durfde dat dus niet aan; maar het is zeker een optie.

@Modestforest en @coachke dank jullie wel voor het volgen!
 
Het zijn de details die het hem doen. Op de gerestaureerde exemplaren blinken ze die namen ook op.
 
Dat ziet er, zoals eerder al gezegd, een leuk kitje uit. Zelf zou ik er zonder deze bouw te zien, wellicht nooit een tweede keer naar gekeken hebben als ik die in een winkel zou zien, maar je weet toch maar nooit wat men dan mist.
 
@Erwin ja en daar wil ik dichtbij blijven omdat ik nauwelijks kan verweren. Ook wel leuk ergens hoor.

@dancooper het is een geweldig kitje, het leukste dat ik ooit gebouwd heb zelfs. En het past perfect binnen de groepsbouw. Niet te lang, niet te moeilijk, niet te makkelijk, apart onderwerp, techniek in het zicht.. hoppa! Alles wat ik leuk vind. Grappige bouwtechnieken zoals dat wegschrapen, wat ook nog eens naar believen werkt. Deze bouw bevalt me uitstekend.


32. Nou daar gaat 'ie dan, mijn eerste figuurschilderwerk. Andrea #1 voor de basiskleur van het gezicht. Daarna Vallejo Model Air 71.132 (andere verfjes die ik noem zijn steeds Vallejo Model Air 71.###) voor het oogwit.



33. Oogwit droogt, koperen leidingen krijgen alsnog primerlaag omdat ze messingkleur moeten krijgen. Ik kan die niet vastlijmen op een cocktailprikker o.i.d., dus dan maar in twee delen spuiten (5 minuten droogtijd tussendoor).



34. Iris is in het echt circa 12mm. lees ik, dat is 0,34mm. op schaal. Dus een 0,35mm. boortje erbij gepakt (zie foto) om te vergelijken als ik een stipje zet.



35. Ik maak het mezelf makkelijk, het is al uitdagend genoeg: bruine irissen.



36. Oogwit wegwerken met Andrea #1, wangetjes beetje oplichten met Andrea #3 (dacht ik, of #4), wenkbrauwen en haartjes met Andrea #5.





37. Maar de ogen leken wel uit te puilen... dus nog maar eens beter kijken naar referentiemateriaal. Oogleden mogen het oog wel wat verder bedekken. Hier het linkeroog (=op de foto rechts) gedeeltelijk gedaan.



38. Wat mij betreft is het nu wel goed. Ik wil het niet verpesten door te proberen het te perfectioneren.





39. Op de gok een kleurtje gepakt dat leek op de beschrijving, voor het jasje.



40. Paar druppels zwart erbij en dan vanaf onderen schaduwen toevoegen, erg rudimentair.



41. En dan van boven terug de basiskleur erop airbrushen,



42. Kan het toch niet laten... nog wat laatste tweaks aan het gezicht. Daarna ben ik er tevreden over.







43. Broek werd met 71.006 per penseel geschilderd, vervolgens met 71.093 gedrybrushed (of was het nou andersom, in elk geval licht over donker). Schoenen zijn 71.056 donkergrijs (=lijkt zwart, de kleur die Miniart suggereert, maar net als fel wit voor de ogen is puur zwart voor de schoenen ongepast, te heftig en (wat het zwart betreft) onderhevig aan schaalwerking).

Het gezicht is straks nagenoeg niet meer te zien... perfect oefenmodel dus. De kit biedt alom voldoende ruimte om je skills te testen / verbeteren op weinig riskante delen.

Ik denk dat ik de broek nog een laagje matvernis ga geven, het lijkt nu wel een regenpak.



44. Actiefoto. Het bodemplaatje gaat er straks vanaf als het boerke aan het stuurwiel wordt gelijmd. Ik ben wel bijna verplicht om een ondergrondje te maken, om straks de boerin ook stabiel te kunnen plaatsen.





Totaal gewerkt: 38 uur
 
Voor het eerst een figuurtje geschilderd en dan zo netjes!

Fred
 
Erg goed geslaagd Roy, zelf heb ik ook vrijwel geen ervaring met figuurtjes, maar ik heb indertijd ook nog gelezen dat één van de vaakst voorkomende fouten de ronde irissen zijn.
Bij een echt oog zijn de irissen immers gedeeltelijk bedenkt door de oogleden.
 
Niet gek voor iemand die figuren schilderen geen modelbouw vind. Zo zie je maar weer dat je met enkelen simpelen technieken een leuk resultaat krijg.
 
:sneaky: Alle wegen leiden naar Rome, ze zijn jammer genoeg niet allemaal gelijk lang.

Zoals zoveel vervolg ik ook deze in stilte, het model 1A gebouwd (eigenlijk niets anders verwacht) en zal vermoedelijk ook volledig afgewerkt worden. :unsuree:
Het figuurtje, via Lissabon en Madrid naar Rome maar het resultaat is zoals mijn voorgangers aanhaalden meer als netjes.
Beide figuren zijn 1/35 en mijn tip aan alle modelbouwers, probeer niet te schilderen wat men later niet meer herkend op 30 cm (met je oog) geld ook voor je model. Dit spaart een hoop gepruts en frustratie, de werkwijze voor je ogen is zeker werkbaar en je hebt snel erkend dat je kikkerogen best vermijd. De opmerking van dancooper is correct, en is een fout die bij 90% van de figuren terug komt. Ik moet het opzoeken, maar een verticaal streepje op de juiste plaats en daarna bijgewerkt zoals je gedaan hebt werkt even goed. (is mijn werkwijze en niet door mij uitgevonden)
Dit is figuren muggenziften :ROFLMAO: , de ogen ga je nooit zien omdat het figuurtje gebukt staat om het wiel aan te zwengelen, je zou je model al moeten opnemen om het te zien.

Maar zoals gezegd (y)(y)(y)(y)(y)(y)(y) goed bezig.
 
Vind je schilderwerk aan het figuurtje ook geslaagd, zeker voor een eerste keer.
Niet overdrijven met het eventuele ondergrondje, keep it simple, less is more.
 
Dank jullie wel @the--Mouse, @dancooper, @Ron, @Grijze Wolf en @Erwin voor het reageren en voor de complimenten.

@Ron: ik heb tijdens het bouwen en schilderen wel teruggedacht aan die opmerking van mij ooit (geen idee hoe je dat in vredesnaam hebt onthouden) maar ben daar toch wel iets van teruggekomen tijdens deze bouw moet ik zeggen. Nu had (en in mindere mate: heb) ik dat vooral bij bustes, dat is vooral schilderwerk... als er niets te bouwen valt, is het in mijn ogen ook geen modelbouw, ongeacht hoe knap het is, maar is het schilderwerk. Maar wat ik hier nu voor de kiezen heb gehad.. ja dat zou ik ook wel modelbouw willen noemen. Maar ach, het is maar hoe je het beestje noemt he.

@Grijze Wolf ik ga mee in je gedachte dat alles wat vanaf 30cm. niet meer te zien is, ook niet gedetailleerd hoeft te worden; ook ik zou dat iedereen aanraden. Helaas pas ik dit in principe goede advies zelf niet toe, omdat ik er plezier aan beleef om ook op detailniveau te kunnen terugzien dat ik daar moeite aan heb besteed. Je herinnert je misschien nog mijn bouw van de 1/72 Yokosuka Ginga, waar op 30 centimeter afstand nauwelijks meer wat terug te zien was van dit:

49664267042_5da7619753_b-jpg.285710


Het kostte pijnlijk veel tijd en moeite, maar ik heb daar geen spijt van gehad ook al valt hooguit 1 op de 10 mensen dit effect op.

een verticaal streepje op de juiste plaats en daarna bijgewerkt zoals je gedaan hebt werkt even goed.

Die ga ik onthouden! Zal ik meteen inzetten voor de boerin, dank voor de tip.

de ogen ga je nooit zien omdat het figuurtje gebukt staat om het wiel aan te zwengelen, je zou je model al moeten opnemen om het te zien.

Klopt, en dan nog moet je 'm precies goed houden om het te kunnen zien. Maar het was een goeie oefening.

45. Ook elders kreeg ik nog tips over het figuurtje, onder anderen van Bert Takken. Hij raadde me aan om de kleding een bruine wash te geven. Ook een goed advies, meteen toegepast. De Vallejo wash die ik eens in een vlaag van verstandsverbijstering heb gekocht, was (inmiddels?) iets te dik, dus verdund. Aangebracht en het teveel weggehaald met penseel en tippy's.



46. Nog een tip van Bert was, om de neus, wangen en kin iets op te lichten met witte olieverf. Omdat de figuur zo neergebogen staat, pas ik die tip niet toe op deze bouw (wel op de boerin) maar heb ik het wel geprobeerd op de armen en achterkant nek. Zoals bij al mijn bouwsels, hou ik niet van overdreven effecten, integendeel. Ik heb zoals altijd de nuance gezocht en hopelijk gevonden. Dit werkt net iets anders dan de lichtere vleestint van Andrea (#3 en #4). Bevalt prima en met olieverf werken is altijd fijn en vergeeflijk. Al denk je een dag later, hmm dit is niet geweldig, dan haal je het alsnog weg als je zin hebt.

Onderstaand achtereenvolgens één arm bovenkant lichter; en beide armen.





Vallejo matte vernis geprobeerd op broek en pet, maar dat werkte niet, moet ik dus iets anders voor gebruiken. Denk dat ik maar weer teruggrijp naar Alclad.

47. Messing kleur... my god!! Hieronder te zien is Humbrol, maar werkte niet lekker. 502 Abteilung olieverf geprobeerd, verkleurd na al die jaren (denk ik); dan heb ik nog Vallejo Model Air maar die was hard geworden en groenig, niet meer te herstellen... van Tamiya had ik niet de juiste tint liggen. Hieronder de Humbrol-poging. Zitten ook lelijke pigment-highlights in.



48. Plan was vervolgens om ofwel te proberen te airbrushen maar dan ultraweinig druk en kleinste naald.. ik heb dat eens gedaan met een Messerschmitt ME262 model op 1/144, de mottling camouflage. Jammer genoeg is mijn Iwata 0,15mm. airbrush uit de running, omdat ik al een half jaar wacht op een onderdeel dat na de brand in onze woning kwijt is geraakt (lees: is weggegooid samen met de H&S airbrush... ik begrijp dat nog steeds niet. Als er toch één ding goed schoon te maken is, is het toch een airbrush). Ook had ik weinig zin in afplakken want als ik het goed had gedaan was ik daar zeker een uur mee bezig geweest, bijzonder ingewikkeld afplakwerk. Ik had ook morgen even naar de winkel kunnen rijden om messing / goud van een ander merk te kopen. Maar ik dacht, ik probeer gewoon Alclad gold (is prachtige weergave van messing) met het penseel te schilderen. En warempel, het werkte! Nooit gedacht, heb wel eens geprobeerd een andere Alclad verf te penselen en dat mislukte hopeloos. Maar Lexan-goud is dus prachtig met het penseel aan te brengen. Droogt wel snel, dus regelmatig nieuw likje nemen. Eentje om te onthouden!

Deze verf laat zich bovendien zo prettig opbrengen met het penseel, dat afplakken niet nodig bleek. Je krijgt de verf precies waar je wilt.



49. De details aan stuurboordzijde worden meteen meegepakt.



50. Tip: om vlekken na gebruik van Micro set / sol te vermijden, ga je boenen met een penseel, net zolang tot de vlekken weg zijn. Ik doe dit als het nog een beetje vochtig / klam is. Zo blijft je model mooi.



51. En dan zitten de zes decals erop. Eigenlijk toch best mooi, zo'n niet-verweerde tractor. Ik krijg er steeds meer berusting in dat 'ie een minimum van verwering gaat krijgen.





Totaal gewerkt: 41 uur
 
Echt een mooi werk aan het worden.
 
Dank jullie wel @the--Mouse, @dancooper, @Ron, @Grijze Wolf en @Erwin voor het reageren en voor de complimenten.

@Ron: ik heb tijdens het bouwen en schilderen wel teruggedacht aan die opmerking van mij ooit (geen idee hoe je dat in vredesnaam hebt onthouden) maar ben daar toch wel iets van teruggekomen tijdens deze bouw moet ik zeggen. Nu had (en in mindere mate: heb) ik dat vooral bij bustes, dat is vooral schilderwerk... als er niets te bouwen valt, is het in mijn ogen ook geen modelbouw, ongeacht hoe knap het is, maar is het schilderwerk. Maar wat ik hier nu voor de kiezen heb gehad.. ja dat zou ik ook wel modelbouw willen noemen. Maar ach, het is maar hoe je het beestje noemt he.

@Grijze Wolf ik ga mee in je gedachte dat alles wat vanaf 30cm. niet meer te zien is, ook niet gedetailleerd hoeft te worden; ook ik zou dat iedereen aanraden. Helaas pas ik dit in principe goede advies zelf niet toe, omdat ik er plezier aan beleef om ook op detailniveau te kunnen terugzien dat ik daar moeite aan heb besteed. Je herinnert je misschien nog mijn bouw van de 1/72 Yokosuka Ginga, waar op 30 centimeter afstand nauwelijks meer wat terug te zien was van dit:

49664267042_5da7619753_b-jpg.285710


Het kostte pijnlijk veel tijd en moeite, maar ik heb daar geen spijt van gehad ook al valt hooguit 1 op de 10 mensen dit effect op.



Die ga ik onthouden! Zal ik meteen inzetten voor de boerin, dank voor de tip.



Klopt, en dan nog moet je 'm precies goed houden om het te kunnen zien. Maar het was een goeie oefening.

45. Ook elders kreeg ik nog tips over het figuurtje, onder anderen van Bert Takken. Hij raadde me aan om de kleding een bruine wash te geven. Ook een goed advies, meteen toegepast. De Vallejo wash die ik eens in een vlaag van verstandsverbijstering heb gekocht, was (inmiddels?) iets te dik, dus verdund. Aangebracht en het teveel weggehaald met penseel en tippy's.



46. Nog een tip van Bert was, om de neus, wangen en kin iets op te lichten met witte olieverf. Omdat de figuur zo neergebogen staat, pas ik die tip niet toe op deze bouw (wel op de boerin) maar heb ik het wel geprobeerd op de armen en achterkant nek. Zoals bij al mijn bouwsels, hou ik niet van overdreven effecten, integendeel. Ik heb zoals altijd de nuance gezocht en hopelijk gevonden. Dit werkt net iets anders dan de lichtere vleestint van Andrea (#3 en #4). Bevalt prima en met olieverf werken is altijd fijn en vergeeflijk. Al denk je een dag later, hmm dit is niet geweldig, dan haal je het alsnog weg als je zin hebt.

Onderstaand achtereenvolgens één arm bovenkant lichter; en beide armen.





Vallejo matte vernis geprobeerd op broek en pet, maar dat werkte niet, moet ik dus iets anders voor gebruiken. Denk dat ik maar weer teruggrijp naar Alclad.

47. Messing kleur... my god!! Hieronder te zien is Humbrol, maar werkte niet lekker. 502 Abteilung olieverf geprobeerd, verkleurd na al die jaren (denk ik); dan heb ik nog Vallejo Model Air maar die was hard geworden en groenig, niet meer te herstellen... van Tamiya had ik niet de juiste tint liggen. Hieronder de Humbrol-poging. Zitten ook lelijke pigment-highlights in.



48. Plan was vervolgens om ofwel te proberen te airbrushen maar dan ultraweinig druk en kleinste naald.. ik heb dat eens gedaan met een Messerschmitt ME262 model op 1/144, de mottling camouflage. Jammer genoeg is mijn Iwata 0,15mm. airbrush uit de running, omdat ik al een half jaar wacht op een onderdeel dat na de brand in onze woning kwijt is geraakt (lees: is weggegooid samen met de H&S airbrush... ik begrijp dat nog steeds niet. Als er toch één ding goed schoon te maken is, is het toch een airbrush). Ook had ik weinig zin in afplakken want als ik het goed had gedaan was ik daar zeker een uur mee bezig geweest, bijzonder ingewikkeld afplakwerk. Ik had ook morgen even naar de winkel kunnen rijden om messing / goud van een ander merk te kopen. Maar ik dacht, ik probeer gewoon Alclad gold (is prachtige weergave van messing) met het penseel te schilderen. En warempel, het werkte! Nooit gedacht, heb wel eens geprobeerd een andere Alclad verf te penselen en dat mislukte hopeloos. Maar Lexan-goud is dus prachtig met het penseel aan te brengen. Droogt wel snel, dus regelmatig nieuw likje nemen. Eentje om te onthouden!

Deze verf laat zich bovendien zo prettig opbrengen met het penseel, dat afplakken niet nodig bleek. Je krijgt de verf precies waar je wilt.



49. De details aan stuurboordzijde worden meteen meegepakt.



50. Tip: om vlekken na gebruik van Micro set / sol te vermijden, ga je boenen met een penseel, net zolang tot de vlekken weg zijn. Ik doe dit als het nog een beetje vochtig / klam is. Zo blijft je model mooi.



51. En dan zitten de zes decals erop. Eigenlijk toch best mooi, zo'n niet-verweerde tractor. Ik krijg er steeds meer berusting in dat 'ie een minimum van verwering gaat krijgen.





Totaal gewerkt: 41 uur
Voor die goud , messing of koper kleuren werken de Métal Colour van Vallejo ook zeer realistisch. Het zijn grotere potjes van 32 ml acrylic voor airbrush. Liefst een donkere onderlaag en 2 laagjes metaal kleur met penseel aanbrengen. Zeer glad en geen korrel.
In die reeks zijn er ook een ganse serie aluminium kleuren. Niet verwarren met de kleinere flesjes van 17ml . Willy.
 
Gebruik gewoon een roller en je krijgt de koperdraad super snel strak. Onderstaand resultaat is een kwestie van enkele seconden rollen.
Oh dat is mooi... ik had 'ooit' een strak stuk koperdraad nodig maar dat lukte mij gewoon niet en heb het toen gewoon weggelaten. Weet nu hoe ik het moet proberen.
Fijn model trouwens...spreekt mij wel aan...ik ga volgen. (sorry beetje late reactie)
 
Weer eems tijd om mee te lezen.
Strak werk tot nu toe, ook aan de figuren. Die truck met alclad heb ik ook al eens gedaan. Gewoon schilderen maar inderdaad het droogt snel... heel snel.
 
De keuze om weinig verwering aan te brengen lijkt mij een goede keuze.
Deze voertuigen zijn ook ooit nieuw geweest he ;)
 
dit ziet er allemaal prachtig uit. met verwering kan je alle kanten op. de gerestaureerde exemplaren zien er picobello uit maar die bij de boer op het erf stonden waren niet altijd even proper, als ie maar starte en deed waarvoor hij moest dienen was de boer al gelukkig. om de traktor te poetsen was er in die tijd meestal geen tijd.
 
Met verwering kun je in deze groepsbouw toch niet alle kanten op helaas, want enkel washes en drybrush zijn toegestaan. Deze specifieke tractor is net nieuw uit de verpakking.

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. De tractor is bijna klaar, nog even wat laatste afwerkingen. Daarna de boerin.
 
52. Ik heb geprobeerd het staal van de achterwielen met het penseel te schilderen, maar dat werd minder mooi dan gehoopt. Dus alles er weer afschuren, opnieuw primen en airbrushen. Maskeer-tape kan makkelijk op maat worden gesneden met een goede cirkelsnijder.



53. Donkere wash voor de radiateur.



54. Donkergrijs (=dus geen zwart) voor het stuurwiel. Ook een wash voor de veer.



55. Na nog wat washes (olie / vet op scharnier- en rotatiepunten), wordt de tractor langzaam maar zeker en uiterst voorzichtig in elkaar gezet.



56. Ik kreeg de ultra-kleine opstaande richel die staal moest worden, maar niet goed met het penseel en ook niet met cocktailprikkers / naald et cetera. Afplakken gaat eigenlijk niet, vanwege de bolle kant van het wiel. Toen ik de hoop bijna had opgegeven, dacht ik aan de tweede verweringsmethode: drybrush. Dit werkt wel. Drybrush is een kwestie van, penseel in de verf dippen, daarna zo goed als je kunt schoonmaken op keukenrol en doek, totdat het lijkt alsof er helemaal niets meer op het penseel zit. En dán ga je met je penseel tegen het onderdeel aan tamponneren / afvegen. Langzaam maar zeker komt er dan toch nog verf uit dat penseel op het model. In dit geval krijgt de bolling van het wiel dan ook een staal-uiterlijk alsof het verweerd is, maar dat is zeer goed mogelijk omdat dit deel -veel meer dan de zijkant van het achterwiel- schurend met zand, grind en steentjes e.d. in aanraking komt. Ik had dit kunnen overschilderen met rood, maar vind het dusdanig goed staan dat ik het laat zitten.



57. En dan is 'ie wat mij betreft klaar. Meer foto's aan het eind van de bouw, eerst de boerin.



Totaal gewerkt: 49 uur
 
Mooie tractor geworden!
Enige opmerking, ik vind de grille iets teveel verweerd volgens de rest van de tractor of vice versa.
Anders niets dan lof ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan