Hoofdsponsor

1/35 GRB: Miniart Lanz Bulldog + boerke

STARTMOMENT:
03-04-2023, 23:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
08-05-2023, 23:30u.

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
Om op vrij goedkope wijze de groepsbouw nog één keer onder de aandacht te brengen, dacht ik mijn tweede poging van deelname eens te doen in de vorm van een 'raad maar'. Wel een beetje jammer als 'ie meteen geraden wordt, maar dat moet dan maar.

Ik had toch een beetje een onvoldaan gevoel over mijn vorige groepsbouw-deelname, de Mercedes-Benz ladderwagen. Ditmaal een stuk eenvoudiger project dat zelfs ik redelijkerwijs zou moeten kunnen afronden.

1. Ik ben gisteravond begonnen om half 12. Eerst maar 's wat onderdelen ontbramen, samenlijmen en laten drogen alvorens er strak gemaakt kan worden. De liquid polylijm wil ik eerst een nachtje laten rusten, zodat de onderdeeltjes niet meer zo week zijn.



2.


O ja.. je hebt nog maar een paar dagen om mee te doen met deze groepsbouw 'out of the box'. Lijkt het je wat, schrijf je gerust in :)

Totaal gewerkt: 2 uur
 
Lijkt wel een Gundam iets :unsuree:
 
Veel plezier ermee. Heb geen idee wat het is.
 
Doet me denken aan een tractor. Benieuwd hoe je zo'n quick build kan pimpen
 
Doet me denken aan een tractor. Benieuwd hoe je zo'n quick build kan pimpen

Gewoon niet pimpen en ouderwets recht uit de doos 🙂 Maar inderdaad een trackatorre.
 
Ik bedoel niet echt ombouwen, maar creatief bijvijlen op sommige plekken om het speelgoedachtige van zo'n model er een beetje uit te krijgen
 
Ik bedoel niet echt ombouwen, maar creatief bijvijlen op sommige plekken om het speelgoedachtige van zo'n model er een beetje uit te krijgen
Ohwww :-)
 
Dank voor jullie reacties en voor het volgen. Nadat de naam van het model geraden is, zal ik reageren :)

3. Er is in photo etch voorzien in de kit. Met een mesje buigen rond 0,7mm. en 0,5mm. boortjes.



4. Foto's maken helpt om je op het rechte bouwpad te houden. De ronde kop heeft geen paspin en kan dus makkelijk net een beetje schuin zitten. Die zit hier goed, maar de tab onderaan zit zoals te zien een beetje scheef. Dit is het moment om deze details te corrigeren.



5. Drogen.



6. Voordat de de twee helften aan elkaar werden gelijmd, moest er een strakmaaksessie plaatsvinden. Linker- en rechterhelft van het onderdeel hier in beeld lieten een flinke naad zien. Die ziet er in het echte object niet, dus: vullen met secondenlijm, strak maken en testen met zilverstift.

De naad zat er ook bij het differentieel, op de foto zie je deze nog doorschijnen. Daar kon het plastic dusdanig hard in elkaar worden gedrukt dat de naad uit het zicht verdween. Liquid poly een nacht laten drogen en dan zorgvuldig schoonschrapen + schuren korrel 400, 600, 1.000, volstond hier.



Totaal gewerkt: 4 uur
 
Mogen we vragen (hints) stellen over wat je aan het maken bent?
Zo ja .
Wat ben je aan het maken?:wall:
 
Pascal ik trapte er bijna in :D

7. Verdorie! Goed opletten, ik heb de verkeerde zijkant gebruikt :(

Dan kom je er achter hoe goed die plasticliijm werkt...



8. Uitlijnen was hier noodzakelijk... na een hoop geuitlijn:



9. Gaatjes boren in enkele connectoren: boortje 0,3, dan boortje 0,4.



10. Tussenresultaat na het nodige schoonmaak- lijm- en lijmschoonmaakwerk. Tamiya Extra Thin voor het eerst gebruikt en dat is toch even wennen. Niet zo makkelijk als het leek in de Youtube-filmpjes, maar ik heb het idee dat ik nu weet hoe het moet zonder vlekken.

Het tussenresultaat:





Totaal gewerkt: 12 uur
 
Ik wil wel eens een gokje doen, is dit de Lanz Bulldog?



Fred
 
Ik heb ook zo de indruk dat het iets met een tractor te maken heeft en de Lanz Bulldog zou goed kunnen.
 
Serieus je maak een grapje om op youtube te kijken hoe je de lijm aanbreng :unsuree:
 
Inderdaad is het de Lanz Bulldog uitgegeven door Miniart. Silenoz had dit (type + producent) trouwens ook geraden nadat ik hem gisteravond een fotootje van de bouwvoortgang had toegestuurd.

Benieuwd hoe je zo'n quick build kan pimpen

Kennelijk was het Silenoz' eerste gedachte dat ik bezig was met de kliksysteem-Porsche tractor van Revell. Is ook een leuk model, maar ik wilde iets wat goed bij deze groepsbouw zou passen en daar voldoet deze kit van Miniart perfect aan. Photo etch zit erbij, net genoeg onderdeeltjes; niet teveel ook. Bovendien is er ruimte voor detailleren: de instructies schrijven het plaatsen van leidinkjes van koperdraad voor!

@Ron ik ben niet specifiek gaan kijken hoe te lijmen, maar ik kwam een paar keer in filmpjes tegen hoe Tamiya extra thin werd gebruikt. Ik had die lijm al een paar jaar staan, maar nog bijna nooit gebruikt. In die filmpjes ziet het er zo makkelijk uit: gewoon de onderdeeltjes tegen elkaar houden, fractie extra thin op de kier en voilà de onderdelen zijn verlijmd (door de capillaire werking). Ikzelf had nogal last van lijmrestjes, achteraf gezien omdat ik te weinig vertrouwen had in die capillaire werking. De laatste stukjes gingen met meer succes. Maar van die 12 uur ben ik dus zeker 3 uur bezig geweest met het verwijderen van lijmlittekens. Zou ook kunnen dat de andere bouwers die op de koop toenamen, maar ikzelf wil een mooie egale plasticlaag om op te primen.
 
Het is wel een lijmvlek uiteraard maar omdat het zo dun heb je er geen last van in de in de eind afwerking (spuitwerk), gebruik het goedje al jaren en wil niets anders, ik heb ook de dikke versie van Tamiya voor de grote delen.
 
Ik ging er iets te grof mee om en bij mij zat echt een dik laagje glans, op sommige stukken kreeg ik het ook pas na een minuutje schuren glad. Maar ik weet nu wat ik fout deed: beetje afstrijken alvorens lijm aan te brengen en meer vertrouwen op de capillaire werking.

Jammer genoeg heb ik er geen foto's van gemaakt.
 
Ben eens gaan kijken en is wel een kleine stoere tractor zo te zien.
Mooi model ook en kijk uit naar eind resultaat.
 
Ja Pascal het is een schitterend bouwdoosje, zoals ik al eerder zei perfect voor deze groepsbouw. Alle details zijn voorradig dus het is niet "zonde" dat je niet "mag" scratchbouwen, het is een vrij klein model en dus geen 600 onderdeeltjes wat we wel van Miniart gewend zijn, en ik vind het een erg mooi tractortje bovendien.

11. Goed opletten soms, hier leek het net alsof dat 'vierkantje' op de cilinderkop daar hoort te zitten. Maar op box art, tekening en ook foto's van het origineel is het rond. Dus dit moest gecorrigeerd worden.



12. Lichte curve aanbrengen in het 'Lanz Bulldog' photo etched plaatje.



13. Update! Een boerke wordt onderdeel van deze groepsbouw. Het wordt mijn allereerste figuur ooit dus dat wordt leedvermaak ;) De gieting is relatief rudimentair, met best wat opkuiswerk in het verschiet.



14. Hier de andere zijde, opgeschoond.



15. Keuze in de kit: stuurwiel aan de stuurstang? Of stuurwiel aan de krukas? Jazeker, het stuurwiel kon op dit tractortype worden losgehaald en aan de krukas gezet, waarschijnlijk om de motor af te stellen en repareren.

Ik kies de laatste optie, omdat de figuur dan met z'n handen aan dat stuurwiel zit. Maar dan moet ik dus weten hoe hoog de tractor komt te staan. Dus moet ik de vier wielen eerst opschonen en bouwen. Het achterwiel is een kunstwerkje van Miniart en bestaat uit 5 onderdelen.







16. Het kuiswerk van het achterwiel kostte me ongeveer 2 uur. Op de laatste foto zijn nog een paar oneffenheden te zien, inmiddels opgelost.

Hier een voorbeeld van typisch benodigd kuiswerk op deze kit, deels al gedaan.



17. Het werk tot nu toe.



Totaal gewerkt: 20 uur
 
Die oude tractoren hebben toch wel iets hé, blij dat die wat meer aandacht krijgen.
Kan je eens de boxart posten van deze kit? Welk type juist? Zou kunnen dat ik er nog een 1/72 van liggen heb.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan