Hoofdsponsor

1/12 GRB: Ducati Superleggera V4

STARTMOMENT:
28-12-2022, 8:22u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
01-02-2023, 8:22u.
Het is soms goed om iets ingewikkelds, voor de afwisseling, terzijde te leggen en in te ruilen voor iets wat eenvoudigers. Ik snap dan ook wel dat je de veeleisende Sauber een korte pauze gunt.

Hoewel mijn eigen project de groepsbouw heeft moeten verlaten wegens verlaatheid, denk ik wel te kunnen stellen dat het onderverdelen van de onderdelen in drie kleurencategorieën (zoals ik ook mijn poging startte) een verstandige keuze is, zeker omdat je -net als ik- straks moet gaan vernissen en je daarmee nauwelijks vroeg genoeg kunt beginnen.

Ook het alvast samenlijmen van de brandstoftank... ziet eruit alsof je precies zo te werk gaat als ik zelf zou doen. Grappig om dat zo eens te zien. Eigenlijk verplicht de vijfweekstermijn (die voor jou trouwens 1 februari eindigt) tot nadere studie tot economisch tijdsverbruik.
 
Ben niet zo een voorstander van het op voorhand afhalen van de sprues uit vrees door die manier stukjes kwijt te raken maar ik lees dat je dit wel doordacht hebt.
Veel succes verder en ga zeker volgen.

Je bedenking heeft mij ook door het hoofd gespeeld , is eigenlijk een experiment en een manier om tijd te winnen..... hoop ik :)
Carrinage, Modestforest, vroeger noemden we dat in West-Vlaanderen de "carrinage".
Ja nu je het zegt , hier in West Vlaanderen zeggen ze dat inderdaad , maar was dat vergeten , bedankt voor je tip en interesse :)
Het is soms goed om iets ingewikkelds, voor de afwisseling, terzijde te leggen en in te ruilen voor iets wat eenvoudigers. Ik snap dan ook wel dat je de veeleisende Sauber een korte pauze gunt.

Hoewel mijn eigen project de groepsbouw heeft moeten verlaten wegens verlaatheid, denk ik wel te kunnen stellen dat het onderverdelen van de onderdelen in drie kleurencategorieën (zoals ik ook mijn poging startte) een verstandige keuze is, zeker omdat je -net als ik- straks moet gaan vernissen en je daarmee nauwelijks vroeg genoeg kunt beginnen.

Ook het alvast samenlijmen van de brandstoftank... ziet eruit alsof je precies zo te werk gaat als ik zelf zou doen. Grappig om dat zo eens te zien. Eigenlijk verplicht de vijfweekstermijn (die voor jou trouwens 1 februari eindigt) tot nadere studie tot economisch tijdsverbruik.
Wat je zegt Roy , denk dat een goede planning en een goede voorbereiding en research al veel problemen oplossen en (hopelijk) tijd doen winnen.
Ik heb me voorgenomen om vanaf nu elke dag iets te doen aan dit project , soms iets kleins en soms een hele middag , wat er uitkomt he ,
ik werk nog full-time ( drie ploegen systeem ) en heb ook nog gezinstaken en -verplichtingen. Zo bouw ik niet 's avonds of 's nachts ( :) ) meestal beperkt mijn bouwtijd zich tot namiddagen aan de keukentafel , ik kan ook niets laten liggen of heb geen eigen bouwcave of zo , dus moet ik bouwen als ik wat tijd vind.

De vorderingen dan van vandaag :

52592092088_4403018836_b.jpg


Poging één om de scheidingslijn weg te werken met CA lijm en schuren , niet echt een succes dus ben dan maar herbegonnen ( de benzinetank was wel geslaagd maar die komt later )

Poging twee :


52594230805_069a57ea78_b.jpg


Veel beter , al zeg ik het zelf :)

ik heb ook mijn drie containers met onderdelen in de primer gezet

52591099917_08c85d15d2_b.jpg


Witte primer van Alclad met een paar druppels rood van Nr 5 die ik nog had van de Citroën

52594230735_a328a922a5_b.jpg


zwarte primer van AK , best een aangenaam product , en heb daar een plan mee : even de boxart erbij nemen

52591624246_81b0d710a0_b.jpg


Het spatbord , kader , en die spoilers die zijn allemaal in carbon , je zelfs de wielen , waarschijnlijk daarmee dat deze machine " superleggera " heet , nu zou ik dat allemaal een laagje carbon decal kunnen geven , maar hier schieten de regels vann de GBR mij te hulp want volgens Tamiya San moeten al deze onderdelen in Semi Gloss Black , juist de kleur van mijn primer dus :)
Dus is het plan om de zwarte onderdelen na de primer ( die zeer glad is gespoten ) gewoon een laagje satin vernis te geven , ga dat wel eerst eens testen maar zie hier geen problemen van komen.

Vandaag zijn ook de verfjes toegekomen die ik nodig heb , op aanraden van Michel heb ik de meeste verfjes van Tamiya besteld uit de LP range
Dit omdat het rood dan zou matchen met de decals.
Nog even iets laten zien : dit is een splinternieuw potje LP 75 , zien jullie ook dat de helft van dat potje eigenlijk leeg is ? waarom dan zo'n formaat van potje gebruiken als je ze toch niet opvult ????


52593805191_d470daf861_b.jpg


T'zal wel aan mij liggen zeker ? :(

Tot morgen denk ik ........

Greetzzzz Modest
 
Ik gebruik mijn zwarte primer ook vaak als basiskleur, vernis erover en niemand weet dat het de primer is. :cool:
 
Lijkt me dat je een prima vervanging hebt voor dat carbon; persoonlijk... ik vind die carbondecals toch vaak erg grofmazig en dat zelfs op schaal 1/12.

Ben benieuwd of je je aan je bouwvoornemen (elke dag een beetje) kunt houden.

Ook ik gebruik zwarte primer soms als eindlaag.
 
Ik vermoed dat de potjes verf niet volledig gevuld zijn omdat je dan verdunner met de verf in het putje kan vermengen?
Of het is gewoon een verkooptruuk?
Goed bezig verder met de verflaagjes ;)
 
Goed bezig, met deze moto.
Ik denk niet echt aan een "verkooptruuk" van Tamiya, ik heb het altijd zo geweten, (al ken ik de Laquer Paint range niet), maar wanneer de dekseltjes wat vaster zitten kan het bij het wat hardhandiger openen wel handig zijn dat ze niet tot de rand vol zitten.
 
Ben benieuwd of je je aan je bouwvoornemen (elke dag een beetje) kunt houden.
Vandaag was een werkdag, vroege shift , dus tussendoor nog een en ander gebouwd , niet genoeg om foto’s te posten maar toch ….
Morgen hopelijk een ferme duw geven aan het project , hopelijk want veel te doen morgen (niet modelbouw)

merci Beyond , Ron en Dancooper voor de interesse, tja die verfjes was eerder een beetje ludiek bedoeld , maar toch een flesje van ZP of Nr 5 of zelfs Alclad die zijn allemaal vol hè
Mr Color heeft diezelfde potjes , maar heb die nog nooit gebruikt maar zouden die ook maar zo vol zijn?,

Greetzzzz Modest.
 
Mr color zitten ook niet echt vol althans niet de mijne die ik heb.
 
Zwarte primer kan perfect dienen als eindlaag, zeker als er uiteindelijk toch moet vernist worden.
 
Gebruik wel meer kleuren primer als eindlaag.
soms is het gewoon goed als kleur.
Volg met interesse en knap dat je dit allemaal tussendoor doet.
 
Begin ziet er veel belovend uit.
 
Thanks mannen voor het volgen !

Vandaag toch weer één en ander aan de motor kunnen doen , het voordeel van deze bouwdoos is dat het een zeer recente kit is , wat ik daarmee wil zeggen is dat er ( tot nu toe ) geen issues zijn als het op pasvorm aan komt , er is ook over de dingen nagedacht als ze deze kit aan het ontwerpen waren , een voorbeeldje hiervan is de ketting die uit twee onderdelen bestaat en zo gemakkelijk kan geschilderd worden , goed ineen past en er nog een zeer realistisch uitziet voor een stukje plastic

52597931681_03feab5e0e_b.jpg


let op de uitsparingen aan weerzijden waar gemakkelijk lijm kan aangebracht worden om een perfecte fit te hebben

52597445282_c4a894b38b_b.jpg


ook het motorblok is grotendeels afgewerkt en in de gevraagde kleuren gespoten , eigenlijk best jammer want éénmaal afgebouwd ga je er nog bitter weinig van zien

52598454638_15dc9a7d61_b.jpg


52597931871_0b132e0068_b.jpg


Ook de "carrinage " staat in zijn eindkleurtje , LP 7 van Tamiya , dat zou moeten matchen met de decals , wait and see (and pray :) )

52598197349_6ec23b921f_b.jpg


Weet niet of ik morgen iets zal doen , heb feestverplichtingen vanavond en weet niet in welke staat ik morgen ga zijn

zo dat is het voor nu


Greetzzzz Modest
 
Mooie vorderingen en de ketting ziet er inderdaad realistisch uit.
 
Knappe werken zover.
De ketting ziet er inderdaad makkelijker uit dan diegene die ik ooit ineen heb gestoken voor een Ducati...
En ik begrijp je frustratie over het feit dat je bitter weinig van de motor ziet. Zit een beetje met hetzelfde dilemma met de mijne (die ik dringend eens zou moeten afwerken :rolleyes: )
 
Dat gaat hier snelller dan ik had verwacht eigenlijk. Goeie keuze van kit, zo blijkt.
 
Bouwers,

Ik zie dat ik al niets meer poste sinds vorig jaar , en dat in een GRB met tijdslimiet :)

Hierboven had ik gezegd dat ik van plan was om elke dag iets aan dit project te doen. Discipline ! zoals vroeger in het leger he ...... euuuuuh niet dus , alhoewel de dagen dat ik niets heb gedaan zijn minder talrijk als de dagen waar ik wel iets deed , zo heb ik twee dagen na het werk en voor mijn huislijke taken elke keer een wiel onder handen moeten nemen , dat was niet voorzien want ze stonden al in de zwarte primer , toen zag ik op YT een andere bouwer met dit beestje bezig , begon hij met de wielen te ontdoen van een gietlijn , WTF een gietlijn ? die had ik niet gezien even checken dus

52625280775_bc30d1cc7c_b.jpg


52624850716_fa69f70991_b.jpg


en jawel hoor , kon ik netjes herbeginnen , schuren en nog meer schuren , checken nog meer schuren , soit zo gaat het goed ; maar niet vooruit he
:(

andere dagen heb ik kleine dingen gedaan zoals een paar onderdelen opkuisen en spuitklaar maken om die dan s' anderdaags te spuiten

Doordat deze bouw volgens het boekje moet , heb ik de meeste kleuren besteld uit de LP range van Tamiya , en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben , 50-50 verdunnen met LP verdunner en spuiten maar , binnen de vijf minuten droog en heb gemerkt dat ik sommige onderdelen kan spuiten zonder primer te gebruiken , kortom aanraders die LP verfjes

Hier nog wat resultaat van mijn noeste inspanningen

52624850791_8d1c021d6c_b.jpg


Het meest linkse onderdeel met de veer is zo'n voorbeeld van niet geprimerde onderdelen en allemaal met LP gespoten

De voorvork was veel werk omdat er veel onderdelen moeten gespoten worden in verschillende kleuren , en dat wiel moest overnieuw
De decals op de banden zijn een echte nachtmerrie gebleken , dat zijn van die "negatief" decals , je moet dat uitknippen en met backing papier en al op het onderdeel (de band ) aanbrengen en vervolgens nat maken en hopen op het beste , zeer moeilijk uit te lijnen met dat papier eraan en ongelooflijk breekbaar , ik heb dus een paar van die rode boog decals naar de vaantjes geholpen en op de band zie je het resultaat van wat er overschiet , ik heb de resterende decals in twee gedaan en heb dus halve boog decals op de band

Vervolgens deze jongens erbij gehaald

52625328918_58caefee08_b.jpg


de rode vlakken zijn eigenlijk doorschijnend rode film , dus maakt het niet echt uit of je de onderdelen wel met het juiste rood spuit , waar de decals komen is het gewoon wat donkerder ( dit terzijde )

na een paar uurtjes decallen met set en sol en een haardroger heb je dan dit

52625099304_19dfe89e4f_b.jpg


hiermee is 90% van de decals gebruikt , de oplettende bouwer gaat zien dat ik geen clearcoat gespoten heb alvorens te decallen ,( heb het voorbeeld van Michel gevolgd met zijn Porsche :) ) de eindlaag van de rode LP verf van Tamiya is super glad en kan dus zonder probleem decals ontvangen
Decals gingen super vlot en zijn van zeer goede kwaliteit , hier en daar zijn er wat kleine onvolkomenheden bij de carbon decals waar het rood er nog doorkomt , maar ga dit oplossen door wat zwarte verf aan te brengen ,op naar de clear coat dan maar zeker ?! zal iets voor volgende week worden wegens werken dit weekend......


Greetzzzz Modest
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan