Hoofdsponsor

1/72 GMC CCKW-353 Cargo truck [wip]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Hoi mannen..het volgende kitje is alweer gestart,wachtend op mr.muscle voor mijn chaffee.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Effe dryfitten

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de laatste komt een vraagje,deze katrol zou ik er graag uithalen en uitboren,buisje insteken en draad opdraaien maar....,
Op de foto's en de kit zelf staat een kabel afgebeeld wat op deze schaal zeer moeilijk te maken is...zou eventueel een kabel ook geschikt zijn???
attachment.jpg

Meningen zeer welkom!!!
Tot de volgende...

Grtz yves,
 
Dat is een heel mooi kitje, die heb ik al diverse keren gebouwd. Het is wel een beetje grof afgewerkt maar met een beetje vingergevoel en geduld is dat te verbeteren. Wat die kabelrol betreft, je kan er zonder probleem een stuk garendraad rondwinden hoor, enkel opletten dat je er niet teveel oprolt, net genoeg om de gemodelleerde kabel te verbergen.
 
Het is inderdaad een leuke kit maar het vertoont duidelijk de sporen van zijn leeftijd. Was de enige van dat type op deze schaal tot enkele jaren terug Airfix/Heller en Academy met hun GMC's uitpakten.
Wat is je intentie bij de bouw van deze kit want er zitten redelijk wat fouten in als je deze zou willen (super)detailleren. Een ding dat je zeker kan verbeteren is de winch waarbij je fijne draad op de katrol kan winden zoals Walter reeds zei maar ook de sporen van de ketting afschuren en een echte ketting kan aanbrengen. Je kan deze vinden in juwelen, scheeps- of treintoebehoren.
 
Aan die ketting heb ik ook gedacht, de maat van die ketting op 1/72 die ongeveer overeenkomt met de schakels van de echte is 0.5 à 0.6mm.
De schakels van de ketting van de echte GMC zijn ongeveer 5cm lang of twee inches. Dezelfde kettingen werden ook gebruikt bij de Dodge, de halftrack en de Diamond "T".
En ja, het is al een oudje en die kan je niet echt vergelijken met deze van Italeri en Academy maar met een beetje handigheid valt er toch wel een mooi modelletje van te maken. Ook eens proberen om de twee roosters naast de radiatorgrill iets te verfijnen.
 
@erwin,@walesha :da van die ketting wegschuren was ik van plan,ken deze truck nie echt om de mankementen te herkennen maar met mijnbereidwilligheid en de kennis van forumleden zou ik er toch graag iets moois van willen maken...!!
Dus shoot!!
Die ketting van de scheepsmodelbouw ga ik eens opsporen en bestellen,ga twee van deze trucks bouwen om ze samen met al mijn andere 1/72 kits op een dio te plaatsen!

Grtz yves,
 
Amai schol idd die roosters zijn wel veel fijner in vergelijk!

Grtz yves,
 
Ik weet het wel maar zo gelijkend zal je die op je modelletje nooit krijgen hoor. Je kan wel eens proberen om die met een heel fijn nadelvijltje iets te verfijnen, vooral de roosters voor de koplampen want die vallen het meest op.

Als je handig bent met PE heeft Eduard wel een setje op 1/72, wel bedoelt voor de GMC van Academy met de gesloten cabine maar je kan er wel heel wat van gebruiken op deze hoor, o.a. de roosters voor de koplampen zitten erbij, de bumpers enz.

Eduard n° 22087

http://www.eduard.com/store/Eduard/...-1-2-Ton-6x6-cargo-with-accessories-1-72.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okidoki..., zal da eerst eens zo proberen en desnoods ga ik voor die PE, ik twijfel nog met of zonder canvas, met dan verlies ik veel detail , ik zou één willen maken met cargo en één met infanterie.

Grtz yves,
 
Tracks & Troops heeft indertijd set TT062 uitgebracht als upgrade set voor de Airfix/Heller kit. Zeer gedetailleerd maar prijzig en weet niet of die momenteel nog beschikbaar is.
Heb indertijd de door mij gebouwde kit eens onderhanden genomen en geüpdatet afgaande op de mij toen beschikbare documentatie. Heb er enkele foto's van als je die wil.
 
Heerlijk om te bouwen een truck. Het ziet er goed uit.
 
mooi klein en geinig ding :).
Ikzelf waag me geneens aan zo'n kits, vind ik te klein voor veel en mooie details op aan te brengen.
Wens je nog veel succes.
mvg Bruno
 
leuk kitje, veel suc6 ermee.
 
Deze ga ik mee volgen Yves. Heb zijn grote broer (op 1/35) ook nog in de stash, dus ...

Mark
 
Ge bouwt er aardig op los zou ik zeggen.
Kan je zulke kleine kettingen vinden ? het kan hoor maar ben er niet zo zeker van .
Wat die kabel betreft, een koperdraadje helpt zeker
 
Hoi de mannen,tijdens de geringe vrije tijd op het moment nog wa prutswerk gedaan..
De rooster wat verfijnd..
attachment.jpg

attachment.jpg

De bobijn uitgesneden en voorzien van koperdraad(die moet nog wel op maat geknipt worden..
attachment.jpg

attachment.jpg

Nog nie echt veul kunnen doen :-(
Wat die kabel betreft..heb gezocht en gevonden maar....de verzendkosten zijn 16 keer de prijs van een ketting 0.5mm,50cm!!!??
Is er iemand die daar een goei adreske voor heeft?

Grtz yves,
 
Amai top Walter !!! Merci makker.. ;-)

Grtz yves,
 
Even een kleine update van de werken,ben ondetussen ook aan de tweede GMC begonnen.
Wil ze samen opbouwen omdat ze ieder hun functie gaan hebben 1 met voorraad en 1 met infanterie.

attachment.jpg
De achterste wordt degene met soldaten,beide trucks worden niet overtrokken met een zeil(of hoe dagge da noemt?)maar dit zou ik willen maken met geverfde stof en opgerold weergeven( goed of nie goed?).
Ik heb gezien dat bij personenvervoer er een opklapbank is dus een paar rijlatten eruit en zelf bankje maken(als da lukt).

attachment.jpg
Das voor de banken...

Als het zeil is opgerold moet ik dwarslatten voorzien en da ziet er nie simpel uit..maar een uitdaging!
Alvast een vooraad gesneden...
attachment.jpg

Zit in een bouwfase dat ik twijfel over hoe ver ik wil gaan in details want op het net ziet men 50 verschillende uitvoeringen van deze GMC..dus heren alle info of richtlijnen,tips en meningen zijn welkom!!!
En Walter nog eens bedankt voor de ketting maat..

Tot de volgende
Grtz yves,
 
Als er zoveel verschillende uitvoeringen zijn kan je misschien je fantasie laten werken of delen van verschillende uitvoeringen die je goed vind combineren.
Ik ken er niks en kan dus helaas geen concrete tips geven.
 
Voor de bache (of zeil als je wil) zou ik papieren zakdoekjes gebruiken. Ik zou je ook willen aanbevelen om onderstaand topic een keer door te nemen, daar vind je heel wat details, zowel op het model als op de echte die je allicht kan gebruiken.

http://www.modelbouwen.be/threads/10285-Flags-of-our-fathers

Btw: de bache ligt gewoon op een aantal bogen zonder dwarslatten, als de zijkant opgerold is wordt de bache vastgemaakt met riemen. Dat kan je zien in het topic hierboven en de zitbank bestaat uit drie latten, geen twee zoals op je modelletje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan