- Lid geworden
- 19 mei 2008
- Berichten
- 1.067
Een tijdje stil geweest, eerst ontspannen van de studie tijdens de vakantie. Maar het grootste probleem was met de computer, dit maakte tijdelijk onmogelijk om te posten. Kon enkel vanaf mijn tablet nog lezen en reageren. Gelukkig sinds gisteren een nieuwe laptop, dus kunnen we weer invliegen, haha. Naast de nog lopende projecten start ik deze nieuwe topic op, maar dan ook met een speciale reden voor me.
Door de titel van de build zou je kunnen denken aan de oorlog in de pacific. Maar dit is maar schijn, voor mij geeft de titel weer wat mijn vader voor mij betekend. De build gaat namelijk over een gedeelte van zijn leven waar hij altijd zeer uitgebreid over weet te vertellen. Na al die jaren nog steeds, Pa is tachtig, is zou je hem dit niet geven!
Opgegroeid in de tijd van de 2de wereldoorlog, waarbij Duitsers onderdak zochten tijdens hun terugtrekken, vallende V1’s, tot de Amerikanen die met hun ‘long toms’ schoten over hun huis op de heide. Maar ook van het feit dat hij zijn dienstplicht vervulde in 1952-1953.
Meer dan inspiratie genoeg, maar over de dienstplichtperiode in zijn leven zal het gaan! Als militair was hij gelegerd in Keizersveer bij het 2de regiment genietroepen. Met andere woorden een regiment pontonniers, die verantwoordelijk waren voor het maken van allerlei soorten bruggen voor de Nederlandse strijdkrachten. De verhalen over die tijd gaan dan ook over diverse soorten voertuigen en materieel die zij hiervoor tot hun beschikking hadden. De ‘Bay City’ een kraanwagen, GMC en Diamond trucks. En wat ze vaak gebruikte als brugtype was de Bailey brug. De dagen dat ze enkel met onderhoud bezig waren aan hun materieel, heeft me nu al doen beslissen dat wheathering zeer beperkt zal zijn.
Ter controle van de stevigheid van de brug, ging eerst de commandant met chauffeur over de brug hierna een GMC gevolgd door de kraanwagen. Waarna pas de tanktrailer als testgewicht gebruikt werd, met als laatste een Sherman tank. Hoezo zeker zijn of het stevig is?!
Nu wat over de bouw, in feite wordt het een duobuild want ik heb de eer om een GMC ‘duece and half’ te bouwen, terwijl mijn broer de honneurs waarneemt om de Bailey bridge van Bronco te realiseren. Echter een probleem is dat ik hem al jaren probeer over te halen op dit fijne forum actief te worden, maar me dit nog steeds niet is gelukt (we blijven proberen ;-) ). Vandaar van de Bailey vorderingen maar sporadisch getoond kunnen worden in dit draadje. Voordeel is wel dat ik nog wat zaken moet scratchen voor dit model en ik het spuitwerk zal doen, dus dat zal ook zeker te zien zijn.
De GMC die ik ga bouwen is van Tamiya met een klein PE setje van Eduard als update (2 fretjes). Ik heb al gezien dat soldeerwerk beperkt zal zijn, maar er zal daar en tegen het nodige gescratcht moeten worden. Waar ik minder blij mee ben is dat er veel bij te werken zal zijn. Want de kit uit ’97 heeft best wat sinkmarks en injectorpins op onmogelijke plekken. Niet iets wat ik van Tamiya gewoon ben. Voor een zeer lichte vorm van kitbashing, als ik het zo mag noemen, is er een GMC van Heller aangeschaft. Over de kromme onderdelen van deze kit maar te zwijgen. Deze zal echter voor ontbrekende en/of onjuiste onderdelen als donor figureren. Zo zal zeker de laadbak van deze kit gebruikt worden.
Maar eerst een stukje geschiedenis over de GMC die zijn oorsprong vindt in de 2de wereldoorlog waar ze veelvuldig gebruikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ‘red ball express’ de bevoorradingsroute van 25 augustus tot 16 november 1944. Waarbij bijna 420.000ton aan bevoorrading werden getransporteerd op 81 dagen.
De GMC is een Amerikaanse militaire vrachtwagen van de Tweede Wereldoorlog. Het officiële type aanduiding in het Amerikaanse leger is: TRUCK, 2,5 ton, 6x6, GMC CCKW-353 (of 352). De vrachtwagen is ook bekend onder de bijnamen Jimmy en Deuce and a Half, dit laatste is een verwijzing naar het laadvermogen van 2,5 ton. In de jaren 1941-1945 zijn er door General Motors meer dan 550.000 exemplaren gemaakt. Er bestaan vele varianten, met een lange en korte wielbasis en met een gesloten en open cabine. Met deze aantallen opgeteld komt de teller op ruim 810.000 stuks. De vrachtwagen is tot eind jaren 50 in gebruik geweest in het Amerikaanse leger, maar ook bij andere strijdmachten. Zoals in Nederland conform de onderstaande pics.
Ben stillekes al wat begonnen met de bouw van de motor en het chassis, maar meer hierover binnenkort. Tot gauw, mannen.
Door de titel van de build zou je kunnen denken aan de oorlog in de pacific. Maar dit is maar schijn, voor mij geeft de titel weer wat mijn vader voor mij betekend. De build gaat namelijk over een gedeelte van zijn leven waar hij altijd zeer uitgebreid over weet te vertellen. Na al die jaren nog steeds, Pa is tachtig, is zou je hem dit niet geven!
Opgegroeid in de tijd van de 2de wereldoorlog, waarbij Duitsers onderdak zochten tijdens hun terugtrekken, vallende V1’s, tot de Amerikanen die met hun ‘long toms’ schoten over hun huis op de heide. Maar ook van het feit dat hij zijn dienstplicht vervulde in 1952-1953.
Meer dan inspiratie genoeg, maar over de dienstplichtperiode in zijn leven zal het gaan! Als militair was hij gelegerd in Keizersveer bij het 2de regiment genietroepen. Met andere woorden een regiment pontonniers, die verantwoordelijk waren voor het maken van allerlei soorten bruggen voor de Nederlandse strijdkrachten. De verhalen over die tijd gaan dan ook over diverse soorten voertuigen en materieel die zij hiervoor tot hun beschikking hadden. De ‘Bay City’ een kraanwagen, GMC en Diamond trucks. En wat ze vaak gebruikte als brugtype was de Bailey brug. De dagen dat ze enkel met onderhoud bezig waren aan hun materieel, heeft me nu al doen beslissen dat wheathering zeer beperkt zal zijn.
Ter controle van de stevigheid van de brug, ging eerst de commandant met chauffeur over de brug hierna een GMC gevolgd door de kraanwagen. Waarna pas de tanktrailer als testgewicht gebruikt werd, met als laatste een Sherman tank. Hoezo zeker zijn of het stevig is?!
Nu wat over de bouw, in feite wordt het een duobuild want ik heb de eer om een GMC ‘duece and half’ te bouwen, terwijl mijn broer de honneurs waarneemt om de Bailey bridge van Bronco te realiseren. Echter een probleem is dat ik hem al jaren probeer over te halen op dit fijne forum actief te worden, maar me dit nog steeds niet is gelukt (we blijven proberen ;-) ). Vandaar van de Bailey vorderingen maar sporadisch getoond kunnen worden in dit draadje. Voordeel is wel dat ik nog wat zaken moet scratchen voor dit model en ik het spuitwerk zal doen, dus dat zal ook zeker te zien zijn.
De GMC die ik ga bouwen is van Tamiya met een klein PE setje van Eduard als update (2 fretjes). Ik heb al gezien dat soldeerwerk beperkt zal zijn, maar er zal daar en tegen het nodige gescratcht moeten worden. Waar ik minder blij mee ben is dat er veel bij te werken zal zijn. Want de kit uit ’97 heeft best wat sinkmarks en injectorpins op onmogelijke plekken. Niet iets wat ik van Tamiya gewoon ben. Voor een zeer lichte vorm van kitbashing, als ik het zo mag noemen, is er een GMC van Heller aangeschaft. Over de kromme onderdelen van deze kit maar te zwijgen. Deze zal echter voor ontbrekende en/of onjuiste onderdelen als donor figureren. Zo zal zeker de laadbak van deze kit gebruikt worden.
Maar eerst een stukje geschiedenis over de GMC die zijn oorsprong vindt in de 2de wereldoorlog waar ze veelvuldig gebruikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ‘red ball express’ de bevoorradingsroute van 25 augustus tot 16 november 1944. Waarbij bijna 420.000ton aan bevoorrading werden getransporteerd op 81 dagen.
De GMC is een Amerikaanse militaire vrachtwagen van de Tweede Wereldoorlog. Het officiële type aanduiding in het Amerikaanse leger is: TRUCK, 2,5 ton, 6x6, GMC CCKW-353 (of 352). De vrachtwagen is ook bekend onder de bijnamen Jimmy en Deuce and a Half, dit laatste is een verwijzing naar het laadvermogen van 2,5 ton. In de jaren 1941-1945 zijn er door General Motors meer dan 550.000 exemplaren gemaakt. Er bestaan vele varianten, met een lange en korte wielbasis en met een gesloten en open cabine. Met deze aantallen opgeteld komt de teller op ruim 810.000 stuks. De vrachtwagen is tot eind jaren 50 in gebruik geweest in het Amerikaanse leger, maar ook bij andere strijdmachten. Zoals in Nederland conform de onderstaande pics.
Ben stillekes al wat begonnen met de bouw van de motor en het chassis, maar meer hierover binnenkort. Tot gauw, mannen.