Hoofdsponsor

1/35 Flags of our fathers [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Een tijdje stil geweest, eerst ontspannen van de studie tijdens de vakantie. Maar het grootste probleem was met de computer, dit maakte tijdelijk onmogelijk om te posten. Kon enkel vanaf mijn tablet nog lezen en reageren. Gelukkig sinds gisteren een nieuwe laptop, dus kunnen we weer invliegen, haha. Naast de nog lopende projecten start ik deze nieuwe topic op, maar dan ook met een speciale reden voor me.

Door de titel van de build zou je kunnen denken aan de oorlog in de pacific. Maar dit is maar schijn, voor mij geeft de titel weer wat mijn vader voor mij betekend. De build gaat namelijk over een gedeelte van zijn leven waar hij altijd zeer uitgebreid over weet te vertellen. Na al die jaren nog steeds, Pa is tachtig, is zou je hem dit niet geven!

Opgegroeid in de tijd van de 2de wereldoorlog, waarbij Duitsers onderdak zochten tijdens hun terugtrekken, vallende V1’s, tot de Amerikanen die met hun ‘long toms’ schoten over hun huis op de heide. Maar ook van het feit dat hij zijn dienstplicht vervulde in 1952-1953.

Meer dan inspiratie genoeg, maar over de dienstplichtperiode in zijn leven zal het gaan! Als militair was hij gelegerd in Keizersveer bij het 2de regiment genietroepen. Met andere woorden een regiment pontonniers, die verantwoordelijk waren voor het maken van allerlei soorten bruggen voor de Nederlandse strijdkrachten. De verhalen over die tijd gaan dan ook over diverse soorten voertuigen en materieel die zij hiervoor tot hun beschikking hadden. De ‘Bay City’ een kraanwagen, GMC en Diamond trucks. En wat ze vaak gebruikte als brugtype was de Bailey brug. De dagen dat ze enkel met onderhoud bezig waren aan hun materieel, heeft me nu al doen beslissen dat wheathering zeer beperkt zal zijn.

foto_pa3.jpg
foto_pa7.jpg

Ter controle van de stevigheid van de brug, ging eerst de commandant met chauffeur over de brug hierna een GMC gevolgd door de kraanwagen. Waarna pas de tanktrailer als testgewicht gebruikt werd, met als laatste een Sherman tank. Hoezo zeker zijn of het stevig is?!

Nu wat over de bouw, in feite wordt het een duobuild want ik heb de eer om een GMC ‘duece and half’ te bouwen, terwijl mijn broer de honneurs waarneemt om de Bailey bridge van Bronco te realiseren. Echter een probleem is dat ik hem al jaren probeer over te halen op dit fijne forum actief te worden, maar me dit nog steeds niet is gelukt (we blijven proberen ;-) ). Vandaar van de Bailey vorderingen maar sporadisch getoond kunnen worden in dit draadje. Voordeel is wel dat ik nog wat zaken moet scratchen voor dit model en ik het spuitwerk zal doen, dus dat zal ook zeker te zien zijn.

GMCTamiya.jpg

De GMC die ik ga bouwen is van Tamiya met een klein PE setje van Eduard als update (2 fretjes). Ik heb al gezien dat soldeerwerk beperkt zal zijn, maar er zal daar en tegen het nodige gescratcht moeten worden. Waar ik minder blij mee ben is dat er veel bij te werken zal zijn. Want de kit uit ’97 heeft best wat sinkmarks en injectorpins op onmogelijke plekken. Niet iets wat ik van Tamiya gewoon ben. Voor een zeer lichte vorm van kitbashing, als ik het zo mag noemen, is er een GMC van Heller aangeschaft. Over de kromme onderdelen van deze kit maar te zwijgen. Deze zal echter voor ontbrekende en/of onjuiste onderdelen als donor figureren. Zo zal zeker de laadbak van deze kit gebruikt worden.

GMCHeller.jpg

Maar eerst een stukje geschiedenis over de GMC die zijn oorsprong vindt in de 2de wereldoorlog waar ze veelvuldig gebruikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ‘red ball express’ de bevoorradingsroute van 25 augustus tot 16 november 1944. Waarbij bijna 420.000ton aan bevoorrading werden getransporteerd op 81 dagen.

De GMC is een Amerikaanse militaire vrachtwagen van de Tweede Wereldoorlog. Het officiële type aanduiding in het Amerikaanse leger is: TRUCK, 2,5 ton, 6x6, GMC CCKW-353 (of 352). De vrachtwagen is ook bekend onder de bijnamen Jimmy en Deuce and a Half, dit laatste is een verwijzing naar het laadvermogen van 2,5 ton. In de jaren 1941-1945 zijn er door General Motors meer dan 550.000 exemplaren gemaakt. Er bestaan vele varianten, met een lange en korte wielbasis en met een gesloten en open cabine. Met deze aantallen opgeteld komt de teller op ruim 810.000 stuks. De vrachtwagen is tot eind jaren 50 in gebruik geweest in het Amerikaanse leger, maar ook bij andere strijdmachten. Zoals in Nederland conform de onderstaande pics.

foto_pa1.jpg

foto_pa10.jpg

Ben stillekes al wat begonnen met de bouw van de motor en het chassis, maar meer hierover binnenkort. Tot gauw, mannen.
 
Mooie uitgebreide post , zijn dat ingescande foto's of heb je ze zelf zo gemaakt met photoshop ?

Ben benieuwd naar je vervolg!

groetjes,
 
Swa allereerst een prachtige introduktie:8:8:8:8:8 van een nog prachtiger projekt..;)...ik heb het eerste zitje hier gereserveert...en heb nog zeker twee zitjes vrij gehouden en denk dat ik hier niet mee zal toe komen......:D:D:Dwant er zullen er hier een paar zitten die dit zeker mee zullen volgen en waar kan met raad en :8:8:8:8daad zullen helpen ....Gmc.......prachtige voertuigen.....prachtig man en sukses ;););)
 
Swa, dit zal zeker een pracht van een topic worden, ik volg met veel belangstelling, ook al moet ik achteraan gaan staan ;)
 
Prachtig initiatief, mooi eerbetoon aan je vader !

Veel succes ermee, dat blijf ik zeker volgen.

Groeten Rik
 
Opschuiven Spaander, ik kom er bij zitten.

@Swa: als je de GMC wil bouwen naar de foto's dan reeds opletten dat je een versie maakt met metalen laadbak hé. Er bestonden ook versies met houten laadbak.
Heb eens vlug gekeken naar enkele GMC wrakken die ik hier liggen heb en op het eerste zicht denk ik dat het Italeri model het beste overeenkomt met de laadbak van de GMC op de foto's. Niet perfect en moet bijgewerkt worden maar volgens mij stukken beter dan de (overroepen) Tamiya versie.
Denk eerlijk gezegd zelfs dat de GMC "Pompier" van Heller nog het meest in aanmerking komt mits enkele kleine correcties.
 
Opschuiven Spaander, ik kom er bij zitten.

@Swa: als je de GMC wil bouwen naar de foto's dan reeds opletten dat je een versie maakt met metalen laadbak hé. Er bestonden ook versies met houten laadbak.
Heb eens vlug gekeken naar enkele GMC wrakken die ik hier liggen heb en op het eerste zicht denk ik dat het Italeri model het beste overeenkomt met de laadbak van de GMC op de foto's. Niet perfect en moet bijgewerkt worden maar volgens mij stukken beter dan de (overroepen) Tamiya versie.
Denk eerlijk gezegd zelfs dat de GMC "Pompier" van Heller nog het meest in aanmerking komt mits enkele kleine correcties.
Awel Erwin......één van de stoeltjes die ik heb vrijgehouden was voor u zele:D:D:D...prachtige informatie die je hier weer mee geeft..top man ;)
 
ziet er veelbelovend uit dit project

effe off-topic : eens iets waar je moet op letten bij die oude fotoos hoe er voor, tijdens en na WO II meestal geposeerd werd. Voor en tijdens met de handen in de broekzakken en na de oorlog werd er vooral zeer veel geleund..... ;)
Het leven moet toch zwaar geweest zijn....... :8 :)
 
Mannen alvast bedankt voor de reacties en tips. Eerst wat antwoorden op jullie vragen en/of opmerkingen.
@ Jumper: orginele foto's uit '52-'53 ingescand.
@ Beyond; de kamer is groot genoeg, ge bent op tijd kunt nog aanschuiven bij Spaander en Erwin.;)
@ Rik; thanks mate.
@ Erwin; klopt helemaal, daarom heb ik ook de Heller kit aangeschaft omdat de bak niet klopte. Wel de leger versie ipv de pompierstruck omdat ik dit ook had gezien. Van de Tamiya kit uit '97 had ik meer verwacht, betere pasvorm en noem maar op. Helaas is dit volgens mij oude wijn in nieuwe zakken oftewel oude kit nieuw doosje. :tongue::@Dus achteraf veel werk aan een kit van een 'gerespecteerd' merk, gelukkig kostte de Heller een schijntje. Maar gezien het werk had deze net zo goed kunnen voldoen. Maar ja, het spreekwoord luidt niet voor niets 'je komt slimmer van de markt terug dan je er naartoe gaat'.
@ Walesha; denk dat het voorgaande je vraag al beantwoordt!? Wat niet klopt aan de kit wordt ofwel gescratcht of worden onderdelen van de Heller kit gebruikt. Zoals bijvoorbeeld de laadbak
@ Famo; thanks. Off topic, wie zal het zeggen, minder dreiging, minder misere gezien enz. En of het zwaar was, weet ik ook niet. Het zal minder geweest zijn dan tijdens de oorlog, zeker. Wat wel zwaar was, waren de brugdelen van de Bailey volgens pa. Delen van 200kg werd handmatig aangebracht en versjouwd uit de vrachtwagens met behulp van balken. Zou dit vandaag de dag nog kunnen, wanneer een zak cement niet meer mag wegen dan 25kg?:nowink::D
Tot de volgend met wat pics.
 
Hallo swa,spijtig genoeg zijn die constructies zo sterk ,dat we ze in 1998 nog konden gaan afhalen in Sijsele ,om een brugske te bouwen als oefening voor de Officieren van het Belgische leger,we hadden gelukkig enkele ex genie mannen korporaalchefs wel te verstaan,en op 3 dagen konden we zeggen dat je er met een
leopard over kon rijden,per element 4 personen(is nog 50 kg per man).
Naderhand bleek dat veel van deze dingen nog uit de oorlog voort kwam.
Nu hebben ze er wel geen meer denk ik,de afstand met ramp en uiteinde samen was 20 meter,het rivierke was amper 3 meter breed en zowat 2 m diep.
nu kan ik er mee lachen hoor,de Majoor was het jaar daarop bevorderd ,we hebben hem nog zo een element willen cado doen,maar dat is tegen het reglement zieden ze ons.
affin succes met u project
 
@cargomaster1; precies hetgeen wat mij ook verteld is, loeizwaar en onverwoestbaar. Ik had dat element al op de majoor zijn bureau zien staan.:laugh::laugh:

We zijn er rustig aan begonnen om een en ander bij te werken en op te schonen, waarbij Tamiya putty onmisbaar is en niet te weinig. Wat een sinkmarks en andere narigheid, mannen.:tongue: We hebben het chassis in elkaar maar hier zullen ook nog een paar zaken gaan sneuvelen vrees ik, omdat het detail magertjes is en ik nog aanpassingen moet gaan doen voor de andere laadbak van Heller.

PICT0938.jpg

De voorbumper is vervangen door een PE exemplaar.

PICT0939.jpg

De radiator is ook een klein beetje opgepimpt hoewel hier naar verwachting weinig van te zien zal zijn. Maar goed het ziet er nu leuk uit.

PICT0946.jpg

Vervolgens zijn een aantal onderdelen van de 2 laadbakken bij de 'chop shop' en hebben we hier de zaag ingezet. Mijn idee is om onderdelen samen te gaan voegen. Zoals door anderen hier al werd opgemerkt moet er een stalen bak op het voertuig. Degene van Heller dus, echter zijn de bovenstukken van Tamiya weer beter van detail. Vandaar de combi.

PICT0935.jpg

Dit moet dan op een of andere manier aan elkaar gaan geraken. Een uitdaging, maar heb er vertrouwen in.

PICT0936.jpg

Zo dit is het weer voor deze keer. We gaan nu aanvangen met het detailleren van het motorcompartiment, de lier en rustig verder aan de laadbak. Tot de volgende!
 
Een GMC-freak zoals ik kan niet anders dan dit volgen! :P

Toch een kleine opmerking ivm met de spanen op de laadbak... je hebt teveel materiaal laten zitten, ik zal proberen duidelijk te maken wat ik bedoel, wat ik aanwijs met de pijl in de rode cirkel moet weg. Ik zet ook een foto van de echte erbij zodat je kan vergelijken:

attachment.jpg

attachment.jpg

Sommige GMC's hebben ook een soort "stopring" rond de bevestigingslatten van de spaan, als je goed kijkt zit die er zowel bij Heller als bij Tamiya op, die mag je ook laten zitten. Zo'n ring verhinderd dat de spaan gaat scheef zitten of te diep zakt. Bij veel na-oorlogse GMC's zat die er niet meer op.

Enne... als je project ten einde is, wil ik altijd wel de overschotten van je overnemen, maar zover zijn we nog niet! :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap werk tot nu Swa ! Wordt hij rusty of operationeel ?
 
@Walesha; je opmerking helemaal terecht, maar dat was ook de bedoeling. Alleen begin ik altijd ruim met het uit snijden en/of zagen. In het verleden heb ik zowel eens te korte onderdelen overgehouden. Met tot gevolg weer verlengen, lijmen, schuren enz. Dus ben hier voorzichtiger mee geworden om direct op maat te werken.
@Gunit en Evel-Knievel; bedankt voor de comments mannen!
@Interceptor; bedankt en de PE is van Eduard. Echter niet alles zal gebruikt worden omdat bepaalde onderdelen onbruikbaar zijn of aangepast moeten worden.

Nu een update, het heeft even geduurd maar de werkzaamheden aan de laadbak waren groter dan ik gedacht had. Zo bleken de zijschoten van Heller onbruikbaar omdat ze aan de bovenzijde heel erg scheef waren. Dit bleek jammer genoeg pas nadat ze gezaagd en opgezuiverd waren. :@:tongue: Door ze nog verder recht te schuren zouden ze zeker een 1 mm te laag geworden zijn. Een lang verhaal kort makend heb ik besloten om ze compleet zelf te maken, met het gevolg veel passen en meten, zagen/snijden/schuren en onze good old putty.:P Vooral het uitrichten was een verhaal apart. Maar het resultaat vind ikzelf niet verkeerd.

PICT0959.jpg

PICT0958.jpg

De kettingen zijn al aangebracht voor de laadklep welke binnenkort aan de beurt komt.

PICT0964.jpg

Verder heb ik de beugel in koper gemaakt voor de cabinekap. Deze moet nog wel wat opgezuiverd worden zie ik nu met de macro.:wacko:

PICT0953.jpg

Vervolgens me gewaagd aan de motorkap, gril en dieseltank. Hierbij een en ander vervangen door PE.

PICT0952.jpg

PICT0954.jpg

PICT0955.jpg

PICT0941.jpg

PICT0940.jpg

De zijschoten van het motorcompartiment en de winch. Eerst had ik de bijgeleverde draad van de Tamiya kit gebruikt, toch maar niet.:nowink:

PICT0947.jpg

PICT0957.jpg

Wat detailleren van de motor. Let wel mannen, ben geen monteur en/of heb weinig verstand van motoren dus als een of het ander niet op elkaar hoort moet je het me niet kwalijk nemen hé. Hetgeen wat te zien zal zijn is trouwens beperkt.

PICT0961.jpg

PICT0962.jpg

Dan als laatste wat pics van het chassis waar ik ook nog wat aanpassingen aan heb moeten doen in verband met de laadbak. Met wat PE en Evergreen heb ik de bak aan de zijkant wat opgeleukt.

PICT0966.jpg

PICT0963.jpg

Zo dit was het weer voor deze keer beste modelbouwvrienden, Dan hopelijk de laadbak gereed en een begin aan de cabine. Ook wil ik eens kijken of ik met loodfolie de zeilen na kan maken. Tot de volgende. :wave:
 
Swa, bedankt voor het antwoord.
Het vervolg van de werken mag er zeer zeker zijn. Daar is inderdaad helemaal niets mis mee.
Mag zeer zeker gezien worden. Wat zo enkele leidingen toch niet doen met zo'n motorblok hé...
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Machtig Swa, kan er niks anders op bedenken ! De motor staat klaar om zich op gang te trekken !
 
Scratchwerk van de bovenste plank !

Uiteraard smijt ik geen steen, dat je niks van motoren kent, kan niemand je kwalijk nemen, ik probeer dan ook maar wat tips te geven.
Maar de vier kabels die naar de ontstekingskaarsen lopen, vertrekken van je startmotor. Normaal vertrekken deze van de verdeler.

Zoek eens op het internet naar wat referentiefoto's, daar zul je veel aan hebben. Van een GMC zal er wel veel te vinden zijn.

Succes nog met je bouw, je bent zeker op de goede weg !

Groeten Rik
 
@Walesha; machtige grill, we gaan eens op zoek. Bedankt in ieder geval.
@Gunit; thanks mate.
@Inflandersfield; ben op zoek gegaan naar nog wat meer referentiemateriaal en dit heeft me toch doen beslissen om een en ander aan te moeten passen. Hoewel het bijna niet te zien zal zijn. Maar nu wil het oog ook wat hé.;) In ieder geval bedankt voor je opmerkingen.
 
De bak ziet er goed uit, maar ik begrijp toch iets niet goed... ik heb een GMC van Heller omgebouwd naar een dumptruck en ik had die problemen met die zijkanten niet, ik had dan weer een ander probleem... de motorkap was 1mm te kort, rare zaak. 8)

Nuja, toch nog een paar voorzichtige opmerkingen: de ketting van de laadklep lijkt me toch wel iets te zwaar, hoe dik is de ketting die je hebt gebruikt?
Ook de kabel op de winch is te zwaar en de rol heeft teveel kabel... hieronder een paar duidelijke foto's:

Eerst de echte:

attachment.jpg

En hier de winch van mijn dumptruck:

attachment.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt? :wub:
 
Man man man... nog een interessante topic! Ik volg mee! Knap werk tot nu toe, heel proper!

Thierry
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan